Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bromsvätska till kopplingen

Startat av Anders H, 04 april 2009, 11:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders H


Spelar det någon roll vad man använder för bromsvätska till kopplingen?
Vilka spec. är viktiga på bromsvätskan till kopplingen?

Biltema bromsvätska kostar bara 34.50 kr för 0.5 L och 55 kr för 1 L. svårt att slå, tror jag...

Biltemas spec.
SAE J1703, DOT 4+.


Anders H
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Aslak H H

Jeg lurer på det samme. Jeg var nettopp på racing-shopen her i Oslo, og betalte NOK 465,- for 500 ml! Den heter RF-650, kokepkt 328 grader, og er en DOT 5. Sikkert bra på bremsene, men trenger jeg det på kopplingen?

Aslak Heldal Haugen, Oslo
Van Diemen 85 #60

Pelle Svensson

Det är gott att du använder Bilteama grejer,det är bästa sättet att inte komma i mål  ;) ;) ;)
Din kolega i FF

Aslak H H

#3
He-he  ;D
Om jag inte minns fel, var det nettopp deg jag hadde åkt om i enden av rakan på Falkenberg, hvor jag upptekte at riktig bromsvetska er viktig.


Aslak Heldal Haugen, Oslo
Van Diemen 85 #60

Anders H

jag skulle aldrig sätta biltema bromsvätska i bromsarna, men nu frågar jag om kopplings vätska...

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Henrik H

Jag har använt Delphi/Lockheed dot 5 vätskan från Mekonomen med framgång på hudkojan/marcosen där det var vanligt med luftbubblor/skum i kopplingsvätskan

Den är måttligt prissatt och funkar bra

Bromsvätska / Broms
Artikelnr: 41-DOT5.1-0.25
Fabrikat: Delphi
Benämning: D.O.T5.1
Text: Flaska 0.25 lit
Info: Lockheed Super D.O.T5.1. Uppfyller normerna för FMVSS 116/DOT3 och DOT4. Kokpunkt 270 grader. För bilar med ABS-bromssystem.
Info: Delphi
Pris: 52.00 kr

www.mekonomen.se





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders H

Jag har också kört med Delphi/Lockheed 5.1 men har nu läst att 5.1 vätskan inte är bra för gummipackningarna som sitter i våra 70-tals bilar. men det är kanske för orginal 70-tals packningar...
För jag har inte märkt nått än, visserligen så har jag aldrig testat bromsarna ordentligt (bankörning)

Så det blir så pass varmt i hudkojan/marcosen, sitter dom jävligt till?

Min huvudcylindrar sitter fram, endast kylaren kan värma upp luften där kanske frambromsarna lite också. Bak har jag lindat grenrören och fått ner tempen ordentligt har tom frusit inne i bilen.  ;D

Får nog kolla upp hur varmt det blir kring cylindrarna.

Hur ofta får jag räkna med att byta vätska i bromsarna?
och i kopplingen?

AH
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Bo Lindman

Har inte märkt något problem med Lockheed 5,1 och på senaste åren Shells Donax UB i bromsssystemet, har åkt med den sedan 90-talet på både banbil och rallybil. (jag har vajer till kopplingen) 5,1 specen är nog inte mer aggresiv än t.ex 3,0 spec i det fallet.
Däremot kan det bli problem om du byter från mineral till silikonbaserad bromsvätska, då löses gummi packnignarna lätt upp. (vi hade de problemen på en del kundbilar på det märke jag jobbade under del av 90-talet, de hade dessutom gemensam behållare för koppligns- och bromshydraaliken, klart opraktiskt...) Dessutom var känslan i pedlaen mjukare med silikon i systemet.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

joca

Problemet  med  silikon  vätska är ytspäningen  läcker  mycket  lättare mot  vanlig   broms  vätska .  Har  provat  på  kund  bilar som  vill åka  lite   bana  utan  tappar  bromsen  ate  blå  broms  vätska  fungar  mycket  bra  på  snabba  tunga  bilar  håller  på  skruvar  med  corvetter  om  dagar.