Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Orättvis poängtilldelning?

Startat av Anders Jensen, 16 maj 2012, 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Det kanske är dags att ändra RHKs orättvisa poängtilldelning?

Nu har vi blivit så många i tusencupens klass F att majoriteten av fältet bara får en ynka poäng.
I Anderstorp är det 27 anmälda varav 7 är klass E.
Resterande 20 är således klass F och poängtilldelningen blir följande:
10-8-6-5-4-3-2-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1.

Ser inte speciellt rättvis ut i mina ögon. Något borde göras.

Jag har titta på en annan serie som också har många deltagare, Volvo Original Cup.
Där delar man ut 30 poäng till segrare därefter 27-25-23-22 osv ner till 6p för 21:a ekipage resterande får 5p.

Kanske vore något att utgå ifrån. Feedback vore önskvärt.

Anders Jensen
#34 1000cc cup.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

David Hagman

Förstår din problematisering, Anders, men jag håller nog inte helt och hållet med. I RHK-cupen handlar det nog i 9 fall av 10 om max 5 startande i varje klass. Systemet är därför utformat efter en skala på 10-8-6-5-4-3-2 poäng, vilket för mig verkar rimligt. I ett fåtal klasser, varav tusencupens klass F är ett bra exempel, finns det ett betydligt större startfält än vad som är "tänkt" i RHK:s skala. Då blir det massor av ekipage som tilldelas 1 poäng - vilket är tråkigt och till viss del kanske "orättvist". Det har en viss påverkan på totalställningen, men inte bland toppekipagen (vilka väl ändå får anses som de viktigaste att kunna urskilja på ett korrekt sätt).

Såsom systemet ser ut just nu har man råd att bryta någon tävling och missa en hel tävlingshelg, utan att vara helt rökt i poängställningen. Det skulle nog inte vara möjligt att bryta en tävling, och ha en realistisk chans att hämta ikapp försprånget, om de andra två/tre startande i ens klass får så pass höga poäng som 30-27-25 i det heatet man själv blir "nollad" i.

Dock kanske man skulle kunna ha en anpassad poängräkning för vissa specifika klasser - men då endast gällande RHK-cupens klasställningar, och inte totalställningen. (Till totalställningen är det ju ett måste att alla klasser använder sig av samma system). Exempelvis skulle tusencupen kunna få räkna poäng för de tusencups-bilar som startar och är medlemmar i RHK, för att vid slutet av säsongen kunna kröna en mästare. DÅ skulle man kunna använda t.ex. Volvo Original Cup-systemet. Det skulle väl i så fall vara upp till klasspapporna att hållas med, kan jag anta.

Jag räknar ihop poängen till RHK-cupens klass-, heat- och totalställningar och det är jobb nog som det är skulle jag säga :) Det här är dock bara mina personliga feedback. Jag kan definitivt hålla med om att det blir lite konstigt när man inte tjänar några poäng på att hamna på en nionde, snarare än en nittonde, plats.

/ David Hagman

Tommy J.

Det är viktigt att poängen skall spegla resultatet vilket jag anser Anders föreskriver på ett utmärkt sätt. Personligen tycker jag att det är för få poäng till segraren. Det är svårt att vinna, kräver uppoffringar och tid men möjligt för alla. Något perfekt system kommer aldrig att finnas och rättvisan kan alltid ifrågasättas. Men, att det är mer än tajm att titta och ändra detta håller jag med om.
Tommy #41

Henrik H

Jag tycker det är för sent att ta upp detta två dagar innan första tävlingen. Däremot är det kanske värt att titta på till nästa säsong. Och jag håller med David om att det räcker med ett system för alla klasser.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

Det var inte tänkt att lösas före den här säsongen, Henrik, men som du säger tills nästa säsong. Nu har "vi" ett helt år på oss att ta fram ett fungerande poängsystem.

I Anderstorp blev vi 27 startande, på Velodromloppet kommer vi säkert att bli över 30. Skall man köra i en cup så skall inte merparten av de startande i klassen få en poäng. Poängen skall väl spegla prestationen.

Undra hur de andra klasserna skulle reagera om 65% av startfälten fick 1 poäng??


Att man skulle vara rökt för att man missar en tävlingshelg stämmer ju inte riktigt, David. Du får ju räkna bort en i totalen, synd förstås om man har ett toppresultat ena dagen. Skall man räkna bort något överhuvudtaget skulle man ju få räkna bort sina två sämsta resultat under året inte en hel helg.


Det är dags att gnugga geniknölarna och komma fram till en bra lösning till nästa säsong.

Lite mer feedback från aktiva??


Vi ses på Velodromloppet
Anders
#34
Tusencupen
 
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders H

Jag vet inte om jag får tycka till om detta när jag inte har erfarenhet av tävlande, eller är insatt i systemet men jag gör det i alla fall...  :)

jag vet inte hur det var, men om nu allt ska vara som på gamla dar (förutom säkerheten) varför ska då inte poängtilldelning vara som den var när det begav sig...
Då kan ju ingen heller klaga...  ;)

vem är den riktiga cuppvinnaren?
en som vinner alla race i storstil varvar alla andra men kör i mindre startfält än en som kommer 3:a några ggr 2: några ggr kanske vinner nått race, men kör i ett heat med fler startande som ger honom mer poäng.
vem ska då bli cupp segrare? Det spelar ingen roll on det är 3 eller 10 i det mindre, det är ju alltig lättare att vinna vid mindre startande...

jag tycker att en som kör i ett startfält med få bilar ska ha samma changs att vinna cuppen som alla andra.
Jag vet att det inte går att få rättvist, alltig lättare att vinna vid få startande. men som sagt det är vad jag tycker. det är ju  inte killens/tjejens fel att dom andra inte fattar vilken klass man ska köra i...

sen tycker jag att "bara" ta sig i mål är en bedrift, speciellt med gamla bilar. alla som går i mål borde få poäng...
vi kan ju se det så här också. om jag är utanför poängplast då kan jag ju lika gärna bryta tävlingen. det är ju inte speciellt kul för publiken...

det är bara vad jag tycker och jag är säker att allt inte är rättvist...  ;)

Anders H
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Stenis

#6
Jag kan dela med mig av ett system som jag själv suttit och testat fram i min ensamhet som jag tycker passar bra i historisk racing.

Systemet är delvis baserat på NASCARs poängberäkning där tanken är att alla startande ska få poäng för att ge tätare och mer spännande mästerskap.
Alla ska känna att man får ut någonting av helgen även om man kör sönder bilen båda heaten och bryter. Det är trots allt uppvisning det handlar om också.

Poäng delas ut till de tjugo först placerade förarna oavsett antalet startande: 20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Även de som inte klarar 75% och de som bryter .
Med andra ord, de som startar och placerar sig top-20 efter målflagg får poäng.

Max 3 bonuspoäng delas ut på en racehelg. Detta för att ge den snabbaste förare/bil-kombinationen utdelning för allt slit det är att ta sig högst upp i fältet.
1 bonuspoäng till föraren som tar pole till race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 2.
Maximalt kan man därmed få 43 poäng på en racehelg (1+20+1+20+1)

Alla racehelger räknas. "Sämsta racehelgen räknas bort" finns inte. Detta för att ge dem som kör alla tävlingar fördel i mästerskapet och locka ut fler bilar.

Ok, men vem drar nytta av ett sånt här system då?

- Alla som startar får poäng i princip (undantag klasser med fler än 20st startande).
- Den som tar pole/snabbaste varvtid förtjänar extra bonuspoäng för sin insats.
- Den som bryter heatet får även poäng (inom top-20).
- De förare som inte kör alla race har svårare att hämta in poängavståndet.
- Tätare och mer spännande mästerskap för de förare som kör alla race.
- De som inte alltid är med i toppen tar ändå poäng vilket i sin tur genererar kamper i hela tabellen. Inte bara högst upp.

Det finns säker fler fördelar man kan lista upp, nackdelar också!

Jag bifogar en tabell på 1000cc cupen hur det skulle se ut efter Anderstorp med detta poängsystem.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på mitt inlägg och höra vad ni tycker, för det är trots allt ni som kör som bestämmer...


Anders Jensen

#7
Vi kanske skall aktualisera frågan om den orättvisa poängtilldelningen igen?
Nu är säsongen slut och förhoppningsvis har var och en tänkt till lite.
Så lite feedback vore bra, tack.


//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

Väl värt att utvärdera Stenis förslag. Det går helt i linje med vad jag framfört i vår klass.
Tommy "41

Anders H

Citat från: Stenis skrivet 30 maj 2012, 17:55
Jag kan dela med mig av ett system som jag själv suttit och testat fram i min ensamhet som jag tycker passar bra i historisk racing.

Systemet är delvis baserat på NASCARs poängberäkning där tanken är att alla startande ska få poäng för att ge tätare och mer spännande mästerskap.
Alla ska känna att man får ut någonting av helgen även om man kör sönder bilen båda heaten och bryter. Det är trots allt uppvisning det handlar om också.

Poäng delas ut till de tjugo först placerade förarna oavsett antalet startande: 20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Även de som inte klarar 75% och de som bryter .
Med andra ord, de som startar och placerar sig top-20 efter målflagg får poäng.

Max 3 bonuspoäng delas ut på en racehelg. Detta för att ge den snabbaste förare/bil-kombinationen utdelning för allt slit det är att ta sig högst upp i fältet.
1 bonuspoäng till föraren som tar pole till race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 2.
Maximalt kan man därmed få 43 poäng på en racehelg (1+20+1+20+1)

Alla racehelger räknas. "Sämsta racehelgen räknas bort" finns inte. Detta för att ge dem som kör alla tävlingar fördel i mästerskapet och locka ut fler bilar.

Ok, men vem drar nytta av ett sånt här system då?

- Alla som startar får poäng i princip (undantag klasser med fler än 20st startande).
- Den som tar pole/snabbaste varvtid förtjänar extra bonuspoäng för sin insats.
- Den som bryter heatet får även poäng (inom top-20).
- De förare som inte kör alla race har svårare att hämta in poängavståndet.
- Tätare och mer spännande mästerskap för de förare som kör alla race.
- De som inte alltid är med i toppen tar ändå poäng vilket i sin tur genererar kamper i hela tabellen. Inte bara högst upp.

Det finns säker fler fördelar man kan lista upp, nackdelar också!

Jag bifogar en tabell på 1000cc cupen hur det skulle se ut efter Anderstorp med detta poängsystem.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på mitt inlägg och höra vad ni tycker, för det är trots allt ni som kör som bestämmer...

jag tycker det låter bra...

hur skulle det se ut med ditt sätt att räkna gångna säsongen?

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

K-G

Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Jason

Citat från: K-G skrivet 27 september 2012, 20:46
Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Känns sådär om "han" dessutom vinner RHK-cupen efter avslutad säsong...

Stenis

Citat från: K-G skrivet 27 september 2012, 20:46
Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Ensam i sin klass? om det skulle hända att 1000 cupen hade en ensam startande en helg så är det nog inte poängsystemet som problemet...

Stenis

Citat från: Jason skrivet 01 oktober 2012, 05:48
Citat från: K-G skrivet 27 september 2012, 20:46
Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Känns sådär om "han" dessutom vinner RHK-cupen efter avslutad säsong...

Det här förslaget lade jag fram för 1000 cupen. Det krävs att det är många startande i varje heat under hela säsongen för att detta system ska fungera. I usa är det alltid fler bilar anmälda än som får starta så dem måste kvalificera in till tävlingarna för att få vara med. därav har dem alltid fullt startfält vilket gör att poängfördelningen "alla som startar får poäng" fungerar. 1000 Cupen är det ändå fältet i historisk som har i snitt högst antal startande under hela säsongen vad jag har uppfattat. 1000Cupen har två tabeller också som jag har förstått det. en inom RHK och en egen klubbtabell"1000 cupen". har jag rätt? Då kan ni ju köra två poangsystem och testa. Jag kommer sammanställa "min" tabell ikväll. Då får vi se om det blir nått att hänga i granen...

Stenis

Så här blir totalställningen enligt mitt system. Rätt jämnt rakt igenom skulle jag vilja påstå...

racesmile