Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

2012

Startat av RCM, 02 september 2011, 21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jason

Japp Bosse, det var där jag läste det:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska-Regler_2011_2.pdf
Under TR6 finns det både gällande personlig säkerhetsutrustning och HNRS
Obligatoriskt minimikrav vid tävling och träning plus införande av krav på HNRS.
Där är det klart och tydligt vad jag kan se...

Robban_63

ANG tävlingar 2012 och när det gäller "norge tävling" så hade jag gärna sett Rudskogen ingå i RHK cupen istället för Våler.
Ford Capri RS3100

Per H.

Ja, om man läser, så är det tydligen så att vi skall ha HNRS skydd fr.o.m. 1/1 2012 för Historisk Racing  ....  men för all annan racing i Sverige som inte har mästerskapsstatus gäller det fr.o.m 1/1 2013. Jag måtte befinna mig i intelligensens yttersta tassemarker, för jag förstår inte varför denna skillnad, så jag frågar: Var finns logiken???
Eftersom bältet tydligen ingår i "systemet" så har ju eftergiften från 5-årsregeln också bara blivit ett slag i luften.
Eftersom tydligen hjälmen också ingår i "systemet" så undrar vi mindre vetande om det är standardiserat så att man kan köra i någon annans bil vid t.ex. långdistanstävlingar, med sin egen hjälm fastän bilens HNRS-bälte är av annat fabrikat. Jag har redan 4 hjälmar för att ha tillfredställt, inte mina egna, men FIA:s, SBF:s och inte minst tillverkarnas önskningar, men det är väl bara "scrap" nu.
Någon tidigare skrivare undrade över detta med HRNS i en midget, och det gör faktiskt även jag. Och hur blir det med förkrigare som inte har bälten?
Vi har ju sett en positiv trend deltagarmässigt i år i de flesta heaten, men jag tycker att det känns som om att detta kommer att lägga sig som ett vått täcke över verksamheten, men måtte jag ha fel.
I övrigt, så vik 12-13 nov. till prisfesten i Karlsborg. Där är garanterat roligt!
MVH
Per H. 

Jason

Ja alla blir väl "glada"om någon med kunskap och fakta kan tala om för
oss exakt vad som gäller inför 2012. Någon?

Ordförande

Jag har tagit frågan, men tyvärr så får vi vänta med svaret någon vecka till.
Så ha tålamod ungdommar.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Jason

Tackar för det!
Både att du tagit tag i frågan och för ungdomar... ;)

Ordförande

Klart, inga HANS skydd under 2012, men det kommer troligtvis till 2013.
Jag vill dock, av egen erfarenhet, påpeka att det är det bästa skyddet som uppfunnits sedan hjälmen, speciellt för otränade gamla gubbnackar som min.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Tack för att du reder frågetecknen Pelle!
Dessutom snabbare än utlovat Beer
Att HNRS är bra tror jag också, men jag trodde att vi gamla gubbar brukar vara styvnackade i överkant ;)
Tror nog att HNRS kommer att utvecklas ännu mera beträffande smidighet och användarflexibilitet med tiden, har sett en del intressanta alternatvia system som verkar ännu bättre än FIA:s.  I takt med att det blir krav i allt fler sammanhang, lär konkurrensen mellan fler leverantörer och ökade volymer medföra kostnader som även vi grassrootracers kan svälja. Gott så!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers