Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ljuddämpare till Opel-Lotus

Startat av OpelLotus Danne, 01 mars 2012, 19:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OpelLotus Danne

Finns det någon som vet vad det sitter för ljuddämpare org på en Opel-Lotus mark 1-a?
Eller vart man kan leta efter en?

Henrik H





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Tommy J.

Ursprungsljuddämparen till Opel Lotus start 1998 var densamma som på flertalet Formel Ford. Helt rund c:a 40-50 cm lång och kanske c:a 15-20cm i dia. Helt flata gavlar med vikta fästkanter. De var silverlackade, såg ut som spraymålat. Dessa levde med fram till tidig vår 1990 då Opel fick en " genial " idé att bli första racerklass som hade katalytisk avgasrening ( ren bluff ). Då byttes det engelska bondsmidet ut mot en raketliknande cylinder som var konisk i ändarna och förmodligen tillverkad i rostfritt. De var lite längre och smalare än den förstnämnda. Det var en firma i Berlin som tillverkade dessa. Micke Johansson och Kenny Bräck som då körde i mitt team i Euroserien klagade högjlutt över tappad effekt sedan dessa monterats. Jag begrep ganska snabbt att detta borde bero på att det " back pressure " dessa alstrade var bara för mycket. I samma veva hade fler team upptäckt samma fenomen så vi påkallade detta för Rüsselshem som v'äl som oftast inte begrep ett skatt. ( Läs: ville inte, för detta var en sensation att marknadsföra nämligen katalytisk avgasrening ). Så jag tog kontakt med firman i Berlin som tillverkat dem och de var mycket förstående men som de sa dehade enbart följt GM´s direktiv. Så vi kom överens om att köra ett spett genom hela dämparen och mycket av innehållet kom ut. Därefter var problemet löst och vi uppmanades av GM och seriearrangören att hålla käft. Det känndes mycket konstigt att vid många press konferenser sitta och ljuga och prisa GM för att vara en förelöpare till moder naturs gagn. Så skaffa dig dn bästa FF dämparen du kan hitta. De kosta lite och funkar perfekt även i avseendet korrekt dB tal. Good Luck.
Tommy Jagerwall
GM Lotus Opel Euroseries Vice Champion 1991
Drivers Kenny Brack & Micke Johansson

OpelLotus Danne

Oj tack för ett utförligt svar! Då ska jag leta efter en FF dämpare istället. (Jag antar att du menar FF 2000?)
Du har inga planer på att köra Opel-Lotus i RHK då? :)

Bo Johansson

Citat från: OpelLotus Danne skrivet 01 mars 2012, 19:38
Finns det någon som vet vad det sitter för ljuddämpare org på en Opel-Lotus mark 1-a?
Eller vart man kan leta efter en?
Hej. Har en sådan ljuddämpare liggande i rostfritt som varit på min (PRC) Reynard.
Hälsningar Bo Johansson  racesmile 0708847777, Jönköping