Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Anders H

#1
Det var menat som ett "shake on" inlägg, Kjell Nordberg förstod vad jag var ute efter.

Vars ska miljö och säkerhets gränserna sättas/hur långt från original bil är vi beredd att gå innan vi säjer STOP nu är det nog...

Räcker en 6-P bur med extra stötta i dörren, eller är vi beredd att sätta in en 8-P bur med kryss stag i dörrarna, bakväggen, taket osv...
Ska vi kunna ha lambda mätare, laptime, dator, alla typer av tryck och temp mätare så vi ser innan nått går sönder och vätska kommer ut på banan... Eller ska den se så original ut som möjligt.
Ska bilar med dåliga original bromsar få sätta in 8-kolvs ok så dem hinner/kan stanna...
Ska Sport- och Grand Prix-vagnar Period A-D ha  8-P bur med kryss stag överallt. Senaste race stolen osv...

Gränserna kommer ju alltid att flyttas framåt. Så frågan är inte om, utan när, det har gått för långt.

Hur ser en 70-tals bil ut om 20 år, en STD kaross med ett rör chassi pga. säkerhetsföreskrifterna.
Är den så tyst att arrangörerna måste lägga ut ett litet test ljud så åskådarna för höra hur bilarna lät...


Pelle Svensson: Jag hoppas du inte är förbannad på mej, för det var inte vad jag var ute efter...  Beer

Anders
#2
Citat från: Pelle Svensson skrivet 11 oktober 2013, 11:37
Syftet med klubben är att återskapa bilarna till sitt ursprung.

Då borde klubben jobba för "rätten till raka rör", (för vissa klasser) och typ ingen dB mätning för andra. Jag har 100% original GR3 system på min och den låter för mycket redan vid 1000 rpm. GR4 bilarna hade inte någon dämpare alls utan bara raka rör. Fanns även GR3 bilar som hade raka rör.

Då borde bara original stolar eller stolar från perioden vara godkända. (moderna stolar ser för jävligt ut i en gammal bil...)

Lika så med buren allt för många rör förstör en gammal bil. osv...

Jag förstår att säkerheten måste höjas, men den ska göras så det inte förstör bilarna...

Det är vad jag tycker...
Anders
#3
Generell diskussion / Rabatter
29 maj 2013, 11:01
Hej

har vi i RHK någon rabatter?

Anders
#4
Tävlingar / SV: Velodromloppet 2013
28 maj 2013, 09:46
Det är väl lätt fixat till nästa tävling, skriv ett falskt datum...  ;)

Anders
#5
Teknik / istället för glykol
20 april 2013, 10:58
hej

vad använder ni istället för glykol?

Tackar för all hjälp

Anders
#6
Teknik / vevhusventilation & catch tank
17 april 2013, 22:06
hej

hur har ni gjort er vevhusventilation och catch tank?
fungerar den bra?
använder ni pcv ventil?

är det skillnad om man har en rak eller v-motor?

tackar för all hjälp!

Anders
#7
Hej
Är det någon som vet några böcker eller tidningar som har resulterat från
EM i backe
EM för GT bilar
Italienska mästerskapen i backe
Italienska mästerskapen för GT bilar
Allt år 1975?

Tackar för all hjälp
Anders
#8
tackar!

jag tycker den ser bättre ut i vitt än man först tror, när man hör en VIT Pantera... sen är ju "alla" Panteror röda.

lacken är inte fin så jag har planer på att lacka om, men det blir inte i år. kanske jag sätter på originaldekoren den passar ju till röd Pantera också.
ska man göra det rätt så ska den se ut som den gjorde sista racet, med rätt nummer och allt...

Anders
#9
hej

Jag har nu äntligen fått bekräftat att det är min Pantera som Marco Capoferri vann EM i backe (Gr3 klassen) med 1975! :-)

Är det någon som har resultat, poäng i Gr3 och totalt, tider ja allt om EM i backe -75?

Vad tycker ni ska jag lacka om bilen vit?
Sätta dekaler som den såg ut –75?

Tackar för all hjälp!
Anders
#10
Köpes

Däcktempmätare
Lufttryckmätere
Cornerweight vågar

Av bra kvalitet
#11
vad menar du med?

Citat från: L-G Sjöberg skrivet 29 oktober 2012, 09:36
(Sedan får man väl stå ut med att det tagit väldigt lång tid för styrelsen att fatta att Appendix K och HTP-handling inte är samma sak... ::))

Anders
#12
Teknik / mäta lufttryck och temp i däcken
14 oktober 2012, 09:43
Hej

vad använder ni för att mäta mäta lufttryck och temp i däcken?
är ni nöjd?

Tackar för all hjälp
Anders
#13
Citat från: Stenis skrivet 30 maj 2012, 17:55
Jag kan dela med mig av ett system som jag själv suttit och testat fram i min ensamhet som jag tycker passar bra i historisk racing.

Systemet är delvis baserat på NASCARs poängberäkning där tanken är att alla startande ska få poäng för att ge tätare och mer spännande mästerskap.
Alla ska känna att man får ut någonting av helgen även om man kör sönder bilen båda heaten och bryter. Det är trots allt uppvisning det handlar om också.

Poäng delas ut till de tjugo först placerade förarna oavsett antalet startande: 20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Även de som inte klarar 75% och de som bryter .
Med andra ord, de som startar och placerar sig top-20 efter målflagg får poäng.

Max 3 bonuspoäng delas ut på en racehelg. Detta för att ge den snabbaste förare/bil-kombinationen utdelning för allt slit det är att ta sig högst upp i fältet.
1 bonuspoäng till föraren som tar pole till race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 2.
Maximalt kan man därmed få 43 poäng på en racehelg (1+20+1+20+1)

Alla racehelger räknas. "Sämsta racehelgen räknas bort" finns inte. Detta för att ge dem som kör alla tävlingar fördel i mästerskapet och locka ut fler bilar.

Ok, men vem drar nytta av ett sånt här system då?

- Alla som startar får poäng i princip (undantag klasser med fler än 20st startande).
- Den som tar pole/snabbaste varvtid förtjänar extra bonuspoäng för sin insats.
- Den som bryter heatet får även poäng (inom top-20).
- De förare som inte kör alla race har svårare att hämta in poängavståndet.
- Tätare och mer spännande mästerskap för de förare som kör alla race.
- De som inte alltid är med i toppen tar ändå poäng vilket i sin tur genererar kamper i hela tabellen. Inte bara högst upp.

Det finns säker fler fördelar man kan lista upp, nackdelar också!

Jag bifogar en tabell på 1000cc cupen hur det skulle se ut efter Anderstorp med detta poängsystem.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på mitt inlägg och höra vad ni tycker, för det är trots allt ni som kör som bestämmer...

jag tycker det låter bra...

hur skulle det se ut med ditt sätt att räkna gångna säsongen?

Anders
#14
Teknik / trackmaster och dynomaster appar
05 augusti 2012, 10:06
hej

är det någon som har provat trackaroo appar trackmaster och dynomaster?

http://dynomaster.trackaroo.com/welcome
http://trackmaster.trackaroo.com/web/trackmaster

Anders
#15
Jag vet inte om jag får tycka till om detta när jag inte har erfarenhet av tävlande, eller är insatt i systemet men jag gör det i alla fall...  :)

jag vet inte hur det var, men om nu allt ska vara som på gamla dar (förutom säkerheten) varför ska då inte poängtilldelning vara som den var när det begav sig...
Då kan ju ingen heller klaga...  ;)

vem är den riktiga cuppvinnaren?
en som vinner alla race i storstil varvar alla andra men kör i mindre startfält än en som kommer 3:a några ggr 2: några ggr kanske vinner nått race, men kör i ett heat med fler startande som ger honom mer poäng.
vem ska då bli cupp segrare? Det spelar ingen roll on det är 3 eller 10 i det mindre, det är ju alltig lättare att vinna vid mindre startande...

jag tycker att en som kör i ett startfält med få bilar ska ha samma changs att vinna cuppen som alla andra.
Jag vet att det inte går att få rättvist, alltig lättare att vinna vid få startande. men som sagt det är vad jag tycker. det är ju  inte killens/tjejens fel att dom andra inte fattar vilken klass man ska köra i...

sen tycker jag att "bara" ta sig i mål är en bedrift, speciellt med gamla bilar. alla som går i mål borde få poäng...
vi kan ju se det så här också. om jag är utanför poängplast då kan jag ju lika gärna bryta tävlingen. det är ju inte speciellt kul för publiken...

det är bara vad jag tycker och jag är säker att allt inte är rättvist...  ;)

Anders H