Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Tävlingsanmälan 2010

Startat av RHK Forum Admin, 11 mars 2010, 09:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RHK Forum Admin

Nu börjar äntligen anmälningsformuläret för att anmäla sig till tävlingarna 2010 att bli klart

Anmälan kommer att ske via webben härifrån Länken är borrtagen
Alla fält märkta med * är obligatoriska

Om man fyller i sitt användarnamn på forumet efter fältet för "transpondernr" så skapas det en länk från ditt namn till din profil på forumet. På detta sett kan vi presentera oss lite bättre för de besökare som kollar in startlistorna inför tävlingarna.
Det börjar med andra ord att bli dags att se till så att din profil berättar lite om dig och din bil!

Målsättningen är att anmälan till samtliga tävlingar för säsongen görs via RHKs hemsida

När man anmält sig kommer man till en lista över anmälda http://www.rhkswe.org/entry.shtml

Jag har gjort några testanmälningar för att man skall se hur det kommer att se ut

Hjälp till med att fylla i testanmälningar så vi får testat så att formuläret fungerar som det skall innan första tävlingen.
Det är bara att hitta på uppgifter men fyll gärna i de flesta fälten

Det finns även en dold admin del för att hantera och redigera anmälningarna

Webmaster RHK

L-G Sjöberg

En fråga, eller möjligen ett förbättringsförslag:  Om man kollar i rullgardingsmenyn över klasser, så framgår det inte var jag skall anmäla mig med min Formula Junior (om jag får för mig att köra något race i Sverige med den) eller var jag skall anmäla en E-bil (eftersom jag har för mig att den skall anmälas i klass 5 oavsett cylindervolym), eller är det jag som har missat något? ???

Lars Bergström

Svårt att förstå hur man får in "Användarnamn på Forumet "! Texten "Du får en länk till din profil på forumet från startlistan" hjälpte inte speciellt. Borde inte detta att gå att få in med automatik?
Lars Bergström

RHK Forum Admin

L-G, det är på G jag hade lite problem med sidbredden när jag la in fullständig beskrivning på heaten


Heat 1 Förkrigsbilar, Nordisk Special, F3-500 Midget.
Heat 2 FF1600, FJ, F3-1000cc
Heat 3 FF2000, F2, F3, Super-Vee, Formel Opel, Formel Renault
Heat 4 Std -65 upp till 1000cc (tusencupen)
Heat 5 Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
Heat 6 Std/GT/GTS -65 över 1300cc
Heat 7 Std/GT/GTS 1966-1971
Heat 8 Std/GT/GTS 1972-1981
Heat 9 Tvåsitsiga racingbilar Gr 4-7, period F-I + Sport 2000
Heat 10 Formel-Vee


Lars, du fyller bara i ditt användarnamn till forumet i rutan så får du en länk till din profil. Det hade gått att lösa det automatiskt men då hade man varit tvungen att vara inloggad på forumet när man anmäler sig så detta verkade lättare. Första förslaget var att man skulle lägga in hela länken till sin profil själv tex http://rhkswe.org/forum/index.php?action=profile;u=1 men detta tyckte vi var snyggare. Eller missförstod jag din fråga?
Webmaster RHK

Lars Bergström

Henrik,
Jag lyckas inte få en länk till min profil. Jag fyller mitt användarnamn Lars Bergström på forumet. Jag provade även att kopiera länken från startsidan på forumet som det står i instruktionen. Vad är det eller vad gör jag för fel?

En annan detalj är att man ser ej fordonets årsmodell i listan över anmälda.

För årsmodell skulle man kunna göra en rullgardin så får man formatet entydigt. Det kanske finns fler fält som skulle kunna vara konstruerade med rullgardin. Det blir mindre inmatningsfel på detta sätt.

Sedan kan man anmäla samma fordon flera gånger. Det är väl helt OK men då lär någon adm. behöva redigera lista, annars skulle man kunna ta endast senaste anmälan. Lite mer logik som kan gå fel i och för sig.

Sedan kan man t.ex. anmäla en koja på 1293 cc i ett heat/class över 1300cc. Vet inte om du vill ha den kontrollen i programmet eller om det ska vara möjligt.

Ja, det var lite synpunkter, du får ta till dig de som du tycker är vettiga.
Lars Bergström

RHK Forum Admin

#5
Lars,
prova att använda "Lasse B" du har justerat till Lars Bergström som visat namn

Jag förmodar att du använder "Lasse B" när du loggar in på forumet

Rullgardin kan jag fixa till fler saker
Det finns ju några som kör i flera klasser med olika bilar så en spärr att anmäla flera bilar tror jag inte på, man kanske skall ha en spärr så man får vänta 5min innan man anmäler en ny

Det blir nog så att man får maila admin om man fyllt i fel så får admin rätta i listan

Årsmodell kunde vara trevligt det är dock lite problem med utrymme i sidled man kan offra infofältet i högerkanten och nyttja hela sidbredden alternativt byta cyl vol till årsmodell ???
Webmaster RHK

Lars Bergström

Henrik,

Det fungerade nu. Det var Lasse B som var mitt användarnamn. Har inte använt det på länge då jag automatiskt blir inloggad. Detta kanske kan vara ett problem för användare som gjort samma ändring i profilen som jag.

Både cylidervolym och årmodell är intressant. Måste man välja skulle jag nog prioritera årsmodell.

När man skriver in anmälare så borde man kräva anmälarlicensnummer.

Jag menar inte att spärra anmälan av fler bilar. Jag menar bara att spärra/ta bort "samma" anmälan av samma fordon. Borde gå att identifiera på något sätt. Eller att man kan "sudda" en tidigare anmälan om man skrivit fel. Jag gissar att det kan bli problem så att folk inte drar tillbaka sin anmälan när man t.ex. vill avanmäla sig om man inte kommer till start.
Lars Bergström

David Hagman

#7
Lite andra förslag:

Först och främst kan det ju räcka att det står "Nr" och inte "Startnummer" i vänsterkolumnen. Kolumnen för bilmodell kan då göras lite bredare, så vi slipper få problemet att namnet på bilen hamnar på två "rader".

Jag blir lite störd av att besökta länkar blir lila och icke besökta länkar är blåa. Det blir lite för mycket färger och nästan krångligt att hålla koll. Det ultimata skulle, i mina ögon, vara att det kommer upp en liten ikon (bredvid namnet t.ex.) som man kan klicka på för att komma vidare till förarprofilerna. Kanske inte genomförbart?

Trevligt initiativ med anmälan på hemsidan tycker jag. Förenklar för alla inblandade. Så länge admin håller koll på dubbelanmälningar och felaktiga klassanmälningar så kommer det att bli kanon!

Lars,
Blir ju svårt att fixa så man kan sudda sin anmälan. I såna fall måste man ha varit inloggad i sitt eget namn, antagligen, och alla är inte medlemmar här. Det enklaste är ändå att maila till admin så tar denne bort eller ändrar i anmälningen. Inte sant? Så länge admin är inne och läser av ganska ofta samt har god koll på vad som ska vara vart så borde det inte bli några problem.

RHK Forum Admin

David,

Nr & vol räcker så kan man få plats med årsmodell oxå, väljer man sen en rullgardin till det med år tvåsiffrigt (65, 66, 67, 68, 69, 70 etc) så skall man nog få plats med årtal och volym

Färgerna på länkarna valde jag till hemsidan för att jag inte ville ha länkarna understrukna. Först så hade jag så att de blev svarta efter att de var besökta men då var det svårt att hitta dom igen vid nästa besök. Men det kan kanske förbättras, det skall dock vara enhetligt på hela sidan.

Lars, Jag tror att det blir lättast om man mailar admin om man gjort en dublett eller skrivit fel

Webmaster RHK

Lars Bergström

Håller med att det är enklast att låta fel, dubbletter hanteras av administratören.

Annars tycker jag funktionen med anmälan på hemsidan blir jättebra. Den kan självklart förbättras efter hand med mer kontroller och automatik. Henrik, bra jobbat!!! Hoppas att fler uppdaterar sina profiler med info och bilder så blir startlistan verkligen informativ.

Med profilen skulle man kunna göra många intressanta saker, t.ex. presentera resultat, både varvtider och placeringar. Varvtider vore intressanta. Alla kanske inte gillar det men å andra sidan är ju varvtider offentliga i samband med respektive tävling.
Lars Bergström

RHK Forum Admin

Anmälningarna tömda, det blev problem med att radera dubletter med samma namn så nu testar vi en ny version av admindelen

Webmaster RHK

Lars Bergström

Henrik, vill du att vi testar mer?
Lars Bergström

RHK Forum Admin

Ja tack, tack vare testen så hittade vi att det var problem med att redigera deltagare när det var 2lika namn. men det är fixat nu.
Jag har ändrat bredden på fälten och ändrat till Nr & vol

Webmaster RHK

L-E Danielsson

Tycker anmälningslistan ser bra ut, men byt Year till År så blir allt på svenska ! racesmile

Anders Jensen

Just nu funkar inte årsmodell.
Får felmedelande om att fylla i årsmodell fast det är gjort.

/A
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"