Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Masters series

Startat av Tommy J., 16 januari 2010, 13:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

OK. Har fått svar från TMS ang klassindelningarna. Det som gäller och inget annat är upp till 1100 cc och 1101 till 1300cc.
Dessutom elektroniskt tändsystem och dog box. Du har helt rätt Tulka Lennart. Nu börjar det kosta schaber igen trots att pundet ligger under 12 SEK. En intressant kommentar TMS gör ang tänd system är att de rekommenderar vissa moderna system så att det lätt kan bytas ut mot ett brytar
system om man skulle vilja köra ett FIA race. Vilken jävla soppa ( sopa ).
Vad som luktar mest unk i detta är att när serien annonserades var TMS mycket tydlig att det ENDAST gällde FIA App.K pré-66.
Men, när det kommer till kritan kanske det kvittar oss Nordbor för enl. mina beräkningar med besparingar på kalla kost punkter kan man inte delta i t.ex. Silverstone Clasic med en buget under 25.000 SEK. Mer troligt är att det blir dyrare. Vi får se hur länge vi i Sverieg kan anamma vår puritanistiska syn på regelboken. Eller vad tycks? You tell me.
Till Anders. 1071 eller 970 ja det är frågan! Vilken är snabbast? För min del har jag tappat 20 kg. efter fjolårets sjuktusvistelse och konvaleses och det är många härligt kraftiga pållar.

//TOMMY

Tulka

#16
 Att man introducerar elektronik i historiska bilar från början på 60talet var
väl magstarkt,iallafall för mig. Vad sedan,vingar?

Lennart

Bo Lindman

är väl som på goodwood det ska se gammelt ut, sen så kan det moddas hej villt under skalet för att bli en bra pubkikshow.
även om man lär ha städat upp det lite där på senare tid.
Klassgränsen 1100 låter också märklig i mina öron 1000 cc eller 1150cc är väl det som funnits, Men Engelsmännen har ju alltid varit dulktiga på att anpassa reglementen så det passar hemmafronten. Inget fel i det, men se upp så att man inte lägger in afternoon tea mitt i hetat, bara för att få en egen brittisk touch på hela paketet  ;)
Å andra sidan har vi ju sådant i rallycrossen här hemmai vårt glashus. 2350cc som klassgräsn känns ju minst sagt skräddarsytt för en viss bil.

Tommy är i sammanhanget inne på ett intressant spörsmål. Kommer vår svenska historiska racing på sikt att "ha råd" att till punkt ock pricka följa App-K. Eller riskerar man att sporten helt enkelt blir för komplicerad, dyr och smal i framtiden?
Det finns ju flerä n ett exempel där nationella varianter uppstått. Problemet har väl varit att det bara blir en splittring på fler men svagare serier. (så som HTCC och RHK Standard pre 65 blev, även om det inte var regementesskillnader i vårt fall)
Och om man ska ha lättnader nationellt, hur säkerställer man att de inte bara blir kostnadsdrviande och prestandahöjande?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Bosse: Jag skulle vilja vända på frågan,har vi råd att inte följa App-K ?
Om man ser vad som händer ute i Europa med Monaco i spetsen så kan jag nog påstå att vi inte har det.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Ja, Pelle den frågeställningen är lika relevant och är ju samtidigt andra sidan av samma mynt.
Däremot tror jag att det är riskabelt att ta högprofilarrangemang som Monaco, Goodwood, Le Mans Classic och bling-bling tävlingen Oldtimer grand Pris på die grüne hölle, som intäkt för att App-K är garanten för historisk racing i Sverige. Då denna till 75% är ren klubbracing på ganska basal nivå, i jämförelse med internationell historisk racing.
Säger inte att det är så, men man ska nog inte bortse att risken med App-K kan i framtiden vara att det blir så dyrt och komplicerat för utövaren att historisk racing endast kommer att vara en högprofilsport, där "marknaden" riskerar att vara för smal i vårt land där den sociodemografiska profilen på utövarna av historisk racing skiljer sig ganska markant mot hur det ser ut bl.a. nere i europa.
Jag tror inte på ett RHK som en liten exklusiv klubb, där breddåkarna i historisk racing inte får plats pga ökade och alltför kostnadsdrivande krav ur ett App-K perspektiv.
Jmfr. det dilemma som STCC har idag. Ett internationellt reglemente som riskerar att bli så dyrt att t.om. välfinansierade STCC-team riskerar att inte hänga med i kostnadskarusellen framöver, kontra ett nationellt kostnadsbegränsande reglemente, som ger en ökad bredd, men samttidigt en lägre status. Vad som är rätt eller fel, går det även där att ha många olika tankar om.
Men går jag runt i en RHK depå tycker jag mig se mera av svensk klubbracing a la SSK än exklusiv internationell historisk racing  a la Monaco historique GP, ärligt talat.  Jag tror nog att vi i framtiden måste ha handlingsberedskap även för nationell historisk racing på brednivå om RHK ska bli annat än en exklusiv klubb ohc verksamhet i marginalen. Det utesluter inte på något sätt App-K som en del brukar anföra i debatten. Men för att säkerställa även vår bredd bredvid vårt itnernationella utbyte och anseende bör vi nog tänka oss för både en och två gånger över vägvalen (oavsett vilka de är..) Verkligheten är sällan eller aldrig så svart eller vit.

Hur som helt detta har sedan länge varit en av klubbens viktigaste och svåraste frågor, som tyvärr allt som oftast kommer i skuggan tekniska spörsmål och praktikaliteter kring spårvidder, markfrigång vevaxlar, topplock., fälgars utseende  och andra mer triviala spörsmål
Jag tror frågan bör hanteras med stor ödmjukhet inför framtiden, så det är utmärkt att du Pelle tar upp den!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

#20
Håller med dej till vissa delar i ditt inlägg,men som vanligt inte i allt :-)
RHK är en klubb för dem som gillar att bevara bilracinghistorien och har i många år varit en föregångsklubb i Europa vad det gäller att hålla sig till det internationella reglemente som finns. De senaste åren har det varit en del intriger i klubben om detta med HTP handlingar. I dag så inser de allra flesta som arrangerar historiska tävlingar i Europa att det enda man kan förhålla sig till är just App-K. med andra ord så kommer det ganska snart att vara omöjligt att använda en bil i historiska tävlingar, som inte har dessa handlingar. Alltså kan våra tekniker och styrelse medlemmar som med den "drucknes invishet" i många år hävdadt att det enda som gällt och gäller är App-K känna sig väldigt stolta i dag.
Kostnaden för att bygga en "riktig" bil eller att inte göra det är inte så stor. Det som skiljer är kanske jagandet efter de riktiga delarna, men är det inte det som är en del av hobbyn? För min egen del så har vinterns lediga tid gått åt till att hitta en orginal cockpit kåpa till en Ralt F3 -76, mycket med mail och telefonsamtal har det  blivit innan vi hittade en nere i Bayern. Den var inte dyr och lyckan var fullständig när den låg i garaget.
Att HTP,n har slagit i genom kan jag också märka på de frågor som jag fått då jag annonserat ut min Sports 2000 och en Koja -68. De första frågorna har just varit om de har handlingar eller ej. Det har också vissat sig att man heller lägger till en slant och får en riktig bil än köper "Grisen i säcken".
Jag tycker nog också att det känns fel att jämnföra App-K med det synnerliga flexibla reglemente som de "trimmade taxibilarna " håller på med. Det är kanske i det läget som de befinner sig nu som vi också hamnar om vi tar ut för vida svängar.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Tommy J.

Ja, Bosse & Pelle,
Nu bar det iväg lite igen. Som jag ser det så gäller App.K fullt ut i Sverige och det skall vi vara mycket stolta över. Dvs att ingen befattningshavare fallit till föga för trycket att ändra och kladda vilket blir dyrköpt i slutändan då det bara finns återvänds gränder att gå vidare i.
Dock vill jag för ordningens skull belysa att i App. K reglementet som finns översatt på SBF´s sida finns ett kapitel om perjodspecifika undantag för respektive bilmodell under tiden där någon eller fler av delarna till densamma ej längre går att anskaffa under rimliga omständigheter ( = pengar ). Detta är tycker jag, ett sätt från FIA´s sida att visa god vilja och utan det initiativet hade nog många bilar stått idag i stället för att tävlas.
Medan vi är inne på den " obegripliga " delen skulle jag vilja se att det från RHK ställs en fråga till över myndigheten betr. status av tävlingslicens vid utlandsstart. Vi tillhör EU med syfte att förenkla många samhällsfunktioner inom näringsliv, lagstiftning och europa medborgares skyldigheter och rättigheter. Mitt körkort tillåter mej att i stort sätt framföra fordon var jag vill i Europa och övriga världen. Men min tävlingslicens duger bara i Knohult! Poängen är att det skall vara samma licens inom HELA EU för då kanske det kan bli fler utlandsstarter för de svnske vilka i sin tur kan påverka synen på bl.a. App. K. För mig är detta viktigare än att FIA skall ha några tusenlappar ytterligare! Skall vi låsa in oss och fortsätta sola oss i attityden vårldsbäst så är det nog tur att vi har Knohult. Det är inte livsfarligt att våga ta ut svängarna något
eftersom tanken kan försätta berg och stimulera dialogen i positiv rikning.

Tommy #41

Bo Lindman

Ja Tommy, om du anser att det drog iväg, så får jag konstatera att jag nog inte alls förstod tankarna bakom din reflektion som jag spann vidare på. Men strunt samma!
Jag står för min åsikt, men är inte på något sätt emot App-K, tvärt om. Men jag är inte heller blind för att våra nationella historiska racing till stor del består av en helt annan kategori utövare, där vare sig utlandstävlande eller bilar i kanske halvmiljonklassen och uppåt vare sig är överkomligt eller efterfrågat. Det är i den basen av vår nationella historiska racing som risken med ett kostnadsdrivande reglemente finns (oviktigt vilket), inte hos de med ambtiioner att tävla internationellt. Problemet är att de sistnämnda är för få till antalet för att bära upp RHK:s verksamhet.
Att App-K tillåter alternativa delar på vissa bilar, där tillgången av aktuella delar är skral är givetvis bra, men det enkelriktar samtidigt urvalet bilar. Då uddabilar, där tillverkning av nytillverkade delar inte är en lönsam affär är ganska ontessatna att lägga krut på för de flesta.
Nu är detta på nationell nivå egentligen inget stort problem för den enskilde utövaren, då SSK har sitt halvt sovande SSK Classic heat, där såväl Gr 1-5 bilar utan App-K eller bilar byggda enligt SSK dåtida nationella reglmente passar. Möjligen skulle på sikt en förskjutning av det historiska tävlandet till nationell nivå innebära ett hot för RHK:s tävlingar i termer av antalet startande.

Beträffande licenser är jag rädd för att jag förstår lika lite vad du menar?
Är det nya regler från 2010 som jag missat helt? (inte alls otroligt...)
Fram till förra året gällde; Så länge du tävlar inom EU (inklusive Norge)  och tävlingen -inte- är utlyst som en internationell tävling duger din svenska licens gått enligt regelverket. Jag åkte  t.e.x. Le Mans Classic på min vanliga nationella licens. Då tävlingen var nationell och inom EU enligt inbjudan. De flesta arrangörer har anpassat sig till detta och bjuder in till nationell race.Men det kanske är nytt sedan dess, har jag missat helt i så fall!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Bosse: Du har rätt i licensfrågan, men för att vara på den säkra sidan så är det bättre att ta ut den internationella licensen om man vill åka internationellt detta innbär också att du får ditt Med.card. Vissa arrangörer ute i Europa kan faktiskt kräva att du utan Med.cardet ska täckna en extra försäkring och den brukar inte vara billig. Vet inte om de har rätt att göra det, men alternativet när du står där är oftast att avstå racet.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Tulka

#24
 Lite mystiskt att man valt 1100 som klassgräns. FIA säger ju 1150 så 1071or är ofta borrade .040" dvs över med några cc. Eller är jag bara typiskt Svensk nu som gnäller om småsaker?

Lennart

Tommy J.

Just återkommen från England och Stoneleigh Retro. Träffade Hågeman maffian och vi hade två trevliga kvällar tillsammans så Per och jag får skriva ner en rapport om mässan.
Fredag förra veckan hade jag ett möte med Roy Maydon som  basar för Masters Racing Series. Han förklarade att inte bara jag var förvånad över en undre klassgräns på 1100cc. Som en konsekvens av detta hade man återgått till första skrivningen d.v.s. upp till 1000cc och 1001-1300. Dock hade man nu  släppt in Hillman Imp i 1000 klassen. Så, snart bör väl alla 1000 Cups bilar vara OK??!!
Elektronisk tändning och dog box kvarstår !!?? Appendix K ??!!
Återkommer i ämnet!

// Tommy #41

Lars Bergström

#26
Hittade ett engelskt forum där bl.a. Minis och Masters serien diskuteras (A friendly international forum dedicated to the history & tuning of the BMC Mini & other classic cars of the 1960's)

http://www.serifwebresources.com/phpBB2/index.php?forumid=250646
Lars Bergström