Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bullerkrav 2012

Startat av dick, 22 januari 2012, 17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dick

Hej på er!

Beträffande bullerrestriktionen 95 dB(A) så gäller den fr.o.m. 2013 enligt uppgift i Rally&Racing, senaste numret.
Så vi kan bullra vidare i år också.
racesmile/ Dick

weiter

Hej,

Märkligt med 2013 för jag blev stoppad på Falkenberg redan 2010 med min Elan som funktionärerna (synnerligen otrevliga surgubbar) sade hade en nivå över 95dBa.
Mvh/Anders

Robban_63

Har det inte stått 95db i alla startbekräftelser 2010 och 2011?
Ford Capri RS3100

Henrik H

I inbjudan till Falkenberg 2010 står det

Ljudmätning kommer att ske kontinuerligt vid förbifart på banan. Max 95 dbA är tillåtet. Överskridande medför svartflaggning och uteslutning från heatet.

När Erling skötte ljudmätandet på Fallkenberg så bad han dom som hade problem att växla lite tidigare då han stog precis i början av depåmuren och mätte!  racesmile





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Tommy J.

URLAKAD SOPPA SOM VANLIGT. IRRITERANDE DÅLIGT. DAX FÖR LEDARSKAPET ATT REAGERA. DETTA ÄR ETT STRÅLANDE EXEMPEL. Nya kostnader för några. Fin fint?
När jag läser inbjudan med tilläggs regler till Anderstorp finns en, enligt inläggen före mitt,  ny gammal regel om dB95. Hur kommer det sig att detta dyker upp just nu om det varit fallet sedan år tillbaka. Dom flesta som seriöst tänkt deltaga på Mossen bör väl vid denna tidpunkt då detta skrivs vara relativt klara med anskaffningar till sina bilar. Om nu någon har passerat nålsögat dB95 tidigare år och nu blir utesluten p.g.a. att inte hörsamma detta krav bör vi kunna fordra redan i dag hur detta skall hanteras.
Mycket märkligt att detta inte påpekades på Årsmötet. För dem som nu inte har en godkänd och av FIA, SBF, Miljökämparnas Riksorganisation, Länstryrelsens miljö kontrollenhet och gud vet vad certifierad mät utrustning hemma på hyllan ( det har väl alla?) hur gör man då? Verkar vara olika uppfattningar om datumet för regeln?
Avslutningsvis. Hur många dB + & - accepteras inom felmarginalen vid mättillfället.    TOMMY#41

Cat7even

Eftersom jag dagligdags kämpar med ljudproblematik. Så kommer här mina  funderingar.

OM 95dBa är en gräns så är det endast mätmetod och mätinstrumentets felmarginal som kan göra skillnad. Dvs är man över är man över. Med allt vad det innnebär.

Man kan ju tycka att en beskrivning av hur mätning kommer att gå till vore på sin plats så att deltagare kan komma till tävling med redan mätt fordon. Då har man alltid en rimlig chans att ordna innan tävlingstillfället.

Om Gelleråsen/ Anderstorp/ Knutstorp kan hjälpa till med detta vore det bra exempelvis på träningskvällar. Antar att mätutrustningen står och rullar jämt och ständigt.  Be att få kolla när ert fordon drar förbi!

Gör bara inte misstaget att släppa av vid mätpunkten, då all mätning på banorna är sekundär dvs man mäter vid källan för att försöka kunna begränsa hur det låter vid närmsta hus, och det är det vi bedöms på.


Lägre buller är inte alltid sämre för de tävlande, ferrita lyckades med konststycket att med endast 3 kg extra vikt sänka bullret till under 94 dBa och öka med 14 hk på en tävlingsbil.

MVH Johan


Lassefalcon

#6
Om närmsta hus står tomt, då kan vi väl bullra hur mycket som helst?  För alla vi som kör och ev. publik älskar ju motorljud..
ELLER GÖR VI INTE DET LÄNGRE??

Pelle Svensson

Alla av oss gillar väl att det mullrar lite, men alla gör inte det. Ljudnivå är något som uppfattas och upplevs olika av människor.
Personligen så älskar jag att höra en gammal V12 eller H16 på bästa varv, men jag hatar att höra en rockkonser med Metalica (som jag tror du älskar Lasse) med samma dBa.
Förr fanns det regler som att mäta ljudet 2 meter bakom pipan, 45grader ut och på 3000 varv. Det var märkliga regler som var morderna då. I dag mäter man oftast i förbifarten, den mätningen är sedan kordinerad till hur närmaste granne upplever ljudet enligt miljöbeslutet som finns eller är under framtagning.

Lassefalcon

Nej precis Pelle, alla av oss men inte av alla andra, andra som i kringboende runt banorna kanske, ett mindre antal berörda pers. runt våra banor.
Intresant jämförelse med musik, I Norge, Sölvesborg, anpassar sig hela bybefolkningen, ett antal tusen, till Sweden Rock varje år, fyra dgr rock'nroll hela dagarna och halva nätterna, inga 95db där! Och inget gnäll heller.
Men det låter ju bra om miljöbeslutet du nämner tar hänsyn till närmsta granne, då kan det ju bli så att det här med 95db på banan faller? Var kan jag läsa om hur exakt det lyder?
Och du Pelle, släng av dej PK-kostymen och erkänn, du vill igentligen ha en V8a och alla är hårdrockare!  ;)

Bo Lindman

V8 o hårdrock??? Är du disaharmonisk Lassse ;D ;)
Självklart är det 2-takt och Dire Straits som gäller när det kommer till musik. det andra låter mest som något som håller på at gå sönder, så det så! 8)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#10
Lasse:
Tro faan att Listerlänningarna inte gnäller, när de kan hyra ut hela trädgården till tältning a 300:- natten pluss att de tar 15:- för ett besök på utedasset. De gör ju en årslön svart på fyra dagar. Dessutom är det jävligt tyst i 361 dagar /år.
Nej som i grunden Värmlänning så vill höra vad damerna viskar i örat och känna när de kommer närma på dansgolvet i en SvenIngvars låt och inte stå och skaka med en sur öl i näven på någon jävla stenåker i Norje (heter så byn utanför Sövesborg)
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) Beer
En V8 är ju aldrig fel däremot, har ju redan en där röd markeringen börjar vid 8700

Lassefalcon

Citat från: Bosse L skrivet 28 april 2012, 19:09
V8 o hårdrock??? Är du disaharmonisk Lassse ;D ;)
Självklart är det 2-takt och Dire Straits som gäller när det kommer till musik. det andra låter mest som något som håller på at gå sönder, så det så! 8)
Finns inget så harmoniskt som en stor trygg V8, Bosse, och tvåtakt? javisst, gärna då Kawasaki 750 -72!  8)

Och du Pelle, jag har varit på sån där Kurt-Sunes tillställning och jag säger det, svettiga fulla kärringar som flåsar en i örat om kotsi kotsi, nej fy fan, då är det bättre ligga på gräset i Norje med en bira, lyssna på Motorhead!  Beer

knutspeed

Er det noen som vet hva som gjelder på Velodromen? Med våre Imp'er med hekkmotor sliter vi med type måling rett bak eksosen (maskinstøy - Engelsk mekanik...), men på banen er det ikke noe problem, der hørs den nesten ikke ( >:( ).

Sist måing på Våler for noen uker siden var det 99dB ved teknisk, men så var det dette med kalibrering da...
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...