Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Mäta spårvidd

Startat av HasseRoth, 07 januari 2011, 13:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

Grattis Doc. I bland ger det tydligen resultat ( och det var väl inget nytt precis ) att ta i lite extra.Dessutom var uppenbarligen både receptet och doktorns diagnos av rätta ullen. Hoppas nu att allt om spårvidd kan benas ut till ALLAS belåtenhet.
Tommy #41

Flat-out-Frank

... och ett  bra initiativ från Pähr!  ;D Fast det där med " praktisk genomgång med öppen diskusition vid lämpligt tävlingstillfälle"  har jag redan prövat, med välkänt resultat Och en andra med mig. >:( >:(  Men att föreslå diskussion i samband med Velodromloppet i Juni är väl ändå ganska magstarkt. Det torde vara välkänt att RHK-säsongen startar  13-15 Maj (Anderstorp), om man nu inte har planerat att köra andra serier ännu tidigare. Det har jag, t.ex., och det finns fler!  I juni, som du föreslår, har faktiskt nästan halva RHK-säsongen 2011 passerat.
Denna "långbänk" har, som sagt,  såsats med i över ett decennium. Det är dags för denna fråga med en tidtabell, som gör att vi får rimlig tid att få våra bilar klara till säsongstart.
Ytterligare en fråga ställer sig: Du skriver att CITAT Ett förslag från min sida är att vi tar det fredag eller lördag kväll på Velodromloppet. SLUT CITAT. Min fråga är: Vem är "vi" ?  Hursomhelst, någon slags diskussion mitt i säsongen kan inte vara rätt forum för denna viktiga fråga. Jag föreslår därför att du tar upp frågan på årsmötet. Mitt förslag är att en arbetsgrupp, till lika delar sammansatt av både tekniker och tekniskt erfarna förare (*) bereder frågan. Det är naturligtvis viktigt att uppdraget till arbetsgruppen preciseras noga och att tidsramarna som ges arbetsgruppen beaktar att säsongstarten faktiskt är 15 Maj.
(*) som hundkojeförare skulle jag gilla att Doc och Jagerwall är med i arbetsgruppen  ;D ;D
Flat out Frank

Ordförande

Frank, som du ser så var Karlskoga ett förslag. Tror inte att det ska vara något problem att ta det på Anderstorp heller, som är RHK,s första sammandragning.
Vilka VI är tycker jag borde vara självklart, vi är de inom klubben som har intresse av att få tolkningen (metoden) fastställd.
Tror inte att någon är villig att dels ta med sig en bil till årsmötet,så att praktiska prov och demo kan genomföras där.Detta är heller ingen årsmötesfråga. 
En arbetsgrupp är alltid välkommen med förslag till hur regler ska tolkas oavsett vad det handlar om. En skrivning till styrelsen, som sedan går vidare till teknikerna är vad som behövs. Anser de-VI  att det behövs en utredning  och en arbetsgrupp "so go for it...."
Vi kan kanske inte få FIA att ändra sig dagen efter,men har vi rett ut problemet internt i klubben så vet vi i vart fall vad som gäller inom RHK.
Eftersome jag själv har en "Koja" så har jag ett "egenintresse" i att detta utreds, det är ju inget kul att köra i från dej och sedan bli diskad ;)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Flat-out-Frank

Pähr,
Du kan betrakta alla inlägg under "Mäta spårvidd" på hemsidan som "skrivelse till styrelsen". För är väl inte så att RHK har blivit som en statlig/kommunl myndighet där vi skall göra särskilda "skrivelser" ??? ??? ??? Du läser ju uppenbarligen på hemsidan, och det gör förhoppningsfullt teknikerna också. Hemsidan är ett mycket bra sätt att kommunicera på som främjar öppenhet, tycker jag. Och du verkar rätt slängd på det också. Teknikerna gillar det uppenbarligen inte. Men, att för den skull kommunikation i RHK skall återgå till bläckpenna, bruna kuvert och slickade frimärken och "skrivelser" tycker jag går för långt...

Jag vidhåller att styrelsen skall se till att en arbetsgrupp tar hand om saken. OCH BÖRJA FÖR ALL DEL NU. DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT VÄNTA. Du kan betrakta detta inlägg som en begäran att förslag om arbetsgrupp för att bereda frågan om spårvidd / mätning etc tas upp på årsmötet. (Om insisterar att jag gör en "särskild skrivelse" hem till Dig ochså, kan du väl slå en signal. Då tar jag fram papper & bläckpenna, brunt kuvert och frimärke och skriver, samt bifogar alla relevanta inlägg på hemsidan som bilagor.) 8) 8)

PS
Att köra ifrån en koja med en markfrigång som ett höghus är som att ta glass ifrån småbarnen... Och vad jag kommer ihåg, så har din koja även Weber under huven... (Ett tips: När du vill köra om mig, glöm inte att först klista på en liten lapp på Weber´n med texten: "jeg er en SU" , annars kan du bli diskad...) ;D ;D
Flat out Frank

Ordförande

Frank
Jag förstår vad du menar, men vad vi i RHK kan göra snabbt är att hitta en tolkning som gäller för RHK.  Det handlar då om en konversation mellan olika tolkningar och att hitta en enighet. Det enklaste måste då väl vara att träffas och höra allas åsikter och gemensamt sedan komma fram till ett besut. Som ett exempel så har vi som kör F-ny och Sports 2000 beslutat att förbjuda däck med kevlarstommar av kostnadsskäl. En undertecknad, av alla förarna, skrivelse lämnades till teknikerna och sedan var saken ok.
Att ta det vidare till FIA är en process som kräver bruna kuvert etc. och kanske år innan ett klargörande finns.
STP kojan har Weber, men 65,an sitter det SU i.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Flat-out-Frank

Pähr, Nu gör du mig faktiskt svarslös. Men jag börjar förstå vad alla andra som drivit frågan under mer än ett decennium har varit uppe emot.

PS Men tanken om ett bara ett uns mer lyhördhet för medlemmar tränger sig på...
Flat out Frank

Bo Lindman

Nu vet jag, vi gör så här: Normalspårvidden är ju fastställd av staten till 1435mm så den blir obligatorisk för alla.
Kan SJ köra med det, kan väl vi  ;D ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Tyvärr Bosse,
Det finns nog ingen bil som går att bygga så smal inom Fia App.K. Eller har du funnit en ny tråd vi andra inte ser. Sen är problemet att enl. länstyrelsen får vi bara köra ex. ant. timmar och med Sj´s standard får vi ett nytt problem på halsen. Dvs. en race start på söndag går väl i bästa fall i mål på tisdag nästkommande vecha. I bästa fall.
Tommy#41

Bo Lindman

Aj fan, säger som Peter Dalle, tänkte inte på dé ;D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Frank, jag tycker nog att du har lite konstg attityd eller så är det någon form av okunskap som slår i genom. Du är också medlem och alltid välkommen med dina åsikter.
Tågordningen för att ändra regelverket (App.K) är tyvärr via "bruna kuvert", men vi kan ibland om det är motiverat lägga in nationella dispanser, dessa gäller dock bara för RHK och inte utomlands. Även detta kräver dock en viss turordning.
Det handlar inte om att "skita i vad medlemmarna tycker och har för åsikter. Medlemmar eller grupper inom RHK som har ideer är alltid välkomna med dem till Styrelsen för bearbetning, det är det som är vår uppgift. Styrelsen är till för medlemmarna och inte tvärs om.
Efter det som diskuterats här, har jag ringt upp  och blivit uppringd av olika människor. Vad jag tycker  är konstigt att vissa Kojeåkare har problemet medans andra inte har det, är det den Engelska industri standard toleransen som slår igenom?
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

Detta är inte ett problem bara för vissa kojeåkare. I mitten av 90-talet då Wicke Winqvist blev europamästare med Falcon byggde Jörgen särskilda pallbockar som ställde bilen i 'ride height'.
Utan dessa var bilen 25 mm för bred. Alla som har parallellogramstag i framvagnen drabbas av breddning då man sänker bilen. Detta är den stora fördelen med konstruktionene. Inte bara spårvidden ökas utan cambervinkeln blir mindre, dvs mer negativ. Allt detta medför att över5enstämmelsen mellan track och spårvidd blir allt mindre. En standardbil i standardutförande hade nog under 60-talet positiv camber varför track då torde ha varit ett mindre mått än spårvidd. I tävlingsutförande är det första man gör för att förbättra väghållningen är att sänka bilen till minsta tillåtna höjd. Sedan försöker man justera framvagnsinställningen så att man minskar cambervinkeln. På ett hundhus strävar man efter en camber på -1 till -2. På 90-talet hade jag en diskussion omk detta med Staffan Lindberg som berättade att han i en skrivelse försökt få kommissionen att ändra sig och ta hänsyn till tekniska realiteter. Tyvärr utan framgång. Jag hävdar att det enda möjliga är att mäta alla tävlingskojor på bägge sätten för att kunna ge att faktaunderlag. Därefter kan vi försöka få till stånd en förändring så att vi kan köra med autentiska bilar. Annars för vi göra som ett par mekar i Bålsta som hade lagar en kojakaross men fått utrymmet för motorhuven för brett. Helt sonika skar man isär motorhuven och la in en remsa.( det var inte Jana) Vi kan väl då göra tvärt om. Klyv bilen på mitten, ta bort tillräckligt anta mm och svetsa ihop eländet så har vi sedan löst hela problemet. Bilarna kommer ju då att vara lite smalare men vad fan

Bo Lindman

Appropå Brittisk industristandard; Så går det när man försöker precisionsmäta med hjälp av diverse kroppsdelar.
Tummar och fötter passar bättre på människor....
Men vad jag hört så håller Engelsmännen på att lära sig metersystemet inch by inch. ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Doc, var det den smalningsmodellslösningen som du gjorde på Kojan jag köpte av dej. Minns när vi gjorde ny plexi bakruta efter mall av orginalruta, den blev 2cm fär lång och 1cm för låg för att passa i bilen. Men om man ser det från den ljusa sidan så var det aldrig problem med spårvidden,i vart fall inte i bak  :)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

Du skulle ha frågat din kompis 'luris', han var inblandad i bygget. Spårvidden bak är ju knappast ett problem då den ju inte har samma geometri som framvagnen. Med tanke på hor billtillverkning gick till på tiden är det ett under att bilarnaq går att köra rakt fram

Ordförande

Kanske tur att vi aldrig tvingades byta framruta ?  :)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.