Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Historic GT

Startat av David Hagman, 27 mars 2010, 18:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David Hagman

Jag håller på att försöka dra igång lite rapportering kring GT/GTS -65 med nyhetsbrev och diverse annan information, först och främst via mailvägen. Tanken är att det kommer komma ut lite referat från tävlingarna och lite annat smått och gott under säsongen.

Jag har mailat runt till, om inte alla så, många potentiella förare i Sverige, Norge, Danmark och Finland och det verkar finnas en positiv inställning i våra grannländer till RHK-cupen.

Vem som helst som är intresserad av att bli uppskriven på maillistan får gärna skicka sin mailadress till mig i ett PM eller till min mailadress david_hagman@msn.com. Har någon någon bra idé i övrigt så välkommen att höra av dig.

Det finns i nuläget lite lösa planer på en hemsida men vi får se hur stort intresset för en sådan skulle vara först och främst.



Jag lägger till det första nyhetsbrevet här under.

----------------------------------------------------

Historic GT

Nyhetsbrev 001, Mars 2010 -

Häromdagen satt jag och funderade hur man kan göra det mer attraktivt för historiska GT-bilar att komma ut på banan i Sverige och då speciellt i RHK:s serie (http://www.rhkswe.org/). Vi står inför en spännande racingsäsong och det vore trevligt om vi kunde göra detta till den bästa säsongen någonsin när det gäller vad vi idag kallar "historisk racing".

Det är självklart alltid en fråga om ekonomi och tid men personligen har jag alltid tänkt att lite mer drivkraft och engagemang kan hjälpa till på vägen. Jag är villig att arbeta så gott jag kan för att fler ska komma ut på banan i år än förra året. Varje bil som är med på evenemangen är, i mina ögon, en seger i sig.

Därför beslutade jag mig för att maila runt och söka e-mailadresser till förare som kunde tänkas vara intresserade i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Listan består nu av över 60 e-postadresser och jag hoppas det ska bli ännu fler under året.

Jag frågar nu dig som fått det här mailet: Vad tycker du att vi kan göra för att förbättra situationen för de historiska GT-bilarna och därmed göra det mer attraktivt att delta i evenemangen runt om i Sverige?
Min tanke är att det ska komma ut nyhetsbrev löpande under säsongen som inbjuder till diskussion men även erbjuder hjälp till de som behöver det. Det kan handla till exempel om hjälp med anmälningar eller resplaner för våra nordiska vänner. Tydliga länkar till hur man anmäler sig till alla evenemang kommer skickas ut och då inte bara RHK:s utan även utländska evenemang, om intresse finns. Jag har några punkter jag tycker vi ska arbeta med:

- Låt oss bredda den här E-maillistan. Skicka tillbaka E-mailadresser till ALLA som ni kan tänka er är intresserade av att få de här mailen. Förare, mekaniker och/eller allmänt intresserade. Ju fler desto bättre!

- Det vore spännande att erhålla information från dig angående huruvida du har kvar din bil och har intresse av att delta i någon/alla deltävlingar i år. Hur ser intresset ut? Vilka deltävlingar planerar du att delta i?

- Ska vi arbeta mot att skapa en hemsida? Blogg? 1000-cupen har kommit en bit på vägen i den här frågan (http://www.1000cccupen.com/) Ska vi arbeta mot något liknande men med tydlig fokus på GT-bilarna i RHK-cupen?

- Kan vi fixa fram sponsorer som hjälper oss mot vårt mål att få ut fler bilar på banan? Utlottning av startavgifter? Hur ser möjligheterna ut?

- Vad anser du om heatindelningarna i RHK-cupen? I år, likt förra året, kommer cupen köras i följande heat (med inblandning av pre-1965 GT-bilar): 

* Heat 5: Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
* Heat 6 Std/GT/GTS -65 över 1300cc
Anser du att vi borde arbeta mot något annat när det gäller heatindelningar?

- Ett sammanfattande namn för att skapa en identitet? - exempelvis "Historic GT".

-----------------------

Säsongen 2010:

Under 2010 kommer fem deltävlingar att hållas i RHK:s regi. Potentialen finns för att det kommer bli en fantastisk säsong.

Årets höjdpunkter brukar vara RHK:s arrangemang Velodromloppet och MSCC:s Svensk Sportvagnsmeeting på Knutstorp. I år kommer det även hållas deltävlingar i samband med Anderstorp Classic & Sportscar Festival och Classic & Sportscar Meeting på Våler i Norge innan säsongen avslutas i samband med Falkenberg Classic.

Helgen 14-16:e maj hålls årets första deltävling i RHK-cupen på Anderstorp.
Inbjudan kommer dyka upp på http://rhkswe.org/races.shtml i dagarna.
Det var flera år sedan RHK-cupen besökte Anderstorp men nu är det dags igen. Inte bara RHK-cupen kommer att figurera i tävlingen, utan även den nyskapade svenska GT-serien för moderna GT-bilar, Ginetta cup men även EuroBoss F1, som även förra året körde på Anderstorp.

Årets andra deltävling; som går av stapeln mellan 18-20:e juni, är det mycket uppskattade Velodromloppet på Gelleråsen, som alltid bjuder på trevliga startfält  med stort publikintresse. En hel del evenemang kommer hållas runt banan i samband med helgen.

Första helgen i juli kommer MSCC arrangera Svensk Sportvagnsmeeting, som tidigare år varit sveriges största arrangemang när det gäller deltagare i historisk racing. Datumen för arrangemanget är 3-4:e juli.

Efter deltävlingen på Knutstorp går resan till Norge och Våler, för årets  internationella deltävling i RHK-cupen. Tävlingen har växt kraftigt under de senaste åren och RHK-seriens inblandning har bidragit starkt till utvecklingen av arrangemanget. 28-29 augusti är datumen att skriva upp i kalendern.

Året avslutas sedan på Falkenberg, i det alltid lika trevliga Falkenberg Classic. Datumen blir i år 25-26 september.

---------------------------

2010 års kalender för RHK-cupen:

Racerhistoriska Klubben
Datum             Event                                                         Bana
14-16 maj        Anderstorp Historic & Sportscar Festival    Anderstorp
18-20 juni        Velodromloppet                                           Gelleråsen
3-4 juli             Svenskt Sportvagnsmeeting                       Knutstorp
28-29 aug        Classic & Sportscar Meeting                      Våler, Norge
25-26 sep        Falkenberg Classic                                     Falkenberg

Heatindelning i RHK-cupen:

Heat 1 Förkrigsbilar, Nordisk Special, F3-500 Midget.
Heat 2 FF1600, FJ, F3-1000cc
Heat 3 FF2000, F2, F3, Super-Vee, Formel Opel, Formel Renault
Heat 4 Std -65 upp till 1000cc (tusencupen)
Heat 5 Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
Heat 6 Std/GT/GTS -65 över 1300cc
Heat 7 Std/GT/GTS 1966-1971
Heat 8 Std/GT/GTS 1972-1981
Heat 9 Tvåsitsiga racingbilar Gr 4-7, period F-I + Sport 2000
Heat 10 Formel-Vee

-----------------------

Kom nu med frågor, kommentarer och förslag som ni kan tänkas ha för att den här säsongen ska bli så bra som möjligt.

Skriv ett mail till mig på: David_Hagman@msn.com. Skriv ett svar med era tankar kring det här mailet och förslaget att arbeta mot en trevlig säsong för Historic GT-65.

Hälsningar,

David H.

Bo Lindman

Ett mycket snyggt och bra initiativ David! racesmile
Personligen är jag övertygad om att denna typ av samlande aktiviviteter behövs för att de olika klasserna/heaten ska blomma ut till fullo. Har ju egen erfarenhet av 1000cc cupen och tidigare Standard -65. Den typen aktiviteter du är inne på verkar vara det som skapar sammanhållning och de sociala mervärden som är skillnanden mellan succe och "just being".
Ganska logiskt egentligen RHK som klubb och arrangör av hsitoriska tävlingar skapar en bra plattform och gemenskap för vår racing, men för att utveckla respektive klass/heat behövs det eldsjälar som vill driva och utveckla resp klass. Jag som nybliven formelbilsägare, ser samma positiva anda bland i Formel Vee Sverige och Classic Formula. Och visst ser det ut som även formelbilarna är på väg mot en ny vår?!
Hoppas att ditt fina initiativ för GT bilarna också smittar av sig på de klasser där man inte kommit lika långt i detta.
(det behövs som sagt några eldsjälar osm vill engagera sig för att det ska bli något bra och bestående)
Ska absolut teckan upp mig på din maillista, även om en GT bil inte står på min egen anskaffninslista för stunden...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Patrik Åström

Ett tips är att om alla klasser börjar använda RHKs sidor för information och kommunikation så får vi ett mer levande forum samt att informationen sprids över klassgränser. Något för RHK att styra upp kanske?
En föredetting!

David Hagman

#3
Ställningen i Historic GT Cup är uppdaterad http://www.historicgt.se/hgt/standings.html
och ett referat finns att läsa på http://www.historicgt.se/hgt/News/Poster/2010/5/17_ANDERSTORP.html

Önskar du bli uppskriven på Historic GT:s maillista - hör av dig till mig.

davidhagman@historicgt.se

David Hagman

#4
Ställningen i Historic GT Cup är uppdaterad efter Velodromloppet http://www.historicgt.se/hgt/standings.html
Referat finns att läsa på http://www.historicgt.se/hgt/News/Poster/2010/6/21_VELODROMLOPPET.html

Inte mindre än 22 GT-bilar är för tillfället anmälda till SSM. Tillbaka mot fornstora dagar!
Kan Roger Adamsson dryga ut sin ledning i GT1 i den hårda konkurrensen, och vem tar initiativet i den mycket täta GT2-klassen?

David Hagman

#5
Besök www.historicgt.se. Klicka er vidare från startsidan för att läsa referat, kolla på bilder från helgen och titta på mästerskapsställningen. Med tiden kommer detaljer om varje bil och förare dyka upp.

25 bilar kom till start i helgens tävling, varav sju danskar och en tysk. Serien börjar sannerligen gå framåt. Nu hoppas vi att så många svenskar som möjligt följer med till Norge och Våler för att försvara de svenska färgerna.

David Hagman

Mästerskapsställningen i Historic GT är uppdaterad efter Vålertävlingen.

Per Fjeld (Porsche 356 Speedster), Roger Adamsson (Lotus Elan) och Johan Solman (Jaguar E-Type) tog alla full poäng.
I totalställningen leder Adamsson, fyra poäng före Solman. Kring tredjeplatsen är det också jämnt. Fyra poäng skiljer Anders Schildt, Lennart Henjer, Lars Bondesson och Joakim Glaés åt i kampen om bronspengen.

Till Falkenberg är fjorton GT-bilar anmälda. Ett större antal bilar än vad vi sett de senaste åren, vilket är mycket trevligt.

Besök www.historicgt.se för att se mer. Ni som tidigare besökt historicgt.se kan behöva uppdatera hemsidan för att se det nya, enklare, upplägget.

jsvahn

Ett clip från Historic Grand Race 2010 på Ahvenisto banan (Hämeelinna). Bilen är en Triumph Tr4.

Historic Grand Race 2010