Racerhistoriska Klubben

Klasser => 1000cc => Ämnet startat av: Anders Jensen skrivet 06 februari 2012, 20:17

Titel: Hur står det till tusencupsgaragen?
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 06 februari 2012, 20:17
Har >65-klassen en garagetråd så får väl vi ha en också och gärna med bilder.
Jag är nyfiken på hur det står till ute hos er i vinterkylan.
Full fart på skruvandet i Hoddan förstår jag nu när Svenska, förlåt Swedish Rally närmar sig.
Hur går det hos er andra?

Själv tog jag (och min vevaxel) en tur upp till Eklund för att se vad han höll på med.
Där var nästan hela bilen isärriven. Växellåda och bromsar nerplockade för översyn.
Motorn var isär för mera filning. Blir han aldrig nöjd med effekten den där Eklund  ;D 

Titel: SV: Hur står det till tusencupsgaragen?
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 06 februari 2012, 21:19
Ja nu undrar en del kanske vad som görs i Borås.
Jo No34 tittas över lite. Mest bekymrad över motorn.
Vi får se hur det går. Är bilen klar till Anderstorp så får vi svaret.

Behöver titta över "Goodwoodmotorn" också så inte ringarna har lossat på den med och
så fort kompisens heltäckta släp är tillgängligt körs det nya projektets kaross till förnyad isblästring.


Kom igen nu och rapportera från era garage...
Titel: SV: Hur står det till tusencupsgaragen?
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 07 februari 2012, 18:53
Det här ramlade in från Skåne idag.

Hejsan 1000 damer & gubbar!

I Hässleholm smider vi för fullt! Kojan är klar i evo 1 skick igen. Nu smidesdet på evo 2 som får en lite annorlunda motor.
Jobbat kopiöst mycket med chassiet i vinter.
Bl.a. för att kunna ställa om till våtföre enklare och snabbare.

Dessutom håller vi på med totalrevidering på Carsten Warnich koja från Danmark.
Carsten, Janne Persson samt undertecknad skall prova på några FHR Langsteckencup i sommar.
Det är två eller tretimmars race på kontinenten.

Men jag undrar vad är isblästring?

Ses på lördag
Tommy#41

Titel: SV: Hur står det till tusencupsgaragen?
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 20 februari 2012, 08:48
Hej Tommy.
Isblästring eller torrisblästring är en skonsam typ av blästring som är perfekt för att ta bort underredsmassa.
Isen blir gas och lämnar inga restprodukter utöver det som blästras bort.
Alla och envar som blästrat med sand känner väl till hur svårt det är att få bort all sand efteråt.
Det verkar krypa fram i evighet. Med torris slipper man detta.
Dessutom blir det en slät fin yta som det går att måla på direkt. Bara fördelar.

Priset då?
Det brukar kosta dubbelt så mycket som sandblästring men man slipper ju mycket efterarbete som rengöring, slipning etc.

//Anders
Titel: Re: Hur står det till tusencupsgaragen?
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 14 april 2014, 14:06
Projekt "renovering drivaxlar".
Roligare kanmanha...  Beer