Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#21
Teknik / SCA Camaro
Senaste inlägg av Peter Thulin - 29 augusti 2024, 02:12
 Varför håller historiska utskottet på och sprider oriktigheter om vilka tekniska regler som gäller G2 och H1 (1970-1975)?

Alla vet att det som inte berörs av fartvinden får tas bort! Detta går att läsa i FIA Appendix J åren 1970-1975.

Det betyder att t.ex. huvgångjärn får tas bort!

I denna video om SCA Camaro 1973 så ser man att de inte har några huvgångjärn och har original motorhuv i glasfiber. SCA Camaro homologering är gjord i oktober 1972.

https://www.dukevideo.com/prd5053/Racecraft-Drag-ON-A-Summer-S-Day-VHS
#22
Teknik / FIA International Historical C...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 augusti 2024, 06:36
FIA International Historical Commission hosts first meeting of 2024-05-02 in London

https://www.fia.com/news/fia-international-historical-commission-hosts-first-meeting-2024-london

During the meeting, members discussed the possibility of an FIA Historic Touring Passport. This document would be used to create a global database of historical vehicles, which would act as a guarantee of authenticity, reduce the risk of theft, and make international travel easier, while forging a stronger classic cars community.

Bra att de har tagit upp ideén om en global databas för HTP-handlingar. Detta gör att det går att jämföra vad som har blivit tillåtet att göra på varje bilmodell och vilken klass bilen skall gå i. Ett bra verktyg både för tävlande och SBF tekniker.
#23
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 augusti 2024, 03:11
Oavsett om du har en "prototyp" eller "standardvagn" så gäller FIA Appendix K!

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Inom svensk historisk bilsport så är det ett problem hur man ser på de tekniska reglerna för historisk bilsport! Det finns många som har försökt få till en HTP-handling på sin bil och misslyckats. I de inlägg jag gjort vill jag visa på att man internationellt (i andra länder) har helt andra synsätt på hur man använder FIA Appendix K.

Det finns de som har pengar och kan anlita jurister för att få rätt och då får sina bilar godkända av FIA! Men så skall det inte vara! Det måste vara samma regler för alla. T.ex. anser "FIA enligt sina principer" man att får ha "en ny typ av aluminiumkylare" på en bil från 1964 så borde alla få det oavsett. I vissa fall så kan de som ansöker om HTP-handling få nej av Svenska bilsportförbundet trots att de har bildbevis på att detta använts. Medans det i andra länder inte är några problem alls.

#24
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av L-G Sjöberg - 24 augusti 2024, 07:39
Citat från: Peter Thulin skrivet 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Javisst, den kan säkert ha HTP och hade det absolut den deltog i Olditmer GP, men som "Prototyp", inte som "Standardvagn".  Alla bilar som deltar i FIA-tävlingar måste ha HTP oavsett vilken typ av bil det är.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#25
Teknik / Ford Escort från 1970 med ny m...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 24 augusti 2024, 06:22

Denna Ford Escort från 1970 med homogeringsnummer 1605  i FIA historic Database har ny modifiering godkänd 2011 av FIA. (se sid 74 i homologeringhandlingen)

https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1687852801/homologation_form_1605_group_2_.pdf
#26
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Denna Corvette från 1963 har också blivit godkänd av FIA med HTP-handling. Brukar t..o.m tävlas med i Sverige.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#27
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av L-G Sjöberg - 18 augusti 2024, 09:00
Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).
#28
Teknik / Holman Moody Ford Fairlane 196...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 18 augusti 2024, 06:42
 Exempel på special bil (replica) som FIA har gett HTP-handling!

https://racecarsdirect.com/Advert/Details/99334/holman-moody-ford-fairlane-427

https://www.motortrend.com/features/hdrp-0605-1964-holman-moody-ford-fairlane/

https://www.classicdriver.com/en/article/autos/holman-moody-1964-ford-fairlane-7-litre-goodwood

Kommentar; Bilen finns ej med i listan över FIA Homologerade bilar! Mycket nya delar på bilen bland annat en aluminium kylare (1964)
#29
Teknik / Chevrolet /Vauxhall Firenza Ca...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 16 augusti 2024, 15:51
Chevrolet Firenza Can Am

Exempel på bil som ej har FIA Homologering.

https://pdmclark.co.za/firenza-can-am/

https://www.youtube.com/watch?v=AuxzSg_DXxQ

https://www.carthrottle.com/news/chevrolet-firenza-can-am-tiny-muscle-car-z28-heart


Denna bil får enligt FIA Appendix K använda bilder, intyg, m.m. som tekniska regler och bevis!
#30
Teknik / Historiska bevis punkt 3.3.9 F...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 31 juli 2024, 09:12
Historiska bevis!

Även Punkt 3.3.9 i FIA Appendix K 2023, sid 14 bör skrivas om så de också gäller FIA homolgerade bilar.

Dessa typer av historiska bevis som står i 3.3.9 har ju används för FIA HTP-handlingar av äkta historiska tävlingsbilar oavsett om de har varit homologerade eller inte. Framför allt då det i de tekniska reglerna i FIA Appendix J för olika år har hänvisats till t.ex. reservdelskataloger, broschyrer, m.m. som bevis på vad som var tillåtet.  Varför går FIA ifrån det historiska bevis som finns? Det går inte att modifiera eller ändra den historiska motorsporten med nya tolkningar och regler.

3.3.9 For non-homologated cars, the following evidence (given in order of priority) may be admitted to prove period specification:
 
(a) Manufacturer's specifications as evidenced by any of the following: sales brochures, manufacturer's handbook, manufacturer's workshop manual, manufacturer's spare parts list, road test magazines, all of which must have been published in period.

(b) Evidence that a manufacturer's specification was varied for a Competitor in an International Competition. Any manufacturer's document, drawing, sketch or any specification produced in period, or any magazine article produced in period (specifications in magazines and periodicals of the period must come from at least two sources).

(c) Reports from recognised experts who inspected the car.

(d) Of lesser value, but to which consideration will be given in any specific query, will be books and magazine articles written out of period by reputable authors. Recent letters written by manufacturers, mechanics, engineers, designers, Drivers and team members of the period may be considered for a specific car.

(e) All evidence referred to in the above must refer to the model in question.