Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Heatindelning

Startat av CAPRI52, 13 februari 2009, 11:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

knutspeed

L-G: Det hoppas jag med! Om jeg skulle kjørt noe annet (og hadde hatt £££+ ) skulle det være en MkII!

(Farsan er snart klar med en C-type replica - eks proteus, og Jaguar er absolutt #1 i familien..)
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

L-G Sjöberg

Birger,

Det blir in så många £££+ per år om man delar upp det på många år.  Det dröjer ju länge innan man kommer ut på banan, men den som väntar på något gott väntar inte för länge.

CAPRI52

För en vecka sedan ställde jag en fråga med anledning av heatindelningen i STD66-81. Jag trodde attt jag skulle få svar omgående med en förklaring hur man menade med indelningen. Det kan väl inte vara så svårt för någon som var med och beslutade, att skriva några rader och förklara för mig som inte ser det som självklart.

joca

Det är  så  att  bil modell  måste  finnas den tids per jorden  tex 66-71  och  då blir  det  möster  däck 72 och  uppåt  är  det  slicks  .Så  det gäller  välja  vilken  tids perjord man vill klassa  in  bilen från  början .

Holm Jacob Matheson

Etter mer en 35 år som fortåkara i rally, bakke og på bane bestemte jeg meg for et par år siden å bygge en Lotus Cortina i 65-klassen. Ønske om "varva ned" å fighte med Cooper S, Lotus Cortina, Mustang og andre V8 dundermaskiner var fremtredende for dette beslutet.

Min LC var klar til første racet på Våler og hva oppdaget jeg da? Jo....standard skulle kjøre mot GT biler fra samme perioden. En Lotus Elan med 170hk og 580kg er en klasse for seg og det gikk som det måtte gå, Elanene var klart raskest.

Så melder jeg på Velodromloppet og oppdager at også her skal standard kjøre mot GT. Når det da er 6-8 Elaner på listan, ja da forstår jeg at mange svenske Lotus Cortinaer mangler på listen!!

En blanding av totalt ulike biler skaper forvirring for publiken. Jeg mener ar dette er helt fel väg å gå, hold standard og GT bilene i adskilte heat, og....la oss hoppas på regn slik at kojorna kan fightas i toppen! Det blir det mest interessante racet for de som kjør og de som sitter på läktarna.

Holm Jacob Matheson
Fordkjører

Bo Lindman

Det här med heatindelning är intressant dillemma. Jag är nog av uppfattningen att separata heat för standard och GT bilar är att föredra, men samtidigt måste jag säga att jag sett många bra exempel på tävlingar där just blandningen av standard och Gt bilar givit mycket bra racing för både utövare och publik. Inte minst vid HGR på Ahvensisto. Men också ute Europa, där det ofta körs mer blandade heat än vad vi varit bortskämda med. T.o.m. i England blandar man på flera håll friskt i bilkategorierna.
Det jag tror låg bakom den förändrade indelningen i RHK var att man började få en extrem obalans mellan klasserna, med påföljden att vissa heat blev så få till deltagarantalet att man antingen fik slå ihop dem, eller lägga ned dem helt.
Att som arrangör ha heat med 5-10 bilar måste ju vara rena ebberöds bank, då intäkterna kommer från de tävlande, inte från den fåtaliga publiken. Dessutom lär ju ett heat med 3 kojor 5 Amazoner och 2 cortinor knappast få publiken att jubla heller.
Med andra ord. Den nya indelningen är inte helt lyckad, men hur skulle det sett ut istället? i Std 66-81 har jus standard och GT bilar samsats sedan starten. Där har snarare kommentarerna gällde fartskillnader mellan småkubikare och större bilar.
Precis som vi hade i standard -65 innan vi var några som drog igång en klass i klassen, kallad 1000 cc Cupen, som sedermera växte från 3-4 småbilar till ett eget heat.  Tidigare har vi kört upp till 1150 cc. Nu har man infört 1000cs som heatgräns. Jag är långt ifrån säker på att det var rätt beslut, men jag gissar att man även här såg behovet av att jämna ut heatet, så att det större pre 65 heatet skulle få några fler bilar i form av bl.a. Renault R8G och 1071 Cooper.
Tyvärr är jag rädd för att man också påverkades av att några såg förbättrade chanser att stå på prispallen med en sådan heatindelning.
Det stora dillemmat är kanske att historisk tenderar mera bli som helt vanlig racing, men med gammal bil enligt ett dåtida reglemente, som man försöker stretcha så långt det går med modernt know-how i gammalt skal. Många utövare av historisk racing kanske rent av tycker det viktigaste är att komma på pallen i heatet, inte sin prestation inom sin egen bilkategori? Men i så fall har den historiska racingen misslyckats helt i sin mission.
Jag har i många år t.ex. undrat över det motsägelsefulla i att FIA säger att historisk racing inte ska vara enbart ett sätt att vinna nya segrar, samtidigt som man gladeligen instiftar FIA sanktionerade mästerskap med i princip EM-status. Som bäddar får man ligga vill jag hävda.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

David Hagman

#21
Den här diskussionen bör föras på tal ännu mer.

Ska Standard-65 och GT-65 köra ihop? Det finns ett par aspekter man måste ta hänsyn till och som jag också hört från många när jag jobbat ett tag med uppropet för GT-bilar.

Det finns några som uppskattar den indelning som finns nu tack vare att de får lite competition i heaten. Standardbilarna i TC8, TC9 och TC10 (Amazon, Cortina, Alfa GTA, Mustang, Falcon) har jag svårt att tro uppskattar indelningen då de helt kommer bort i mängden GT-bilar. I ärlighetens namn går väl gränsen för vem detta gynnar hos Hundkojorna, som nu har goda chanser att komma på pallen i "Period E / upp till -1300-heatet".

Det finns mycket diskussion som berör detta med vad som är viktigast, att vinna eller att ha roligt. Nästan alla verkar peka på att det är viktigast att ha roligt, men alla blir besvikna då de inte har någon chans att vinna. För mig är det en sak att tala om att man inte vill bli varvad tre gånger per heat (en hel okej anledning att vilja sära på ett heat tack vare bättre säkerhet och roligare race att köra) och att säga att man inte har någon chans att vinna. I Standard har Hundkojorna en nackdel mot Cortinorna, i 1000-cupen har Saabarna en nackdel mot Hundkojorna osv osv. Det är inte samma sak som att en förare i en Hundkoja från 1967 inte vill köra mot en BDA-Escort. Heatindelningen av Period G för sig och Period H för sig tycker jag blev klockren och där såg vi en stor ökning av bilar som kom ut direkt! Fartskillnaden där är betydligt större än mellan en Falcon och en 65-Hundkoja. Vi hade ett par fina heat på Velodromloppet för något år sedan där Standard och GT körde för sig. Något som kanske solkades ner lite av att några G-bilar fick köra i Standard -65 tack vare/på grund av för många startande där. Regnet kom och sen kom G-bilarna först med sina bättre regnlämpade däck. GT-heatet har varit mindre än Standard men jag tycker personligen inte det gör något, då det finns andra grejer att kolla på i GT än fantastisk racing, som istället Standard ofta bjuder på.

Sissela Lidebjer menar i gästboken att det är roligare att köra Standard för sig, trots att hon kör Hundkoja. Birger Knutsen talade om samma sak här ovan. Det blir mer intressant racing med fartskillnader och bilar som ser olika ut för publiken. Det tycker jag är en sund inställning. Vill man se enhetsklasser kan man kolla på STCC. Det ska dock sägas att förhoppningen med "lilla klassen" var att det skulle komma fram mindre GT-bilar (Lotus Elite, Ginetta G4 osv) men då blir Hundkojeförarna ändå inte snabbast då det finns helt andra förutsättningar i de här mindre GT-bilarna.

Kanske den mest relevanta diskussionen handlar nog dock om priser. GT-bilar kostar i regel mer att bygga upp och underhålla än en Standardbil och givetvis blir körningen därefter. Standardbilar är i regel tyngre än GT-bilar och givetvis blir effekterna av kollisioner därefter. Jag säger ingenting om ful körning men det vore konstigt om det inte fanns en rädsla hos GT-förarna för att en olycka ska ske med dyra kostnader som följd. Jag har pratat med många förare i "GT/GTS" och det finns absolut ett intresse för att tävla ordentligt och inte söndagsåka, men någonstans måste väl ändå gränsen dras.

Nu finns det en del GT-förare som tycker indelningen är bra också, absolut, men vad tycker majoriteten?

Ledsen om detta uppfattas som ältande, och det blir dessutom en rejäl utläggning, men jag tycker ärligt talat inte den här diskussionen har fått tillräckligt med utrymme. Risken finns att detta dödar främst GT-klassen som var svag på deltagare förra året. Vet inte hur detta ska gå ihop men jag är oroad av utvecklingen. Låt gå att heaten kör ihop på de mindre tävlingarna. Över 8-10 deltagare bör det vara i varje heat. Att Standard gynnas är säkert troligt i längden men till vilken bekostnad av GT-bilarna ska det få ske på?

Jag tror det behövs grundlig forskning i ämnet för att få reda på vad folk faktiskt tycker istället för att någon representant från GT och Standard "hörs mest" till exempel här på forumet. Egenintresse ska självklart värderas men vi måste se till det stora hela också. Det är inte heller så att jag missunnar Hundkojeförarna någonting. Det är en viktig del av motorsportshistorien och en trevlig bil att se på banan. Jag skulle dock hellre se de kampa mot Cortinor än köra ensamma mot någon enstaka GT-bil.

/ David Hagman

kanracing

Hej jag saknar Hundkojor i vårat heat std över 1300cc dom har ju mer samma varvtider som Amazoner o min Cortina GT än Lotus Elan där det skiljer 5 - 7 sek/varv

mvh Kenneth

323 Dan

Hej,

Håller med Kenneth, det vore mycket bättre att köra med/mot standardbilar upp till 1300 än GT-bilar.

Så länge GT-bilarna fyller ett eget heat borde det vara självklart att de kör själva. Att blanda GT och standardbilar borde bara få vara en "nödlösning" i de fall någon av biltyperna inte fyller ett eget heat.

Personligen struntar jag i om jag blir omkörd av en bil som jag inte tävlar mot, men det kan inte vara lätt för publiken att förstå vem som tävlar mot vem i ett blandat heat.

/Dan J
Amazon nr 79

David Hagman

#24
Precis min åsikt också. Slå ihop heaten om det är för få startande men kör Standard och GT för sig om det finns tillräckligt med bilar i varje heat. Vissa deltagare skulle gilla det och vissa skulle inte gilla det men publiken kommer helt säkert uppskatta det.

För mig som "insatt" åskådare förra året måste jag säga att det "lilla" heatet var trevligt att kolla på men att det "större" blev betydligt tråkigare än tidigare år pga avsaknad av kubikskillnader osv. För mig försvann mycket av personligheten i heaten, just för att racingen blev drabbad. Det är underhållande att se skillnaderna mellan Hundkojor, Cortinor och Mustanger i Standardheatet och Ginettor, Elaner och Austin Healey 3000 i GT/GTS, just för att det påminner om att det inte är modern enhetsmärkes-racing vi kollar på.

E_Solheim

Hei,

Jeg foretrekker heller store heat med variert redskap framfor et heat med "kun" kojor...
Dessuten ser det ut til å bli færre og færre av disse i Sverige om dagen........   ;)


Edwin Solheim, Norge - '64 Austin Cooper S
"RHK-medlem fra grannlandet" :)

Ordförande

Tyvärr är det väl så att heatindelningarna för det här året är mer eller mindre "spikade". Det förtar dock inte att diskusion kan forsätta för inget är statiskt i detta. Kommer det ut fler bilar så  (12-15 bilar) så kan vi givetvis skapa ett eget heat. Detta ser jag som angenäma problem.
Vad vi ska komma i håg att tiden räcker inte till för att få lika många totalsegrare som det finns klasser.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

allo

 ???Alla skriver för sin biltyp och försöker få det bästa för de förare de representerar.
Nu är det så att det genom de senaste åren har blivit färre och färre koja förare som kör sina bilar.
Vi har frågat och lyssnat vad som de vill och det har framkommit att man inte vill åka med Mustanger, Falcon, Cortinor o.s.v.
Detta har framförts till RHK´s styrelse och låt oss säga att vi har detta år på oss att bevisa att fler bilar har kommit ut.
2009 var bättre än 2008 och vi tror att detta år blir än bättre.
Om inte så får vi väl se vad som händer nästa år.
David jag tror inte jag vet vad för bil du kör kanske du kan upplysa mig.
Bengt
Klasspappa STD -65 -1300 CC

Bo Lindman

Inte för det angår mig Bengt, men har det någon som helst betydelse för resonemget vilken biltyp David Hagman kör?
Om det skulle vara så att han nu engagerar sig för GT-bilarna utan att han en egen sjuk moster att be för, så desto bättre!
Då kanske det rent av är lättare att se det lite mer i ett helikopterperspektiv än om det står en specifik bil i egna garaget.
Engagemang är nog viktigare än en biltyp tror jag.

Sedan kan jag inte annat än tycka lite synd om standardbilarna mellan 1000-1300. De har onekligen hamnat lite mittemellan, vilket verkar gälla hur man än mixar heaten. Hoppas ni får ihop tillräckligt många bilar i klassen. Bland de mindre standardbilarna var tidigare indelningen upp till 1300 lika impopulär som indelningen 1300 och uppåt var hos en del kojeåkare. Där vill man inte ens tillbaka till 1150.
1000 cc cupen började för övrigt som en intern cup i standardvagnsheatet, som då innehåll allt från 700cc till V8:or. ibland var vi 46 bilar av alla storlekar i ett och samma heat. Så jobba vidare med allt runt omkring som skapar en klass, så kanske det ser annorlunda ut framöver. Vill påstå heatindelningen är minst lika hämmande för tillvästen av msåbilar i G1, G2 och H. Sjävl skulle jag kunna tänak mig två småbilsheat ett för E-F G1 och ett för G2 och H. Men det är bara vad jag tycker.

Enda sättet att komma tillrätta med det ständiga dillemmat med heatindelnignen är väl annars att ge varje biltyp ett eget heat och i värsta fall kan man ju dela in dem i olika färger också. ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

David Hagman

#29
Bengt,

Jag kör ingenting (än). Jag har dock alltid varit på RHK:s tävlingar tack vare att min far kört (både Formel Junior och Marcos 1800 GT i GT/GTS).
Jag representerar heller ingen specifik förare utan försöker bara framföra den åsikt jag tror kommer gynna RHK i längden.

Personligen förstår jag inte varför det gynnar standardbilsheatet att låta mer än hälften av bilarna köra mot (i genomsnitt) betydligt snabbare GT-bilar. Hundkojeförarna gynnas men vad säger Amazonförarna som nu får köra mot betydligt snabbare bilar ur en annan klass? Dessutom har deras främsta utmanare på banan (Hundkojorna) försvunnit. Utifrån vad folk skrivit här på forumet är det inte alla som uppskattar det.

Personligen uppskattade jag det lilla heatet precis lika mycket som det stora heatet förra säsongen. Jag är bara av den åsikten att det i längden kommer missgynna antalet bilar som vill delta. Om ni blir tillräckligt många Standardbilar för att köra två heat så applåderar jag och är gladare än någon då det är mitt favoritheat tillsammans med GT. Det är möjligt att finanskriser och annat spelade in mycket förra säsongen men det var färre GT och "Stora" Standardbilar på både Velodromloppet och Knutstorp än vad det brukar vara är jag rätt säker på utan att ha de exakta siffrorna.

Jag tycker helt enkelt bara inte det är bra att blanda olika klasser för att det blir jämnare heat. Formel Ford 1600 och Formel Vee tillsammans under förra året var inte alls kul. Formel Vee kom helt bort i mängden. Det blir enormt rörigt för publiken och inte särskilt realistiskt om vi nu ska efterlikna historiska race. "Det finns Healey 3000 i både lilla och stora GT/TC-heatet". Märkligt för publiken... "Varför kör RHK två olika heat med Standardbilar?".

Vi måste acceptera att mindre kubikklasser har mindre möjlighet att vinna heatet. Det måste ju alla vara medvetna om när man bygger en bil. Tusencupen fick ett eget heat vilket jag tycker var bra. Fartskillnaden var för stor mot de största Standardbilarna. Kanske är 1300 en bra gräns för E och F-bilar för att det ska komma ut så många bilar som möjligt på banan? Men ska vi göra nya klasser under 1300 bland nyare standard nu också för att de inte har samma chans att vinna? Ska vi göra en heatindelning bland Formel 3 1600 cc för att de har en mindre chans att vinna? Vart ska gränsen dras egentligen? Ska det bli en heatindelning till i Tusencupen för bilar under 850 cc? Skillnaden mellan 700 och 1000 cc är ju procentuellt sett större än mellan 1000 och 1300 cc.

Missförstå mig inte Bengt. Som jag säger så tyckte jag det lilla heatet var skitkul förra säsongen. Alla som körde i det verkar också uppskatta heatindelningen men inte många gillade indelningen i det större heatet. Varken Standardbilarna eller GT-bilarna. Jag anser bara att det är orättvist att plötsligt göra en heatindelning för att gynna en specifik bil. Gynnar det verkligen alla bilar i heatet? Så länge det inte blir några farofyllda situationer pga fartskillnader tycker jag man ska köra varje klass för sig. Är det så svårt att acceptera att man inte har någon chans till heatseger? Det är därför det finns klasser i heaten. Man kan fortfarande bli snabbaste hundkoja fast man slutar på 5:e plats i Standardheatet. Precis lika bra jobbat som att vinna heatet "-1300 cc". För mig är Standard Standard och GT GT. Alla klassegrare har gjort en god insats.

Det här är inte en diskussion vi ska behöva hålla. "Historisk Racing" ska inte handla om att vinna. Tycker man det - köp i såna fall en bil som man garanterat vinner med. Såna finns i alla klasser.

SÅ: Släng på bokstäver och siffror på bilarna beroende på vilken klass de kör i. TC7 på Hundkojorna. GT10 på Elanerna. På det sättet så ser publiken vilken bil som vinner varje klass. Kör Standard för sig och GT för sig. Så var det på 50- och 60-talet och så är tanken enligt Appendix K.

(När jag säger stora och lilla heatet menar jag "Hundkoje-heatet" och "Std/GT över 1300 cc".)

/ David Hagman.