Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Tänker satsa 2012 i Formel Vee.

Startat av Lars Nilsson, 21 december 2010, 09:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Nilsson

God Jul i stugorna. :xmas

Här är en äldre gentleman som tänker "förverkliga sina drömmar", och köra Formel Vee 2012.
Att jag väljer en formelklass, beror på att jag tycker att gamla bilar med kaross, ska åldras med värdighet och inte kapas och svetsas.
Formel Vee väljer jag för att jag tror att det är den enklaste klassen.
Strikt reglemente och inte så mycket justeringsmöjligheter på bilen.
Är ingen notorisk tekniker, men kan byta motor och koppling etc utan problem - dock är jag kass på allt gällande el.

Den tänkta utvecklingen:::

Under denna vinter tänker jag skaffa en VW-motor, som jag ska plocka ner - plocka ihop ett antal gånger, allt för att få rutin.
Någon gång under 2011 tar jag de licenser som behövs.
Dessutom så kommer jag till att titta efter ett lämpligt objekt som kan vara till salu.

Kommande vinter blir mek för att lära sig och för att sätt bilen i tävlingsmässigt skick.
Under samma period så fixar jag den utrustning som behövs.
Kläder, transportsläp, depåtält etc.

Så:::

Hur går jag tillväga rent praktiskt??
I skrivande stund vet jag inte vilken modell på varken bil eller motor jag kommer att köpa.
Vilken motortyp är lämpligast att skaffa inför vinterns garagesejour???
Vilka fallgropar finns det med de olika modellerna - både chassi som motor???
Eller ska jag kanske välja en annan klass....


Vi tar detta som en liten smygstart på en lovande och succeartad karriär inom Svensk Historisk Racing...hosthosthost... ;D ;D ;D


Med vänlig hälsning

Lars Nilsson

Patrik Åström

Får gratulera till ett bra val. Formel Vee Sverige är ett gäng härliga människor som har fantastiskt roligt tillsammans och som gärna hjälper medtävlande med allt man kan. Till våren planerar vi att arrangera en licensutbildning i Linköping. Förra året ordnades bilar för uthyrning och så kommer säkert ske i år också.

www.formelvee.se finns det en hel del intressant information och där hittar du även kontaktuppgifter till våra klasspappor.

Välkommen i gänget!
En föredetting!

Robban_63

Kul att du väljer historisk racing.

Har inte mycket att till föra kring dina frågor
men jag kan rekommendera Bosse Lindmans projekt tråd på Rejsa. kul läsning med trevliga bilder.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67162

//ROBBAN
Ford Capri RS3100

Lars Bergström

#3
Lars N., jättekul att du valt historisk racing och att förverkliga dina drömmar!

Jag kan inte speciellt Formel Vee men min erfarenhet från att skaffa en historisk F3 är att försök köpa en så komplett bil med motor som du kan istället för att köpa motor, chassi etc. separat. Detta kommer att förenkla ditt liv och göra att du kommer ut på tävlingsbanan snabbare. racesmile
Lars Bergström

Bo Lindman

Vill också hälsa dig välkommen Lars!
Själv håller jag på att renovera en gammal Dolling Fvee från 1967, för att börja åka med 2011, efter några års bortvaro som aktiv i historisk racing.  Fvee-folket är ett riktigt trevligt gäng, som gärna hjälper oss som är nya i klassen med tips och råd, både i bilrenoverandet och ute på banan. Trots att jag tycker att jag haft enormt kul med min 2-takts Saab i 1000cc Cupen och med mina nyare Saabar i diverse långloppserier, så undrar jag varför jag inte börjat med Formel Vee tidigare. Törs nog påstå att du inte kommer bli besviken!
Beträffande Lars Bergströms råd kan jag nog bara instämma, även om det är lite lättare att komplettera en Fvee som ju består mestadels av VW prylar, så underlättar det rejält om bilen är någorlunda komplett. Absolut lättast är det ju om den sitter ihop, så vet man hur det såg ut och slipper gissa hur byggaren tänkte. Men å andra sidan är ju byggandet, funderandet och lösnignanra halva nöjet.
Tar tillfället i akt att göra lite "smygreklam" för vår artikelserie om Formel Vee i Classic Motor, som började i nr 12-2010.
Där vi skriver om Formel Vee historien, profilerna, bilarna och också kommer med lite renoverignstips i samband med att vi följer removeringen av Dollingbilen.

mvh Bosse Lindman
Downforce is for chickens - Sideways is for racers