Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Historisk Racing eller Racing Historia?

Startat av Bo Lindman, 10 februari 2009, 03:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

En liten filosofisk fundering så här på nattkröken...
Funderar ibland över vad som är RHK:s viktigaste roll och funktion.
Är det att värna om racing historien eller att värna om hsitorisk racing?
Det borde väl kanske egentlgen inte vara antingen eller, men ibland känns det ändå lite åt det hållet.
RHK har så länge jag varit medlem (93/94 någon gång tror jag) haft sitt huvudsakliga fokus på att arrangera tävlingar och driva sin tävlingsserie RHK-Cupen. Det har uppfyllt det mesta av klubbens och dess funktionärers tid och engagemang. Jobbet som uträtats har oftast hållit mycket bra, för att inte säga utmärkt nivå och RHK-Cupen har ju egentligen tagit över den roll som SSK-serien hade på 70-80 talet, när de var som framgångsrikast.
Som jag förstår är också de egna arrangmenagen en bärande del i klubbens ekonomi.
Om jag i huvudet försöker dra mig till minnes de diskussioner som vi haft i klubben, så är dessa nsätan undantagslöst  relaterade till tävlignsfrågor som vilka banor vi ska åka på, vilka arrangörer och serier vi ska samarbeta med, vilka klasser och heat vi ska ha, hur vi ska förhålla oss till reglmenten etc.
Alltså sådan frågor som helt naturligt är viktiga för en tävlingsserie.

Men var kommer racing historien in någonstans?
Visst Appendix-K säkerställer att våra bilar är rimligt historiskt korrekta. RHK har också återskapat Velodromloppet, vilket helt klart måste räknas på det racer hsitoriska kontot. Förverkligandet av Framlidne Björn Perssons vision i Mariestad är också något som jag tycker förtjänas lyftas fram, men sedan då?
Vad gör vi i RHK för att historisk racing inte "bara" ska vara racing med gamla bilar enligt ett gammalt reglmente?
Har det inte blivit mest av hur jag preparerar min gamla bil maximalt innom reglementet för att bli så snabb så möjligt i mitt heat/klass?
D.v.s. Racing på exakt samma villkor som all annan racing, med skillnaden att vi har äldre (och i vårt tycke trevligare) bilar än våra kamrater i moderna racerbilar?
Vad gör vi för att värna och påminna om vår racinghistoria i övrigt?
Banorna? tävlingarna? förarna? mekanikerna? profilerna? och givetvis bilarna?
Här kommer också min gamla käpphäst delvis in.  Dvs. internationell racinghsitoria v.s. nationell racing historia.
Den sistnämnda har ju iaf fram till nu inte haft tillnärmelsevis samma kulturhsitoriska beskydd som App-K givit åt de internationellt accepterade och intressanta bilarna.
Jag har inte svaren, bara frågorna. Finns det ens intresse i RHK att diskutera dessa frågor`?
Eller är det så att "tärnignen är kastad och vägen vald" till förmån för racing med gamla bilar enligt App-K and thats it?

Appropå vår racing historia:
Om jag förstått det rätt, är det i år för övrigt 50 år sedan man körde SM-banracing för första gången.
Hur uppmärksammas det av RHK?
Jag har iaf inte läst, sett eller hört något om detta.
Jag skulle gärna se ett jubileumsrace i samband med en STCC tävling med Std -65 eller de nyare standardbilarna.
Kanske en kavalkad och parad med ett antal förare och bilar från 59 och framåt.
Ett utställningstält med några bilar och förareprofiler från tidigare år, en liten fotoutställning och info om RHK co historisk racing skulle fullända det hela. Dett tycker jag också bär följas upp med tidningsartiklar i våram otortidningar. Borde också gå att få lite spaltutrymme för i dagspress, dåbe på sportne och som feature.
Är klubben intresserad av detta? Hur kan vi finansiera det? Är förarna i std klasserna pigga på ett race i STCC? (om vi nu får plats, det är ett tag sedan jag sonderade terrängen för detta hos STCC. 

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Hej

Enligt paragraf 2&3 våra stadgar så skall vi ju även samla på en hel del material.
Tyvärr så försvann många resultat från tävlingarna i och med den nya hemsidan som gjordes 2002. (finns det ngn där ute som laddade ner och sparade den sidan?)

SBF lär oxå under det senaste året ha gjort sig av med allt gammat material som Per Schultz samlat på sig  utan att RHK eller det historiska utskottet ens tillfrågats  >:(

http://www.rhkswe.org/div/stadgar.pdf




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

K-G

Hej Bosse. Mycket funderingar. På din fråga om vi vill köra på ett 50 års jubileum. VI VILL ALLTID KÖRA Men även om jag kör Stn.ny tycker jag att det ska vara 50år gamla bilar på 50 års kalas, så det får bli klass E bilar upp till 61 där vi bjuder in 1000 cupen för att fylla upp med jämnsnabba bilar. Jag tycker inte nödvändigtvis att det ska vara på ett STCC möte det går lika bra på ett RHK evenemang men det är viktigt att man körde mästerskapet på den banan 1959. Gärna den första tävlingen. Eftersom du har en kopia på den bil Erik Carlsson körde när han vann SM 1959, får du se till att Erik kör den igen. (men det har du antagligen redan räknat ut)
Hälsningar K-G

Per H.

Hej!
Jag ser i Henrik H:s inlägg att SBF skulle ha gjort sig av med allt efter Per Schoultz. Med "gjort sig av", menas det då att man har slängt allt?? Då blir man ju både bedrövad och förbannad över att "vårt"? Förbund har så dåligt omdöme och magkänsla och inte fattar bättre. Eller har man givit det vidare till Bilsportarvet möjligen?
Det vore intressant att få veta mer om detta.

Henrik H

Per
Hörsägen säger att det är kastat, Någon kanske kan ta på sig att kolla upp det, med lite tur så är det bara nedpackat i lådor och undanställt
HH




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Bra tanke K-G!
Jag har kanske mest tänkt på stadnardbilar E+F eller G+H+I i ett jubileumsrace, för att ge lite perspektiv över tiden. Men E-bilar CT och GT med ev. 1000cc cupen ger ju ett mera troget 50-års jubileum som du påpekar.
Kanske ett sådant heat med en kavalkad på banan av bilar från de olika epokerna i pausen innan jubileumsracet?
Tål att fundera på! Och framför allt ta reda på om ägarna av aktuella bilar vill och om fönster hos STCC fortfarande är öppet.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

JorjanKlykan1973

Jag tycker inte nödvändigtvis att det ska vara på ett STCC möte det går lika bra på ett RHK evenemang men det är viktigt att man körde mästerskapet på den banan 1959. Gärna den första tävlingen.









--------------------------------
Upp Spel nivå

Bo Lindman

Ingen dum tanke!
Kanske Velodromloppet är rätt tillfälle att lyfta fram att det är 50 år sedan racing SM instiftades?
Det är en historisk bana, vår första permanenta och är synonym med SM racing i perioden.
En kavalkad av bilar ur SM genom tiderna i en uppvisning/parad på banan.
Bjud in lite kända förare frå nde olika tidsepokerna. Låt någon kunnig speaker berätta lite om de olika epokerna och deras höjdpunkter. En samlad utställning med lite bilder och bilar gneom årer. Därm na också kan träffa de gamla förarlegenderna.
Det tycker jag skulla lyfta velodromloippet detta jubileums år!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

914/6

På tal om racing historia..Trend-Amazonen är till salu på www.rejsa.nu.