Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Startnummer och Reklam

Startat av Anders Jensen, 15 november 2010, 08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per H.

Hejsan!

En örnögd kompis ringde och sa att detta med den breda (räliga) bården runt startnumren gällde bara "light coloured cars" vilket det också stod i Anders första inlägg av d 15 nov. Således som Anders och min bil. Men om det bara skulle gälla vid "Championships" så skulle vi väl slippa vad jag förstår.
Vad gäller Erik Carlsson så blev han aldrig diskad med det kostade honom ett EM. Incidenten inträffade vid Portugals EM-rally 1959 med en Saab 93:a. Han hade vitt på svart istället för tvärtom och "belönades" med 25 extra prickar, men var fortfarande mästare. Då bestämde man att han skulle få ytterligare 25 prickar; det var ju två dörrar på bilen. Och då fick man ju som man ville - en fransk EM-mästare.
Saab 95:an användes väl bara vid Monte C.-rallyt 1961 i något större sammanhang. Fransmännen (!) hade infört ett handicapsystem som gynnade små bilar med hög vikt - därav 95:an. Man hade dessutom ett koefficienttillägg för tvåtaktare, och det var ju inget Saab kunde göra något åt. Erik blev alltså inte heller här diskad men slutade fyra efter tre Dyna Panhard fastän han hade kört 11 min snabbare än segraren på specialarna.
Tommys "rektangulärt så det ryker" på BMCs fabriksbilar förstår jag inte, så jag fick kolla mitt dåliga minne. Någon "fyrkant" fanns nog, men John Handley, Paddy Hopkirk och Warwick Banks hade "rundningar" liksom Steve Neal och Gordon Spice (Downton). Broadspeed och Cooper/Tyrrell hade ofta vitt direkt på bilens (mörka) kaross. Detta gäller alltså banbilarna. Vad gäller rallybilarna så är det nog bara "fyrkanter".
Summan av kardemumman; vi bör nog undvika svarta rundningar som nog ger tillägg på varvtiderna.
MVH.
Per H.

Bo Lindman

Tommy!
Jag bistår dig gärna med ett par olika förslag på hur det skulle kunna se ut, både med rund botten och rektangulär, samt en rimligt retprspektiv touch i utförandet. Lovar inte att jag hinner i helgen men, under veckan har du det i mailen!
Ska läsa på regelverket kring nummer och reklam lite extra så vi inte snubblar på det mer än nödvändigt.


Per!
Du är precisare än en historiebok! Hur sjutton klarar du att hålla reda på allt? Imponerande!
Visst var det i Portugal. Rune Bertilsson berättade flera dråpliga eposider från tävlingen i Portugal för mig, innan han tyvärr gick bort för något år sedan. Men jag har ändå för mig att Saab hade något tjaffs med startnummer något av sina första år i Monte, som kostade dem placeringar på podiet, men kanske minns fel där?
95 kördes bara 1961 i större sammanhang, pga att det var enda tillgängliga modell som var klassad med 4-växlad låda.
Man hade varit i topp om inte man fått procentuella tillägg (10% tror jag?) på alla sträcktide udner rallyt, bara för att man hade en två-taktare. Den mobbingen av riktiga motorer har fortsatt. T.o.m. FIA super2000 skriver uttryckligen att två-takts och turbomotorer är förbjudet. Har sett liknande i peridoer av F1 historien. Dom måste vara livrädda för allt som kommer från Trollhättan där nere i Paris ;D

Anders!
Det verkar som både du och Carlsson lyckas montera startnummren upp och ned. Vilket sammanträffande!

Trevlig helg!

/Bosse
Downforce is for chickens - Sideways is for racers