Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Fönsternät?

Startat av Stenis, 06 augusti 2012, 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stenis

Tjenare! Finns det någon insatt själ här på forumet som skulle kunna hänvisa mig till regelverk eller säga på rak arm hur reglerna angående fönsternät är?
Jag har hört att om man har fönsternät, måste man även ha lexanrutor också. Stämmer detta?
Eller räcker det att man har nät eller lexan?

Mvh Johan

Henrik H

Det har väl varit så att om man vill ha fönstret öppet så skall man ha fönsternät och då skall rutan vara helt nervevad eller borttagen. Om det då är glas eller  plast kan väl inte spela ngn roll  ::)




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Stenis

okej. tack för svaret!

JP

Hmmm, fönsternät använder man väl ändå för att undvika att armen hamnar utanför kaross-sidan om man rullar med bilen. Det kan väl i rimlighetens namn inte ha att göra med glas eller lexanrutor eller om man har eller inte har fönster i dörren?!
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Stenis

Frågan är ju om man får ha nät istället för ruta. inte åka runt med både lexanrutor med nät på insidan. Det är ju helt onödigt då båda har samma funktion! Jag har fortfarande inte hittat nått om detta i reglerna.

Per H.

Hej

En grundregel i Appx. K är att om det inte uttryckligen står att det är tillåtet, så är det inte tillåtet (att ta bort rutan). Det står något alldeles i inledningen, men jag kan inte den exakta ordalydelsen.
Och, det kan ju komma slagregn också, det är det nog några som upplevt, då är det skönt med en sidoruta, det kan jag lova.
MVH
Per H.

Anders Jensen

Betr sidoruta, den enda modifieringen som är tillåten är att du kan ändra sättet att öppna på.
Det står inget om att rutan får tas bort = inte tillåtet.

AppK, Appendix IX,
13.3 Dörrutor som öppnas vertikalt får ersättas av andra horisontellt öppnande.
13.4 I överensstämmelse med Artikel 13.3 ovan, modifikationer på rutornas tillbehör såsom (lister, fastsättning, gummilister, etc.) är inte tillåtet.


Hur man lyckas med att ändra från vertikalt öppnande till horisontellt UTAN att modifiera fastsättningen blir inte jag klok på  ???

//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"