Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Classic Touring Car Cup 2012

Startat av David Hagman, 08 maj 2012, 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David Hagman

Classic Touring Car Cup är ett nytt initiativ inför år 2012 som är tänkt att främja tävlandet med Standardvagnar pre-65 med en motorstorlek över 1 liter. Initiativ för de mindre standardvagnarna finns ju glädjande nog redan så det blir över i och med 1000cc-cupen. Serien blir en systerserie till den redan tidigare etablerade Historic GT Cup, som i varierande omfattning funnits sedan säsongen 2010.
Läs mer om Historic GT Cup (och engagemang) här: http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=971.msg3364;topicseen#new

Referat från RHK-deltävlingarna, som utgör Classic Touring Car Cup, kommer publiceras här på RHK:s hemsida, och förhoppningsvis kommer även lite annan intressant läsning kring förare och bilar vara uppe för läsning lite senare under säsongen. Hör hemskt gärna av dig om du har tankar, åsikter och/eller förslag kring Standardvagnsracingen inom RHK först och främst, samt hur den kan göras bättre. Du som har en bil och vill att jag ska skriva exempelvis en artikel för publikation här är varmt välkommen att höra av dig och skicka lite information till mig så arrangerar vi det. Min förhoppning är att ni med engagemang för Standardvagnsracingen ska vilja hjälpa till att bygga vidare från denna grund i år och inför framtida säsonger.

Kontakt: david_hagman(at)msn.com (OBS! byt ut (at) mot @).

Sammanfattning av Standardbilsracingen i RHK 2011:
39 ekipage deltog under minst en tävlingshelg i RHK-cupen 2011. I klassen för bilar upp till 1,3 liter fick vi ta del av en häftig kamp mellan bland andra Frank Edwinsson och Edwin Solheim (båda Austin Cooper S). Solheim segrade i fem av de sex heat han deltog i, medan Edwinsson tog hem de fem återstående. Segrade i RHK:s kategori CT6-7 gjorde dock Bengt Bengtzon (BMC Cooper S) som samlade ihop tre poäng mer än Solheim.

Klassen upp till 1,6 liter präglades tyvärr av inkonsekvent deltagande, men fick ändå se en ansenlig mängd ekipage under säsongen. Karl-Arne Henriksson deltog i två tävlingshelger med sin fina Alfa Romeo GTA, och tog även hem heatsegern före Kenneth Rydh (Ford Cortina GT) och Mats Bergelin (Alfa Romeo Giulia Ti Super) som bjöd på mycket underhållande körning på Falkenberg, då han fått fantastisk fart på sin Alfa. En rad Lotus Cortinor deltog i cupen, men körde utom tävlan i RHK-cupen på grund av avsaknad av medlemskap. Bland annat fick vi se en rad Cortinor på Gelleråsen och Våler, med finske Heikki Välikoski och norske Vidar Østbråthen i topp.

Klassen med bilar mellan 1,6 liter och 2 liter dominerades av Amazonförarna Dan Johansson och Dick Gärder. Håkan Lidebjer besökte dock ett par deltävlingar med sin BMW 1800 ti och segrade bland annat i två heat.

Ekipagen i klassen för bilar över 2 liter var tyvärr ofta underrepresenterad på banorna. Lars Esselius bjöd på underhållning på Falkenberg och Knutstorp, och förblev obesegrad. Bengt Qvist och Torbjörn Svantesson deltog med sina Volvo PV544:or, men tävlade i ett heatet för E-bilar. 2012 får vi se Anders Weiter i en Ford Mustang, och förhoppningsvis även Victor Israelsson (även han Mustang). Israelsson besökte Falkenberg förra säsongen men körde tyvärr sönder på träningen och kom aldrig till start för att utmana Esselius om epitetet snabbaste V8-förare.

Överlag bjöd säsongen på fin, tät racing, och då främst mellan hundkojorna. 2012 kommer med största sannolikhet bjuda på ännu mer härlig racing med fina bilar. Nytt för säsongen är att Våler-tävlingen ersätts av en helg på Kinnekulle, vilket förhoppningsvis kommer innebära såväl ett trevligt evenemang som ett bidrag till antal medverkande ekipage under säsongen.

/ David Hagman

Classic Touring Car Cup

1965 Touring Car Championship revival

1965 var standardvagnsracingen stark runt om i Europa. I Sverige anordnades Svenska mästerskapet för Standardvagnar med tävlingar på Knutstorp, Skarpnäck och Gelleråsen, och med förare som "Boo Brasta", Picko Troberg, Anders Josephson och Erik Berger. SM korade tre mästare i respektive tre kategorier (under 850cc, 850-1300cc samt över 1300cc).

I England satsade Alan Mann Racing allt för att ta hem BRSCC British Touring Car Championship, och genom Roy Pierpoint i Manns Mustang togs titeln. Förare som Jim Clark och Jack Sears (bägge  Lotus Cortina) och Warwick Banks (Broadspeed BMC Cooper) utmanade men nådde inte ända fram.

På den europeiska scenen anordnades ETCC på banor som Monza, Nürburgring, Zolder och Gelleråsen. I Karlskoga segrade Sveriges Bo Ljungfelt körandes för Alan Mann Racing. Det totala mästerskapet togs även det hem av Alan Mann, men istället genom Sir John Whitmore i sin Lotus Cortina. Tillverkarmästerskapet gick dock inte till Lotus, utan till Ford, som var tillverkare av Cortinan. Mästerskapet kördes i tre divisioner med olika motorstorlekar som grund. Den minsta divisionen anordnades för bilar upp till 1000cc; Division 2 för bilar upp till 2000cc; och den största divisionen för bilar över 2000cc.

Som en hyllning, och i viss mån även en revival av 1965 års säsonger av Standardvagnsmästerskap i Europa arrangeras 2012 Classic Touring Car Cup. Cupen avverkas i tre divisioner och korar en mästare efter den sista deltävlingen på Falkenberg.

Beskrivning
Classic Touring Car Cup är öppen för Standardvagnar, enligt FIA Appendix K, av en modell byggd innan 31/12/1965. Anmälan till minst en RHK-deltävling innebär automatiskt deltagande i Classic Touring Car Cup 2012.

Tävlingsformat
Två heat per tävlingshelg, med varierande racedistans som bestäms av racearrangör. Ofta körs ett något längre heat på söndagen. Tidskvalificering körs på lördagen och bestämmer startposition till race 1. Till race 2 avgörs startposition genom snabbaste varvtid i race 1.

Klassindelning:
Historic TC-3: Standardvagnar -65 med motorer upp till 1,3 liter
Historic TC-2: Standardvagnar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
Historic TC-1: Standardvagnar -65 med motorer över 2 liter

Resultat och poäng:
Resultat publiceras efter klass, samt efter totalställning. Full poäng delas ut till varje klass, oavsett deltagare.

Poängskala - Classic Touring Car Cup:
1 - 7 poäng
2 - 5 poäng
3 - 4 poäng
4 - 3 poäng
5 - 2 poäng
6 - 1 poäng

Poängskalan är baserad på skalan som användes i SM för Standardvagnar 1965.

Seriesegrare är det ekipage som samlat flest poäng under säsongen.
I den totala slutställningen räknas alla deltävlingar i RHK-cupen 2012.

Deltagarlista (uppdaterad 17 maj):

Historic TC-3: Standardvagnar -65 med motorer över 1 liter upp till 1,3 liter
5. Yngvar Ekorness - 1964 Morris Cooper S
24. Tord Jersler - 1964 Austin Cooper S
33. Ulf Lindberg - 1964 BMC Cooper S
42. Per Skårner - 1964 Morris Cooper S
44. Bengt Bengtzon - 1964 BMC Cooper S
45. Frank Edwinsson - 1964 Austin Cooper S
48. Hans Söderholm - 1964 Morris Cooper S
49. Daniel Frodin - 1965 Morris Cooper S
51. Bo Severinsson - 1965 Renault R8 1134 Gordini
53. Jan Gunleik Kilen - 1965 Austin Cooper S

Historic TC-2: Standardvagnar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
50. Karl-Arne Henriksson - 1965 Alfa Romeo 1600 GTA
75. Lars Bryntesson - 1965 Volvo Amazon 122 S
76. Vidar Østbråthen - 1965 Ford Lotus Cortina
78. Lars Leed - 1965 Volvo Amazon 122 S
79. Dan Johansson - 1964 Volvo Amazon 122 S

Historic TC-1: Standardvagnar -65 med motorer över 2 liter
61. Karl-Oskar Gladh - 1960 Jaguar Mk II
88. Lars-Göran Sjöberg - 1959 Jaguar Mk I
88. Kaj Dahlbacka - 1965 Citroën DS 21
98. Anders Weiter - 1965 Ford Mustang CT
100. Lars Esselius - 1964 Ford Falcon Sprint

Classic Touring Car Cup-kalender 2012
19-20 maj - Anderstorp Historic & Sportscar Festival, Scandinavian Raceway
16-17 juni - Velodromloppet, Karlskoga Motorstadion
7-8 juli - Svenskt Sportvagnsmeeting, Ring Knutstorp
18-19 augusti - TBA, Kinnekulle Ring
8-9 september - Falkenberg Classic, Falkenbergs Motorbana

Bo Lindman

Mycket bra initiativ David!
Häng på nu alla med standardbilar över 1000cc.
De som varit med ett tag vet hur häftigt det var när vi rullade ut 46 standardbilar till start i ett och samma heat på Anderstorp och Mantorp. Undrar om det i modern tid varit några mer välfyllda heat i svensk racing?
Kör på nu, visa 1000cc cupen att även de med mera kubik under locket kan när det gäller :)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers