Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Donington Historic Festival

Startat av L-G Sjöberg, 03 maj 2011, 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Sjöberg

Kul att se att Nils-Fredrik Nyblaeus / Robert Pettersson deltog i förra helgens Donington Historic Festival med Nyblaues Healey 100M .  19:e totalt Woodcote Trophy för sportvagnar -56 och 5:a i klassen bakom en Lotus X och fyra andra Healeys :Y:.

David Hagman

Låter riktigt härligt. Kul med så många startande på festivalen och att Donington verkar vara på gång igen.

Hoppas de spontansnackade över några britter till Velodromloppet!

Jag tar mig friheten att låna tråden lite till en idé jag presenterat tidigare angående just Woodcote Trophy och namn på heat i allmänhet:
Motor Racing Legends driver sitt "RAC Woodcote Trophy" och "Stirling Moss Trophy".
Historic Sports Car Club har "Guards Trophy"
Masters Series kör "Grand Prix Masters", "World Sportscar Masters" osv osv.

När Masters körde på Oulton Park tidigare i år var några av heaten uppkallade efter banornas områden.
"Clay Hill Trophy", "Avenue Trophy", "Knickerbrook Trophy".

När RHK kör Velodromloppet heter några av heaten:
"Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc"
"FF2000, F2, F3, F4, Super-Vee, Formel Opel, Formel Renault"

Gelleråsen har inga Woodcote, Madgwick eller Lavant men dock Trösen, Esset och Ejes Kurva.
Kalla t.ex. Formel Ford 1600-heatet för RHK Trösentrofén för Formel Ford 1600. Genast bra mycket mer glamour utan nämnvärd ansträngning.
Några av heaten kan "säljas" till klubbens sponsorer. Kanske kan det erbjudas lite pris från sponsorerna till klassegrarna. Annars kanske ett välkommet bidrag i klubbkassan. Ett annat förslag är att hedra några gamla svenska racinglegender med en memorial trophy i någons namn. Finns ju massor av folk som gjort sig kända genom Formel Vee eller GT-bilar i Sverige.

Bara börja ge förslag så spikar vi det här till 2012. Eller hur?

Bo Lindman

Skitbra förslag, David! :Y:
Vi är inga världsmsätare på säljande och beskrivande namn rent allmänt annars.
En gång i tiden hade vi till och med Formel "Ny" Standard "Ny". Logiskt för de som redan var i sporten med äldre bilar, men hur våra tappra åskådare tolkade begreppet "Ny" ihop med begreppet "historiskt", blev jag nog aldrig riktigt klok på. Det i Tyskland och Danmar använda begreppet Youngtimer tycker jag säger mera, även för den oinvigde.
Som ibland varande skribent och speaker, tycker jag Davids förslag gör det betydligt lättare och mer säljande om man kommer på rätt namn för våra heat. 1000cc Cupen fungerar väl rätt bra fortfarande efter 11 år?
En utmaning beträffande namn är när vi kör healt med flera olika klasser i samma heat, som t.ex. F3, Formel Opel F2000 Super Vee,
En liten fundering i sammanhanget, är om man ska försöka hitta mer säljande namn för heaten rent generellt, eller göra som Engelsmännen att döpa heaten efter t.ex. bansektioner vid aktuell tävling. Det ena kanske inte utesluter det andra i namnstrategin?

Börjar väl med att kreera lite runt min kommande klass, Fvee. Ska den döpas efter förare, så kan jag tycka att Tommy Brorsson, Bertil Roos och Calle Johnsson ligger bra till, liksom Curre Johansson. Kanske även Gunnar Nilsson? En annan vinkling är Hansen Formula Vee trophy, syftande dels på vår kanske främste Fvee-konstruktör Jens Hansen, dels VW.s Leif hansen, som ju var den drivande kraften bakom klassen tillbivlese i Sverige.  Eller så presenterar man ett bra paket för bilmärket som klassen bygger på.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers