Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP-ansökan

Startat av Peter Thulin, 07 juni 2024, 12:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Thulin

#15
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam


Peter Thulin

Det råder någon form av missförstånd av historiska reg.besiktare om hur historiska reglerna fungerar  för G2, H1. H2 och I (se exempel)!

Svenska Bilsportförbundet bör därför klargöra vad som gäller bättre!

Exempel! Alla FIA homologeringar har en tidsperiod angiven när bilen var aktiv som tävlingsbil! se FIA Historic Database!

Ta t.ex. Opel Commodore GS homologeringhandling no;5242 https://historicdb.fia.com/car/opel-commodore-gs Enligt FIA  World Motor Sport Council (WMSC) är denna homologeringhandling giltig mellan 1968-11-02 till Januari 1978-01-01.

Det betyder att FIA Appendix K har godkänt att denna bil går att köra i historiska klasserna G1 (1968-1969), G2 (1970-1971), H1 (1972-1975), H2 (1976-1976), I (1977-1978). Reg.besikting skall enligt FIA Appendix K ske i den grupp som den aktuella(sökande) ägaren anger. (se punkt 4.1.3 i FIA Appendix K) Enligt FIA Appendix K är det de tekniska reglerna för respektive grupp/klass som gäller (dvs. väljer man G2 är det FIA Appendix J 1970 och 1971 som gäller som tekniska regler och tolkningar)! Detta framgår av FIA Appendix K 2023 punkt 1.2 stycke 2, första punkten.

Har bilen en godkänd homologering i FIA Database så får den användas de tids perioder som FIA World Motor Sport Council (WMSC) har angett i homologeringshandlingen! Det är ju FIA´s principer som gäller, då kan man inte i Sverige hitta på annat! Aktuell FIA homologering har ju angivit att bilen har blivit använd som tävlingsbil dessa perioder.