Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Mäta spårvidd

Startat av HasseRoth, 07 januari 2011, 13:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HasseRoth

Hej,

För mina HTP handlingar behöver jag mäta upp alla chassimått på min formel ford.

Var mäter jag spårvidden för att få korrekt mått till mina handlingar?

Hasse

Anders Jensen

Spårviddsmätning (track) har det diskuterats om i flera år om vilket sätt som är rätt sätt att mäta.

Om du mäter i centum på båda hjulens avtryck mot "marken" så blir åtminstone våra tekniker nöjda.

Jag brukar sätta vanlig bred maskeringstejp på golvet som jag sedan rullar bilen över.
Det brukar bli fina avtryck som går att mäta efter.
Att mäta insida till utsida på däckens nersida kan ju också fungera.


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Flat-out-Frank

Anders,
Detta var ett praktiskt och bra svar. Kunde inte har svarat bättre själv. Citat:  [u]Om du mäter i centum på båda hjulens avtryck mot "marken" så blir åtminstone våra tekniker nöjda[/u]Men, handlar det om att vi som driver och betalar denna sport skall få våra egna tekniker nöjda, eller handlar det om att etablera ett entydigt sätt att mäta korrekt spårvidd? En bara undrar...
Flat out Frank

stefanp

Detta svar fick jag av Conny J för ett tag sedan.

"Men följande är den mätmetod vi tekniker använder oss av! Antingen använder man en mätverktyg i form av en mätband och mäter nere på marken, insida på det ena hjulet och avläser på utsida på det andra hjulet. Bäst är att använda sig av ett skjutmått som går in mot insida och utsida"
RPB -67

Bo Lindman

Problemet är satt överhögheten FIA har angett "track" som det som gäller. Track = med det avtryck som kan mätas upp i centrum av däckmönstret som avges i backen. Detta kan med fördel mätas så som Conny angett till Stefan P. Problemet kommer när man inser at "track" och spårvidd tekniskt och nomenaklaturmässigt sett sett inte är samma sak. Dit har emellertid inte FIA kommit ännu. Inget ont om våra tekniker, det måste vara ett helvete att få ihop verjligheten med FIA.s bild av densamma.... Jag beundrar snarare våra tålmodiga tekniker att de att de orkar tackla detta gång på gång!
Track mäts som sagt i markplan. Spårvidd mäts genom hjulnavscentrum. (vilket gör att spårvidd till skillnad från track är oberoende av vilken camber och aktuell belastning som framvagnen har vid kontrolltillfället. Det innebär i klartext att en bil som har sittt mått angivet som spårvidd (och inte enligt begreppet "track" måste mätas med noll i camber. (så är t.ex. angivet för kontroll av bakvagnen i reglementet i Formel Vee.) Att FIA inte har förstått den tekniska skillnanden mellan track och spårvidd kan jag enbart se som pinsamt för FIA:s del, tyvärr.
Det har skapat många märkliga situationer i vår sport. Som till exempel att folk i strid med gällande regler i förekommande fall kapar och kortar bärarmar, för att med normala cambervinklar klara en kontroll av ett hjulbasvärde, av FIA tolkat som track.
Utan att avara tvärsäker vill jag påstå att track är ett brittiskt mått, som på sin höjd verkar förekomms i landet där precisionsmått mäts med angivandet av diverse kroppsdelar. Har inte stött på att det utanför örirket är ett vedertaget sätt att mäta spårvidd.
(det innebär inte att det inte förkomemr på andra håll....)
Så det första man bör ta reda på är om måttet för den egna bilen avser track eller spårvidd. Som framgår av ovan kan det vara två helt olika mått.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Patrik Åström

Om jag som ny inom Racingen och intresserad av att börja använda min nyinköpta bil fått sådana här svar hade jag sålt bilen och köpt en bilbana i stället. Varför göra det så komplicerat?
En föredetting!

Bo Lindman

Ja du Patrik, det kan man fundera på! Kanske det i vissa avssenden beror på att App-K är en komrpomiss för att passa en mängt olika bilar, biltyper och epoker? Kanske det i andrafall beror på att FIA:s regelskrivare nere i Paris inte är så värst insatta i det de skriver om, eller att man inte är medveten om begreppsförvirringen i den tekniska nomenklaturen. Jag vet faktiskt inte!

Om det för Hasse Roths bil bara är att mäta och rapportera det mått man kommer fram till är det ju enkelt.
Finns det däremot ett från fabrikanten angivet mått i form av spårvidd mätt genom hjulnavscentrum kan det bli problem om detta rakt av ska översättas till track inom FIA.s angivna mättolerans.
Problemet är egentligen inte mätmetoden, där är Connys anvisning till mätemetod helt utmärkt. utan att olika begrepp antas vara samma sak.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Gör som Conny rekomenderar så blir det bra.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

fan vad jag blir trött på denna diskussion. arje mätvärde måste också motsvara en mätmetod som använts. om man bygger en bil med standarddelar borde spårvidden inte kunna bli större än vad som står i homologiseringen. FIA:s mätmetod torde enbart bli rättvisande för bilar med stela axlar. Om man sänker en bil med nedre triangelstag medför konstruktionen att spårvidden ökas. I homologiseringen anges också ride hight vilket som jag förstår bör vara den som bilen hade vid leverans. Vid grupp 2 trimning var det första man gjorde att sänka bilen så mycket som möjligt, vilket enligt app K betyder att man skall kunna föra ett block på 1*1 m och 10 cm höjd under bilen. Man kan för en hundkoja inte använda de klassade undre bärarmarna som ger neg camber utan får i stället korta de övre, vilka inta är klassade. Vidare  kan man inte använda original stålfälgar utan måste modifiera lättmetallfälgare genom att svarva av anliggningsytan så att offset minskar. allt detta för att de 'idioter 'som skriver det teckniska reglementet inte kan förstå skillnaden mellan olika sätt att definiera mätvärden. Våra homologiseringshandlingar innehåller ytterst torftig info och innehåller inga definitioner om hur mätvärden äår uttagna. Dock borde det vara möjligt tt modifiera en bil i enlighet med dåvarande grupp 2 utan att bli diskd för för stor spårvidd. Om track definieras som det avtryck däcken gör på marken vilket borde kuna mätas genom att köra bilen genom ett mjölat markstycke borde det då räcka med tt svarva av ett par mm av mönstret på utsidan av däcket. Hur vore det om det kunde bli en konstruktiv diskussion om detta och inte alltid en bosse ringholm inspirerad god fortsättning men fan vad jag är trött på denna imbecilla kontroll som medför att man måste ta till exceptionella och ohistoriska åtgärder. FUFIA som Norman gjorde en dekal 1995

allo

Now we are talking Doc!!!!!!!!!!!!!!!!!
Beer

Tommy J.

Hej å hå, doktorn i form och hoppas han sätter recept på detta så den omedvetet sjuke patienten blir frisk.
För ganska exakt 15 år sedan dök spårvidds eländet upp. Speciellt hundkojorna var hårt ansatta från FIA´s sida. Men bemärk. Klasspappret 1300 och 5028 stipulerar INTE samma spårvidd fom
1970 då Special Tuning börjar sälja klassade undre bärarmar ( längre ) med 1.5 grader neg. camb.
Men helt rätt är att om jag bara använder standrad komponenter som bilarna såldes med och ( quite right doc. ) enl. regelverket " tillgodo ser mig sänkning av chassiet " så ekipaget kan passera en låda 800X800X100 mm så går det aldrig att nå 1253mm i spårvidd. Vi undarde ju givetvis hur FIA tänkt?
Efter Siverstone åkte jag med Longman till RAC. Grejen var att man notoriskt i s.k. EM diskade de tre första bilarna så fyran eller femman vann. Grattis Picko! Väl framme hos RAC mötte vi gurun Eason Gibson. Ingan annan har skrivit under fler klasspapper än han genom åren på RAC. Så, vi frågade rent ut vad i helvete dom menade!
Den gode otadlige gentlemanen svarade att det bara var så! Goddag yxskaft. Men herregud, bara är så. Det verkar sjukt! Då, tillstod den gamle mannen att den dagen som RAC skulle utanordna underlaget för 1300 åkte man till en återförsäljare hos BMC. Mätte ride hight och spårvidd. Skrev in dessa mått i matrisen och saken var Oskar Svensson. Som en kuriosa för RAC upplyste jag Eason om att ride highten på mätbilen var 220mm.
Så, därav detta eländes elände.
Men eftersom jag levt med detta i 15 år bryr jag mig inte. Visst, det har kostat mycket pengar, varit en livsfarlig prövotid men man får gilla läget och fixa problemet om man skall köra vidare.
Men visst är det löjligt eftersom dessa millimetrar det handlar om knappast kommer att avgöra huruvida du skall eller kan vinna mästerskapet.
Dock vill jag till de svenska besiktningsmännens fördel säga att de varit mycket toleranta och vidsynta. Om jag säger bara om du torskat bör du nog köpa en ny linjal eller brillor.
Jag assisterar gärna bara det gäller hundhus i hur att lösa problematiken och fortfarande ha en körbar bil.

Var tvungen att tycka
Tommy #41

Flat-out-Frank

Tack Doc för detta informativa och "rykande" inlägg. Och Tommy: Om du har kunskap om hur man åtgärdar problemet med spårvidd för Hundhus, tycket jag du skall undervisa våra tekniker. För dom vet absolut inte. Har själv frågat!
Doc:s och Jagerwalls inlägg är naturligtvis intressanta på alla sätt. Men, från  de som egentligen borde uttala sig, de som officiellt skall vara tonangivande, våra tekniker!, hör man: INGENTING.
Det är ganska intressant att efter ett 10-tal års fjölande om detta med spårvidd,särskilt för hundhus, så har våra tekniker uppenbarligen inte lyckats med att komma ut med några som helst råd, instruktioner eller diskussionsbidrag. Bara att titta i Forum under rubriken TeknikTeknisk information från styrelsen och teknikerna Den visade aktivitetsnivån säger det mesta. (Undantaget möjligen Ordförandes inlägg i denna tråd: "Gör som Conny säger så blir det bra". ) ;D Fast det inlägget tog jag mer som ett skämt i diskussionen... )
Bengt Allo ställde en direkt fråga här på forumet för ett bra tag sedan. Han har än idag inte fått något svar.
Jag ser fram emot att våra tekniker nu aktiverar sig i denna fråga, som berör rätt många av våra bilar.
Flat out Frank

doc

Nej Tommy, jag har alltid klarat spårviddsmätningen. Dock blev Fritz och jag nästan diskade på vår första europainsats på Paul Ricard. Vi vann tävlingen. Vid efterkontrollen tyckte funktionärerna att bakre spårvidden var för stor. Vi fick en röd prick i fiapappret. Men diskningen drabbade fel startnummer, och istället diskades Tessaroteamet i en Fiat Abart. Väl hemma kontrollmättes bilan vad jag minns av Åke H som fann den helt korrekt och tog bort pricken dvs strök över o signerade. Vi ville då överklaga diskningen men det gick ju inte då det förelåg ett administrativt fel och vi fick tillgodoräkna oss segern. Vid ett senare tillfälle mättes spårvidden enl mjölmetoden. Eftersom däcken slitage flyttar mittpunkten inåt blev resultatet denna gång snarast för smalt. Jag föreslår att vi under nästa säsong själva mäter våra kojor dels i navhöjd med korr för fälg och toe out, dvs mätning framtill och baktill på samma ställe mitt i däcket. För detta bör man använda en calliper för att utmärka fälgens mitt på däcket. Först mäta fram och sedan rulla bilen så att märket hamnar bakåt. Spårvidden i navhöjd blir då medelvärde.Sedan,dessa värden med mätningar ad modum FIA. Jag tror ju inte vi kan få till någon förändring men det vore kul att veta vilken skillnad det blir.

Bo Lindman

Lösnignen på denna långkörare borde ju vara ganska enkel egentligen.
Track är ett enkelt sätt att mäta "spårvidden" i fält. Kanske därför FIA vald mätmetoden i fråga?
Då flertalet bilar med individuell hjulupphängning har mer eller mindre problem med att klara en mätning när bilen ska mätas i reglementsenligt skick, pga att angivna referensvärden från homologerignshandlingar i regel anges för bil med av fabrikanten angiven original ride hight och set up, borde det räcka med att FIA anger en något högre mättolerans som medger att bilens trackmått tillåter sänkning till reglmenterad minmihöjd och med de hjulvinklar som är möjliga att erhålla utan förändringar utanför reglementet.
(att tillåta sänkning, men ej den spårvidd som bler resultatet kan bara beskrivas som önödigt inkonsekvent)
Vad denna mättolernas bör vara, för att uppnå smidighet utan att fördenskull låta extremerna utanför regelverket passera borde väl inte vara omöjligt att ta fram underlag för?
De bilar med extremare förädnringar av cambervinklar vid sänkning är väl i regel utrsutade med pendelaxel eller motsvarande. På dessa blir det två mätmoment som blir viktiga. A) Att ride hight verkligen inte understiger den tillåtna och sedan att på Formel Vee vis hissa bilen så att hjulen är 90 grader mot mätplatta. och därpå mäta track.
Det borde inte vara något problem, men än attövertyga Paris om det så klart... ::)
Kanske det ändå kan låta sig tillämpas på hemmaplan, utan att vi skvallrar ner till grodätarna ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Jag har pratat med våra tekniker angående konsten att mäta spårvidd. De vill inte ta debatten här på forumet då de anser att en praktisk genomgång med öppen diskusition vid lämpligt tävlingstillfälle skulle ge mera än en teoretisk genomgång här.
Ett förslag från min sida är att vi tar det fredag eller lördag kväll på Velodromloppet.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.