Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Börja med historisk racing

Startat av Hellman, 31 januari 2011, 19:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hellman

Hej

Jag är eventuellt intresserad av att börja med historisk racing men det hela hänger lite i luften just nu beroende på vad jag får göra med min bil och om den går att klassa in överhuvud taget. Jag är i tagen att ställa i ordning en bmw e21 320 eller 323 i grupp 2-trim.

Fråga 1: Var får jag tag på homologiseringshandlingar till en bmw e21?
Hur svåra är dessa papper att reda ut? Kan jag få ut något av dem? Jag har inga svårigheter att läsa, men de papperna kanske inte säger något vettigt och hur får jag då reda på vad jag får/ska/bör ändra för att få en bra bil?
Var får jag tag på Appendix K? Är det de mer generella reglerna för serien?

Min bil som jag håller på att renovera är en BMW e21 från 82. Är den då för ny fast modellen är gammal?

Det var mina största frågor och svaren är lite avgörande för vilken riktning bilen tar redan i garaget. Jag vore väldigt tacksam för vad helst som kan ge mig lite mer kött på benen då det är minst sagt mängder av frågor att räta ut för en nybörjare. Jag har inte tävlat på fyra hjul tidigare, men är van vid motorsport på 2 hjul, och tycker det är hög tid att sätta igång nu när man blivit medelålders och fått sämre balans  ;)

Bo Lindman

Klart du ska börja med historisk racing!
Några enkla svar i all hast:
Homlogeringshandlingar beställer du från Bilsportförbundet. kontkatuppgifter www.sbf.se
Appendix-K kan du ladda ned från samma hemsida under fliken historisk bilsport.
Samtdigt  behöver du ha koll på Apendix J för perioden för din bil, då App-K tar sin grund i det för grupp 2.
Så vitt jag förstår är det bilens utförande som styr,inte bilindividens årsmpdell. Så under förutsaättning att en E21 från 82 inte skiljer sig från 81:an borde det vara ok. Men viktigaste tipset är att kontakta någon av teknikerna i RHK som du hittar under fliken kontakter på ovan. Då får du alla svar och tips du behöver för att avgöra om din bil är gångbar och var du läser dig till info och regler.
Välkommen i gänget!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars Bergström

#2
Hejsan Hellman,
Jag är inte helt säker på att din bil från 1982 fungerar, men jag hoppas. Som jag uppfattar dig så är din modell från 1982 lika som äldre modeller, dvs 1981. Hos RHK finns 2 st olika standardbilsklasser. En klass upp till och med 1965. Sedan en från 1966 upp till 1981. Kolla på RHK sida om de olika klasserna och under Standardvagnar 1966-1981. http://www.rhkswe.org/class.shtml
Men för säkerhets skulle så tycker jag att du ska kontakta någon av klubbens tekniker, se http://www.rhkswe.org/contact.shtml för att få klartecken innan du börjar bygga om din modell från 1982 är OK! Jag har också hört, som Bosse L. säger, att det ska vara modellen på bilen och inte årsmodellen som avgör.

Hologiseringshandlingen fick jag tag i för min bil (hundkoja från 1965) från SBF. Ring dem och kolla.

Appendix K hittar du på sbf hemsida; http://web.sbf.se/regler/up/4/FIA_APP_K_2010_swe.pdf

Sedan behöver du också Appendix J för din period. Fråga någon av RHK teknikerna var du får tag i den. De kanske kan förse dig med en kopia.

Sedan kan du kontakta "klasspappan" för Standardvagnar CT81, se  http://www.rhkswe.org/contact.shtml han säkert hjälpa dig med en hel del saker.

Sedan finns ett säkerhetsreglemente som alla ska följa: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska-Regler_2011.pdf

Lycka till  ;)
Lars Bergström

Henrik H

#3
Det kan vara värt att kolla i den senaste internationella utgåvan av Appendix K så att inget vitalt har ändrats.

Utgåva 10.12.2010 finns längst ner på denna sida.

http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRacingChampionships.aspx




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Lars Bergström

#4
Det blev något fel på länken till Appendix K nedan från Henrik:

http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRacingChampionships.aspx
Lars Bergström

Rikard H

#5
Länk till Appendix J från perioden:

http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRacingChampionships.aspx. Clicka på "Appendix J of the Period". Scrolla ner till rätt period.

Homologeringshandlingen för BMW E21 320 heter 5620 och till 323 5711.

Jag kör själv BMW i klassen upp till -71 och kan säkert komma med en del råd då jag har rätt så bra koll på BMW:s tävlingsbilar under 70-talet. Du kan maila mig på r_hasselblad@hotmail.com.

Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Lars Bergström

#6
Var hittar man den "Artikel" som gäller ens biltyp?

Det som finns publicerat på http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRacingChampionships.aspx. verkar vara det inledande delarna, Artikel 251 - Artikel 256/269. Själv letar jag för formelbilar (F3) från mitten av 80-talet och det ska vara Artikel 275. Vart på FIA:s sidor finns dessa att hitta?

Sedan finns ju inte alla årsmodeller av Appendix J publicerade på FIA's sidor. Jag kan gissar att det beror på att det inte skedde några ändringar alla år i Appendix J. T.ex. finns Appendix J 1981, Appendix J 1985 och Appendix J 1990. Och inga år där emellan. Vilken väljer man om man har en bil från t.ex. 1983? Är det Appendix J 1981 eller Appendix J 1985?
Lars Bergström

Hellman

Tack till er alla för så mycket hjälp och vänligt bemötande. Nu har jag fått lite att bita i och bena ut.

@Rickard Hasselblad du lär nog få höra av mig framöver  :)

hannamarin

HEy, nice to read your new posts! http://bigpaperwriter.com/blog/appendix-essay has an appendix essay prepared b professional workers!