Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bra priser på H.A.N.S. Hybrid och Hjälmar

Startat av Anders Jensen, 13 december 2012, 19:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

På förekommen anledning.
FÖR NÅGOT MER ÄN ETT ÅR SEDAN HADE JAG KONTAKT MED VÅR ORDFÖRANDEN, PELLE SVENSSON. JAG PÅPEKADE ANG. HJÄLM/HANS KRAVET FRÅN SBF FÖR 2013 OCH REKOMMENDERADE ATT VI KUNDE OCH BORDE GÖRA EN CENTRAL UPPHANDLING. HAN SKEV TILLBAKA ATT MAN ( STYRELSEN ) JOBBADE PÅ DETTA. ETT HALVÅR SENARE TOG JAG KONTAKT MED EN SERIÖS LEVERANTÖR, EFTERSOM INGET HÄNDE FR. PELLE OCH STYRELSEN OCH PRESENTERADE ETT FÖRSLAG MED PRIS. I SAMMA VEVA KOMMER ETT FÖRSLAG FRÅN EN MEDLEM I STYRELSEN RÖRANDE SPÖRSMÅLET SOM GAV PÅ MIG ETT INTRYCK ATT VEDERBÖRANDE JUST HITTAT GULA SIDORNA.
DÄREFTER KAN VI KONSTATERA ATT DET NU FINNS ETT STORT ANTAL ERBJUDANDEN INITIERAT AV ANDRA MEDLEMMAR. JÄTTEBRA?
MOT DEN BAKGRUNDEN DRAR JAG OCH LEVERANTÖREN TILLBAKA DEN PRESENTERADE OFFERTEN .
TOMMY JAGERWALL

Henrik H

Är det erbjudandet i denna tråden som dras tillbaka?
(http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=1131.msg4008#msg4008)

Anledningen till att jag inte köpt ngt är att bilen står på annan ort och jag vill helst prova en hybrid i bilen innan köp.
Sen undrar man ju hur länge det dröjer innan HANS systemet måste vara FIA godkänt.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Tommy J.

Nej Henrik,
Alla andra erbjudanden som presenterats gäller säkert ännu. Lycka till!
MVH

Tommy

RCM

Det är tydligen brist på HANS och hybrid nu leverantörerna får inte fram skydden. Rally åkandet är ju i gång och där går det ju åt 2st skydd. Vi köpte på G parst i Karlstad.

Pelle Svensson

Härligt när konkurrensen är fri :-)

Bo Lindman

Fri konkurrens? Det är väl byråkraterna i FIA som dikterat villkoren skapat marknaden...
Om skydden är obligatoriska, men inte tillgängliga, ska vi skita i reglerna eller i att tävla?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#21
Det är väl inte FIA som bestämmer vilket märke eller typ man ska välja. Inte heller sätter de väl priset och fakturerar.
Första start för oss är i maj, så det hinner nog fylla på, annars kan man väl köpa utomlands. :-\

weiter

Är det inte så att underleverantörer och tillverkare "lobbar" för att FIA skall sätta regler och tidsbegränsningar på utrustning såsom stolar, bälten, bränsletankar m.m. Man får lätt den uppfattningen speciellt sedan J.Todt tog över rodret.   

Pelle Svensson

#23
Weiter
Det vet vi inget om och i bland kan man undra, men det är nog inte bara där det lobbas.
Jag läste för ett tag sedan att det jobbar ca. 8600 lobbyister i Bryssel som bara har till uppgift att påverka våra EU delegater.
Samtidigt så pågår det ju en utveckling hela tiden som gör vår sport säkrare och säkrare, både vad det gäller banor, bilar och personlig utrustning.

Bo Lindman

Njaee Pelle, beror väl på hur man väljer att se det.
För att öht komma ifråga som leverantör av säkerhetsutrustning till motosporten inom FIA:s ramar krävs att man certifierar sin utrustning hos FIA. T.ex. Hyntiden var tills ganska nyligen inte certiferad av FIA, utan bara av motsvarande Amerikanska instanser. Det verkar tyvärr påfallande ofta som detta förfarande handlar mer om monetära förhållanden, än säkhetsmässiga sådana. Det är långt ifrån en försumbar summa FIA vill ha för att utfärda en certifiering. Naturlgitvis begränsar detta både utbud och prissättning. Kostnaderna för ett godkännande måste ju täckas av oss konsumenter. Sedan får FIA ju samtidigt jobba med sina 5-års intervall för att försäkra de certifierade leverantörer om en repetitiv försäljning som motiverar de höga avgifterna för certifieringen till pekuniärt ständigt hungrande FIA.

Så även om konkurrensen är fri på lokal/nationell nivå mellan generalagenter och återförsäljare av dylik utrustning, kan man knappast förneka att det på internationell nivå är en mycket hårt reglerad och därmed inte sällan fördyrande marknad vi har att göra våra inköp i.
Inga jämförelser i övrigt, men det går att se vissa likheter med hur inkonsekvent den förment fria marknaden för vård, omsorg och utbildning hanteras i dagens politiska klimat...

Undrar hur länge det dröjer innan KKV och MD domen mot SBF (som indirekt slår mot FIA) spiller över på dessa områden?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#25
Men snälla Bosse nu blev det väl lite väl krångligt. Du menar alltså att alla som sätter upp regler för hur bilar, båtar,klockor etc. ska vara konstruerade och säkerhets testade enbart skulle göra det för att tjäna pengar?

För att få en båt, i 6 meters klassen CE godkänd så krävs det att den byggs efter vissa mini krav och att den har en handhavande bok. Kostnaden för CE paketet är ca. 220.000:-. För att få sälja båten inom EU så krävs det att den är CE godkänd. Motsvarande tester gör ju även på bilar etc. I princip ska allt som säljs på EU marknaden vara CE godkänt. Kostnaderna är stora för att göra det men är till för att det inte ska komma in en massa skit på EU marknaden som inte lever upp till de regler och mini krav som satts. Därmed så konkurerar  också producenterna på lika villkor och under samma förutsättningar.

Det är alltså inga pengar som betalas till att våra EU valda för att de ska dricka sprit i Bryssel.

Vad det gäller säkerhets detaljer inom racing, så är det FIA som är referens till att få saker godkända inom EU. Liksom IKOMIA är det i båtbranschen.

Sedan kommer vi till vad jag menade med att "det är härligt med konkurrens".
När du som konsument ska köpa någon av dessa godkända produkter är det alltid bra att ha olika alternativ att välja på. En personlig avvägning  pris-kvalitet  på en fri marknad är det bästa för konsumenten.

Bo Lindman

Ja Pelle det kanske är krångligt. Men jag menar hur FIA sköter sitt ämbete och sina affärer. Anser inte det är på sunda och öppna principer. (vilket vi kanske inte helelr ska förvänta oss av tradition) Jag har faktiskt svårt att se jämförelsen med diverse CE godkännanden av klockor och annat. Helbilsgodkännande, kanske, men även Dacia och Kinesiska bilar säljs ju inom EU, så godkännandet verkar inte allt för förpliktigande sett till produktnivå.
I bilvärlden kan jag berätta att t.ex. Porsche -inte- krocktestar hos Euro Ncap. Men bilarna kan du och jag köpa ändå inom och utom EU.
Möjligen faller min tes med kostnadsdrivande faktorer när man kikar på Porschens prislapp?  ;D
På detaljistnivå är vi helt överens Pelle, det är FIA:s intentioner som jag har mycket lågt förtroende för i detta. Hade man erkänt t.ex. Amerikanska och Australiensiska säkerhetspecar utan fördyrande FIA godkännande hade jag haft en annan uppfattning, men nu...
Det gäller HNRS, overaller, stolar och bälten lika mycket. Dessutom kan man fundera på vilken kvalitetsnivå som FIA kräver, när utrustningen enligt FIA ska kasseras efter 5 år. Tur att SBF intagit en rimligare ståndpunkt i detta.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Hej!

Jodå, jag har orkat läsa brevet, men står ändå fast vid mitt tidigare inlägg eftersom:

a) Det hade varit mycket enklare att leverantören räknat ut priserna inkl. moms än att X antal RHK-medlemmar skall räkna igenom XXX antal priser.

b) Prisinformationslagen är helt klar här. Pris inkl. moms skall anges för alla produkter eller tjänster som riktas till konsument.

@ Anders J. Du kan ju själv se hur lätt det blir fel. I Ditt svar om hjälmpris till Anders W. säger Du att "För 1656:- får man en godkänd hjälm". Du får ingen hjälm (inte den i alla fall) för 1656:-, utan Du måste lägga till 25%. Jag vågar nog påstå att Anders W. (och flera andra) då trott att 1656:- skulle räcka. Enklare hade kanske varit att säga att Du får 10% på kundpriset.

Betr konkurrens. Det är väl bara i detaljistledet den finns, och det är ju bra. Annars, är det inte så att det är Simpsons som "äger" både "Hans" och "Hybrid"? Finns det överhuvudtaget någon annan som tillverkar HNRS??

MVH
Per H.

Pelle Svensson


Henrik H

Bosse,
Nu är det väl så att det är EURONCAP som väljer vilka bilar de vill testa då de är ett fristående testinstitut. Så Porsche väljer inte om de skall testa där.

Euro NCAP provides motoring consumers - both drivers and the automotive industry - with a realistic and independent assessment of the safety performance of some of the most popular cars sold in Europe.

http://www.euroncap.com/about.aspx





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson