Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP

Startat av stefanp, 15 januari 2011, 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ordförande

#15
Ännu en gång, snälla sluta att spekulera.Det kan göra mera skada mer än det gör nytta.
Detta eftersom varken styrelsen,tekniker eller utskottet vet det slutliga beslutet.
Det finns ideer om hur det kanske kan lösas och det jobbas på det, men som sagt var inget är klart.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

Vi kanske skulle starta en facebookgrupp vi som protesterar mot roffarna i FIA

Ordförande

Det blir nog bra, frågan är bara vilka fakta som vi ska protestera mot.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

Jag vet att FIA inte är någon demokratisk organisation. Dock behöver vi inte acceptera att vara slaktoffer. I andra föreningar skulle man aldrig acceptera att frågan om avgifter för olika mer eller mindre nödvändiga tjänster först avgörs av höga vederbörande och sedan levereras med devisen härefter rätten och packen eder. Vi kan till exempel ifrågasätta tidsbegränsningar för htp-handlingar. När det gäller säkerheten är det kanske en annan sak. Dock unf+drar jag varför en fia-klassad stol inte skall klara mer än 5 års användare. Oftast handlar det om max 20 till 30 timmar per år. Det
vore välgörande om vi fick redovisat varför en fia-handling måste förnyas efter 5 år. Det är väl inte bara sådana avgifter som går till fias kassa utan också avgifter till förbundet för att köra tävling som måste vara godkänd av SBF och vid internationella race även till FIA. Har vi inte representanter som på vår bekostnad deltar i arbetet nere i Paris?? Jag menar 8inte att kritisera det arbete som styrelsen så förtjänstfull utför men att sätta lite tryck från oss gräsrötter

knutspeed

Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

doc

Alltså, minst 10 års hållbarhet enligt seriösa tester, och troligen ännu längre. Test utförd av Autoliv, a major FIA-approved crash and equipment test laboratory. Egentligen skulle jag vilja klistra in hela artikeln här men följ länken, läs och begrunda

Dag-Henning

Styret i HRN er veldig klar over hvordan økte , fast årlige kostnader påvirker våre førerers lyst til å kjøre.......Tror det er likedan blant våre andre nordiske venner. Vi vil avvente beskjed om hva forslaget går ut på, og så velge hva vi gjør.  I Norge har vi jo i tillegg årlig vognlisens + sikkerhetskontroll, og det koster også penger.......En samlet aksjon når vi vet hva vi protesterer på er trolig smart.
DH

jsvahn

Google Translate från finska till engelska..

Historic Passports

The beginning of 2011 Historic passports prices will increase by FIA payments. FIA is to create the money raised by "Historic Knowledge Center ', which collecting cars, competitors, and competitive history, and also to develop htp-handling system.

FIA-fee is added to ASN for the passport (which is 220 e) and is as follows:
Age group A to E, 150E
Other 300e

In addition, the FIA are priced individually and in special trucks mm. J1 'age group B (above 1600cc) cars pass price is 600e.
Also new is the fact that 1.1.2011 since the passport is valid for five years. So, from that date the old passport must be renewed no later than five years. New passport validity period of five years from adoption of the passport. FIA-payment is then half the price of a new passport

L-G Sjöberg

Det är kanske idé att vi igen börjar ifrågasätta behovet av HTP för våra nationella tävlingar?  Argumentet att vi måste ha HTP eftersom vi kör efter Appendix K håller inte, vilket många har påpekat redan tidigare.  Appendix K paragraf 4.4.1 säger:  "All cars competing in FIA International events must be in possession of a (sic) HTP...

Man kan konstatera att det finns de som tycker att vi i Norden är underliga som insisterar på HTP.  I FJHRA's (Formula Junior Historic Racing Association) senaste newsletter (#155), så konstateras apropos Appendix K och HTP "...The result at the moment is that hardly any HTPs are being issued to Formula Junior cars.  We hope this impasse will be resolved soon, although, apart from FIA Lurani Trophy races, Monacor and Goodwood, and, bizarrely, national races in Scandinavia, HTPs have become something of an optional requirement amongst other Historic Series´and events."

L-G Sjöberg

Sorry, det blev för mycket understrykningar ::)

Tommy J.

HTP = Historic Tecnical Passport. Alla vet att våra personliga pass för att vistas i andra länder fordrar förnyelse enl. direktiven som finns att läsa i texten statuerad av utfärdaren i dokumentet. Så långt väl och bra. Men i våra HTP handlingar finns inte detta förtydligande. Varför har FIA INTE varslat om detta " påfund " från början. Har jag missat något.
Jag skulle kunna rodda runt detta spörsmål många timmar men anser och tycker så här.
Nu har vår värderade ordförande Per Svensson med all rätt önskat att vi härtar ner oss, så han får på RHK´s ställning i frågan får en rimlig chans att dels bemöta kravet från FIA men samtidigt som representant för medlemmarna komma åter med en ståndpunkt. OBS gärna att detta kommit igång som diskusion långt innan han ELLER RHK informerat om detta!!!!????
Vi bör lägga locket på tills vi hört vad han har att förtälja. Varför pressa skiten ur honom. Han har inte kommit på detta. Så lugn och sans kan vara på sin plats. Innan vi ev?! kommer att bli belastade med ännu en idiotiskt avgift så hoppas jag att ansvars tagande instans dvs. SBF har glasklart för sig att då reder vi ut ALLT. Upp med byket på bordet. HANS, bälten, hjälmar, personlig utrustning. eldsläckare och annat jag inte orkar tänka på. Fattas bara att vi avkrävs förnya alla svetsskarvar i våra burbågar.  Men med 30 år gamla fäljar går bra att köra så det blir väl nästa FIA tweak att införa datumstämpel på bäst före datum. Eller?
Rent teoretiskt kan jag förstå avgiften om förlängning men inte praktiskt. Säljer jag en vara eller tjänst och sedan finner att min verksamhet inte går runt kan jag inte efterdebitera mina kunder för att återställa ekonomisk balans i min rörelse. Det kan bara STATEN göra och FIA är inte staten.
FIA representanterna kan i fortsättningen resa back packers till alla GP race så kanske det blir mer pengar kvar i kassan. Varför inte ta med ett tält?
Nej, det hela grundar sig på en fruktansvärd dålig företagskultur inom etablisimanget. Vi finner det tätt som ofta i alla idrotter/sporter även om det finns glimrade undantag. Jag säger bara Blatter. Han vill nog aldrig komma till STV mer och bli intervjuvad av Fru Mattsson i Göteborg.
Nåväl nu vilar vi, avvaktar och get Pelle arbetsro.
Vännen
Tommy #41


Anders Jensen

Hear, Hear i sak, Vännen Tommy, men jag tycker faktiskt att styrelsen bör få veta hur
medlemmarna tar till sig dessa oroväckande påfund.
Här lite om vad jag funderat på.

HTP.
Var det inte vi i Sverige som skulle dra en vinstlott när det gällde HTPns avgift och
giltlighetstid i förhållande till våra grannländer.
Vi skulle betala mer MEN våra skulle ju gälla i x antal år.
Tror t.o.m. mig sett att Jocke på SBF gjorde ett räkneexempel på hur fördelaktigt det svenska
alternativet var.
Blir det nu beslut på nya regler 2011 så verkar vi i stället sitta med svarte Petter.
Vore intressant att se en sammanställning av vad det i framtiden skulle bli för HTP-avgift i de
nordiska länderna jämfört med det som förutspåddes
Vi får hoppas att SBF inför någon form av rabatt till de redan utfärdade HTPna.

Klubbracing eller inte?
Som jag har skrivit tidigare ett flertal gånger på forumet så tycker jag att det märkligt att vi
ena stunden anses "enbart" köra klubbracing och racingen skall komma i andra hand.
I nästa stund så skall vi efterleva internationella regler med HTP och andra FIA krav likt värsta
FIA GT serien.
Blir inte riktigt klok på detta. Är det klubbracing vi kör eller inte?
I tex England medför klubbracing inte lika stramt reglemente och då blir givetvis tävlandet
inte lika dyrt.
Skall vi tvingas tävla efter internationella FIA regler med 5års datummärkning på all
utrustning och bil borde vi lämna klubbracingstatus bakom oss och åtminstone få till ett
riksmästerskap inom historisk racing.
Mer publicitet = lättare att få ekonomiskt stöd/spons (för dessa nya kostnader).

Men säkerheten då?
Ja inte helt klart hur de styrande tänker där heller. Om du exempelvis byter ut din 50 år +
gamla stol i en E-bil mot en ny säker FIA godkänd stol så skall du nu tvingas kassera den efter
5år, oavsett om bilen stått garagerad hela tiden eller ej, medan det är helt OK att fortsätta
tävla med den gamla. Det inser väl de flesta hur säkert detta är då det t.ex. har visat sig att
vissa E-bilar i Tusencupen är lika snabba eller t.o.m. snabbare än F-bilar. Självklart skall vi inte
tumma på säkerheten men borde inte våra kompetenta tekniker/besiktningspersoner kunna
avgöra om utrustningen verkar "osäker" eller ej.

I samtliga klasser är väl risken är uppenbar att ett stort antal av de som endast tävlar
sporadiskt slutar då utrustningen skall förnyas med tappat medlemsantal som följd.
Som en av klasspapporna har jag pejlat stämmningen och det verkar oroväckande.

Personligen har jag inte de "värsta" grejerna när det gäller utrustning men inte heller de
billigaste alternativen och därför kan jag kosta på mig att ha flera uppsättningar för att kunna
ta på mig torrt och rent då det behövs. Detta finns det förmodligen inte någon ekonomi till i
framtiden då en uppsättning kostar ca 20 000:-. 

Nu tillkommer ju även HANS i framtiden.
Jag har sökt men ej funnit om även dessa skulle omfattas av 5års regeln. Någon som vet?

Det verkar som sagt heltokigt att slänga utrustning såsom 3 st hjälmar, 2 overaller,
3 balaklavor, 3 underställ, 2 par skor, 3 par handskar och (eftersom jag håller två bilar igång)
även 2 stolar och 2 bälten i skräpbingen, allt dessutom välskött och helt felfritt.

Slutligen är jag övertygad, att OM man skall kunna påverka något, skall man göra sin stämma
hörd INNAN beslut tagits och som "Doc" skriver, vi har representanter som skall ta vara på
våra intressen MEN då måste de ju känna till vår inställning, eller?



#34 Jensen
1000cc cupen
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

allo

Vad är årsmötet till för, att vi skall framföra våra åsikter, eller att vi ska sitta och lyssna på vad som är bestämt.
Det bubblar i leden och folk är förbannade, gör vi något eller?
Bengt

doc

Nu börjar det likna något.
Men det är inte Ordförande Mao vi kastar oss över. Se det hellre som ett stöd från oss gräsrötter. Det bästa argument man kan komma med är ju att ett sånt här beslut kan jag inte komma hem med, med livet i behåll. Inget lock på utan tryck från gräsrötterna

doc

kul med lite liv i luckan, men jag jobbar mest för att bli >:D av med statusen som newbie >:D >:D