Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP-ansökan

Startat av Peter Thulin, 07 juni 2024, 12:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Thulin

Varför är det så svårt för reg.besiktare att förstå de tekniska reglerna vid HTP-ansökan?

Har pratat med de som var med förr och fått detta förklarat! Hur tekniska reglerna fungerar!

Perioden E och F läses de tekniska reglerna i FIA Appendix K (se Appendix K)

Perioden G1 1966-1969 läses tekniska reglerna i FIA Appendix K (se Appendix K)

Perioden G2, H1, H2, och I läses i Appendix J för aktuellt år! Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database

Från 1970 så FIA ändrade tekniska reglerna ganska radikalt (se FIA Bulletin januari 1969, där FIA beslut finns) Man reviderade de tekniska reglerna för Grupp 2 se text nedan från beslutet;

REVISION OF GROUP 2 (TOURING CARS)
In pursuance of the same mandate the Executive Board als~ decided to approve the proposal for revision of group 2 (Touring Cars) which had been submitted by the Sub-Commission of Recognitions and Appendix J.
 
The specifications of this new group 2, applicable as from 1st January 1970 are given hereafter.

Moreover, the Board çonsidered that the existence of group 5 (Special Touring Cars) under its present form would become useless after the introduction of the revised group 2 and it was therefore decided that it would be suppressed as from 1st January 1970.

Perioden G2 1970-1971, H1 1972-1975, H2 1976 och I 1977-1981 enligt FIA Appendix K (FIA engelska version, sid 32, punkt 7.3.2) så är det "historiska" FIA Appendix J för aktuellt år som gäller som tekniska regler (OBS! "historiska" Appendix J är separata dokument som finns på FIA Historic Database.

Perioden J1 1982- 1985 och J2 1986-1990 så är det Grupp A tekniska regler.

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3. This concerns in particular the possible coefficient for turbocharged cars in Periods J1 and J2 respectively. (Källa Appendix K, 2023)

Trots att FIA Appendix J finns sedan 1955 har FIA valt att göra egna nya moderna regler för perioderna E, F och G1. Men inte för G2, H1, H2, I  https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j

Peter Thulin

#1
Angående kylare för grupp 2 1970 i G2 klassen.

När man tar upp denna fråga med HU gällande aluminum kylare med fri volym när man skall göra en HTP-ansökan för en G2 bil enligt 1970 år regler. Så påstår SBF (HU) historiska utskott att detta inte är tillåtet.
Detta trots att tekniska reglerna anger att kylaren är fi samt att man också får ändra dess placering.

Hur skall man göra för få (HU) historiska utskottet för att förstå att de skall följa det som gäller enligt FIA Appendix K? Anmäla till SBF´s juridiska utskott?

I Appendix J 1970 (FIA Database) står det följande om kylare (radiator) i punkt t sidan 65.
t) Fuel tanks and water radiators: the capacity of fuel tanks is free up to the limit specified under Art. 253 J). The location and dimensions of the filler orifice as well as those of the filling cap may be changed provided the new fitting does not protrude beyond the coachwork line and provides against fuel leakage into the inside compartments of the car. Should the tank and its filler be located in the luggage compartment, an outlet at the lowest point must be provided for the fuel accidentally spilled In this compartment. There is complete freedom as regards the water radiator and its capacity. Its location may be changed provided no modification is entailed either to the outside or to the inside (cockpit) of the coachwork.

Art 253 J i FIA Appendix J 1970. Ändrar inget heller! Den handlar om hur stor tankvolym man får ha.

Se t.ex denna Ford Escort 1971 med HTP-handling har aluminum kylare; https://www.iconicauctioneers.com/1971-ford-escort-rs1600-rec13103-1-stoneleigh-0224

Lars Stenqvist

Ja jag instämmer det är nästan omöjligt att få dom att förstå tekniken från -70-75. GR.2 som har samma namn som GR-5 -66-69. (Special competition turing car) och som sagt är ganska fritt. Detta kan ta död på RHK som raggar yngre förmågor.

Rikard H

"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Peter Thulin

Generator G2 1971 grupp 2

Varför håller historiska utskottet och bråkar om generator i gjuten i aluminium hus i G2 klassen? Chrysler Plymouth hade redan 1968 generator i gjuten aluminium som standard på sina modeller. Fanns det 1968 så är det tillåten 1971.

Enligt periodspecifikationen som anges i FIA App. K. så skall den vara tillåten.

I G2 Grupp 2 klassen så får man byta ut generatorn mot fritt fabrikat och fria fästen (se tekniska regler nedan). Man får ju t.o.m. köra utan generator enligt tekniska regler i FIA Appendix J 1971 i Grupp 2.
S) Electrical system —engine accessories : it is allowed to replace a dynamo by an alternator. The mounting brackets and crankshaft pulley are free. The ignition system is free as long as Its replacement or modification does not alter the mechanical parts beyond what Is allowed under A rt 260 a). The generator may be put out o f use or removed. However, the minimum lighting dewces must remain in normal working order during the whole race. Besides, it is recalled that, in almost a ll races, the starting o f the engine must be effected without any external help.
(Källa; FIA Appendix J 1971, sid 133)

Peter Thulin

#5
Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!

Peter Thulin

Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Rikard H

#7
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Rikard H

#8
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!


Enligt senaste Appendix K är det tillåtet att ha batteriet inne i bilen bara reglementet efterföljs. Se sektion 5.3.1:
"5.3.1 Protection of the battery terminals against the risks of shorting is mandatory.
If the battery is retained in the cockpit, it must be of the dry type,
be securely fixed, and have an insulated, leak-proof cover."

Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Peter Thulin

Enligt FIA APP K 2023 så är det denna regel som gäller dvs det som står i FIA Appendix J 1971!

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3

Du måste följa vad FIA Appendix K anger här! Det anger att FIA APP J 1971 års regler skall följas, det gäller också defintioner som står i FIA APP J 1971, Det är så man gjorde i tidsperioden!

Peter Thulin

Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?

BMW 2002 med aluminium kylare; https://racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/crc32

Peter Thulin

 Belysning
I FIA Appendix J 1970- 1981 Grupp 2 och 4 står det följande om belysning
 
Electrical system—lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be in compliance with the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic.

SBF och Historiska Utskottet har skrivit i sin "Lathund på 240, Grupp 2" att så är inte fallet: Men enligt FIA Appendix J 1970-1981 så får man t.ex. använda Volvo 260 baklysen på en Volvo 240!

Förr så var det många som hade egna lysen fram och bak monterade i Grupp 2. Man blandade olika modeller.
När man åker racing så är det tilläggs reglerna för tävlingen som avgör!
 
På en bil för racing så brukar det räcka med bromslyse, bakljus och blinkers. (Idag så krävs det enligt FIA Appendix K fast rött ljus bak ( se FIA App K för exakt regel).
 
På en touringcar för racing i Grupp 2 och 4 så behövs det inga blinkers, andra lysen och strålkastare fram!

Free betyder fritt; det betyder även att inget behövs.

Peter Thulin

Bromsskivor, Broms ok och broms våg.

I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 (G2 perioden enligt FIA APP K)
Bromsskivor med lösa nav (bellhouse) får alltså enligt G2 perioden användas i Grupp 2 och 4 , så länge friktionsytan är samma som i homologeringhandlingen. Tekniska reglerna visar också att det var fritt att montera broms våg. Enligt tolkningen som finns är tekniska reglerna som angör detta. Detta var också det som gjordes 1970 och 1971.

Redan 1966 så använde Ford och andra tävlingsbilar skivor med lösa nav (bellhouse). Detta använder också i Grupp 5 1968-1969.

Till 1970 tekniska regler (FIA Appendix J 1970) så reviderades FIA Grupp 2 regler! Detta gjordes pga av att Grupp 5 var det stora touringcar klassen mellan 1968 -1969 Group 5 regulations  1968 -1969  seasons, which allowed much more significant modifications to engines, transmissions, brakes and suspensions!
Många aktiva förare körde Grupp 5 pga av tekniska reglerna inte krävde dyra homologerade delar. Därav så reviderade FIA de tekniska Grupp 2 reglerna 1970 och framåt.

Det betydde att mycket mera blev fritt i Grupp 2 och 4 från 1970.

 I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 står det följande;
Art. 260.—Modifications and additions authorized : all those already authorized in group 1, plus the following ones: a) Modifications of the original mechanical parts : the original mechanical parts having undergone all the normal machining operations foreseen by the manufacturer for series-production, except those for which the present article provides a freedom of replacement the present article provides a freedom of replacement,
I avsnitt om bromsar står det följande;
u) Braking system : the mounting of a double pump (master cylinder) or of any device which produces simultaneous action on the four wheels and a separate action on two wheels is allowed. The discs and drums may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified. Linings are free. The backing plates may be modified and fitted with air openings. Protection shields may be modified or suppressed. Cooling air-ducts may be added provided they do not entail a modification of the coachwork. The addition of brake servos is allowed.

Peter Thulin

BMW 2002 med FIA HTP-handling har batteri i doldlåda på högersida! Batteriplacering enligt FIA App J, Har även aluminium kylare.

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/1971-bmw-2002-ti-gr-2-high-end-fia-htp

Se text för hur man läser tekniska regler i tidigare inlägg!

Peter Thulin


Variant "Options" delar som ej är homologerade (som ej finns med i bilens homologeringshandling!)

Ovanstånde punkt gäller det som står i FIA Appendix J åren 1970-1977 tekniska regler om "varianter" och "options". Dvs delar som tillåts utan homologering som finns tillgängliga i t.ex. reservdelskataloger. Denna tekniska regel upphörde i FIA appendix J 1978 och framåt och då krävdes homologering för allt.

Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1970-1977:

Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or equipment delivered on express request of the customer. By option Is there fore meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.

aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Några exempel på hur det gjordes förr med denna "Options paragraf" i de tekniska reglerna i Grupp 2 och 4;

Volvo 140 gjorde aldrig någon homologering på att det kom en ny torpedvägg 1973, inte heller någon homologering gjordes på 1974 årsmodell på att originalbränsletank blev ny och fick ny plats (samma som Volvo 240 1975).

I nyare Volvo 140 använde man den äldre instrumentbrädan tros nyare nyare utseende på utsidan.
 
Att man på Volvo 140 årsmodell 1974 och Volvo 164 årsmodell 1975 år bilar använde 1973 år stötfångare.

Att Volvo 164 hade 1975 kom med samma bakaxel och upphängning som Volvo 260, ingen homologering krävdes för att använda detta. Även tankplaceringen var samma som 260.

Camaro Gen 1 och 2 att man använde olika fronter och bakstycke fritt mellan olika årsmodeller, utan homologering under 70-talet i Grupp 2.

Camaro Gen 2 att den hade olika bakrutor detta användes också fritt på 70-talet i Grupp 2.

Att motorhuv i glasfiber fanns som originalreservdel till Camaro Gen 2. SCA Gen 2 Camaro som kördes av Frank Gardner 1973 hade detta. (Glasfiber förbudet som kom 1972 gäller inte för serieproducerade original delar i glasfiber eller plast).

Volvo 240 och Volvo 260 fick fram 1967-1977 använda 1030 och 1031 bakaxeln.

Volvo 242 GT reservhjulplåtar var tillåtna enligt denna regel från augusti 1977 till 1977-12-31.

Ford Mustang boss 1969 fick använda den nya fronten (1970 års) som kom i oktober 1969. Gjordes av bl.a. av Ford Motorsport med Frank Gardner Grupp 2 i England.

Ford Mustang 1969 fick använda scoop på motorhuven och bakskärmar med luftintag i Grupp 2. Användes bl.a. av förar legenden Allan Moffat som tävlar både i Europa, USA, Australien.