Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Hur värvar vi nya förare?

Startat av Anders Jensen, 24 februari 2010, 21:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Svar på Henriks fråga om hur värvar vi nya förare:

Jag tycker att som det är nu, så verkar vi ju vara en isolerad skara som utövar historisk racing och tydligen inte kan nå ut i motorpressen med vare sig resultat eller reportage.
När jag för ett tag sedan klickade på "Historisk bilsport" på SBFs sida, upptäckte jag att där har man resultat från historiska rallybilar, sedan 2006.
Inte ett resultat från racing! (och ingenting om när våra tävlingar går i SBF's kalender, förutom Velodromloppet 2008)
På fråga varför det bara var rallyresultat svarade SBF bla att rallybilarna kör om ett RM.
Ett Riksmästerskap, hur gick det till?
Och varför då kan man fråga sig, räcker det inte med Historiska rallycupen?  

Få se, hur var det nu med historisk bilsport - kan/skall man tävla i det eller kan/skall man inte det. Och mästerskap - gud förbjude!

Som ny i det historiska gänget tycker jag att det verkar finnas ett delat budskap här.
En del verkar tycka ena stunden si och andra stunden så, precis som det passar för tillfället.
"-Det går inte att tävla i mästerskap med historiska bilar!" säger en, samtidigt som det från annat håll slås på stora trumman att
det var en Saab som vann på le Mans, världens kanske tuffaste historiska tävling. (Bra gjort förresten gubbar!)
Lite svårt att förklara detta men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma med "delat budskap".

"Rallyåkarna" verkar strunta i sånt, dom kör tävling - och Riksmästerskap, de når ut till pressen och sin publik samt de attraherar nya förare.
Är det den vägen vi skall ta för att kunna värva förare, att instifta ett RM för att få upp "status" på racingen?

För egen del så tycker jag att vi skall tävla och försöka nå ut med det till motorpressen.
"-Visa upp bilen kan jag göra hemmavid" som en racingprofil sa till mig i höstas. Bra sagt tycker jag och instämmer.
Hade vi inte haft tävlingsmomentet i tusencupen hade iaf inte jag lagt ner 4-5 år på att renovera upp och försöka bygga tävlingsbilar av 4 "gamla Sportar".
Dom hade säkert blivit fina originalare istället men det är tanken om att få tävla med dom som driver mig framåt, speciellt när det många gånger har känts tungt (speciellt 2008).

I och med att Henrik (vår eminete webmaster) från och med i år kommer att komplettera resultatlistorna med exv klubbtillhörighet kommer förhoppningsvis resultaten från våra tävlingar att publiceras av vissa motortidningar.
Kan vi sedan få in Bengt-Åces väldokumenterade reportage också så är vi en bit på väg att få upp intresset ytterligare för vår historiska racing och förhoppningsvis på så sätt få in en del nya förare.

Rätt eller fel?
You tell me


/Anders
#34
Tusencupen
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Intressant frågeställning som jag funderat ikring sedan jag kom in i det här när 90-talet var ganska färskt. Ett antal år jobbade jag även hyfsat frekvent med det, ringde skrev och mailade motortidningar, veteranbilstidningarna de två som fanns vill säga, nu är det ju tre.., dessutom lokalpressen runt aktuella banors upptagningsområde, liksom lokal radio och dito TV. Inte sällan kom de nästan mangrant skrev fotate, filmade och intervjuade. Jag vill påstå att det inte alls är svårt att nå ut till media, det enda som krävs är att man har tillräckligt med tid och energi. Det är nog där det brister hos de flesta.
Det tog en jäkla tid i anspråk, nog tur att man var daglönare på ett statligt verk mestadels av den tiden. ;-)
Men liksom alla andra som lagt ned det jobbet upplevde jag att det gav resultat i Östgöta Correspondenten, Helsingborgs dagblad, Karlskoga Tidning, Teknikens Värld, Classic Motor, Expressen, Nostalgia, TT, SVT 1, Z-TV, TV4 m.m, m.m
Men tyvärr är det ju ganska länge sedan nu, så det är inge merit längre, vare sig på det individuella eller ideella planet.
Varför det inte ser ut så idag tycker jag är ganska självklart. Ingen verkar orka eller ha råd/tid med det jobbet för historisk racing längre. Det är jag den förste att förstå, mer än väl! För som sagt det gör inte sig självt.
Så om PR och media ska vara en väg till att göra sporten intressant måste det till hårt och tidskrävande arbete på det området. Tyvärr kostar det, antingen för den som gör det ideellt, eller för klubben som får köpa tjänsten. Så till syvende och sist är det i första hand en resursfråga.

En del tycks dessutom tro att de är F1 stjärnor och blir förvånade när en klassvinst i Kategori Z för röda bilar med gula fälgar mellan 476cc och 7 liter inte uppmärksammas i rikspressen. Inte heller tycker dessa att de själva ska behöva upplysa pressen om sina, prestationer. Lite verklighetsfrämmande kan jag tycka.

Beträffande resultatrapporteringen och SBF sajten, Har någon ens sett till att SBF får den information förpackad så att den är lätt att publicera. Jag kan garantera våra vänner i Rallyklassikerna har sett till att SBF får det. Samma förutsättningar gäller givetvis i vilka sammanhang man än vill få uppmärksamhet.

Beträffande tävlingarnas status från RHK-Cupen, via RM till EM och kanske även Le Mans Classic, Oldtimer GP och Goodwood Revival. Så kan det vara värt att notera att mästerskapen inte verkar vara det som lockar utövare och definitivt inte publiken. Det som lockar i historisk bilsport är snarare stora, välorganiserade tävlingar med tydlig klassisk profil. EM i historisk racing existerar inte idag. I rally är det en blek skugga av sitt forna jag. Orsaken? Mästerskapen har en tendens att utvecklas så det enbart är resultaten det handlar om. Det innebär att det är bara en eller två biltyper som anses konkurrenskraftiga, att kostnaderna skenar så att allt för få har råd att hänga med. Det värsta var nog när Bredauers serie undanbad sig vanliga raceramatörer i "EM"-loppen då de ansågs vara i vägen och utgöra en fara för det gamla storfräsare som inte riktigt kan acceptera att man blivit racerpensionärer, utan fortfarande tror det är VM på riktigt.
Däremot är trenden tydlig att både proffs och amatörer söker sig alltmer till bra enskilda event med hög profil och status. Oldtimer GP, Eifelrennen, Monaco Historique, Goodwood Revival, Le Mans Classic för att nämna några av de största på bana och Historiska Monte-Calro Rallyt (regualrity) Historic RAC och inte minst KAK och Per Carlssons Midnattssolsrally, som betytt oändligt mycket mer för svensk historisk rallysport än något RM för rallyklassikerna någonsin kommer att göra.
Med detta hoppas jag även du Anders kanske förstår vad jag menar, när jag inte är så värst imponerad av att FIA säger att historisk racing inte bara handlar om att vinna nya troféer, samtidigt som man instiftar diverse internationella mästerskap. Även om jag är stolt och glad över våra framgångar i Frankrike, (tack Anders!)  så anser jag lik förbannat, att det jag åkt i SLC och annorstädes, har varit mera racing och tävling. Det ligger i sakens natur att med en modern tävlingsbil så är tävlingsmomentet avgörande. I historisk racing är det "bara" ett av flera delar som gör helheten och upplevelsen. Det tror jag man ska vara om i historisk bilsport. Annars är det j enklare billigare och mer sportligt att köra VOC.
So men följd av detta tror jag att innan man springer ut och skaffar sig publicitet för att rekrytera nya medlemmar och utövare, bör man fundera på vad man tror är och ska vara historisk racings framgångsfaktorer. Är det tävlingsmomentet? Bilarna? Ekonomin? Nostalgin?  Möjligheten att tävla internationellt, de klassiska loppen? Sociala samvaron och kamratskapet, eller vad?
Vill vi ha true racers som väljer äldre bil för att det är enklare/billigare att vinna här, eller unga förare som ser detta som en alternativ racerkarriär, eller i andra änden av skalan gammelbilsentusiaster och renoverare som tröttat att sparka däck på allehanda träffar på diverse flygplatser runt om i landet? När vi tagit reda på detta ,tror jag det är dags att fundera på hur PR och media strategin bör se ut för att uppnå målet, men först då!

Eftersom jag sticker ut hakan och ifrågasätter både det ena och det andra, avslutar jag med att lova att jag kommer att dra mitt strå till PR och mediastacken under året, mer än på länge.
Hoppas jag inte blir ensam i det arbetet?!
Eget tävlande ser ut att dröja till 2011 om nu ingen garagefé dyker upp och renoverar färdigt två-taktaren medan jag skruvar vidare på formel V bilen....

Ett förb... lång inlägg blev det iaf, sorry!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

#2
Min uppfattning om hur man skulle kunna nå ut till media är inte alls lika ambitiös som Bosses PR och Mediastrategi.
Idag är den i alla fall nära noll (förutom något enstaka hemma-hos reportage) och det borde ju finnas något mellanläge.

Att delge SBF vår lista på RHK-cupens slutresultat en gång per år är ju inte så ansträngande och det är redan ordnat med inblandade parter.
Att kunna nå ut till motorpressen kan ju bli ett fint tillskott i kassan för Bengt-Åce som "ändå" både fotar och skriver.
Borde gå lättare när vi nu 2010 kommer att ha klubbtillhörighet i resultatlistan vilket saknats enl. Red. Lindberg.

Det behöver alltså inte bli så jäkla komplicerat, arbetsamt och dyrt att visa att vi finns till.


Vilka är det som Bosse träffat som "tycks tro att de är F1 stjärnor och vill uppmärksammas i rikspressen" undrar jag.
Under mina få år som deltagare och mekaniker har jag bara träffat jordnära folk inom den historiska racingen, ja förutom en viss synskadad dansk då.  


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Ordförande

Känns bra att ni ventilerar detta. Jag känner dock att Bosse kanske skjuter lite över målet på grund av de resurser som vi har både vad det gäller ekonomiska och personella resurser.  Anders tycker jag tar i lite för lite och någon form av mellannivå är väl vad vi tänkt oss i styrelsen.
Så att ni ska få något att tänka på så har David chefredaktör på Teknikens Värld köp Yngve Gustavsson Hundkoja. Mer info. kommer efter styrelsemötet den 20/3.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Tommy J.

Pelle,

Är det inte Press kolegan Daniel ( Frodin ) de menar?
MVH

Tommy
#41

Ordförande

Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

 Jo  Pelle, ska man göra allt by the book, så är det långt över de resurser man rimligen kan begära att klubben ska förfoga över, eller vad man förvänta sig att någon ideellt ska kunna lägga sin tid på.
Jag kan ärligt talat t.ex. inte för mitt liv begripa hur jag hade tid och ork att göra det när det begav sig, trots att jag samtidigt sparkade mig trött runt banorna med en gammal röd Saab och hade ansvar för 70 stackars medarbetare 5 dar i veckan. förmodligen var det jäkligt roligt, annars hade det inte blivit gjort. Önskar jag hade samma energi idag...
Däremot tror jag att synsättet kring PR och media i grund, bantat till rätt ambitionsnivå kan vara rätt även för en klubb som RHK.
Vad vill man med verksamheten? idag? på sikt?
Målgruppen?
Vilka utövare har man idag? vad driver dessa att lägga sin fritid och pengar på detta?
Vilka vill man attrahera i morgon? vad lockar dessa komma till oss?  
För att nå dessa vilka vägar ska vi välja?
Vilka tidningar och sajter läser/besöker man, vart hämtar man sina ideer och inspiration`?
Vilka mässor och andra event besöker man?
Har vi en lite aning om detta, (vi får nog nöja oss med en magkänsla, det kostar att ta reda på med undersökningar och statistikuppföljning) kan vi börja fundera vad vi ska göra för att nå presumtiva utövare (och på köpet även ny publik) Först då vet vi vilka kanaler som är rätt för oss. Är motortidningarna det mest optimala, eller är det att synas i annan media?
Är andra racingserier, eller veteranbilsträffar mera rätt än Elitloppet på Solvalla, eller Medeltidsveckan i Visby?
Jag vet inte, men vi har en tendens att tro att det alltid är nästgårds, runt hörnet det är lättast att rekrytera. Det är inte helt säkert att det är så. Potentialen kan mycket väl finnas på annat håll. Men OM vi ska locka de som inte tidigare ägnat sig åt bilsport, måste vi vara mer lättillgängliga. Det alldeles för många som uppfattar historisk racing som svårtillgängligt, sett ur ett utövarperspektiv, men det är kanske en annan sida av myntet.
Jag tycker i sammanhanget att MHRF har ett mycket intressant sätt att närma sig dessa strategiska frågor, är nog bara ödmjukt att erkänna att vi i bilsporten har en del att lära därifrån.

Återkommer i detta intressanta och engagerande ämne, nu ska jag avsluta arbetsveckan med att jobba vidare på ett att rekryteringsområde, nämligen fordonstekniker, där bilsporten är en viktig kanal. Trevlig helg!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM

 Jag tycker att vi skall marknadsföra oss mer ex på Midsolsnattsrallyt dom har ett jippo på Färgestads travbana där det finns utrymme for oss att visa upp våra bilar och få fram vårt budskap. Jag hadde tängt att ta upp det på årsmötet men låg i magsjuka då. Om ex Ordförande kan kontakta Per Carlsson så kan vi nog få i hop några bilar att visa upp. Klassika bilar finns det i stugorna frågan är om dom inte skulle passa bättre hos oss än i "skogen".
För övrigt så är det svårt att motevera våra ungdomar att jobba i garaget för att få till något .. När man kollar på ex www.rejsa.nu så är det ju 550hk i en opel som är fränt, dom har provat att starta en retro race serie (gammal bil med nyare drivlina) men det blev inget av det.
Ett friskhets tecken är att vi diskuterar det ...

Bo Lindman

#8
Appropå marknadsförign PR och rekrytering.
Såg att Mariestad kör Speed & Art igen i September. Trevligt tycker jag som hade förmånen att räkna Björn Persson som en god och nära vän, allt sedan vi fick kontakt inför Motorsportfestvialen 1992.
Såg däremot inget om att RHK eller historisk racing skulle medverka 2010. Förutsätter att det är info som kommer senare.
Det evenemanget kom till tack vare Björns stora intresse och engagemang för det RHK stod för ovh hans framsytna förmåga att sätta in det i ett större sammanhang som nådde ut till fler människor.
Hoppas man kan fortsätta i den andan! Om inte klubben redan har kontakt med Claes Pettersson hoppas jag den tas i närtid.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Eva-Lisa

Jag vet att det finns några kartåkare (både unga och äldre) som är intresserade av formellicens. Förhoppningsvis dyker de upp på Kinnekulle i april. Med möjlighet att hyra några bilar och att känna hur roligt det är kan fler bli sugna. Som sagt det finns stående bilar som blir till salu. Så det gäller att ta hand om dessa personer. I vilket fall som helst skulle det vara roligt med lite föryngring. Vi drivs ju alla av att köra för att det är så roligt. / Eva-Lisa
/ Eva-Lisa

Bo Lindman

Det är en bra tanke Eva-Lisa. Speciellt för de som kört karting på hobbynivå, utan högtflygande F1 ambitioner.
Hör ofta funderingar i den riktningen, även i den klubb mina grabbar åker kart.
Har man inte racerkarriär i sikte är Radical, JTCC, Formel Renault onödigt dyrt och kanske väl komplicerat för att fortsätta åka racerbil, vilket får många att lägga av efter kartingen. Brukar ofta förklara för farsor och ungdomar i klubben att både historisk racing och långlopp kan vara ett mycket bättre alternativ om man vill åka för att det är roligt. Speciellt historisk racing, (Långlopp är däremot snäppet bättre om t.ex. far och son/dotter vill tävla tillsammans, men kräver också mer inom bl.a. logstik)
Ett sätt att rekrytera fler yngre till historisk racing är också att se över vilka möjligheter det finnas att börja med vår sport redan i tonåren. SBF:s lista på klasser som är tillåtna innan uppnådd körkortsålder, säger för historisk racing "Formel äldre" from 16 år.
Formel Ford säger 15 år. Framgår ej om det avser även de historiska FF-bilarna.
Vad som avses med "Formel Äldre" känns kanske lite luddigt numera, men ser vi till hur RHK satt samman det heatet kan det ju vara Allt från A-D bilar, F3 500 "Midget" Formula Junior och Fvee. Av dessa klasser är det väl möjligen Fvee som känns som en realistisk "rekryteringsklass" för nya unga utövare av historisk racing. FF1600 känns också som en utmärkt instegsklass i historisk racing, om man vill åka Formelbil. Vad beträffar standardbilar bör väl 1000cc Cupen och "Kojeklassen" vara mest lämpade som instegsklasser. Även om kanske G-H-I perioderna mera attraherar yngre generationer, för de äldsta bilarna.
Men det är nog svårt att få SBF tillåta en 16 åring i en BDA Escort eller Camaro Z28....
Kanske en skrivelse till Claes Elofsson & Co i racingutskottet, men önskan om en uppdatering av åldersgränser i historisk racing vore på sin plats?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Eva-Lisa

Instegsklasser?

Från 14 år: Renault Junior Cup       Formel Ford Basic
Från 15 år: Formel Ford 1600 (Kent-motor),  Formel Ford 1800 (Zetec-motor) ,  Formel Ford 1600 (Duratec-motor), Ginetta G20 Cup
Från 16 år: Klass 3 enl. isracingreglementet JSM 2009,  SSK Standard Volvo VOCm, Volvo S 40 VOC,Formel äldre, JTCC, Radical Prosport ,Formel Renault , Roadsport C , Långlopp:,- BMC Motorsport, klass 'Standard',- NSHC, klass 1 och klass 2,- SLC, klass 1,(Standard Production)
Från 17 år: SSK klass 1, Långlopp:,- MSLS, klass 4  2008
2009 års gränser från SBFs hemsida

Sonen tog licens förra året och körde på Anderstorp. Där var också en del av "kartkompisarna" som kör Formel Renault. En säsong kostar åtminstone 800 000 så då måste man ha en karriär på banan i sikte. Jfr med en säsong FF som kan gå på pengarna som jobbas in på extra-jobb på MCDonalds.

Glöm inte att många av dessa från ca 15-16 år och uppåt har ofta kört Rotax Max, Sport 2000 eller växlad kart. Dom är vana att det går riktigt fort och tätt.   Fråga Flash, Alx eller Anders Olofsson som gärna dök upp på kartbanan i Göteborg.
Idag får man övningsköra med bil från 16 år  så vi tog ut sonen på en parkering för att åtminstonen kunna växla innan han hoppade i Attes bil på Kinnekulle

Så det finns alla möjligheter till att få in ett gäng yngre som satsar på skolan men samtidigt kör racing för nöjet och gemenskapen
/ Eva-Lisa

Bo Lindman

Tillbaks vid datorn, efter en halvdag i verkstan med det nyinskaffade Fvee projektet. Ännu så länge har jag inte rört en bult på bilen. Skruvandet sköter  min 11 åring helt och hållet. Ena karten säljs vidare just pga att denne unge man hellre skruvar Fvee än kör kart. Så viss återväxt är kanske tryggad. Äldste grabben (15 år) har provat både bruksbilen på parkering (känner väl igen tillvägagångssättet  ::) ) och en av långloppsbilarna på bana med utmärkta varvtider som resutlat.
Formelbil har han dock tackat nej till. Standardbil eller sportbil i lämplig klubbracingserie är det som gäller, (tror Spvm ligger rätt nära hans intresse och profil) men först när gymnasie och högskola är avklarad säger han. (tills dess behåller han karten för lite motionsåka) Vi hade tänkt åka lite långlopp ihop, men SBF:s lista på åldersgränser är ganska inkonsekvent så vi tappade den mesta av inspirationen för pappa/son långlopp redan i höstas.
Kikade på SSK Clio junior också, men det blev logistiskt en racingserie för mycket att hinna med under den korta säsongen.
Att Alx är snabb i kart och annat vet jag, han har i ett svagt ögonblick till och med lovat mig viss coachning nu när jag ska åka "baklängesbil" och Flash kanske blivit snabb nu på äldre dagar... ;) ;D  Men lik förbannat tror jag inte det är dessa herrar som är förebilder för de som kan tänka sig åka historiskt. Ganska tveksamt om de riktiga fartfantomerna i de snabbare kartingklasserna väljer historiskt i första hand. Där ligger nog modernare bilar närmare till hands, är jag rädd. Radical, Ginetta G20 osv. Återigen: jag tror vi gör ett kardinalfel när vi hela tiden kikar nästgårds i vår rekrytering. Om vi ska attrahera dessa ungdomar, då måste vi stoppa undan det historiska och betona racingen före allt annat. Tveksamt om det är rätt för RHK och historisk racing på sikt. Jag tror t.ex. SSK m.fl. gör den grejen bättre än RHK. Det gäller nog snarare att fundera över vilka som kan intresseras för historisk racing, som inte redan är hooked up on racing än att radera ut RHK.s särart för att locka över kartingjuniorer. Just my point of wiev :)

Måste också vara lite motvalls angående instegsklasserna som SBF anger i sin lista, den du återger i sin helhet Eva-Lisa.
FF 1600 är tillsammans med "Formel Äldre" de enda klasserna i listan som är aktuella i historisk racing (med reservation för att jag inte känner till om FF1600 e.g. avser historisk dito) För resonemangets skull kan det vara rimligt att avgränsa oss till klasser möjliga att köra inom RHK:s ramverk. (att bli en allmän racingarrangör tror jag inte så värst på, det finns redan många halvhyfsade sådana för allahanda nya och halvgamla bilar)
FF + kanske Fvee i historiskt är utmärkt för de yngre som vill åka formelbil, men vad åker de yngre som vill ha skärmar och tak på en gammelbil?
Jag tycker RHK styrelse ska fundera på vilka klasser man vill pusha för i racingutskottet som instegsklasser i historisk racing, men var samtidigt rädda om särarten och profilen, att bara få in yngre "till varje pris" kan skapa andra baksidor på medaljen om man ska bevara det historiska. Helt naturligt, och ingen kritisk åt något håll. 

Rent allmän, utanför de racerhistoriska vyerna kan man också fråga sig:
FF Kent-Zetec-Duratech,. Var kan en junior idag tävla med dessa?
Om åldergränsen gäller även historiska FF, går det ju att köra kent-fordar hos RHK, men sen då?
SLC klass 1 från 16 år, kul men SLC serien lever ju inte längre, så vad är det värt?
Våra SLC klass 1 bilar går numera i MSLS, men där klassas de som klass 6 och därmed är det 18 år som gäller. Man kan fundera på varför det är ok att vara 16 år i en Diesel Saab i SLC där medtävlarna körde Porsche GT3, Ferrari 360 och BMW M3 i potenta utföranden, men att samma bil i MSLS kräver en 18 åring, trots att medtävlarna i detta fall kör mer jämnsnabba bilar som S40, Focus, Ascona och Golf m.m.?
Dessutom när man läser listan så slår det brett från standardbilar med moderata prestanda och hög säkerhet, till det snabbaste vi har på våra racerbanor. Både Radical och FR2000 går duktigt fortare än STCC. Logiskt?

Men racingutskottet tror jag säkert lyssnar på ett förslag med underbyggd argumentation för valet av klasser och att det finns en strategi vad man vill uppnå.

Jag uppskattar verkligen att det tänks i dessa riktningar i styreslen, så ta mina obstruktioner  på rätt sätt  ;D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

En liten guide på hur man kommer igång hittade jag på www.classicsaabracing.com

www.classicsaabracing.com/PDF/Komigang.pdf

Skrivet för Saab 2-takt men kan nog ge en hint om vad som krävs på de flesta bilar

/Henrik




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Henrik, du menar alltså att det finns andra bilar än Saab 2-takt???
Låter otroligt men det kanske är så;D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers