Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Lola T250/252 Super Vee

Startat av L-G Sjöberg, 11 november 2009, 15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Sjöberg

Långt in i garaget har jag ett objekt som en gång var en Lola T250/252 Super Vee och ännu längre in i vedbo´n resterna av ytterligare en.  De har bara funnits där i snart 30 år.  Jag har bara fyra andra objekt att färdigställa  ;D innan det blir dags för Lolorna (eller åtminstone den ena), men i mellantiden kan man ju forska i historien.

Kanske finns det någon gammal uv därute som kan bidra med något om just dessa båda bilar?

T250/252 var ursprungligen byggda för den luftkylda Super Vee-klassen, men när det vattenkylda reglementet kom skaffade Tonny Svensson och Kurt Nilsson (båda från Blekinge-trakten) var sin och försåg dem med Golf-motorer från BeeVee (Weine Holmberg) och karosser (åtminstone front och motorkåpa) från Lola 328.  Bilarna lackerades vita och fick reklam för huvudsponsorn Safeman (kommer ni ihåg Safeman's föraroveraller?  Om jag minns rätt var de oranga och tillverkade i något impregnerat yllematerial).  Detta var ca 1976-77.

Projektet blev inte någon framgång.  Tonny bestämde sig för att låta Ingvar "Inca" Nilsson i Åby bygga en racersportvagn med Lolan som donatorbil.  Detta blev sedemera ett Sport 2000-projekt, men bilen byggdes inte färdig förrän på 90-talet.  Tonny fick istället överta Inca´s tvåförgasar-Vee som kompensation.  Av Lolan återstod karossen och en del ramdelar och de hamnade i min vedbod ca 1980.  Kurt´s bil försvann i någon annan riktning till en ägare som började bygga om den till vanlig tvåförgasar-Vee, ett projekt som hamnade hos Roger Molin utanför Göteborg.  Jag köpte resterna (komplett ram, kaross och en del hjulupphängningsdetaljer) av Roger, också detta ca 1980.

Ingen av bilarna har något känt chassie-nummer och jag har inte heller lyckats hitta något ram-nummer (som inte behöver vara samma sak som chassie-numret på en Lola...).  Lola Heritage har inte heller kunnat hjälpa till, eftersom Lola gjorde sig av med allt Super Vee-material för länge, länge sedan.

Finns det någon som kommer ihåg bilarna eller Tonny eller Kurt och framför allt, vet någon vem som ägde bilarna innan de tog över dem?  Det fanns ju några T250/252 i Sverige i början och mitten av 70-talet.  Eje Elgh började sin karriär i "riktig" bil i en, Tomas Waara körde en vid något tillfälle och Weine Holmbergs kollega Sven Bengtsson försökte sig på EM-serien ca 74-75.  Eller kanske bilarna kom från utlandet ???

Hör gärna av er.

Hälsningar
L-G

Ordförande

#1
L-G
Vad jag kommer ihåg så fanns det två stycken i Sverige. Den ena bilen köptes ny av Freddy Kotolynski den andra ny av Gunnar Nilsson.De racade under en säsong med dem,tror att året var 1973. Den bilen som Gunnar hade, såldes till Eje.Bilen lackades om från gul till mellanblå, samma tråkiga färg som den satans Blitzens orginal färg den kördes i. När Eje året efter köpte en ny Lola så togs den över av Ejes lillebror Tony. Tony tyckte inte så mycket om racing som storebror, så Thomas Wara köpte den senare under säsongen. Så hittar du någonstans en inte allt för vacker blå färg så är det troligtvis den bilen.
Kottens bil var var också gul från början. Eje var med och bjöd på den men på grund av prislappen så blev det Gunnars bil. Jag tror att den bilen gick till Finland.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

L-G Sjöberg

Ordförande, tack för pusselbitarna.  (Förresten, "Ordförande" låter som början på en personkult.  Blir nästa steg namnbyte till Mao eller Kim...  :D.)

Då är det åtminstone klarlagt vilken bil Wara körde.  Att tanken först vara att Tony Elgh skulle köra den visste jag inte (eller så har det försvunnit ur minnet).  Däremot minns jag att jag tävlade mot Tony i Formula Vee ca 1975.  Om jag minns rätt körde han en Hansen.

Om någon annan kommer på några pusselbitar om mina båda Lola eller om Tonny Svensson, Kurt Nilsson eller Sven Bengtsson så får ni gärna höra av er.

L-G

Ordförande

Ordförande ska jag igentligen inte använda mer än när det är något som är av vikt för klubben och medlemmarna. Problemet är den datakunnige webbmastern som tilldelat mej den titeln på forumet och nu har jag två inloggninga varav den ena fungrar. Så ordförande=Pelle tills jag hittar rätt i data värden :-)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Aslak H H

Pelle, jeg synes det er helt greit at du bruker "ordførande", da er det tydelig for alle utenfor klubben hvem som skriver. Vi som er i klubben vet vel at det er Pelle? Det er jo av og til litt synd at vi mange bruker navn og Avtar som anonymiserer.
Aslak Heldal Haugen, Oslo
Van Diemen 85 #60

Lilljebjörn

Nu dammar jag av en riktigt gammal tråd!

Inca´s tvåförgasar-Vee står i farsans garage, han köpte den av Tonny Svensson tidigt 80-tal.
Farsan(Gunnar Johnsson) körde med den till -85 då formel vee försvann från SSK.

Tyckte bara det var kul att farsans vee var omtalad här inne.

Kul, den kanske kommer ut igen, vem vet.

motul

Hej LG om du vill tala med Svenne Bengtsson som var kompanjon med Weine så har han 021-55463
mvh Johan