Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - David Hagman

#1
Här diskuterar vi 2016 års Velodromloppet Historic GP.
#2
Här diskuterar vi Kinnekulle Historic Meeting 2016.
#3
Här diskuterar vi Falkenberg Classic 2015.

Mer information kring tävlingen finns på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#4
Här diskuterar vi Mantorp Park-tävlingen Nostalgia Racingdays 2015.

Mer information finns på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#5
Här diskuterar vi 2015 års upplaga av Svenskt Sportvagnsmeeting.

Information om tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#6
Här diskuterar vi 2015 års Velodromloppet Oldtimer Grand Prix.

Information om tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#7
Här diskuterar vi RHK-cupens premiärlopp 2015: Kinnekulle Historic Meeting.

Information om tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#8
Hej på er,

Jag har räknat ihop poänglistorna till årets RHK-cup och de finns nu publicerade under fliken "Resultat" här på hemsidan.
Med en enorm mängd startande och massor av poäng att sammanställa finns det naturligtvis en risk att det smugit in en del fel.
Hjälp mig gärna genom att kolla igenom listorna, och hör av er till mig om ni hittar något som inte verkar korrekt. Min mail finns överst i dokumenten.

För att klargöra så räknas bara de fyra poängmässigt starkaste helgerna till varje tävlandes respektive totalpoäng. Därför är två resultat rödmarkerade i listorna för de som medverkat vid alla fem tävlingshelgerna. I totalställningen kopplas den tävlande samman med sin bil (eller sin klass om den tävlande använt två bilar i samma klass), vilket innebär att de som kört mer än en bil under säsongen bara får sitt bästa poängresultat medräknat. Övriga är gråmarkerade.

Hör av er snarast om ni hittar fel då priser ska beställas till årsfesten.

MVH David Hagman

#9
Hej allesammans,

Jag har tagit över rollen som administratör över det här forumet.

Min första tanke var att skapa en enskild tråd för respektive tävling i RHK-cupen 2014.
Personligen anser jag nämligen att det blivit något förvirrrande tidigare med flera trådar som berört i stort sett samma diskussionsfrågor.

Om ingen misstycker testar vi tills vidare att ha totalt fem trådar som vi diskuterar tävlingarna i. Jag anser att det underlättar både för mig som administrerar och oss som diskuterar. Känslan är att det kommer bli en mer levande diskussion och att det dessutom blir lättare att navigera i den djungel som forumet kan vara. Jag har "klistrat fast" racetrådarna så de alltid kommer finnas längst upp i under kategorin "Tävlingar" på forumet.

Om någon har några frågor eller åsikter går det alldeles utmärkt att pm:a eller maila mig dessa.

Hälsningar,

David Hagman

#10
Här diskuterar vi Falkenberg Classic 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#11


Här diskuterar vi Nostalgia Racingdays 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#12


Här diskuterar vi Svenskt Sportvagnsmeeting 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#13


Här diskuterar vi Velodromloppet Historic Grand Prix 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/

#14


Här diskuterar vi Knutstorp Revival 2014.

Läs mer om tävlingen här:
www.rhkswe.org/tavlingar/
www.knutstorprevival.com

Anmälningstiden utgår 5 maj kl. 24.00.

Knutstorps nationella banlicens säger att maximalt antal startande per heat är:

- för Historiska standard- och GT bilar: 36 (tävling), 43 (träning)
- för Sportvagnar och Formelbilar: 29 (tävling), 35 (träning)





Anmälningslista




Heat 1 - För 1,6-liters Formula Ford-bilar av en typ som tävlade mellan 1967-1990, samt 1-liters Formula 3, 1964-1970
inklusive HMS Danish Masters F-2

1. Hans Nordén, Lotus 61
9. Viktor Ljungdahl, Van Diemen RF89
15. Keld Topholm, Alexis Mk15
22. Kjell Nordberg, Royale RP16A
23. Björn Otterberg, Merlyn Mk20A
31. Ib Rasmussen, Corami
37. Henry Andersson, Van Diemen RF79
41. Carsten Steffensen, Royale RP24
42. Søren Iskov Jensen, Reynard 89F
44. Hans Roth, Tiga FF77
51. Jørn Bolding, Lotus 51
57. Dan Lindblom, Van Diemen RF84
66. Ulf Bergers, Reynard 83F
70. Tom Rotsman, Tecno
116. Ole Holst Pedersen, Crossle 16F




Heat 2 - För Formula Vee av en typ som tävlade mellan 1965-1982 samt Formula Junior, 1958-1960
inklusive HMS Danish Masters F-1

1. Johan Lund, Hansen Mk6
6. Hasse Jerkerfot, Hansen Mk6
11. Stefan Nilsson/Paulina Nilsson, Kaimann
22. Henrik Mathiasson, FinnVau
26. Martin Gyllander, Hansen Mk5
39. Björn Paulson, Hansen Mk6B
44. Suzanne Qvist/Glenn Kellerson, Karolin
61. Christer Abrahamson, Beach Car
62. Rune Nilsson, Hallberg Special
63. Tommy Bencsik, Hallberg Special
64. Kjell Frodin, Dolling
65. Ronny Bogen-Jensen, Beach Car
66. Anders Bertilsson, RPB
68. Nikolaj Leed, Beach Car
70. Åke Persson, RPB
76. Jerker Vinberg, Dolling
80. Olle Green, RPB
83. John Øhlers, RPB
85. Axel Madsen, BMVee
86. Nils-Åke Gustafsson, Hansen Mk2
88. Per-Åke Beijersten, RPB
92. Bo Pettersson, Veemax
93. Pierre Eklund, BMVee
94. Stefan Persson, Kaimann
97. Lars Ohlsson, Austro Vau




Heat 3 - För 2-liters F2, F3, Formula Ford och Formula Opel Lotus, 1,6-liters Formula 3 samt tvåsitsiga racersportvagnar av en typ som tävlade innan 1990
inklusive HMS Danish Masters F-3

2. Leif Jørgensen, Reynard SF84
4. Marcus Söderholm, Ralt RT30
5. Carsten Andersen, Reynard-Toyota 903
7. Dan Johansson, Opel Lotus
9. Ole Vejlund, Reynard SF87
10. Bo Brøndum, Opel Lotus
17. Martin Bøjstrup, Opel Lotus
27. Thomas Mullin, Pilbeam
43. Ivan Andersen, Opel Lotus
61. Johnny Olsson, Reynard 863
69. Björn Johansson, Ralt RT3
76. Lars Clasen, Reynard SF87
78. Sonny Johansson, Reynard 883-Alfa Romeo
88. Tomas Otterberg, Van Diemen RF81
89. Nikolaj Maarslet Madsen, Reynard SF87
812. Torgny Johansson, March-Hart 812

Tvåsitsiga racersportvagnar
3. Jörgen Larsson, Lola T492
44. Kåre Minnbergh, Tiga SC79
59. Lars Vegas Johansson, Tiga SC81
66. Ulf Doc Lindberg, Tiga SC78
82. Jan Hellberg, Shrike P15
96. Thomas Forslund, Tiga SC84




Heat 6 - För Standardvagnar under 1 liter av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965

1. Peter Kumlin, Austin A35
3. Per Hågeman, DKW Junior
4. Anders Johansson, Saab 93B
6. Karl-Gustaf Rundberg, Saab 96
8. Hans Eklund, Saab GT750 Super
9. Jan Christians, Austin A40
10. Alf Påhlsson, DKW AU 1000 S
15. Claes Aggestig, Austin A40
19. Peter Nylén, Saab 96
21. Patric Bjurhovd, DKW F12
22. Dan Henningsson, Opel Kadett
25. Lars Göransson, NSU Prinz 1000
26. Lennart Nilsson, Saab 96 Sport
27. Magnus Rehbinder, Morris Mini Cooper 970S
28. Krister Wigren, Saab 96 Sport
30. Christer Olsson, Saab 96
34. Anders Jensen, Saab 96 Sport
36. Lars-Erik Danielsson, Saab 96 Sport
39. Lars Davidsson, Morris Mini Cooper 970S
40. Per Skårner, Austin Mini Cooper 970S
41. Tommy Jagerwall, BMC Mini Cooper 970S
42. Roland Svensson, DKW F12
43. Per Ola Persson, Saab 96
46. Staffan Runius, Fiat Abarth 1000 Berlina
47. Anders Uddenfeldt, Morris Mini Cooper 998
48. Kari Lehto, Austin Mini Cooper 970S
49. Yngve Gustavsson, Morris Mini Cooper 970S
50. Reinhold Daubner, Fiat Abarth 1000 Berlina
51. Bo Severinsson, Renault R8 Gordini
54. Bruno Helgesson, Austin Mini Cooper 970S
55. Anne Grete Dahl, Austin Mini Cooper 970S
57. Mikael Mohlin, Saab 96 Sport
62. Ulf Svensson, Saab 96 Sport
66. Anders Hansen, Opel Kadett
68. Gorm Nørgaard, Fiat 850 Coupé
74. Hans von Hirsch, BMW 700




Heat 7 - För Standard- och GT-vagnar över 1,3 liter av en typ som tävlade mellan 1966 och 1971
inklusive HMS Danish Masters 71-3, 71-4 och 71-5

1. Staffan Borgström, Porsche 911 S/T
2. Hans von Hirsch, Volvo P1800
3. Klaus Bodilsen, Ford Escort RS1600
4. Jens Juel Jeppesen, Ford Escort RS1600
7. Wåge Sörman, Volvo P1800
9. Frank Andersen, Porsche 911 S/T
13. Per Leth Sørensen, Datsun 240 Z
15. Johnny Willadsen, BMW 2002 Ti
16. Benny Jens Rasmussen, Ford Escort RS1600
17. Ola Åkesson, Ford Escort RS1600
18. Hans Frisk, Ford Escort TC
19. Poul-Erik Dam Larsen, Ford Escort TC
23. Uffe Yring-Nielsen, Ford Escort TC
24. Roland Falkenbäck, Alfa Romeo 1750 GTV
26. Rikard Hasselblad, BMW 2002 Ti
29. Søren P. Christensen, Ford Escort RS1600
30. Robert Petersson, Alfa Romeo 1750 GTAm
32. Lennart Bengtsson, BMW 2002 ti
37. Lars Krokstedt, Volvo Amazon 122S
39. Tage Johansson, Volvo Amazon 122S
40. Håkan Piehl, Volvo 142
41. Charlotte Engell Jeppesen, Ford Escort TC
44. Bengt Qvist, Volvo PV 544 Sport
46. Olle Victorin, Porsche 911 S/T
49. Andris Nolendorfs, Porsche 911
57. Mats Nilsson, Volvo 142
68. Pekka Nyström, Chevrolet Camaro Z28
71. Anders Agfors, Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce
76. Jørgen Krogh, Renault Alpine A110
81. Fredrik S. Hermelin, Volvo P1800
88. Kaj Dahlbacka, Citroën DS21
95. Mads Leth Sørensen, Datsun 240 Z
96. Christian Nordal, Ford Mustang HT
99. Brian Stoltze, Ford Mustang HT
121. Heini Svendsen, BMW 2002 Ti
142. Jonas Karlsson, Volvo 142

(Res 2) 31. Andreas Nilsson, Ford Escort RS1600
(Res 3) 83. Kai Hedberg, Opel Kadett Rallye




Heat 8 - För Standardvagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965
inklusive HMS Danish Masters 65-1, 65-2, 65-3 och 65-4

3. Niels Christoffersen, MG Midget
13. Martin Borch-Christensen, MG B Roadster
16. Finn Ørum Christensen, Volvo PV544
22. Jan Mac Larsen, Volvo Amazon 122S
24. Tord Jersler, Austin Mini Cooper S
38. Jan-Olof Paulson, Austin Mini Cooper S
40. Stig Bjerring, Ford-Lotus Cortina Mk1
42. Per Skårner, Morris Mini Cooper S
43. Uffe Madsen, MG B Roadster
44. Bengt Bengtzon, BMC Mini Cooper S
47. Lennart Henjer, Morris Mini Cooper S
48. Hans Söderholm, Morris Mini Cooper S
49. Bengt Carlsson, Morris Mini Cooper S
50. Palle Iskau, Ford Cortina GT
51. Verner Nielsen, Alfa Romeo Giulia Ti Super
53. Jan Gunleik Kilen, Austin Mini Cooper S
56. Martin Berner, Ford-Lotus Cortina Mk1
61. Kenneth Rydh, Ford Cortina GT
66. Stig Blomqvist, Austin Mini Cooper S
68. Gorm Nørgaard, Fiat 850 Coupé
71. Anders Hylén, Volvo Amazon 122S
71. Oscar Davidsen Siesbye, Ford-Lotus Cortina Mk1
75. Claus Møller, Ford Cortina GT
77. Daniel Frodin, Morris Mini Cooper S
78. Nikolaj Leed, Volvo Amazon 122S
79. Gert Marchmann, Volvo Amazon 121
84. Nikolaj Mortensen, MG Midget
86. Hans Christian Hempler, MG B Roadster
89. Mark Juelshøj, Morris Mini Cooper S
95. Herluf Jensen, Alfa Romeo Giulia Ti Super
95. Tomas Gustavsson, Ford Mustang
99. Frank Högman, Ford Falcon Sprint
100. Lars Esselius, Ford Falcon Sprint
131. Carsten Warnich, Morris Mini Cooper S
289. Henrik Fuglede Nielsen, Ford Falcon Sprint
911. Christian Seland, Ford Falcon Sprint




Heat 9 - För GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965
inklusive HMS Danish Masters 65-5

2. Anders Lotsengård, Austin-Healey 3000
3. Elmon Larsson, Austin-Healey Sprite Mk II
4. Christer Nilsson, Ginetta G4
6. Claes Andersson, Austin-Healey 3000
7. Lasse Hagman/Michael Royson, Marcos Gullwing GT
12. Per-Gunnar Johansson, Austin-Healey 3000
14. Roar Eriksen, Austin-Healey 3000
16. Björn Jansson, MG B Roadster
21. Lars Bondesson, Lotus Elan
22. Flemming Victor Andersen, Lotus Elan
24. Bengt Allo, MG B Roadster
26. Anders Ek, Lotus Elan
29. Tord Ekegren, Lotus Elan
30. Christian Vølding, Lotus Elan
31. Roger Adamsson, Lotus Elan
31. Rasmus Lokvig, Morgan +4 SS
32. P-Å Forsvall, Lotus Elan
33. Thomas Henrysson, Shelby Daytona Cobra Coupé
34. Per Broberg, Lotus Elan
35. Olof Cederberg, Lotus Elan
47. Anette Rolner, Porsche 911 SWB
57. Frank Högman, Ford Järbo V8 Ardun
58. Jan Kling, Ford GT40
60. Kennet Persson, Ford GT40
84. Nikolaj Mortensen, Austin-Healey Sebring Sprite Mk I
87. Lars Rolner, Porsche 911 SWB
90. Andreas Rolner, Porsche 911 SWB
92. Flemming Eickhoff, Marcos 1800 GT
95. Jörgen Brynne, Lotus Elite
96. Leif Molin, Austin-Healey Sprite Mk I
96. Christian Rolner, Porsche 911 SWB
97. Emil Larsson, Fairthorpe Electron Mk2
110. Kaj Dahlbacka, Chevrolet Corvette Grand Sport




Heat 10 - För Standard- och GT-vagnar under 1,3 liter av en typ som tävlade mellan 1966 och 1971
inklusive HMS Danish Masters 71-1 och 71-2

1. Kaj Sørensen, Honda S800
2. Conny Abrahamsson, Ford Escort 1300 GT
3. Bo Johansson, Renault 8 Gordini
4. Ronnie Mattsson, Austin Mini Cooper S
5. Sture Danielsson, Ford Escort 1300 GT
8. Uno Johansson, NSU 1200 TT
12. Peter Heuser, Austin Mini Cooper S
14. Søren Duun Andersen, Austin Mini Cooper S
20. Flemming Hansen, Sunbeam Imp
21. Ari Oksala, Ford Escort 1300 GT
31. Gert Jensen, Sunbeam Imp
37. Sten Laursen, Fiat Abarth 1000 TCR
42. Birger Patrick Knutsen, Sunbeam Imp
45. Claus Johansen, Morris Mini Cooper S
53. Lars Skou Larsen, Fiat Abarth 1000 TC
59. Birger Jensen, Fiat Abarth 1000 TC
62. Klaus Fredskilde, Sunbeam Imp
63. Per de Blanck, Morris Mini Cooper S
66. Villy Nielsen, Morris Mini Cooper S
78. Claus Majholt, Ford Escort 1300 GT
80. Steffen Palmberg, Ford Escort 1300 GT
81. Henrik Haase, NSU 1200 TT
82. Kim Terp, Sunbeam Chamois
88. Paw Hansen, Austin Mini 1275 GT
92. Birger Nielsen, Ford Escort 1300 GT
105. John Bruun Nielsen, Ford Anglia
110. Ulrich Kristensen, Mini Cooper S
112. Søren Riis Bagger, Morris Mini Cooper S
123. Niels Juul Olsen, Morris Clubman 1275 GT
140. Kenneth Andersen, Fiat Abarth 1000 TC
998. Søren Deutch, Singer Chamois Sport




Heat 11 - För Standard- och GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1972 och 1985
inklusive HMS Danish Masters 76-1 och 76-2

1. Lars Andersen, Porsche 911 RSR
2. Lars Eegholm, Porsche 911 RS
3. Erik Høyer, Ford Escort RS2000 Mk II
4. Benny Jens Rasmussen, Ford Escort RS1600
5. Joakim Söderström, BMW 320
8. Peter Hou Kristensen, Porsche 911 RS
9. Michael Sundin, AMC Javelin
17. Nils Davidsen, Porsche 911 RSR
19. Kaj Rasmussen Porsche 911 RSR
21. Kenneth Gregers Petersen, Ford Escort RS2000 Mk II
24. Jens Jørgen Ditlevsen, Ford Escort RS1600
26. Rolf Myggan Nilsson, Ford Escort RS1600
28. Anders Berger, Ford Escort RS1600
30. Kim Lundberg Clausen, Porsche 911 RSR
32. Bent Sørensen, Porsche 911 RSR
33. Tomas Hall, Ford Escort RS1600
39. Tommy Kjehr, Ford Escort RS1600
43. Erik Berger, Ford Escort RS1600
44. Morten Rasmussen, Ford Escort RS1600
52. Arne Björklund, Ford Capri 3.0
53. Magnus Paulsson, Ford Capri RS3100
58. Kasper Aaskov, Ford Escort RS2000 Mk I
60. Jakob Teil Hansen, Ford Escort RS2000 Mk II
62. Jonas Bengtsson, Ford Capri RS3100
65. Nisse Schön, Mercedes-Benz 350 SLC
69. Micke Östberg, Chevrolet Camaro SS 427
74. Kim Olesen, BMW 2002 Ti
76. Johan Andersson, Ford Capri RS3100
81. Greger Petersson, Chevrolet Camaro ZL1 SS 427
86. Hannu Ruohorinne, Opel Kadett GT/E
94. Anders Eriksson, Porsche 911 RS
95. Claes Paulsson, Chevrolet Corvette ZL1
97. Lars Rolner, Porsche 911 RSR


#15
Solman dominerade säsongspremiären i Historic GT

Det blev Johan Solman som dominerade säsongspremiären för Historic GT som gick av stapleln på Scandinavian Raceway i helgen. Efter att ha startat sist i lördagens race körde han upp sig hela vägen till förstaplatsen, innan han på söndagen ledde från start till mål. Jörgen Brynne tog hem dubbelsegrar i GT3, medan Björn Andersson och Flemming Eickhoff delade på segrarna i GT2.

Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för säsongspremiär i RHK-serien, och därmed även Historic GT:s första två deltävlingar. Inte mindre än fjorton ekipage kom till start, uppdelade på cupens tre divisioner. Antalet bilar var mycket större än vad som varit fallet tidigare år i säsongspremiären, vilket var mycket positivt att se. Dessutom fanns det en rad debuterande/comebackande förare med.

I den minsta divisionen, upp till 1,3 liter, dominerade Jörgen Brynne i sin Lotus Elite SE, som vann såväl lördagens som söndagens heat. Bakom honom följde Lennart Henjer (Alfa Romeo Giulietta SV) och Elmon Larsson (Austin-Healey Sprite Mk I) som gjorde debut i GT-klassen.

I klassen upp till 2 liter kom fem ekipage till start. De första tre startpositionerna togs av Lotus Elaner i form av Bengt-Åke Bengtsson, Olof Cederberg och Christer Nilsson/Per-Eric Svensson. Det var dock Björn Andersson (Porsche 356A) och dansken Flemming Eickhoff (Marcos 1800 GT) som delade på segrarna, efter att alla tre Lotusarna tvingats bryta lördagens heat.

Den största klassen, GT1 (över två liter), fick se hela sex bilar komma till start. Anders Schildt, Anders Lotsengård och PG Johansson körde alla i sina Austin-Healey 3000, fjolårssegraren i Historic GT Johan Solman i sin Jaguar E-type, Lars-Göran Andersson i sin fina Shelby GT350, och Jan Kling i sin fantastiska Ford GT40. Debut för Kling, som tog hem en tredjeplats i lördagens heat. Johan Solman tog hem bägge deltävlingarna efter att ha svarat för en fantastisk uppkörning, såväl som ett nytt varvrekord för GT-bilar -65 i lördagens heat, innan han dominerade söndagen utan problem. Anders Schildt tog hem två andraplatser efter att bland annat endast fått se sig slagen med en dryg sekund på lördagen. Lars-Göran Andersson tog hem tredjeplatsen på söndagen efter stabil körning.

I totalställningen leder Johan Solman (GT1) och Jörgen Brynne (GT3) på 16 poäng, före GT2-förarna Björn Andersson och Flemming Eickhoff på 14 poäng.

Nästa tävling är Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion 16-17 juni. Kamperna i Historic GT går vidare, samtidigt som flera andra intressanta klasser går av stapeln. Det återstår att se huruvida Solman och hans E-type får ännu större motstånd på Gelleråsens korta, tekniska, bana.

Resultat, kval: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270066
Resultat, race 1: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270657
Resultat, race 2: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2274281

Totalställning:
1. Johan Solman, 16 poäng
1. Jörgen Brynne, 16 poäng
3. Björn Andersson, 14 poäng
3. Flemming Eickhoff, 14 poäng
5. Anders Schildt, 12 poäng
5. Lennart Henjer, 12 poäng
7. Elmon Larsson, 8 poäng
8. Lars-Göran Andersson, 6 poäng
9. Jan Kling, 4 poäng
9. Olof Cederberg, 4 poäng
11. Christer Nilsson, 3 poäng
11. Anders Lotsengård, 3 poäng
11. PG Johansson, 3 poäng
14. Bengt-Åke Bengtsson, 0 poäng
#16
Jag har sammanställt varvrekorden på de svenska banorna för Standard-65-bilar. Till alla banor har jag lagt till rekorden för fem klasser (-1000cc, 1001-1300cc, 1301-1600cc, 1601-2000cc och över 2000cc).

Observera att resultaten som sammanställningen är baserad på är hämtad från den här hemsidans register, som endast sträcker sig tillbaka till år 2000.

Varvrekord för Standard-65-bilar inom RHK-cupen (med reservation för felaktigheter):

Totala varvrekord:

Falkenberg (2005-) - Lars Esselius, Ford Falcon Sprint - 53.943 - 2006
Falkenberg (-2004) - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 51.222 - 2004
Karlskoga Motorstadion (2006-) - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:19.471 - 2009
Karlskoga Motorstadion (-2005) - Lars Esselius, Ford Falcon Sprint - 1:21.477 - 2005
Kinnekulle Ring - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:04.480 - 2008
Ring Knutstorp - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:12.704 - 2009
Mantorp Park - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:35.304 - 2006
Scandinavian Raceway - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:56.265 - 2010
Scandinavian Raceway (Norra Slingan) - Tommy Jagerwall, BMC Cooper 970S - 1:08.137 - 2011
Sturup Raceway - Bengt Bengtzon, BMC Cooper S - 1:20.468 - 2009
Våler Raceway - Edwin Solheim, Austin Cooper S - 1:08.319 - 2011



Klassrekord:

Falkenberg (2005-)

TC/1000 - Lennart Thurn, Morris Cooper 970S - 59.641 - 2006
TC/1300 - Edwin Solheim, Austin Cooper S - 56.436 - 2011
TC/1600 - Tommy Brorsson, Ford Lotus Cortina - 55.477 - 2006
TC/2000 - Dan Johansson, Volvo Amazon 122 S - 58.476 - 2010
TC/+2000 - Lars Esselius, Ford Falcon Sprint - 53.943 - 2006


Falkenberg (-2004)

TC/1000 - Nils-Olov Jonsson, SAAB 96 Sport - 1:05.568 - 2004
TC/1300 - Tommy Jagerwall, BMC Cooper S - 54.493 - 2004
TC/1600 - Lars-Åke Nilsson, Ford Lotus Cortina - 53.114 - 2004
TC/2000 - Sture Danielsson, Volvo Amazon 122 S - 1:08.221 (Regn) - 2001
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 51.222 - 2004


Karlskoga Motorstadion (2006-)

TC/1000 - Lennart Thurn, Morris Cooper 970S - 1:30.061 - 2006
TC/1300 - Edwin Solheim, Austin Cooper S - 1:23.220 - 2010
TC/1600 - Tommy Brorsson, Ford Lotus Cortina - 1:21.004 - 2007
TC/2000 - Iiro Mäkinen, BMW 1800 ti - 1:22.990 - 2008
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:19.471 - 2009


Karlskoga Motorstadion (-2005)

TC/1000 - Lars Byström, DKW F12 - 1:32.907 - 2005
TC/1300 - Hans Söderholm, BMC Cooper S - 1:23.696 - 2005
TC/1600 - Thomas Thelin, Ford Lotus Cortina - 1:22.551 - 2005
TC/2000 - Uno Svensson, Volvo Amazon 122 S - 1:26.396 - 2003
TC/+2000 - Lars Esselius, Ford Falcon Sprint - 1:21.477 - 2005


Kinnekulle Ring

TC/1000 - Magnus Rehbinder, Morris Cooper 998 - 1:12.109 - 2008
TC/1300 - Yngve Gustavsson, Morris Cooper S - 1:07.176 - 2007
TC/1600 - Gunnar Turebrand, Ford Lotus Cortina - 1:06.184 - 2005
TC/2000 - Uno Svensson, Volvo Amazon 122 S - 1:08.517 - 2001
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:04.480 - 2008


Ring Knutstorp

TC/1000 - Lennart Thurn, Morris Cooper 970S - 1:19.787 - 2006
TC/1300 - Niklas Johansson, Austin Cooper S - 1:15.255 - 2001
TC/1600 - Tommy Brorsson, Ford Lotus Cortina - 1:13.222 - 2007
TC/2000 - Håkan Lidebjer, BMW 1800 ti - 1:17.217 - 2009
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:12.704 - 2009


Mantorp Park

TC/1000 - Arne Allard, Fiat Abarth 1000 TC - 1:50.614 - 2004
TC/1300 - Niklas Johansson, Austin Cooper S - 1:39.633 - 2004
TC/1600 - Lars-Åke Nilsson, Ford Lotus Cortina - 1:40.969 - 2006
TC/2000 - Anders Hylén, Volvo Amazon 122 S - 1:42.715 - 2003
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:35.304 - 2006


Scandinavian Raceway

TC/1000 - Tommy Jagerwall, BMC Cooper S - 1:08.137 (Norra) - 2011
TC/1300 - Frank Edwinsson, Austin Cooper S - 2:05.699 - 2011
TC/1600 - Karl-Arne Henriksson, Alfa Romeo GTA - 2:09.395 - 2011
TC/2000 - Håkan Lidebjer, BMW 1800 ti - 2:05.920 - 2010
TC/+2000 - Tomas Gustavsson, Ford Mustang - 1:56.265 - 2010


Sturup Raceway

TC/1000 - Tommy Jagerwall, BMC Cooper 970S - 1:23.699 - 2009
TC/1300 - Bengt Bengtzon, BMC Cooper S - 1:20.468 - 2009
TC/1600 - Lars-Åke Nilsson, Ford Lotus Cortina - 1:27.633 - 2009
TC/2000 - Hakon Mörner, Volvo Amazon 122 S - 1:30.029 - 2009
TC/+2000 -


Våler Raceway

TC/1000 - Lars Davidsson, Morris Cooper 970S - 1:12.125 - 2011
TC/1300 - Edwin Solheim, Austin Cooper S - 1:08.319 - 2011
TC/1600 - Holm Jacob Matheson, Ford Lotus Cortina - 1:08.575 - 2009
TC/2000 - Dan Johansson, Volvo Amazon 122 S - 1:12.918 - 2009
TC/+2000 - Lars Petlund, Ford Mustang - 1:12.525 - 2011

#17
GT/GTS / Historic GT - Varvrekord
08 maj 2012, 23:19
Jag har sammanställt varvrekorden på de svenska banorna för GT-65-bilar. Till vissa banor har jag lagt till topp tre, och för andra bara bästa tid, för tre klasser (-1300cc, 1301-2000cc, över 2000cc). Jag har för avsikt att fylla ut med topp tre för alla banor, tids nog, och möjligtvis inkludera fler klasser.

Observera att resultaten som sammanställningen är baserad på är hämtad från den här hemsidans register, som endast sträcker sig tillbaka till år 2000.

Varvrekord för GT-65-bilar inom RHK-cupen (med reservation för felaktigheter):

Totala varvrekord:

Falkenberg (2005-) - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 51.948 - 2008
Falkenberg (-2004) - Hans-Erik Johansson, Jaguar E-Type Low Drag - 51.259 - 2004
Karlskoga Motorstadion (2006-) - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:17.234 - 2008
Karlskoga Motorstadion (-2005) - Lars Bondesson, Lotus Elan S2 - 1:19.733 - 2000
Kinnekulle Ring - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:03.355 - 2008
Ring Knutstorp - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:09.358 - 2009
Mantorp Park - Hans-Erik Johansson, Jaguar E-Type Low Drag - 1:34.357 - 2004
Scandinavian Raceway - Johan Solman, Jaguar E-Type - 1:55.534 - 2011
Sturup Raceway - Anders Schildt, Austin-Healey 3000 - 1:11.432 - 2009
Våler Raceway - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:06.432 - 2008

Klassrekord:

Falkenberg (2005-)

GT65/1300cc
1. Christer Nilsson, Ginetta G4 - 56.257 - 2005
2. Jörgen Carlsson, Lotus Elite S2 SE - 56.321 - 2005
3. Michael Royson, Marcos GT Gullwing - 59.482 - 2010

GT65/2000cc
1. Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 51.948 - 2008
2. Bengt-Åke Bengtsson, Lotus Elan S1 - 52.635 - 2008
3. Roger Adamsson, Lotus Elan S2 - 53.053 - 2010

GT65/+2000cc
1. Anders Schildt, Austin-Healey 3000 - 53.204 - 2010
2. Johan Solman, Jaguar E-Type - 53.431 - 2010
3. Lars-Göran Andersson, Shelby Ford Mustang GT 350 - 55.575 - 2010


Falkenberg (-2004)

GT/1300 - Alf Hansson, Alfa Romeo Giulietta SV - 58.355 - 2004
GT/2000 - Lars Bondesson, Lotus Elan S2 - 51.433 - 2004
GT/+2000 - Hans-Erik Andersson, Jaguar E-Type Low Drag - 51.259 - 2004


Karlskoga Motorstadion (2006-)

GT65/1300cc
1. Jan Hansson, Ginetta G4 - 1:21.303 - 2008
2. Christer Nilsson, Ginetta G4 - 1:21.646 - 2007
3. Jörgen Brynne, Lotus Elite S2 SE - 1:26.800 - 2010

GT65/2000cc
1. Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:17.234 - 2008
2. Roger Adamsson, Lotus Elan S2 - 1:17.821 - 2009
3. Lars Bondesson, Lotus Elan S2 - 1:18.634 - 2008

GT65/+2000cc
1. Johan Solman, Jaguar E-Type - 1:18.783 - 2011
2. Anders Schildt, Austin-Healey 3000 - 1:18.836 - 2010
3. Karl-Arne Henriksson, Jaguar E-Type - 1:20.706 - 2005


Karlskoga Motorstadion (-2005)

GT/1300 - Jörgen Carlsson, Lotus Elite S2 SE - 1:24.133 - 2003
GT/2000 - Lars Bondesson, Lotus Elan S2 - 1:19.733 - 2000
GT/+2000 - Hans-Erik Johansson, Jaguar E-Type Low Drag - 1:21.056 - 2004


Kinnekulle Ring

GT/1300 - Jörgen Carlsson, Lotus Elite S2 SE - 1:06.446 - 2003
GT/2000 - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:03.355 - 2008
GT/+2000 - Henry Andersson, Chevrolet Corvette - 1:05.890 - 2000


Ring Knutstorp

GT/1300 - Palle B. Pedersen, Ginetta G4 - 1:11.196 - 2010
GT/2000 - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:09.358 - 2009
GT/+2000 - Johan Solman, Jaguar E-Type - 1:10.814 - 2011


Mantorp Park

GT/1300 - Jörgen Carlsson, Lotus Elite S2 SE - 1:40.900 - 2006
GT/2000 - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:35.025 - 2004
GT/+2000 - Hans-Erik Johansson, Jaguar E-Type Low Drag - 1:34.357 - 2004


Scandinavian Raceway

GT65/1300cc
1. Jörgen Brynne, Lotus Elite S2 SE - 2:05.690 - 2011
2. Michael Royson, Marcos GT Gullwing - 2:10.465 - 2011
3. Lennart Henjer, Alfa Romeo Giulietta SV - 2:14.809 - 2011

GT65/2000cc
1. Roger Adamsson, Lotus Elan S2 - 1:56.464 - 2010
2. Thomas Henrysson, Lotus Elan S1 - 1:57.545 - 2010
3. Per Broberg, Lotus Elan S1 - 1:57.641 - 2010

GT65/+2000cc
1. Johan Solman, Jaguar E-Type - 1:55.534 - 2011
2. Lars-Göran Andersson, Shelby Ford Mustang GT 350 - 1:57.995 - 2010
3. Anders Lotsengård, Austin-Healey 3000 - 2:00.575 - 2010


Sturup Raceway

GT/1300 - Lennart Henjer, Alfa Romeo Giulietta SV - 1:24.591 - 2009
GT/2000 - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:12.881 - 2009
GT/+2000 - Anders Schildt, Austin-Healey 3000 - 1:11.432 - 2009


Våler Raceway

GT/1300 - Kai Roger Eriksen, Austin-Healey Sebring Sprinzel Sprite - 1:15.274 - 2009
GT/2000 - Rolf Myggan Nilsson, Lotus Elan S2 - 1:06.432 - 2008
GT/+2000 - Johan Solman, Jaguar E-Type - 1:07.668 - 2011

#18
Classic Touring Car Cup är ett nytt initiativ inför år 2012 som är tänkt att främja tävlandet med Standardvagnar pre-65 med en motorstorlek över 1 liter. Initiativ för de mindre standardvagnarna finns ju glädjande nog redan så det blir över i och med 1000cc-cupen. Serien blir en systerserie till den redan tidigare etablerade Historic GT Cup, som i varierande omfattning funnits sedan säsongen 2010.
Läs mer om Historic GT Cup (och engagemang) här: http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=971.msg3364;topicseen#new

Referat från RHK-deltävlingarna, som utgör Classic Touring Car Cup, kommer publiceras här på RHK:s hemsida, och förhoppningsvis kommer även lite annan intressant läsning kring förare och bilar vara uppe för läsning lite senare under säsongen. Hör hemskt gärna av dig om du har tankar, åsikter och/eller förslag kring Standardvagnsracingen inom RHK först och främst, samt hur den kan göras bättre. Du som har en bil och vill att jag ska skriva exempelvis en artikel för publikation här är varmt välkommen att höra av dig och skicka lite information till mig så arrangerar vi det. Min förhoppning är att ni med engagemang för Standardvagnsracingen ska vilja hjälpa till att bygga vidare från denna grund i år och inför framtida säsonger.

Kontakt: david_hagman(at)msn.com (OBS! byt ut (at) mot @).

Sammanfattning av Standardbilsracingen i RHK 2011:
39 ekipage deltog under minst en tävlingshelg i RHK-cupen 2011. I klassen för bilar upp till 1,3 liter fick vi ta del av en häftig kamp mellan bland andra Frank Edwinsson och Edwin Solheim (båda Austin Cooper S). Solheim segrade i fem av de sex heat han deltog i, medan Edwinsson tog hem de fem återstående. Segrade i RHK:s kategori CT6-7 gjorde dock Bengt Bengtzon (BMC Cooper S) som samlade ihop tre poäng mer än Solheim.

Klassen upp till 1,6 liter präglades tyvärr av inkonsekvent deltagande, men fick ändå se en ansenlig mängd ekipage under säsongen. Karl-Arne Henriksson deltog i två tävlingshelger med sin fina Alfa Romeo GTA, och tog även hem heatsegern före Kenneth Rydh (Ford Cortina GT) och Mats Bergelin (Alfa Romeo Giulia Ti Super) som bjöd på mycket underhållande körning på Falkenberg, då han fått fantastisk fart på sin Alfa. En rad Lotus Cortinor deltog i cupen, men körde utom tävlan i RHK-cupen på grund av avsaknad av medlemskap. Bland annat fick vi se en rad Cortinor på Gelleråsen och Våler, med finske Heikki Välikoski och norske Vidar Østbråthen i topp.

Klassen med bilar mellan 1,6 liter och 2 liter dominerades av Amazonförarna Dan Johansson och Dick Gärder. Håkan Lidebjer besökte dock ett par deltävlingar med sin BMW 1800 ti och segrade bland annat i två heat.

Ekipagen i klassen för bilar över 2 liter var tyvärr ofta underrepresenterad på banorna. Lars Esselius bjöd på underhållning på Falkenberg och Knutstorp, och förblev obesegrad. Bengt Qvist och Torbjörn Svantesson deltog med sina Volvo PV544:or, men tävlade i ett heatet för E-bilar. 2012 får vi se Anders Weiter i en Ford Mustang, och förhoppningsvis även Victor Israelsson (även han Mustang). Israelsson besökte Falkenberg förra säsongen men körde tyvärr sönder på träningen och kom aldrig till start för att utmana Esselius om epitetet snabbaste V8-förare.

Överlag bjöd säsongen på fin, tät racing, och då främst mellan hundkojorna. 2012 kommer med största sannolikhet bjuda på ännu mer härlig racing med fina bilar. Nytt för säsongen är att Våler-tävlingen ersätts av en helg på Kinnekulle, vilket förhoppningsvis kommer innebära såväl ett trevligt evenemang som ett bidrag till antal medverkande ekipage under säsongen.

/ David Hagman

Classic Touring Car Cup

1965 Touring Car Championship revival

1965 var standardvagnsracingen stark runt om i Europa. I Sverige anordnades Svenska mästerskapet för Standardvagnar med tävlingar på Knutstorp, Skarpnäck och Gelleråsen, och med förare som "Boo Brasta", Picko Troberg, Anders Josephson och Erik Berger. SM korade tre mästare i respektive tre kategorier (under 850cc, 850-1300cc samt över 1300cc).

I England satsade Alan Mann Racing allt för att ta hem BRSCC British Touring Car Championship, och genom Roy Pierpoint i Manns Mustang togs titeln. Förare som Jim Clark och Jack Sears (bägge  Lotus Cortina) och Warwick Banks (Broadspeed BMC Cooper) utmanade men nådde inte ända fram.

På den europeiska scenen anordnades ETCC på banor som Monza, Nürburgring, Zolder och Gelleråsen. I Karlskoga segrade Sveriges Bo Ljungfelt körandes för Alan Mann Racing. Det totala mästerskapet togs även det hem av Alan Mann, men istället genom Sir John Whitmore i sin Lotus Cortina. Tillverkarmästerskapet gick dock inte till Lotus, utan till Ford, som var tillverkare av Cortinan. Mästerskapet kördes i tre divisioner med olika motorstorlekar som grund. Den minsta divisionen anordnades för bilar upp till 1000cc; Division 2 för bilar upp till 2000cc; och den största divisionen för bilar över 2000cc.

Som en hyllning, och i viss mån även en revival av 1965 års säsonger av Standardvagnsmästerskap i Europa arrangeras 2012 Classic Touring Car Cup. Cupen avverkas i tre divisioner och korar en mästare efter den sista deltävlingen på Falkenberg.

Beskrivning
Classic Touring Car Cup är öppen för Standardvagnar, enligt FIA Appendix K, av en modell byggd innan 31/12/1965. Anmälan till minst en RHK-deltävling innebär automatiskt deltagande i Classic Touring Car Cup 2012.

Tävlingsformat
Två heat per tävlingshelg, med varierande racedistans som bestäms av racearrangör. Ofta körs ett något längre heat på söndagen. Tidskvalificering körs på lördagen och bestämmer startposition till race 1. Till race 2 avgörs startposition genom snabbaste varvtid i race 1.

Klassindelning:
Historic TC-3: Standardvagnar -65 med motorer upp till 1,3 liter
Historic TC-2: Standardvagnar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
Historic TC-1: Standardvagnar -65 med motorer över 2 liter

Resultat och poäng:
Resultat publiceras efter klass, samt efter totalställning. Full poäng delas ut till varje klass, oavsett deltagare.

Poängskala - Classic Touring Car Cup:
1 - 7 poäng
2 - 5 poäng
3 - 4 poäng
4 - 3 poäng
5 - 2 poäng
6 - 1 poäng

Poängskalan är baserad på skalan som användes i SM för Standardvagnar 1965.

Seriesegrare är det ekipage som samlat flest poäng under säsongen.
I den totala slutställningen räknas alla deltävlingar i RHK-cupen 2012.

Deltagarlista (uppdaterad 17 maj):

Historic TC-3: Standardvagnar -65 med motorer över 1 liter upp till 1,3 liter
5. Yngvar Ekorness - 1964 Morris Cooper S
24. Tord Jersler - 1964 Austin Cooper S
33. Ulf Lindberg - 1964 BMC Cooper S
42. Per Skårner - 1964 Morris Cooper S
44. Bengt Bengtzon - 1964 BMC Cooper S
45. Frank Edwinsson - 1964 Austin Cooper S
48. Hans Söderholm - 1964 Morris Cooper S
49. Daniel Frodin - 1965 Morris Cooper S
51. Bo Severinsson - 1965 Renault R8 1134 Gordini
53. Jan Gunleik Kilen - 1965 Austin Cooper S

Historic TC-2: Standardvagnar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
50. Karl-Arne Henriksson - 1965 Alfa Romeo 1600 GTA
75. Lars Bryntesson - 1965 Volvo Amazon 122 S
76. Vidar Østbråthen - 1965 Ford Lotus Cortina
78. Lars Leed - 1965 Volvo Amazon 122 S
79. Dan Johansson - 1964 Volvo Amazon 122 S

Historic TC-1: Standardvagnar -65 med motorer över 2 liter
61. Karl-Oskar Gladh - 1960 Jaguar Mk II
88. Lars-Göran Sjöberg - 1959 Jaguar Mk I
88. Kaj Dahlbacka - 1965 Citroën DS 21
98. Anders Weiter - 1965 Ford Mustang CT
100. Lars Esselius - 1964 Ford Falcon Sprint

Classic Touring Car Cup-kalender 2012
19-20 maj - Anderstorp Historic & Sportscar Festival, Scandinavian Raceway
16-17 juni - Velodromloppet, Karlskoga Motorstadion
7-8 juli - Svenskt Sportvagnsmeeting, Ring Knutstorp
18-19 augusti - TBA, Kinnekulle Ring
8-9 september - Falkenberg Classic, Falkenbergs Motorbana
#19
GT/GTS / Historic GT Cup 2012
08 maj 2012, 20:11
Historic GT Cup är tillbaka inför år 2012, om än i något begränsad skala. Deltagande i minst en RHK-deltävling innebär i år automatiskt deltagande i GT Cup. Referat från tävlingarna kommer publiceras först och främst här på RHK:s hemsida, och förhoppningsvis kommer även lite annan intressant läsning kring förare och bilar vara uppe för läsning lite senare under säsongen. Den som gärna vill hjälpa till med att föra den historiska GT-racingen i Sverige, och Norden, framåt får hemskt gärna ta kontakt med mig på mailadress david_hagman(at)msn.com (OBS! ersätt (at) med @) så kan vi hjälpas åt i den mån det är möjligt. Du som har en GT-bil och gärna vill delge lite historik är varmt välkommen att göra så.

Introduktion till Historic GT inför säsongen 2010: http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=384.0

Sammanfattning av 2011:
Förra säsongen bjöd på stor dominans av Johan Solman som i sin fantastiska Jaguar E-type segrade i alla åtta heat han ställde upp i. I den minsta klassen var det tätt mellan Jörgen Brynne (Lotus Elite SE) och Lennart Henjer (Alfa Romeo Giulietta Sprint). Klassen mellan 1,3 liter och 2 liter bjöd inte på lika många startande som tidigare år, vilket var tråkigt. Lotus Elanerna som tidigare säsonger dominerat såväl deltagarlistorna som toppen i klassen lös i viss mån med sin frånvaro. Anders Ek plockade dock flest poäng i sin Elan.

Hela 21 bilar deltog i Svenskt Sportvagnsmeeting, varav en mängd från Danmark. Bland annat gjorde Palle Birkelund Pedersen fina resultat i sin snabba Ginetta G4. Monstruösa V8:or i form av Hans Jørgen Krags Shelby GT350 och Fritz Hansens Chevrolet Corvette gladde även de med sitt deltagande. Åt Roger Adamsson och Johan Solman gick det dock inte göra något åt, då de dominerade varsitt heat.

På Falkenberg fick GT-bilarna möjlighet att fylla ett eget heat. Chansen togs dock inte till fullo, då endast nio ekipage var anmälda varav sex genomförde de två heaten. Heaten var dock spännande och bjöd på tät racing.

GT-klassen var under 2011, tyvärr precis som tidigare år, drabbat av inkonsekvent deltagande av de flesta ekipagen. 28 förare deltog i minst en tävlingshelg vilket får anses vara en ansenlig mängd. Dock var det så att endast Anders Lotsengård deltog i alla fem racehelgerna. Förhoppningen är att det ska bli fler i år! Nytt för 2012 är att tävlingshelgen i Norge byts ut mot två heat på Kinnekulle i mitten av augusti. Med stor sannolikhet innebär detta en ökning av anmälda GT-bilar.

/ David Hagman

Historic GT Cup

60's World Sportscar Championship revival

I mitten av 1960-talet var GT-racingen i världen på sin topp. De stora bilfabrikaten satsade stora pengar på att få epitetet världsmästare, och runt om i världen anordnades enorma tävlingar för GT-bilar. Continental 2000 km of Daytona, 12 hours of Sebring, 1000 km Monza, RAC Tourist Trophy (Oulton Park), 500 km of Spa-Francorchamps, ADAC 1000 km rennen Nürburgring, och 24 hours of Le Mans var bara ett par av de tävlingar som avgjorde vem som blev världsmästare.

Titlarna under 60-talet gick inte till någon förare, utan det var bilen som stod i fokus. Detta till trots medverkade de allra flesta av världsstjärnorna i alla fall i någon av deltävlingarna. Bland andra Bruce McLaren, David Piper, Joe Schlesser, Phil Hill och John Surtees var med och kämpade. När krutröken hade lagt sig efter den sista deltävlingen 1965 på Bridgehampton Race Track, nära New York i USA, stod tre tillverkare överst på respektive klass prispall: Shelby i klassen över 2 liter, Porsche i klassen mellan 1,3 och 2 liter och Abarth-Simca i klassen upp till 1,3 liter.

I Sverige, 47 år senare, tävlas det fortfarande flitigt med GT-bilar. Vissa skulle argumentera för att det inte riktigt är på samma grad av allvar, vilket förstås är en ren och skär lögn. Alla som varit och tittat på historisk racing vet att det inte är någon lek.

Inför säsongen 2010 anordnades för första gången Historic GT Cup i Sverige. Cupen körs utifrån RHK:s heat, men har ett liv i sig genom enskild poängberäkning och oberoende rapportering från deltävlingarna. Vi kan tyvärr inte dela ut någon världsmästartitel, men kanske generera lite större intresse för den historiska GT-racingen i Sverige, och Norden, och göra racingen lite roligare för de tävlande.

Som en hyllning, och i viss mån även en revival av 1965 års säsong av World Sportscar Championship arrangeras Historic GT Cup. Cupen avverkas i tre divisioner - just de tre divisioner som var aktuella 1965 - och korar en mästare efter den sista deltävlingen på Falkenberg.

Beskrivning
Historic GT Cup är öppen för GT-bilar och GT-prototyper byggda innan 31/12/1965 vilka, som modell, har tävlat internationellt i perioden. Det tekniska regelverket körs i enlighet med FIA Appendix K. Anmälan till minst en RHK-deltävling innebär automatiskt deltagande i Historic GT Cup 2012.

Tävlingsformat
Två heat per tävlingshelg, med varierande racedistans som bestäms av racearrangör. Ofta körs ett något längre heat på söndagen. Tidskvalificering körs på lördagen och bestämmer startposition till race 1. Till race 2 avgörs startposition genom snabbaste varvtid i race 1.

Utöver detta ligger de två heatens sammanlagda raceresultat till grund för respektive helgs pokal/trofé, och korar en totalvinnare för helgens tävlingar.

Klassindelning:
Klassindelningarna är identiska med de som användes under 1965 års säsong av World Sportscar Championship.

Historic GT-3: GT-bilar -65 med motorer upp till 1,3 liter
Historic GT-2: GT-bilar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
Historic GT-1: GT-bilar -65 med motorer över 2 liter

Resultat och poäng:
Resultat publiceras efter klass, samt efter totalställning. Full poäng delas ut till varje klass, oavsett deltagare.

Poängskala - Historic GT:
1 - 8 poäng
2 - 6 poäng
3 - 4 poäng
4 - 3 poäng
5 - 2 poäng
6 - 1 poäng

Poängskalan är baserad på den skala som användes från och till under 60-talet i World Sportscar Championship.

Seriesegrare är det ekipage som samlat flest poäng under säsongen.
I den totala slutställningen räknas alla deltävlingar i RHK-cupen 2012.

Tidigare segrare - Historic GT
2011: Johan Solman, 1962 Jaguar E-Type
2010: Roger Adamsson, 1965 Lotus Elan

Deltagarlista (uppdaterad 10 maj):

Historic GT-3: GT-bilar -65 med motorer upp till 1,3 liter
3. Elmon Larsson - 1963 Austin-Healey Sprite Mk II
91. Lennart Henjer - 1961 Alfa Romeo Giulietta SV
95. Jörgen Brynne - 1961 Lotus Elite S2 SE

Historic GT-2: GT-bilar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
TBA. Christer Nilsson - 1964 Lotus Elan
TBA. Per-Eric Svensson - 1964 Lotus Elan
23. Jan Hellberg - 1964 Marcos 1800 GT
27. Bengt-Åke Bengtsson - 1964 Lotus Elan
34. Per Broberg - 1963 Lotus Elan S1
35. Olof Cederberg - 1965 Lotus Elan
40. Anders Lofthammar - 1964 Lotus Elan
75. Björn Andersson - 1959 Porsche 356A
91. Flemming Eickhoff - 1965 Marcos 1800 GT

Historic GT-1: GT-bilar -65 med motorer över 2 liter
2. Anders Lotsengård - 1959 Austin-Healey 3000
5. Johan Solman - 1962 Jaguar E-Type
8. Anders Schildt - 1960 Austin-Healey 3000
10. Lars-Göran Andersson - 1965 Shelby Ford Mustang GT 350
12. PG Johansson - 1959 Austin-Healey 3000
85. Jan Kling - 1965 Ford GT40

Historic GT Cup-kalender 2012
19-20 maj - Smålandspokalen, Anderstorp Historic & Sportscar Festival, Scandinavian Raceway
16-17 juni - Velodromloppstroféen, Velodromloppet, Karlskoga Motorstadion
7-8 juli - Hyllingepokalen, Svenskt Sportvagnsmeeting, Ring Knutstorp
18-19 augusti - Kvarntroféen, TBA, Kinnekulle Ring
8-9 september - Västkustpokalen, Falkenberg Classic, Falkenbergs Motorbana
#20
Tävlingar / RHK-finalen 2010
20 augusti 2010, 10:42
Jag återupprepar min önskan från förra året:

Vore hemskt kul att få se anmälningslistor som uppdateras löpande, till Falkenberg Classic. Finns det såna?

Vi har ju ett utmärkt system här på RHK:s sida, som jag själv hjälpt till och uppdaterat till tävlingarna på Anderstorp och Gelleråsen. Något sånt vore perfekt. Annars kanske Falkenberg kunde tänka sig använda vårt system...

Roligt för alla att få se vilka som anmält sig.