Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Däck

Startat av mats, 30 mars 2010, 21:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mats

Vilka däck är godkända i period E?.Jag har en pv som skall köras där men är osäker vad som är godkänt.

L-G Sjöberg

Citat från: mats skrivet 30 mars 2010, 21:26
Vilka däck är godkända i period E?.Jag har en pv som skall köras där men är osäker vad som är godkänt.
Jag hade trott att någon tekniker eller liknande skulle svara, men om jag läser Appendix K rätt så får du antingen använda landsvägsdäck med profilhöjd >70% och märkta "E" eller "DOT" eller så kan du använda Dunlop Racing "L" med gummiblandning 204.  Se paragraf 8.2.2 i Appendix K 2010.

L-G

Per H.

Vi skulle meddela styrelsen om ämnen som skall tas upp till planeringsmötet i Karlsborg. Jag skriver ner det redan här då jag tror att det kan ha intresse att tänkas igenom för åtskilliga i förväg istället för att få det som en överraskning, och hoppas samtidigt att det kanske är någon i styrelsen som också läser.
Detta har varit känt inom de inre kretsarna en tid; själv fick jag höra talas om det vid Nürburgring för 14 dagar sedan.
Alltså: FIA har planer på att införa regndäck i L och M profil i samma "mould" som tidigare. Ur svenskt perspektiv skulle detta främst gälla  STD/GTS-bilar, period E & F samt Formel Junior. Nu fick jag också läsa om detta i mitt engelska "husorgan".
Det betyder alltså att de som tävlar "seriöst" tvingas att dra med sig en extra uppsättning fälgar + "wets" för att vara på den säkra sidan.
Man frågar sig vad har Historic Racing att vinna på detta? Fältet kommer ju att bli extra utdraget om vi som "care less" tillåts starta överhuvudtaget?? FIA hävdar "safety reasons" men det är nog så nära B.....it man kan komma utan att säga att det är B....it. Den som kör över sina marginaler med vanliga däck gör det troligen också med regndäck, fast fortare.
Dunlop kommer att tillverka dessa däcken i både L och M-profil för 13 och 15-tums hjul. Sorry, för er som har 10, 12 eller 14" hjul!
Hela den här saken kommer att dras inför FIA:s World Council inom en snar framtid och om den finner FIA:s gillande så finns det troligen i reglementet nästa år. FIA har ju sällan haft några sympatier för våra ev. ökande kostnader, så det lär inte betyda mycket, men kan man verkligen acceptera den sportsliga orättvisa i att vissa bilar inte kan använda dessa regndäck??
Ja, ungefär vad jag tycker framgår säkert, men det finns kanske någon som tycker att det jag sagt är gallematias, så kom med synpunkter
MVH
Per H.

L-G Sjöberg

Citat från: Per H. skrivet 05 november 2010, 01:06
Vi skulle meddela styrelsen om ämnen som skall tas upp till planeringsmötet i Karlsborg. Jag skriver ner det redan här då jag tror att det kan ha intresse att tänkas igenom för åtskilliga i förväg istället för att få det som en överraskning, och hoppas samtidigt att det kanske är någon i styrelsen som också läser.
Detta har varit känt inom de inre kretsarna en tid; själv fick jag höra talas om det vid Nürburgring för 14 dagar sedan.
Alltså: FIA har planer på att införa regndäck i L och M profil i samma "mould" som tidigare. Ur svenskt perspektiv skulle detta främst gälla  STD/GTS-bilar, period E & F samt Formel Junior. Nu fick jag också läsa om detta i mitt engelska "husorgan".
Det betyder alltså att de som tävlar "seriöst" tvingas att dra med sig en extra uppsättning fälgar + "wets" för att vara på den säkra sidan.
Man frågar sig vad har Historic Racing att vinna på detta? Fältet kommer ju att bli extra utdraget om vi som "care less" tillåts starta överhuvudtaget?? FIA hävdar "safety reasons" men det är nog så nära B.....it man kan komma utan att säga att det är B....it. Den som kör över sina marginaler med vanliga däck gör det troligen också med regndäck, fast fortare.
Dunlop kommer att tillverka dessa däcken i både L och M-profil för 13 och 15-tums hjul. Sorry, för er som har 10, 12 eller 14" hjul!
Hela den här saken kommer att dras inför FIA:s World Council inom en snar framtid och om den finner FIA:s gillande så finns det troligen i reglementet nästa år. FIA har ju sällan haft några sympatier för våra ev. ökande kostnader, så det lär inte betyda mycket, men kan man verkligen acceptera den sportsliga orättvisa i att vissa bilar inte kan använda dessa regndäck??
Ja, ungefär vad jag tycker framgår säkert, men det finns kanske någon som tycker att det jag sagt är gallematias, så kom med synpunkter
MVH
Per H.

Det engelska "husorganet" damp ned i brevlådan igår, och jag läste samma sak.  Låt oss åtminstone försöka att nationellt besluta att endast 204-blandningen får användas oavsett väder och inte göra samma misstag som i FVee för ett antal år sedan då det nationella beslutet att endast tillåta L- och M-däck ändrades så att alla stackars utlänningar som ville komma till Sverige och tävla inte skulle behöva ha dubbla däckuppsättningar (för det var väl inte så att alla som bara tävlade i Sverige tvingades byta däck för att de 4-5 förare som också körde i Holland/Belgien inte skulle behöva ha dubbla uppsättningar... ::).  Konsekvensen då var att FVee tappade ett antal förare och bilar därför att det fanns tjurskallar (undertecknad inkluderad) som inte gillade beslutet.

L-G

Anders Jensen

Per, det är snart ett år sedan jag hörde talas om detta, minns dock inte i vilket sammanhang.

Vad jag minns rätt så var det var just Nürburgring som var orsaken till att diskussionen överhuvudtaget startade.
Vissa förare hade uttalat sin oro över de skiftande väderförhållandena i bergen runt banan och ansåg att det fanns mindre risk för olycka om man införde dessa sk regndäck.
Regndäcken skulle tydligt märkas så de inte skulle kunna användas som "kvaldäck" i torrt.

Att vi skall ha nationella tillämplingar av AppK tyckers jag är olämpligt, låt oss istället hoppas att våra svenska "FIA-delegater" röstar mot införande av däcken


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Min åsikt går helt i linje med herrarna Sjöberg och Hågeman.
Ett fullkomligt obegåvat beslut i sann FIA anda. Men de som har internationell historisk racing som lönsam full-time business har ju bättre resurser att betrvia framgångsrik lopbbying i FIA, så...
Kan inte komma ifrån känslan att vissa FIA beslut som av oss aktiva enbart upplevs som märkliga och kostnadsdrivande i synnerhet, ofta också -skulle kunna- gynna de tillverkare av motorsportrelaterade produkter som betalar höga certfieringsavgifter till FIA.
Beträffande nationell anpassning till internationella krav, tycker jag också att det blir bakvänt om majoriteten ska anpassa sig och sina bilar till ett fåtal som vill och har möjlighet att tävla internationellt.  Även om nu App-K till sin natur är ett internationellt reglemente, är det ju snarare en bonusmöjlighet för de flesta av oss. Tror vi ska vara försiktiga med kostnadsdrivande internationella anpassningar generellt. Det är väl en lärdom vi bör ha dragit ifrån tidigare?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Bosse: Ja, nu är det ju inte beslutat än, men man kan ju ha onda aningar.

Intressant att veta är att man fick med en omgång däck till Spa helt nyligen, och av misstag (?) råkade montera dem på Jackie Olivers Jaguar E-type. Hans varvtid på träningen var 17,9 sek (!) snabbare än tvåans. Nu är det ganska klart att Oliver själv inte visste om vilka däck han hade på bilen, och han avstod också från att starta.

Däcken skulle bara tillåtas när arrangören proklamerat "wet race", men det ger ju ändå en extra arbetsbörda för våra besiktningsmän.

Hälsn.
Per H.

E_Solheim

Nei, nå synes jeg FIA er idiotiske!

CR65 har funkad helt fint på regn snart 50 år - og nå så er det plutslig ikke "sikkert" lenger???

Jeg synes 204 blandingen får rekke... har nok med å dra med meg 6 hjul på banen om man ikke skal behøve å ta med 4 til.
Edwin Solheim, Norge - '64 Austin Cooper S
"RHK-medlem fra grannlandet" :)

Bo Lindman

Kankse dagens förare är sämre byxade för regn och behöver all hjälp de kan få ???
Vem vet FIA kanske snart kräver ASP på våra gamla högar för att vi ska köra dem i regn ;D
Med säkerhet och miljö som argument kan man motivera vilka korttänkta dumheter som, helst....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Edwin: Du behöver inte ta med några extra hjul till Kojan. Dunlop avser - om det nu blir något - bara att göra "wets" i 13 och 15". Rättvist?? -Knappast!
MVH
Per H.

Lars Bergström

Edwin och andra kojaägare: Du får skaffa en bil med 13 eller 15 tums hjul.  ;)
Lars Bergström

K-G

Även om FIA beslutar om detta och RHK måste följa dessa regler. Har varje klass möjlighet att göra en "gentleman agreement" att inte nyttja denna möjlighet. Hälsningar K-G

Bo Lindman

Visserligen har både Saaben och Fvee 15", men va fasen, har ju åkt ifrån regnskodda bilar i blötan på torrdäck för, så det går väl att göra igen om det behövs ;) Men hur ska FIA klubba igenom det om alla berörda bilar inte ges möjlighet att följa relgerna?
Är väl så att om arrangören proklamerar wetrace är wet tyres inte bara tillåtet, utan obligatoriskt ???
Snart får väl FIA för sig att alla bilar måste ha kamaxlar, bara för att en del inte klarar sig utan...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

E_Solheim

Citat från: Lars Bergström skrivet 05 november 2010, 21:27
Edwin och andra kojaägare: Du får skaffa en bil med 13 eller 15 tums hjul.  ;)

Jeg formoder at et regndekk kun er CR65 i en mjukare gummiblanding...?
Isf. dette finnes til Kojan allerede - har vært brukt at engelske Mini Seven serien i mange, mange år.
Eller kanskje vi med små dekk kunne få benytte oss av  CR70 på tørr asfalt i steden ? :)

Anyway, om det er så at Regndekk kun skal finnes i noen størrelser, så er det enda mere idiotisk - og 4 ganger så farlig!
Man får jo da noen biler med "supergrep" og noen uten (t.ex. Cortina vs. BMW1800).
Edwin Solheim, Norge - '64 Austin Cooper S
"RHK-medlem fra grannlandet" :)