Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Varför har FIA Appendix K skapat nyskrivna regler för klasserna E, F, & G1.

Startat av Peter Thulin, 25 juli 2024, 08:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Thulin

Varför har FIA Appendix K skapat nyskrivna (moderna) regler för klasserna E, F, G1?

I FIA Appendix K 2023, sid 83 går följande att läsa;

APPENDIX VIII

Modifications authorised for cars of Periods E, F and G1 for Series Production Touring Cars and Standard Grand Touring Cars

NO OTHER MODIFICATIONS ARE PERMITTED

Varför gäller inte FIA Appendix J som tekniska regler för perioden för dessa bilar? Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database FIA Appendix J är ju de tekniska reglerna som gällde på 60-talet! Detta är ju det bästa historiska dokument som visar på hur man gjorde förr!

Dessa nyskrivna regler ställer ju bara till trassel för tävlande och funktionärer. Menar FIA att man skall ändra på gamla tävlingsbilar som användes idag för att de har hittat på "nya" tekniska regler.
Därför bör följande ändras i FIA Appendix K, bilaga Appendix VIII; Man bör därför också skriva att FIA Appendix J tekniska regler för perioden gäller! Allt annat blir ju fel!

Peter Thulin

FÖRSLAG. HISTORISK BILSPORT

Svenska Bilsportförbundet bör se till att följande punkt i FIA Appendix K, blir omskriven!
Punkt 3.3.8 används vid efterkontroll och protester!

3.3.8 For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid.

 In addition, the rules of Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8 for non-homologated cars.

 All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K.
Källa: FIA Appendix K, 2023 sid 14

Varför är texten skriven så krånglig man blandar ihop bilar med FIA homologeringshandling och bilar utan homologeringhandling! Det är en viss skillnad mellan dessa två. Läser man texten kan man tro att FIA Appendix J för perioden inte gäller vid efterkontroll eller protest. FIA Appendix J för respektive år är ju det historiska tekniska reglerna som gällde. Målet med tekniska reglerna skall ju inte vara att man ändrar på historien, på hur det var förr.

Den nya omskrivna texten bör utformas på följande sätt;

3.3.8
A. For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid. In addition, the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

B. For non-homologated cars the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8A.

 C. All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K and FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

Om texten är skriven på detta nya sätt så fungerar den bättre för tävlande och funktionärer! Det blir lättare  att förstå för alla! FIA Appendix J https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j FIA Historic Database https://historicdb.fia.com/ för respektive period är det som gällde historisk olika perioder!

Även i FIA Appendix K, 2023 Punkt 7.3.2 så hänvisa det till FIA Appendix J är de tekniska regler för respektive period i historisk bilsport.
 
I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Andra länder använder homologeringshandlingen och FIA Appendix J (tekniska regler) för perioden när de besiktar och pratar om vad som gäller. Ändra man och förtydligar i vad som står i FIA Appendix K punkt 3.3.8 så kommer samarbetet mellan tävlande och funktionärer att fungera bättre.

Peter Thulin

Historiska bevis!

Även Punkt 3.3.9 i FIA Appendix K 2023, sid 14 bör skrivas om så de också gäller FIA homolgerade bilar.

Dessa typer av historiska bevis som står i 3.3.9 har ju används för FIA HTP-handlingar av äkta historiska tävlingsbilar oavsett om de har varit homologerade eller inte. Framför allt då det i de tekniska reglerna i FIA Appendix J för olika år har hänvisats till t.ex. reservdelskataloger, broschyrer, m.m. som bevis på vad som var tillåtet.  Varför går FIA ifrån det historiska bevis som finns? Det går inte att modifiera eller ändra den historiska motorsporten med nya tolkningar och regler.

3.3.9 For non-homologated cars, the following evidence (given in order of priority) may be admitted to prove period specification:
 
(a) Manufacturer's specifications as evidenced by any of the following: sales brochures, manufacturer's handbook, manufacturer's workshop manual, manufacturer's spare parts list, road test magazines, all of which must have been published in period.

(b) Evidence that a manufacturer's specification was varied for a Competitor in an International Competition. Any manufacturer's document, drawing, sketch or any specification produced in period, or any magazine article produced in period (specifications in magazines and periodicals of the period must come from at least two sources).

(c) Reports from recognised experts who inspected the car.

(d) Of lesser value, but to which consideration will be given in any specific query, will be books and magazine articles written out of period by reputable authors. Recent letters written by manufacturers, mechanics, engineers, designers, Drivers and team members of the period may be considered for a specific car.

(e) All evidence referred to in the above must refer to the model in question.

Peter Thulin

Chevrolet Firenza Can Am

Exempel på bil som ej har FIA Homologering.

https://pdmclark.co.za/firenza-can-am/

https://www.youtube.com/watch?v=AuxzSg_DXxQ

https://www.carthrottle.com/news/chevrolet-firenza-can-am-tiny-muscle-car-z28-heart


Denna bil får enligt FIA Appendix K använda bilder, intyg, m.m. som tekniska regler och bevis!

Peter Thulin

 Exempel på special bil (replica) som FIA har gett HTP-handling!

https://racecarsdirect.com/Advert/Details/99334/holman-moody-ford-fairlane-427

https://www.motortrend.com/features/hdrp-0605-1964-holman-moody-ford-fairlane/

https://www.classicdriver.com/en/article/autos/holman-moody-1964-ford-fairlane-7-litre-goodwood

Kommentar; Bilen finns ej med i listan över FIA Homologerade bilar! Mycket nya delar på bilen bland annat en aluminium kylare (1964)

L-G Sjöberg

Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Peter Thulin

Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Denna Corvette från 1963 har också blivit godkänd av FIA med HTP-handling. Brukar t..o.m tävlas med i Sverige.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/

Peter Thulin


Denna Ford Escort från 1970 med homogeringsnummer 1605  i FIA historic Database har ny modifiering godkänd 2011 av FIA. (se sid 74 i homologeringhandlingen)

https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1687852801/homologation_form_1605_group_2_.pdf

L-G Sjöberg

Citat från: Peter Thulin skrivet 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Javisst, den kan säkert ha HTP och hade det absolut den deltog i Olditmer GP, men som "Prototyp", inte som "Standardvagn".  Alla bilar som deltar i FIA-tävlingar måste ha HTP oavsett vilken typ av bil det är.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/

Peter Thulin

Oavsett om du har en "prototyp" eller "standardvagn" så gäller FIA Appendix K!

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Inom svensk historisk bilsport så är det ett problem hur man ser på de tekniska reglerna för historisk bilsport! Det finns många som har försökt få till en HTP-handling på sin bil och misslyckats. I de inlägg jag gjort vill jag visa på att man internationellt (i andra länder) har helt andra synsätt på hur man använder FIA Appendix K.

Det finns de som har pengar och kan anlita jurister för att få rätt och då får sina bilar godkända av FIA! Men så skall det inte vara! Det måste vara samma regler för alla. T.ex. anser "FIA enligt sina principer" man att får ha "en ny typ av aluminiumkylare" på en bil från 1964 så borde alla få det oavsett. I vissa fall så kan de som ansöker om HTP-handling få nej av Svenska bilsportförbundet trots att de har bildbevis på att detta använts. Medans det i andra länder inte är några problem alls.


Peter Thulin

FIA International Historical Commission hosts first meeting of 2024-05-02 in London

https://www.fia.com/news/fia-international-historical-commission-hosts-first-meeting-2024-london

During the meeting, members discussed the possibility of an FIA Historic Touring Passport. This document would be used to create a global database of historical vehicles, which would act as a guarantee of authenticity, reduce the risk of theft, and make international travel easier, while forging a stronger classic cars community.

Bra att de har tagit upp ideén om en global databas för HTP-handlingar. Detta gör att det går att jämföra vad som har blivit tillåtet att göra på varje bilmodell och vilken klass bilen skall gå i. Ett bra verktyg både för tävlande och SBF tekniker.