Författare Ämne: Gelleråsen  (läst 18422 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allo

  • Senior
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
Gelleråsen
« skrivet: maj 25, 2010, 21:26 »
Snart går anmälningstiden ut för vårt eget race Velodromloppet.
Var är alla deltagare? var är alla ni som körde på Anderstorp?
Norge kom igen ni köper ju alla våra bilar nog borde ni klara av att komma till den närmsta Svenska banan!
Sissela dags att vinna?

Bengt Allo
Klasspappa STD -65 -1300cc  ???

Utloggad Sissela

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Team Lidebjers Blogg
SV: Gelleråsen
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2010, 17:08 »
9 stycken hundkojor.
 
Vad roligt!

Utloggad Flat-out-Frank

  • Senior
  • ***
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2010, 14:49 »
Sissela, Nu har "hornen"  >:D börjat växa ut på allvar. Snart kvalar du in till "Gula Faran II".  Det nya reglerna säger att :
1)Förarens ålder > bilens ålder + 10 år (i annat fall 20 kg blytackor)
2)Förarens vikt > 10% av bilens vikt (annars ytterligare 20 kg blytackor)
3)Tackorna skall vara synligt fastbultade på motorhuven.
4)Vi har vissa funderingar på ytterligare ett speciellt tillägg, dock har jämnställdshetsombudsmannen varnat, då det anses diskriminerande. Vi får hitta på nå´t annat...
Flat out Frank

Utloggad Ordförande

  • Styrelse
  • Rutinerad
  • *
  • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2010, 18:17 »
Frank:
Det känns nog bättre om du blyar huven, så hänger den kvar även om du glömmer att stänga den. (se Anderstorp)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Utloggad Bo Lindman

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2010, 18:25 »
Fråga punkt 3:
Menas fårtackor eller blytackor?
De föstnämnda kräver väl aningen större huv än kojans?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Utloggad Sissela

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Team Lidebjers Blogg
SV: Gelleråsen
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2010, 11:36 »
Hmm.. Ja om nu alla stänger sina motorhuvar så kanske vi både kan åka kval och tävling med hela 9 hundkojor. Det tycker iallafall jag ska bli roligt. Och några stackars får ska jag inte binda fast på motorhuven.

Utloggad allo

  • Senior
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2010, 19:38 »
Sissela
Gå inte på stackars Franks försök till utjämning.
Du behöver inga får på huven, du har tillräckligt med kusar i motorn.
Snart är du helt klart snabbast och vi gubbar kan bara gratulera och konstatera att åtminstånde i vår klass har vi en snabb återväxt.
Bengt A
Klasspappa.
 

Utloggad allo

  • Senior
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2010, 09:07 »
 flag
Förra årets Velodromlopp var en härlig hundkojefest med 8 kojor på startlinjen.
I år ser det ännu bättre ut
I klassen Std -65 1300cc är det 11 bilar varav 10 hundkojor, 19 bilar totalt.
Jätte roligt för oss som trodde att den nya heat indelningen var en förutsättning för att få fler att köra.
Så här långt ser det bra ut.
Ni som inte anmält er gör det nu!!!!
Bengt Allo
Klasspappa Std -65 1300 cc

Utloggad Ordförande

  • Styrelse
  • Rutinerad
  • *
  • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2010, 16:47 »
Kul att det blev bra med klassindelningarna,det verkar som det blev bra i många heat om man tittar på startlistorna.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Utloggad 323 Dan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2010, 21:06 »
Kul för er med hundkojor, alltid trevligt med många "lika" bilar.

Men ni får det att låta som den nya klassindelningen är jättebra, jag tror inte alla delar den åsikten. Jag gör det i alla fall inte. Det är inte det minsta roligt att köra ihop med GT-bilar som är 7-8 sekunder snabbare per varv än en amazon.

Den naturliga heat indelningen är att GT bilar kör för sig och standardbilar för sig. Då blir det även begripligt för publiken.

Ni är vi tre! amazoner, så många har vi inte varit på länge. Men det finns inte en enda svensk LotusCortina i heatet.......

Jag förstår inte varför RHK ska favorisera std -65 upp till 1300cc. Ökningen av bilar upp till 1300cc kompenseras ju av minskningen på bilar över 1300cc.

Utloggad kanracing

  • Senior
  • ***
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2010, 21:46 »
 racesmile Jag håller med Dan du har rätt vi ses på Gelleråsen ändå bara jag kör en Cortina gt

Utloggad Bo Lindman

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #11 skrivet: juni 03, 2010, 22:56 »
Känns mest som att de som kör i RHK byter bil och heat över tiden, inte att det kommer in så värst många helt nya utifrån.
Kanske undantaget några klasser/heat iofs. Vi som redan är frälsta vandrar emellan heaten, från minde bilar till större (men i std pre 65 är ju 1000cc och 1300 störst å andra sidan). Från äldre till nyare. De äldre blir stående. Är väl bara 1000 cc cupen där det bättre tillväxt i E än F. I övrigt så är trenden fler nyare bilar och färre äldre.
Hur får vi in fler nya deltagare i RHK:s olika heat? Hur får vi ut bilar som står, med gamla eller nya förare? Hur få in fler nya bilar med nya förare. (nya bilar med gamla förare är vi redan ganska bra på...)
Annars ser det väl frånsett Dan;s remark ang Std pre 65 över 1300 rätt bra ut till Velodromloppet?
Nyrekrytering och förnyelse inom de historiska ramar är nog vårt viktigaste fokus och utmaning.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Utloggad David Hagman

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Antal inlägg: 86
  • Forumadministratör / Ansvarig för poängberäkning
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2010, 02:40 »
Det ser faktiskt otroligt bra ut till Velodromloppet.

Om jag räknar rätt är det 186 historiska bilar anmälda över de 10 heaten. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin varit bättre på den RHK-arrangerade tävlingen på Gelleråsen, eller på någon RHK-arrangerad tävling över huvud taget för den delen.


Finns några riktiga guldkorn att se fram emot:

- Std/GT Period G spräcker nästan gränsen för vad som är tillåtet i bilantal på Gelleråsen. Allt från Tommy Brorsson i Twin Cam-Escorten till Knutsen-familjens Impar. Måste vara otroligt länge sedan man såg 12 bilar under 1300cc i Period G i Sverige? 32 bilar totalt i heatet.

- Std/GT Period H bjuder på fighter mellan Porsche 911 RSR, en mängd otroligt snabba BDA-Escorter, några riktiga monster-Camaros och 9 st. Ford Capri RS m.m. RHK-cupens första (?) Period I-Standardbil (Mazda RX7) till start också?
Skulle vi haft kvar Standard/GT Ny som ett heat skulle det varit 55 stycken ekipage anmälda!

- Std/GT Period E+under 1300 - 10 Hundkojor som kämpar mot några riktigt fina GT-bilar (Marcos, Porsche, Alfa Romeo, Ginetta, Lotus, Austin-Healey).

- Formel 3-Festival - Formel 3 med alla kubikstorlekar representerade. F3-500, F3-1000, F3-1600, F3-2000. Bland annat 14 stycken 2000cc Formel 3:or anmälda.

- Nytt rekord (?) i 1000cc-cupen. 20 stycken startande.


Allt som allt är den här säsongen är en riktig succé anmälningsmässigt hitills. Anderstorp sparkade igång säsongen på ett fint sätt och nu varvar det upp än mer.
« Senast ändrad: juni 04, 2010, 14:37 av David Hagman »

Utloggad Anders Jensen

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 623
  • fd Klassrepr.
    • Visa profil
    • Saab Stickers
SV: Gelleråsen
« Svar #13 skrivet: juni 04, 2010, 07:44 »
Riktigt roligt att det blir så stora heat. Måtte nu vädergudarna var med oss också så kommer detta Velodromlopp bli en "Kanon"tävling ;-)

@Bosse: har lite statistik på småbilar sk tusencuppare.
I landet finns det (till min kännedom)
Klass E: 14 färdiga och 5 byggs.
Klass F: 31 färdiga och 17 byggs.
De flesta som bygger är nya förare och har tidigare inte åkt bana.

På Velodromloppet kommer det 1 nytt ekipage i E och (minst) två nya i F.
Det verkar nog som att det även i tusencupen är bättre tillväxt i nyare bilar.

Anders
#34
« Senast ändrad: juni 04, 2010, 11:42 av Anders Jensen »
/Anders

”Kilowatt is my profession, horse power is my hobby”

Utloggad Bo Lindman

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
SV: Gelleråsen
« Svar #14 skrivet: juni 04, 2010, 08:40 »
Kul Anders!
Det känns som 1000 cc cupen fortsätter att utvecklas positivt, både som heat och som insteg till historisk racing.
Att det är mer tillväxt i F än E var inte vad jag trodde faktist, tyckker att det känts som E-bilarna stått för den mesta tillväxten.
Men fakta är fakta! Många nytillkomna är ett kvitto på att du och Dan tillsmmans med kmaraterna i cupen  gör ett kanonjobb med klassen flag

Sedan tycker jag det rent allmänt känns som historisk racing och RHK är riktigt på G igen. Otroligt roligt!
Hagmans summering känns som sagt riktigt, riktigt lovande. Många serier vill gärna säga att de är störst, men jag tror RHK ligger bra till i vårt land.
Vore intressant statistik att se vilka heat/kalsser som attraherar nytillkomna och vilka som fräsmt får sunan ya ekaipage från redan aktiva i RHK. Det är avbsolut inte fel att byta biltyp inom serien, det är en styrka för RHK som helhet, men det kräver tillflöde av nya utövare, för att vissa biltyper och heat inte ska krympa bort helt. T.ex så ser man betyldit färre av de inte fullt s å snabba äldre och midnre GT-bialrna idag, meden Elaner är desto vanligare. Det är fler osm Escort G/H än Cortina i F för att tan några exempel.
Äldre Formel Fordar står kvar igaragen , meden FF1600 bilar efter 85 blir allt vanliigare i heatet. I Formel Vee tycker jag mig se att de felsta vill åka med nyare bilar med den nyare framvagnen och modernare chassi/aerodnyamik, de äldre Fvee bilarna blir färre.
På formelsidan vill allt fler åka med slicks och vinge. osv. Allt detta är kul, dynamiken att kunna växal upp utan att behöva lämna serien är ju ett otroligt mervärde för alla. Det innebär också att vi har en potential och kanske en utmaning att fylla på "nerifrån" i de lite enklare och ibland billigare bilarna, som kanske passar den nytillkomne i sporten extra bra.
Ser fram meot att njuta av fin historisk racing på Karlskoga! Men till hlegne blir det att ta med lånad Fvee till Ånnaboda för att göra reklam för vår racing. Kanske ågot vi borde göra oftare i de olika klasserna? Classic formula värnar ju om formelbilarna, tusencupen om de små standardbilarna A-D har länge jobbat med att hålla de äldsta bilarna vid liv på ett bra sätt. och nu har även GT fått sin samlande kraft. Sådant tror jag behövs  inte minst för rekryteringen av nya utövare.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers