Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#21
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Denna Corvette från 1963 har också blivit godkänd av FIA med HTP-handling. Brukar t..o.m tävlas med i Sverige.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#22
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av L-G Sjöberg - 18 augusti 2024, 09:00
Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).
#23
Teknik / Holman Moody Ford Fairlane 196...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 18 augusti 2024, 06:42
 Exempel på special bil (replica) som FIA har gett HTP-handling!

https://racecarsdirect.com/Advert/Details/99334/holman-moody-ford-fairlane-427

https://www.motortrend.com/features/hdrp-0605-1964-holman-moody-ford-fairlane/

https://www.classicdriver.com/en/article/autos/holman-moody-1964-ford-fairlane-7-litre-goodwood

Kommentar; Bilen finns ej med i listan över FIA Homologerade bilar! Mycket nya delar på bilen bland annat en aluminium kylare (1964)
#24
Teknik / Chevrolet /Vauxhall Firenza Ca...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 16 augusti 2024, 15:51
Chevrolet Firenza Can Am

Exempel på bil som ej har FIA Homologering.

https://pdmclark.co.za/firenza-can-am/

https://www.youtube.com/watch?v=AuxzSg_DXxQ

https://www.carthrottle.com/news/chevrolet-firenza-can-am-tiny-muscle-car-z28-heart


Denna bil får enligt FIA Appendix K använda bilder, intyg, m.m. som tekniska regler och bevis!
#25
Teknik / Historiska bevis punkt 3.3.9 F...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 31 juli 2024, 09:12
Historiska bevis!

Även Punkt 3.3.9 i FIA Appendix K 2023, sid 14 bör skrivas om så de också gäller FIA homolgerade bilar.

Dessa typer av historiska bevis som står i 3.3.9 har ju används för FIA HTP-handlingar av äkta historiska tävlingsbilar oavsett om de har varit homologerade eller inte. Framför allt då det i de tekniska reglerna i FIA Appendix J för olika år har hänvisats till t.ex. reservdelskataloger, broschyrer, m.m. som bevis på vad som var tillåtet.  Varför går FIA ifrån det historiska bevis som finns? Det går inte att modifiera eller ändra den historiska motorsporten med nya tolkningar och regler.

3.3.9 For non-homologated cars, the following evidence (given in order of priority) may be admitted to prove period specification:
 
(a) Manufacturer's specifications as evidenced by any of the following: sales brochures, manufacturer's handbook, manufacturer's workshop manual, manufacturer's spare parts list, road test magazines, all of which must have been published in period.

(b) Evidence that a manufacturer's specification was varied for a Competitor in an International Competition. Any manufacturer's document, drawing, sketch or any specification produced in period, or any magazine article produced in period (specifications in magazines and periodicals of the period must come from at least two sources).

(c) Reports from recognised experts who inspected the car.

(d) Of lesser value, but to which consideration will be given in any specific query, will be books and magazine articles written out of period by reputable authors. Recent letters written by manufacturers, mechanics, engineers, designers, Drivers and team members of the period may be considered for a specific car.

(e) All evidence referred to in the above must refer to the model in question.
#26
Teknik / Punkt 3.3.8 i FIA APP K
Senaste inlägg av Peter Thulin - 31 juli 2024, 09:09
FÖRSLAG. HISTORISK BILSPORT

Svenska Bilsportförbundet bör se till att följande punkt i FIA Appendix K, blir omskriven!
Punkt 3.3.8 används vid efterkontroll och protester!

3.3.8 For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid.

 In addition, the rules of Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8 for non-homologated cars.

 All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K.
Källa: FIA Appendix K, 2023 sid 14

Varför är texten skriven så krånglig man blandar ihop bilar med FIA homologeringshandling och bilar utan homologeringhandling! Det är en viss skillnad mellan dessa två. Läser man texten kan man tro att FIA Appendix J för perioden inte gäller vid efterkontroll eller protest. FIA Appendix J för respektive år är ju det historiska tekniska reglerna som gällde. Målet med tekniska reglerna skall ju inte vara att man ändrar på historien, på hur det var förr.

Den nya omskrivna texten bör utformas på följande sätt;

3.3.8
A. For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid. In addition, the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

B. For non-homologated cars the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8A.

 C. All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K and FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

Om texten är skriven på detta nya sätt så fungerar den bättre för tävlande och funktionärer! Det blir lättare  att förstå för alla! FIA Appendix J https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j FIA Historic Database https://historicdb.fia.com/ för respektive period är det som gällde historisk olika perioder!

Även i FIA Appendix K, 2023 Punkt 7.3.2 så hänvisa det till FIA Appendix J är de tekniska regler för respektive period i historisk bilsport.
 
I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Andra länder använder homologeringshandlingen och FIA Appendix J (tekniska regler) för perioden när de besiktar och pratar om vad som gäller. Ändra man och förtydligar i vad som står i FIA Appendix K punkt 3.3.8 så kommer samarbetet mellan tävlande och funktionärer att fungera bättre.
#27
Tävlingar / Historic Grand Race 2024 - 17....
Senaste inlägg av Hannele (HRF) - 26 juli 2024, 14:19
Finlands största historiska banracingtävling, Historic Grand Race arrangeras den 17.–18. augusti på den legendariska Ahvenisto motorbana i Tavastehus (Hämeenlinna). Den 16. augusti finns det möjlighet att träna mot avgift. På lördag kvällen blir det mat, dryck och musik på den Grand Party. I tävlingsavgiften ingår en driver t-shirt och mat- och dryckbiljetter till Grand Party. Anmälningstiden går ut den 6. augusti 2024 kl. 24.00.

Det finns också en utställningspark för entusiastfordon (30 år och äldre) på övre publikområd, som du måste anmäla dig till i förväg. Försvarsstyrkor kommer också att vara här båda dagarna och presentera stridsvagnen Leopard 2A6. På mellanplattformen kan man på lördag se pansartraktorn T-20 Komsomolets från 1930-talet. Även historiska rallybilar visas och Mefisto-bilen från 1975 gjord av formelbyggaren Timo Vettenranta.

Välkommen nordiska racerförare och åskådare till Historic Grand Race 2024!

Mer information:
https://www.historicrace.fi/HGR2024/swe.html
#28
Teknik / Varför har FIA Appendix K skap...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 juli 2024, 08:50
Varför har FIA Appendix K skapat nyskrivna (moderna) regler för klasserna E, F, G1?

I FIA Appendix K 2023, sid 83 går följande att läsa;

APPENDIX VIII

Modifications authorised for cars of Periods E, F and G1 for Series Production Touring Cars and Standard Grand Touring Cars

NO OTHER MODIFICATIONS ARE PERMITTED

Varför gäller inte FIA Appendix J som tekniska regler för perioden för dessa bilar? Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database FIA Appendix J är ju de tekniska reglerna som gällde på 60-talet! Detta är ju det bästa historiska dokument som visar på hur man gjorde förr!

Dessa nyskrivna regler ställer ju bara till trassel för tävlande och funktionärer. Menar FIA att man skall ändra på gamla tävlingsbilar som användes idag för att de har hittat på "nya" tekniska regler.
Därför bör följande ändras i FIA Appendix K, bilaga Appendix VIII; Man bör därför också skriva att FIA Appendix J tekniska regler för perioden gäller! Allt annat blir ju fel!
#29
Teknik / BROMSSKIVOR OCH NYA FIA REGLER...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 21 juli 2024, 10:00
BROMSSKIVOR OCH BROMS OK.

Varför håller FIA på när de ändra på de historiska reglerna? Att ändra på historiken är inte bra! I januari 1969 så bestämde FIA att Grupp 5 skulle bli Grupp 2. Att många aktiva under slutet på 60-talet valda att bygga sina bilar efter Grupp 5 regler berodde på att homologerade delar var dyra och inte fanns tillgängliga. FIA valde därför att göra FIA Appendix J tekniska regler som de aktiva ville.

SBF och HU har skrivit om domkraftfästen i officiella meddelanden: Detta har ju varit fritt i Grupp 1 sedan 60-talet och är det än i dagens tekniska regler.
SBF och Hu har även i officiella meddelanden skrivit om batteriplacering! Detta har också varit klargjort i FIA Appendix J för de olika klasserna och åren. Varför försöka rätt historien?

I FIA Appendix K 2023 punkt 7.3.8, sid 35 står det;
When period Appendix J allows the replacement of disc brakes, under conditions, the type of the discs must remain (solid, grooved, ventilated).

Tolkning ute i världen gäller inte navet dvs bellhouset.

Men varför skriva så här i punkt 7.3.8.; Varför inte bara skriva att de skall vara tillverkade i "järnmaterial" samma som bilen har homologerat eller i original? 1976 så började Formel 1 (Gordon Murray Brabham) med kolfiberskivor, flygindustrin började ännu tidigare med kolfiberskivor.

I alla FIA Appendix J 1970-1981 så gäller följande för bromskivor; " The discs may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified; the same does apply to the drums."

NYA TEKNISKA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK.

Nu med nya regeln om broms ok; Se FIA Appendix K 2023 punkt 3.3.7 sid 14 nedan;

3.3.7 Where new and/or serviceable brake callipers are no longer available, equivalent alternatives may be accepted subject to body material, style, construction, weight, mounting types, number, and size of pistons as well as friction pad area being similar.

When multiple calliper types were homologated as extensions (or used in period on non-homologated cars), alternative replacement callipers may only be considered when all period options are unavailable. Evidence to support use of an alternative must be provided with an HTP application and if accepted will be specified on the document .

Att Navet (bellhouse) är löst på bromsskivan är extra viktigt nu när man har bestämt att man får använda broms ok från andra bilar. Detta för att kunna göra en enkel lösning med OK fästen och för att man skall slippa att modifiera homologerad hjulspindel. För homologerad hjulspindel får ej bytas ut. Även tjockleken på skivan bör vara fri så man kan använda flera typer av broms ok. Det är inte lätt att hitta ersättning broms ok efter nya regeln 3.3.7.
#30
Bilar Köpes / Lotus Elan
Senaste inlägg av From - 21 juli 2024, 09:32
Söker en Lotus Elan. Öppen för olika skick, coupe eller öppen.  Skall köra lite bana men mest väg. Behöver inte vara strikt original.