Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Heatindelning

Startat av CAPRI52, 13 februari 2009, 11:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

CAPRI52

Några funderingar angående heatindelning i STD 66-81.
Fundering nr.1
Om man tar startlistan från Velodromloppet -08 skulle bara 5 bilar startat i 72-81.??
Fundering nr.2
Är det bilens "årsmodell" som gäller, eller är det FIAs homologeringsdatum för en viss bilmodell som gäller?
En bättre indelning tycker jag hade varit med eller utan slicks.
Någon måste ha tänkt fel, kanske jag???

knutspeed

hmm, får vi med kojor ikke jage Cortinaer mer??  :(
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

allo

Till vår Norske vän med hundkoja.
" Lika barn leka bäst".

knutspeed

ok, Koja-Cup på Velodromloppet? Håper det kommer flere i år da...
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Rikard H

Svar till Capri52

Hej,

Jag kör BMW 2002 som har delar klassade under perioden 1968-1977. Då jag har valt att plocka ut HTP:n i period G2 (1970-1971) får jag använda de delar som klassades in fram tom 1971. Om jag hade velat köra med "modernare" delar hade jag varit tvungen att välja period H. I och med att jag har valt G2 får jag enligt Appendix K inte använda slicks då de endast får användas av H-bilar.

allo

Till alla hundkoje ägare i -65 klassen upp till 1300CC, låt oss göra som våra vänner i Norge vill.
Låt Velodromloppet bli en återförening av landets alla kojor.

Bengt A klasspappa.

CAPRI52

Hej!
Tack Rickard för ditt svar. När jag såg indelningen för STD 66-81 i indelningen ÅRSMODELL 66-71, och ÅRSMODELL 72-81 så trodde jag att man menade ÅRSMODELL. Jag tycker att man skulle ha skrivit kategori G i ett heat och kategori H i ett heat, för det är väl det man menar? Det vore kanske bra om någon som var med och beslutade om indelningen kunde tala om hur det är menat. Själv såg jag en möjlighet att slippa köpa en omgång slicks à 20.000:- och i stället köra på mina R-däck.

knutspeed

#7
Bengt,
dere har sikkert en god grunn til heatinndelingen, men er det ikke mer spektakulært for pubilkum å se Cooper, Cortina, Amazon, Alfa og Amcars fremfor et heat med 7-8 kojor? Slik det var i "gamla dagar"?

Tror at en egen 1300-klass enten vil bli tråkig, eller en "demolition derby". For meg er det fantastiske med historisk racing nettopp variasjonen. En Mini-cup blir vel like spennende som Clio Cup.

Om det blir et eget 1300/65 heat på velodromloppet kjører jeg nok heller Hillman Imp i 71-klassen  ;D
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Bo Lindman

Håller med till 100%
Variationen av bilar och modeller är en av historisk standardvagnsracings största tillgångar.
Finns alltid en risk i att en mera precis indelning ger mer enhanda startfält.

När vi startade 1000 cc Cupen diskuterade vi riskerna med ett för enehanda startfält ur perspektivet vilken "klassgräns" som var bäst.
Några tyckte 850cc, men då hade det nog nästan bara blivit två-takts Saabar i cupen. Andra tyckte att 11500cc (som App-K gränsen) är var det rätta, men med risken att Cooper 1071, R8 Gordini etc skulle bli för domnerande då. Vi kom fram till att 1000cc var dels en av traition vedertagen gräns, dels gav en rimlig avvägning möjliga biltyper för ett varierat startfält. (Även om det prestandamässigt talar för Cooper 970 och Abarth 1000)
Tycker att facit visar att det blev ganska bra. Dessutom blev det inte "bara" Saabar osm en del var rädda för, utan 1000cc Cupen är väl tvärt om ett av de heat som erbjuder störst varition av  biltyper i RHK.
Så resonerade vi i småbilsgänget då iaf.

Däremot är jag personligen kluven till att köra enbart upp till 1000cc (trots traditionen) Tycker nog att R8Gordini och andra bilar mellan 1000cc och 1150cc bidrar positivt till variationen i heatet.
Så från min horisont har Stad pre -65 över/udner 1150 varit en bra uppdelning, men det finns naturligtvis fler sidor av myntet...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

allo

Knut
Du har helt rätt i att det är roligare med variation, fler biltyper.
Men som det har varit, så har vi fått mindre antal hundkojor i racen bla av att en koja sällan eller aldrig har hävdat sig i kamp med Mustanger eller Lotus Cortinor, om det inte har regnat förstås, detta har fått till följd att flera hundkojor står stilla och körs ej.
Nu har vi lyckats ändra startordningen och får då ett race med andra bilar inblandade och vi hoppas och tror att det kommer bli både roligare och mer rättvist för alla.
Vi hoppas naturligtvis att ni kommer också från Norge med era hundkojor och bidrar till mångfalden så får vi se vad som händer samt hur många vi kan bli.
Om det visar sig att det blir ett demolation race då ställer jag min bil också.
Så ställ upp i Juni på Velodromloppet med kojan, så kommer vi till Våler.

Bengt.A

Stenis

Kan man inte köra alla std klasser tillsammans i samma heat. dvs,

Std -65 upp till 1000cc (tusencupen)
Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
Std/GT/GTS -65 över 1300cc

Och sen ha enskild poängberäkning och prisutdelning så podium i varje klass får gå upp på prispallen så inte dem mindre bilarna "försvinner" i resultaten och från prisutdelningarna. Att klasser läggs i samma heat tillsammans med andra snabbare bilar har väl alltid varit en del av historisk racing tycker jag. Man får lite lemans känsla över det hela. Samma tycker jag om std-ny klasserna. Färre heat men längre lopp tycker jag också att det skulle vara? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar nu. Jag är ny här på forumet men har följt RHKs tävlingar under några år nu som åskådare. Jag har alltid som åskådare tyckt att det är för många heat och för korta lopp. Vad tycker ni förare och organisatörer om det här som jag nämnt nu? är det för krångligt eller är det kanske så att ni valt att inte ha det så?

mvh Stenis


knutspeed

#11
Ok - så man vil vinne totalt for å være med, ellers står bilen? 

Jaja...forskjellige ambisjoner har man for å vinne t-shirts!  ;)

Jeg har jo ikke Swift-motor og superstuk, men er med ändå, så det blir det samme å race mot en Mustang eller en optimal Mini, så jeg ser inte skillnaden...

(forslaget til Stenis er jo slik vi gjør det i Norge)
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

allo


Knut
Jag heller ingen Swiftmotor den har jag byggt själv och det kanske märks men jag kör för att jag tycker det är bland det roligaste jag gjort.
Jag har också tagit på mig att tillsammans med Bengt Bengtzon vara klasspappor för standard -65.
Personligen har jag känt att det har varit stora skillnader i fart mellan oss kojeförare kanske mest mig själv och Lotusar och Mustanger.
Jag har aldrig framfört detta officiellt men tydligen är det fler som tycker att det behövs en förändring.
Jag tror inte att alla som ställt sina bilar har gjort det för att dom inte kommer först utan det kan säkert vara tusen orsaker till detta.
Kanske kan denna förändring i startfältet vara bra kanske inte det får väl framtiden visa.
Jag kan bara hoppas så.
Jag fick en t-skirt på gelleråsen förra året och den är jag stolt över den är min första i racing.
Men om man fått en hel del genom åren så kan jag förstå att det blir tjatigt.

Bästa hälsningar
Bengt

knutspeed

Vi kör jo for å ha kul, fartsforskjellen vil alltid være der. Jeg kjører av presis samme grunn, for opplevelsen av alt fra å bygge, koble släp, ete hamburgere på mackar, og kjøre race  ;D

Om vi er heldige kommer mange kojor (og enda bedre: flere andre 1300cc '65 biler!) til Velodromen, og da skal vi lage et bra race!

Kanskje vi får noen period E biler som går fort også! Skoj blir det, vi sees på Gelleråsen!
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

L-G Sjöberg

Birger,

Om min E-bil går fort återstår att se, men den har i alla fall mycket hästkrafter men tyvärr många kilo att släpa runt på.  Jag hoppas kunna dyka upp med Jaguaren på Velodromloppet.

L-G