Vi skulle meddela styrelsen om ämnen som skall tas upp till planeringsmötet i Karlsborg. Jag skriver ner det redan här då jag tror att det kan ha intresse att tänkas igenom för åtskilliga i förväg istället för att få det som en överraskning, och hoppas samtidigt att det kanske är någon i styrelsen som också läser.
Detta har varit känt inom de inre kretsarna en tid; själv fick jag höra talas om det vid Nürburgring för 14 dagar sedan.
Alltså: FIA har planer på att införa regndäck i L och M profil i samma "mould" som tidigare. Ur svenskt perspektiv skulle detta främst gälla STD/GTS-bilar, period E & F samt Formel Junior. Nu fick jag också läsa om detta i mitt engelska "husorgan".
Det betyder alltså att de som tävlar "seriöst" tvingas att dra med sig en extra uppsättning fälgar + "wets" för att vara på den säkra sidan.
Man frågar sig vad har Historic Racing att vinna på detta? Fältet kommer ju att bli extra utdraget om vi som "care less" tillåts starta överhuvudtaget?? FIA hävdar "safety reasons" men det är nog så nära B.....it man kan komma utan att säga att det är B....it. Den som kör över sina marginaler med vanliga däck gör det troligen också med regndäck, fast fortare.
Dunlop kommer att tillverka dessa däcken i både L och M-profil för 13 och 15-tums hjul. Sorry, för er som har 10, 12 eller 14" hjul!
Hela den här saken kommer att dras inför FIA:s World Council inom en snar framtid och om den finner FIA:s gillande så finns det troligen i reglementet nästa år. FIA har ju sällan haft några sympatier för våra ev. ökande kostnader, så det lär inte betyda mycket, men kan man verkligen acceptera den sportsliga orättvisa i att vissa bilar inte kan använda dessa regndäck??
Ja, ungefär vad jag tycker framgår säkert, men det finns kanske någon som tycker att det jag sagt är gallematias, så kom med synpunkter
MVH
Per H.