Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

supervee bilder

Startat av Billy Åkebrink, 13 mars 2009, 23:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Billy Åkebrink

ja tänke höra om de fins några här på forumet som kan skrappa fram lite gamla supervee bilder??gärna veemax bilar:) ovh vart har alla super vee bilar tagit vägen? de måste ju finnas några i landet.


mvh Billy
ja kör startvagn nr:81 :)

L-G Sjöberg

Citat från: Billy Åkebrink skrivet 13 mars 2009, 23:48
ja tänke höra om de fins några här på forumet som kan skrappa fram lite gamla supervee bilder??gärna veemax bilar:) ovh vart har alla super vee bilar tagit vägen? de måste ju finnas några i landet.


mvh Billy

Jag har nog en del Super Vee-bilder från cirka 1973-75, men jag lovar inget säkert.  Måste först hitta dem och sedan klura ut hur man laddar upp dem.

Jag undrar ibland också var bilarna tagit vägen.  Själv har jag resterna efter två st Lola T250/252, nämligen de båda Safeman-bilarna som kördes av Kurt Nilsson och Tonny Svensson första året som den vattenkylda varianten av Super Vee infördes (men T250/252 var förstås luftkylda från början, så vilket utförande det blir när jag väl kommer igång med renoveringen återstår att se). 

Jag vet också att Jaktlund´s RPB kom tillbaka till Sverige som rolling chassis från England för så där 5-6 år sedan.  Om inte ägaren sålt den, så finns den i Nyköpings-trakten.


Billy Åkebrink

vad kul:) hoppas du lyckas klura ut hur man laddar upp dem:P någon mer måste de ju finnas som har bilder... de var väl en hyfsat stor klass!?
ja kör startvagn nr:81 :)

Billy Åkebrink

det är möjligtvis ingen som har bild på seved lundbergs veemax super vee? ja är ute efter bilder på bakvagnen. så ja vet lite mer specifikt hur den är byggd så jag kan få ihop min bil:)

mvh Billy
ja kör startvagn nr:81 :)

Lilljebjörn

Kan nog fixa en bild eller två på en veemax super vee.
Farsan har en stående som jag funderar på att återställa då det nu
sitter ff1600 motor och låda i.
Du kanske skulle kunna vara till hjälp vid en renovering?
Har ju väldigt dålig koll på dessa bilar...

Johan

Kurt JL Nilsson

Hej!

Det är jag som är den Kurt Nilsson som omnämns i texten nedan. Anledning till att jag hittade hit var en länk från ett annat forum som jag är medlem i (Husbilsklubben.se).

Lite om min bakgrund: Har tidigare varit aktiv inom Motorklubben Brinkarna i Karlskrona. Körde i början en SAAB Sport 850 och mekade en säsong åt Tony Svensson när han körde Hansen Formula Vee. Byggde 1975 en egenkonstruerad Formula Vee Kogan 761. Med denna åkte jag två säsonger med blandat resultat. Sålde den till Pelle Svensson i Kalling. Det senaste jag vet om bilen idag är att den finns hos en samlare i Jönköping. Inför säsongen 78 köpte jag Hans Edvinsson RM vinnande Formula Vee Hansen. Han inte tävla med den bilen utan sålde den vidare till Krister Petterson i Lessebo.

Det är nu som Lolan kom in i bilden. Det var så att Tony Svensson köpte en Lola av Weine Holmberg i Västerås. Till den bilen medföljde också ett extra chassi som var ganska åtgånget och det saknades rätt många delar. Men mycket arbete byggde vi två som vi då tyckte färdiga bilar. Men ack vad vi bedrog oss. Inget fungerade som vi hade hoppats. Så efter ett försök till tävling i Finland lades det projektet på hyllan och jag köpte Kennet Persson Ralt och lätt Bror Jaktlund bygga om motorn. Lolan sålde jag till Pelle Svensson i Kallinge. Tanken var att bygga om den till Formula Wee, vet ej om bilen blev tävlingsbart skick.
Hade planer på att åka tillsammans med Kennet under säsongen 79 men Kennet fick inte sin utlovade Lola så han lånade min bil i de inledande tävlingarna. Min första tävlingen i Ralten blev Nordiska på Mantorp där jag blev 7 tror jag. Kennet köpte sedan tillbaka Ralten och där tog min Racingkarriär slut.


L-G Sjöberg

Kurt,

Kul att du hittat hit  Beer.  Jag vet inte om du kommer ihåg mig.  Jag körde Formel Vee under större delen av 1970-talet med en grön Veemax av äldre modell och kommer definitivt ihåg din Kogan.

Jag har ramen och karossen från din Lola och dessutom en del rester från Tonny's.  Kolla in länken om Lola T250/252 som jag skrivit och efterlyst info.  Din Lola blev aldrig färdigbyggd som "vanlig" Formel Vee.  Det verkar som att det enda som gjordes var att någon kapat bort utriggaren framåt för Super Veen's undre främre bärarmar och dessutom tillverkat en slags uprights bak, där tyvärr svets- eller lödkvaliteten var sådan att man kunde bryta sönder dem med handkraft.

Jag har flera stycken bilar för historisk racing och hoppas även få tid någon gång att renovera åtminstone en av Lolorna (Lola låter fånigt i flertal...) men sannolikt kommer jag att gå tillbaka till det luftkylda originalutförandet.  Första problemet är att hitta mera historia om bilarna (var Weine fick dem ifrån och så vidare) för att kanske kunna spåra chassie-numren.  Jag pratade med Tonny härom veckan, men då hade han inte mer att bidra med än att båda bilarna kom från Weine.  Jag tänkte jag skulle ringa upp Tonny igen och även Weine, men de senaste veckorna har varit ganska jäktiga.

Har du något telefonnummer som man kan nå dig på?

Hälsningar
L-G