Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Velodromloppet 2011

Startat av RHK Forum Admin, 16 april 2011, 04:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Bra med förtydligande i detta. Även speakern blir förvirrad med heatandet ibland har jag märkt: ;D
Tycker Pelles förslag till namngivning är bra och ger äkad tydlighet. Min uppfattning är att anvädandet av heatnummer säkert är bra för arrangören för att hålla på administrativ ordning på tävlingslogistiken. Men för publik och tävlande blir det lätt lite rörigt och oövrskdåligt.

Jag skulle sedan gärna i nästa steg se ett frösök till att förenkla ytterligare för att öka tydlighet och pedagoikg gentemot publik och media.
David Hagman hade en del goda tankar kring mer säljade och profilerande namn för klasser och heat i en annan tråd i forumet.
Värt att fundera på inför framtiden?

För många år sedan, höll vi på med att skapa lite mer lättbegripliga namn även för den icke initierade åskådaren. Standard -65 var ett sdåant namn, 1000cc Cupen ett annat. Det funkar bra för Standard och GT klasserna i förslaget ovan. Möjligen bör man tänka på att skriva ut namnen i sin helhet i publikprogram och tidsscheman, för även STD GT GTS kan kanske te sig lätt kryptiskt för den som inte själv är iniiterad i sporten?
Formel Vee funkar som det är. Likaså formel Ford. Kruxet är när dessa klassers heat ska rymma kamraterna med andra biltyper.  Liksom för blandingen av biltyper i "Slicks & vinggänget". För så är ju vår verklighet för det mesta. Kan man kanske som i SSK anno dazumal, dvs 70-tal kalla heaten Formel 1600 och Formel 2000 och sedan i undertext förklara för publiken vilka typer av Formelbilar som tävlar där?
Kan man kalla våra äldsta bilars heat för Förkrigsbilar & Formelbilar pre -60, med vetskapen om att NS billrna och de äldsta bilarna inte räknas som Formelbilar i en ett FIA perspektiv?
Ja det är bara lite lösa, ofärdiga tankar, men kanske något att diksutera vidare från?
 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RHK Forum Admin

Heatbenämning som är skickad till programmakarna och som underlag för tidsschema enligt nedan

1000 cc Cupen
F-2, F-3 2000 cc, Formel Ford 2000
Formel Ford 1600, F-2, F-3 1000 cc
Formel Vee
Förkrigsbilar A-D, Midget
Sport 2000
Standard, GT/GTS 1966-1971
Standard, GT/GTS 1972-1981
Standard, GT/GTS -65 under 1300 cc samt bilar period E (före -62)
Standard, GT/GTS -65 över 1300 cc
Webmaster RHK

Ordförande

Alla tiders racermaskiner vid Velodromloppet 2011

Förra året var det premiär för den historiska racermotorcykel uppvisningen ! Alla tiders racermaskiner" i samband med Velodromloppet.

Tanken med uppvisningen är att visa upp så många riktiga och autentiska tävlingsmaskiner som möjligt. Uppvisningen saknar helt tävlingsinslag i form av tidtagning eller först i mål principen.

Uppvisning spänner liksom förra året över 60 år av svensk och internationell roadracing historia.
Det finns bland annat en AJS 500cc OHC racer från 1931 startnr 16. Den har en svensk racing historik ifrån backe, TT rundbana och isbana. Den tävlades av Gösta Damberg från Hällefors under 30 talet.. Gösta var oerhört framgångsrik på den här cykeln och vann fler än trettio tävlingar på den före andra världskriget. Han fick som så många andra sin karriär förstörd av kriget men han segrade även några tävlingar efter kriget på samma maskin 

Från vårt grannland Danmark kommer bland annat en 500cc tvåtakts Scott Sprint Special från 1931 med startnr 63 som ägs och körs av Finn A Jensen,
Scott var en mycket tidig vattenkyld tvåtaktare, Scott hade stora framgångar under 1920 och 30 talet   b la på Isle of Man. 

Startnr 58 är en engelsk Rudge Ulster Grand Prix model  från 1936 det är en 1-cylindrig fyrventils 500cc med topplock i brons, den har ca 30hk på bakhjulet och en topphastighet av ca 160km/h. Den körs av Christian Christensen Rudge var mycket tidiga med fyrventilsteknik på sina motorer

En riktig klassiker och kanske den mest framgångsrika encylindriga fyrtaktaren på 1950 och 60 talen var Norton Manx, i årets uppvisning kommer vi att se och höra en långslagig Manx körd av Gunnar Karlsson. Norton Manx var privatförarens bästa vän under dessa decennium och slogs endast av de stora fabriksstallen.

Ingvar Johansson kör en AJS 7R med startnr 31, AJS 7R var oerhört framgångsrika i 350cc klassen och samtida med Nortons Manx modell.

Vi kommer också att kunna beskåda några stycken italienska Aermacchi av varierande maskinstorlek.
Den kanske mest ovanliga körs av Stig Holmlund, det är en 382cc Aermacchi Metisse, ett litet antal av dessa motorer tillverkades för att tävla i 500cc klassen. Stigs Aermacchi byggdes hos Syd Lawton för säsongen 1970 på ett rullande chassi från bröderna Rickman. Den kördes första året av den brittiske föraren Jim Curry i en del VM-tävlingar. Den tävlades i Sverige av den danske föraren Benny Lysen.

Bland de mindre kubikstorlekarna finner vi några väldigt  sällsynta 50cc racers b la en HM 50cc 1963 med startnr 36 den byggdes av Sven Håkansson 1962-63, och kördes av honom 1963-65 med mestadels framskjutna placeringar Den kördes 1966 av Leif Mårtensson från Halmstad.
Sedan köptes den av Håkan Johanson och kördes med bra resultat 1967-73..
Då Sven Håkansson uppdaterat den till 71-års säsong blev Håkan 2:a i Riksmästerskapet och 10: a i
Anderstorp med 1 VM poäng
Efter att ha kört sista gången 1973 ställde han in den i många år och tog ut den igen  först1998,

Håkan har också med sig en Monark 50cc Fabriksracer från 1972 med startnr 42
Detta är nr: 1 av 2 byggda. Den byggdes för fabriksföraren Lars Persson ( den andra till Kurt Ivan Carlsson) som tävlade i VM och RM 72-75 Bästa resultat är 5:e i Assen -73 (Kurt Ivan blev 4:a i Opatija -72 med den andra cykeln)
RM vanns av Lars -71 på en mopedbaserad Monark-prototyp och 72-74 med denna cykel
Den köptes av Håkan Johansson 1976 och kördes1976-77 Han tog fram den igen 2004, motorcykeln lackades om till den ursprungliga  färgsättningen, för övrigt är den helt orörd sen han köpte den

I kategorien mindre maskiner så har vi i till i år fått med två gamla förare från förr som b la tävlat i Hedemora, Krsitianstad och de övriga klassiska svenska banorna som fanns förr.. Allan Johanson på en Rumi SS TT 125cc från 1953 med startnr 81 och Urban Ehrnvall kör en Crescent 125cc.

Staffan Gunnarsson har med sig tre CZ-cyklar till Velodromloppet i år. Det är dels en CZ 250cc OHC från 1952 startnr 206, och en CZ 250 DOHC från 1957 startnr 205 samt en lite modifierad CZ 250 OHC från ca 1955 med startnr 18. Den äldsta maskinen körs av Clas Nööjd Staffan har också med sig en Velocette KTT från 1932

I årets startfält deltar en av Sveriges mest framgångsrika Grand-Prix förare genom tiderna, Börje Jansson.
Börje tillhörde den absoluta världseliten under 1960 talet och tidigt 1970tal.med b la fyra GP-segrar, Börje kommer att köra sin fabriks-Maico 125cc som han bl a vann Sveriges Grand-Prix på i Anderstorp 1973..

Vi har även två andra mycket framgångsrika tävlingsförare från samma tidsera , Leif Rosell svensk mästare i 125 och med en meritlista från alla de stora tävlingarna på den tiden både i Sverige och internationellt, Leif kör årets uppvisning på en Yamaha TZ 250 från 1985 med startnr 135

Curt Andersson tävlade också mycket framgångsrikt och flitigt under 1960 talet och det tidiga 70 talet, bland annat på den 350cc Aermacchi från –67 med startnr 15 som också deltar i uppvisningen. Maskinen vi ser Curt köra i år är en Maico 125 RS startnr 71, byggd tidigare nämnda VM föraren Börje Jansson. Curt har också med sig en Norton 750 Commando  som han tävlade med i Formula 750 klassen på VM i Anderstorp under det tidiga –70talet

Per Anders Magnusson kör en MZ 125 works-replica startnr 65, dessa östtyska maskiner lade grunden för den moderna tvåtaktsmotorn genom utvecklingsarbetet som gjordes av Walter Kaaden på MZ.s tävlingsavdelning.

I depån kan vi beskåda en Yamaha TZ 500 från 1982 startnr 1, en fyrcylindrig tvåtaktare som har gått i Grand Prix serien 1982 och 1983 i det engelska Fowler Yamaha teamet och kördes av Steve Williams, den har även tävlats på Isle of Man och på Imola Gold Cup placerade han sig på tredje plats före en viss Kenny Roberts. En annan fyrcylindrig tvåtaktsracer är en Suzuki RG 500 från 1980 med startnr 17 den körs av Lars Johanson, maskinen kördes ursrungligen av Europa mästaren Peter Sköld från Stockholm.

Den modernaste maskinen i uppvisningen är en Honda RS125 från 1991 startnr 19, den körs av Thomas Ellqvist från Karlskoga, Thomas tävlade aktivt under mitten av 1990 talet med just en sådan maskin.

Håkan Widell kör en mycket exotisk italiensk MBA med startnr 46
1979 vanns 250 GP loppet på Gelleråsen av en liknande maskin i händerna på fabriksföraren Graziano Rossi, far till multimästaren Valentino Rossi. Vi kommer också att se några Yamaha TZ racers från  1970 och 80 talen, Yamaha var ryggraden i 70 och 80 talets racerklasser och var ett bra verktyg för privatförare i GP-serien. Ett mycket fint exemplar körs av Lars Ekstein, en TZ350 från 1977, just den här cykeln är utrustad med italienska Bimota-fälgar.

Bland de utställda maskinerna kan vi även se en John Player Norton 850cc, den kördes av Göran Tunhage i Sveriges och Nordens första Superbike-lopp på Anderstorp.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

RHK Forum Admin

Webmaster RHK

Dag-Henning

En stor takk til arrangør og alle hjelpende for et , - som alltid -, veldig bra arrangement i helgen !!  På Gelleråsen går allting som på räls, så det er ren fryd å være deltaker. Dette er dere bra på !
Takk for alt fra alle norske racingvenner, så tillater vi oss å håpe på stor svensk deltakelse på Våler i slutten av august ! På gjensyn !

Mvh Dag-Henning

Ordförande

#20
Tack själv Dag-Henning.

Till Er alla inblandade och deltagare vill jag bara framföra ett jätte stort tack.
Bev och Barrie var otroligt imponerade av allt som hände och det helt otroliga mottagande som de fick av er alla.
Bev fällde till och med en liten tår av av saknad av er då jag lämnade honom på Landvetter vid lunchtid i dag så jag lovade att vi flyger ut honom från "kobben" nästa år också.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Mr Mustang

Tack Pelle och Matte Mek och alla andra på Gelleråsen för en trevlig helg  Beer. Kul med inbjudna Brittiska racing legender, att Bev körde min X Royale förgyllde det hela  racesmile. Trevlig midsommar  Beer  // Mr Ralt.
Mr Ralt

Flat-out-Frank

Hemsidans race rapport från Velodromloppet i all ära. Men den största bedriften glömdes bort: Två helt fantastiska unga damer, Kajsa Lehto och Pernilla Herzberg debuterade i vars sin Cooper 970 S på ett sätt som ger mersmak. Se upp gubbar! Snart laddar dom om! Vi har all anledning att uppmuntra dessa nykomlingar och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar!! racesmile racesmile
Flat out Frank

Ordförande

Kan bara hålla med dej "Flate out Frank". Vi ska väl inte bara glömma Sissela, otroligt kul med tre tjejer i gänget.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.