Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Stolar o bälten

Startat av kanracing, 20 november 2009, 07:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kanracing

Hej pratade med Åke Hansson på Bilsportförbundet han sa att det kommer att blir 5årsregel på bälten o stolar inom kort ,är det någon mer än jag som reagerar på det ?Är bälten o stolarna så dåliga att dom inte håller längre jag kör ca 2-3 tävlingar per år o tränar 3-4 ggr så mycket borde dom väl hålla för

mvh kenneth   racesmile

CAPRI52

Hej,
mycket intressant. Jag trodde det redan fanns en 5-årsregel för både stol och bälte oavsett om dom blivit utsatta för påfrestning av krock. Kan man få ett klarläggande av någon insatt.
Arne B.

Bo Lindman

Helt rätt. Det är för fia godkända bälten och stolar (liksom för personlig utrusnting) generellt 5 år från tillvekrningsdatum enligt FIA-ettikett på aktuell detalj som är den interernationella generella regeln enligt FIA.
Vi har i Sverige haft fömånen att ha en mjukare tillämpning av denna regel. (iaf på breddnivå) både inom historiskt och andra discipliner. Så vitt jag vet har denna generösare tillämpning funnits även i andra länder, men det varierar säkert med resp nationellt förbund. Jag håller helt med dig att för de av oss som använder gjerorna sparsamt känns det ologiskt och extremt onödigt kostnadsdrivande att behöva byta ut dem efter 5 år, om man inte har skador från krasch eller nötning på prylarna (och då spelar ju åldern ingen roll) Frågan är om denna skärpta tillämpning gäller enbart för historiskt, eller är en generell anpassning till internationell praxis. Jag vet inte.
Man åberopar säkerligen den viktiga säkerheten som argument för denna skärpning. Ett oantastligt argument, men är det verkligen det, det handlar om innerst inne?
Min högst personliga reflektion är att bilsporten och i synnerhet vår historiska racing balanserar på en myckket vass egg, när det gäller regleverk, kostander och därmed tillgänlighet för utövaren. Jag tror att traditionell bilsport med rådande utveckling riskerar att tappa massor till "nya" företellser som track-day events, regularity m.m. Just pga att våra regelverk byggen en orimligt hög tröskel för bredd och hobbyutövande.
Kanske det kommer ett förtydligande i från klubben/styrelsen i något av de föredömliga initiativen med nya forumrubriker för dylika olika spörsmål?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

323 Dan

Angående stolar så verkar de som skrev APP K ha varit på en bättre krogrunda först.

Det står så här i 2010 år app K:
Seats
5.22.1 For cars in GTS and CT of Period F (1/1/1962) or later, if the original front seats are changed, this must be for seats of period specification or for which the FIA homologation is valid. For other periods, these seats are recommended.

Jag får alltså ha originalstolen kvar i min amazon, men byter jag till en ny får den inte vara äldre än 5 år. Alternativt så får jag ha en 45 år gammal plast stol (om det nu fanns) men inte en som är 6 år.
Var finns logiken i detta?

kanracing

 ::)Kul att någon vill vara med i debatten o det är ju kloka ord med som skrivs här o sundt förnuft .

Tack mvh Kenneth

doc knutsen

Citat från: Dan J skrivet 20 november 2009, 21:13
Angående stolar så verkar de som skrev APP K ha varit på en bättre krogrunda först.

Det står så här i 2010 år app K:
Seats
(snip)
Jag får alltså ha originalstolen kvar i min amazon, men byter jag till en ny får den inte vara äldre än 5 år. Alternativt så får jag ha en 45 år gammal plast stol (om det nu fanns) men inte en som är 6 år.
Var finns logiken i detta?

Follow the money...ingen logikk i det hele tatt. Hvor ofte kreves det bytte av belter i hverdagsbilen, for eksempel? det hadde unektelig vært interessant å få vite eksakt hvorfor det er en sikkerhetsrisko med et 5 år gammelt belte i racing, mens ett som sitter i et landeveisjern kan brukes fritt etter både 20 og 30 år. Kanskje FIA vet noe vesentlig som Bilprovningen ikke har fått med seg? ;)
Hilsen Fredrik

Bo Lindman

osminkat, rakt upp och ned, så tror jag bara det handlar om pengar.

Tillverkaren betalar ansenliga summor för test och FIA-godkännande av mina produkter. För att de med säkerhet ska klara kraven, måste de givetvis hålla en hög kvalitet. Så långt allt gott och väl.

En av effekterna med en produkt tillverkad med höga kvalitetskrav är att produkten rimligtvis får en lång livscykel. Bra för kunden, men inte lika lönsamt för tillverkaren, även om konsumentpriset för en kvalitetsprodukt givetvis är högre än för en enklare motsvarande produkt.

Det enda FIA kan göra för att motivera tillverkarna av säkerhetsutrustning för motorsport att tillverka och tillhandahålla sina produkter till ett någorlunda rimligt pris, är att sätta just denna typ av brukandeintervall, som gör att tillverkarna av FIA-godkänd utrustning är garanterade en repetitiv försäljning, som motprestation för de legala kostnader som tillverkaren betalar till FIA för att få sina produkter godkända (givetvis under förutsättning att de också klarar av FIA ställda krav)

Jag vet inte bakgrunden till den skärpta tillämpningen som nu annonseras. Kanske det är påtryckningar från FIA, som ju inte på något sett är en demokratisk organisationen. Hur som helst känns det inte så smakfullt att tilltron till funktionärer och utövares kompetens att själva avgöra stolar och bältens skick är lämpligt ur ett säkerhetsperspektiv för motorsport ,är så lågt att man tillämpar en generell regel.
Visserligen kan det vara svårt att avgöra i vissa fall. Materialutmattning kan ju förekomma utan att det syns. T.ex. kan vissa plaster och fiber påverkas av UV-strålning. Men om det nu är sådana dolda åldringsegenskaper som ligger bakom 5 års regeln, kan man ju med fog ställa sig frågan om FIA har satt rätt spec. för dessa produkter?
Däremot kan jag lättare acceptera om man har en ännu tuffare bedömning av nötning och slitage på dessa utrustningsdetaljer.

Just my cup of tea...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

knutspeed

Finner ikke linken nå, men bilsportsforbundet i Australia ville ikke være med på FIAs krav. De kjøpte derfor inn belter som var både nye, brukte og ubrukte - fra noen mnd gamle til 11 år gamle, og testede disse i en uavhengig labb. De klarte ikke å påvise svekkelse på noen av disse ift ny, altså inntil 11 år! (leste dette ganske nylig, noen måneder siden)
Dermed vil de gå imot FIA, og ha egen nasjonal regel som sier at belter kan benyttes i 10 år dersom de ikke utsettes for krasj/skade. Som Bosse sier - dette handler nok om penger og lukrative avtaler mer enn sikkerhet. Se Dale E. smell - hvor det var en fysisk skade på beltet som var årsaken. Det er inspeksjonen som teller - ikke alder i min mening.

Det samme med stoler - jeg kan kjøre med en livsfarlig 1965 koja-stol som knapt sitter fast i bilen, men ikke med en 6-år gammel FIA legal stol med riktige fester. Beer
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Tulka

 Ett närliggande vardagsproblem är hur man skall få tag på ett "färskt" FIA-godkänt tillbehör. Köper man något på våren,14 dagar före första tävling är det ju tillverkat och märkt året innan. En 5-års-regel har ingen  förankring i verkligheten.

Tulka

323 Dan

Det bästa är väl och hitta någon som kan tillverka klistermärken med nya datum och sätta på stolarna.

koja

Tjena varför inte göra som jag ,visa missnöjet genom att låta bilarna stå i garaget, säkerligen ända sättet att få en ändring på eländet.   mvh Hasse Axemyr