Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Mäta spårvidd

Startat av HasseRoth, 07 januari 2011, 13:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

doc

När jag sålde bilen till dig gick den som ett skålat troll. De rutor som satt i var dels standard framruta dels lexanrutor som skars till efter original glasrutor av glasmästarn i skå. Undrar om ni var nyktra när era rutor blev så fel.
i övrigt anser jag att cartago skall förstöras

Tommy J.

Ja ha,,,, Kartago vad fan körde dom kojerace där.
Mer rolig än att läsa alla dessa inlägg går inte att ha. Ni är fenomenala. Alla!
Men LYSSNA NU:
Vi tar en helt sprillans ny BMC Cooper S 1964.
Vi monterar racingdämpare, fjäderdon och tie rod gummin avsedda för ändamålet.
Vi tittar i RAC 1300 och finner att det tillåts bara en förändring. Hjul.
Vi köper Minitite 4.5X10" med rätt klasspappers nummer. Inget annat exta är tillåtet.
Vi köper Dunlop CR 65 10" som föreskrivs
Vi läser motsvarande APP.K och sänker bilen för att MINIMUM passera en låda 800X800X100mm
Vi mäter spårvidden och den blir större än 1253mm.
Vi konstaterar att det gick åt helvete.
Vi köper Scalelectric som föreslogs
Vi blir arga och bygger om hela skiten. Nu har vi en livsfarlig bil och FIA med barnen är nöjda.
Vi får puss och kram. Good Night.

Flat-out-Frank

Hej igen Pähr,
Bara några kommentarer till ditt senaste inlägg:

- Min kritik av "bruna kuvert" (= en omskrivning för byråkrati) hänvisar inte till eventuella skrivelser till FIA. Det hänsvisar endast till ditt inlägg där du skriver att "en skrivning till styrelsen som sedan går vidare till teknikerna är vad som behövs"

- Ditt inlägg som handlar om att "skita i medlemmarna"  får stå helt för Dig. Jag hade nog inte utrryckt det så. ;)

- Du säger att "styrelsen är till för medlmemmar och inte tvärtom". Och jag kan bara vara 100% enig!

- Tråkigt att ordföranden tycker att han skriftligen måste läxa upp mig för "konstig attityd". Lite som i skolan ...  Och knappast ämnat att känna sig "välkommen med synpunkter".   :(
Flat out Frank

Flat-out-Frank

Tommy
När har du tänkt att klämma fram hur man gör? (... fixar rätt spårvidd altså). Du sitter väl inte därnere i Skåne och "trycker" på en mirakelkur för hundhus?  >:D

Man skulle ju så gärna vilja få ordning på bilen. Istället för att bli hänvisad att köra Scalectric och få puss och kram....
/Frank

Flat out Frank

doc

#34
Mätning av spårvidd eller track kanske inte spelar så stor roll. Vad jag undrar har man koll över test-retest variationer. Om man mäter på däcken så torde variationen bli stor då däcksida eller slitbana ju knappast är perfekta ned till millimeternivå. Även fälgar har ju en tendens att vara lite skeva. Detta nollställer man när man gör framvagnsinställningar. I klubbens beskrivning av historisk racing är det ju inte alls viktigt att vinna. Varför kontrollmäta man då alltid de tre första bilarna. Sedan mäter man ju olika saker vid varje tävling. Om man alltid är bland de tre första får man så småningom allting mät. Däremot mäts ju egentligen ingenting då man gör HTP, utan föraren är alltid ansvarig för att bilen stämmer. För att vara trogen mot klubbens inställning till tävling med historiska bilar borde man slumpvis välja ut någon bil i varje heat för kontroll.
Man kan uppenbarligen klara sig med ganska grova avvikelser. För många år sedan kom en volvoåkare till old timer med en modifierad topp. Ungefär som de gamla Ford downdraft. Nya hål borrade i toppen snett uppifrån och där monterade original SU. Tyvärr höll inte bilen, möjligen av andra skäl men han kom igenom besiktningen med öppen motorhuv.
Nå till slut eftersom vi som förare är ansvariga för att bilen är korrekt vill jag nu veta hur exakt skall jag mäta hemma för att kolla att min bil inte har för stor spårvidd eller vad ni nu vill mäta. Det som står i min klassningshandling är inte track utan spårvidd. Skall jag mjöla verkstadsgolvet o mäta eller mäta däcksida till däcksida eller slitbanans inre begränsning till andra sidans yttre? Om jag bara får beskrivet metoderna skall jag hemma göra mätserier på 10 individuella och redovisa statistiken här

doc

Nu leder jag över frank med 2 inlägg

allo

Har du inga patienter i dag Doc.

doc

Jo men tyvärr inget tennisspel på lunchen då mitt d-a knä inte pallar ännu men snart hoppas jag

knutspeed

På velodromloppet i 09 kjørte jeg med masse positiv camber fram for å ha markfrigang slik den mäts i Norge. Så da var vel den for smal  >:D Men, det gikk jo rett bra ändå?

Poeng: hvorfor ikke tillate litt +/-. Om det sitter originale, homologerte, umodifiserte deler på plass er jo ikke dette snakk om en ekstra cylinder...det er jo kapping av øvre bærearm som burde føre til diskvalifikasjon, ikke lovlig senking av bil. Hva er det egentlig man vil prøve å oppnå? Byråkrati, eller en ulovlig måte å få bilen til å gå fortere på? Jeg får spader av at små detaljer skal være så viktige, mens større ting ikke finnes viktig...
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Anders Jensen

Nu har det varit tyst här i över ett år.
Har ni fått ordning på er spårvidd nu då?

;)
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Tror nog de flesta har ordning på spårvidden, hur det är med "track" vet jag inte. ;)
Märkligt att en sådan detalj som ett antal mm i track eller ride hight har varita en så stor stötesten i vår klubbracing, det är ju knappast VM, eller ens SM vu sysslar med. Men kanske tystnaden är ett tecken på att man har insett just detta?   
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Flat-out-Frank

Man ska inte mäta spårvidd på en björn som sover. Den kan bli förbannad.
Flat out Frank

Per H.

Hej!
Nu har det varit tyst om spårviddsmätningar i ett halvt år, men misströsta inte. De flesta hundkojeåkare kan väl redan detta, men gå in på vår danska systerklubbs hemsida via länk. Rulla ner till "Nyeste inlaeg på HMS forum". Där finns ett ämne som heter "Weber box" som kanske kan vara intressant i sig, men gå ner till sidan 5 där man halkar in på andra ämnen. Kolla Warnichs inlägg, och längst nere så kan man klicka in på "Hent". Där är något från BMC Cooper registret som behandlar detta ämnet; alltså spårvidd på Hundkojorna. Utförligt, fast man får nog läsa ett par gånger för att det skall gå in.
I sammanhanget så undrar jag om de fälgar som kallas "Rose petal", tydligen kopior på Cooper Cars egna, verkligen kan vara godkända. Har hört talas om att dom skulle vara 4,75" och så står dom beskrivna här också. Men den homologerade fälgbredden är ju bara 4,5". Man undrar??? Man har påstått att Cooper Cars redan "då" fuskade med detta?? Men man kan väl inte godkänna fusk från tiden till nu idag?
Hälsningar,Per H.
PS. Det är naturligtvis också tillåtet för besiktningsmännen att läsa detta.
DS,

Pelle Svensson

Faan vad kul att debatten är i gång igen :-)

Anders Jensen

Ja, hoppas den leder någon vart nu då....

Per, va fan spelar någon kvarts tum för roll  ;), det finns ju hela homologeringshandlingar från 60talet som är fusk, men de gäller ändå idag.  :(

//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"