Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ökad bakåtsikt till oslagbart pris.

Startat av Anders Jensen, 19 mars 2013, 15:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

På förekommen anledning tänkte jag tipsa om en möjlighet att öka bakåtsikten i våra gamla klassiker och därmed kanske undvika ev. påbackningar i depån.
Kan med fördel även användas under färd på tävlingsbanan för att upptäcka snabbare fordon som vill passera vid ex.v. varvningar.
https://www.sparkop.se/biltillbehor/backspegel-med-vidvinkelperspektiv


@Tommy: hade jag haft en sådan monterad vid Anderstorp 2011 så...... ;-)
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Per H.

Hej!

Jag vet inte, men med alla HANS eller Hybridskydd så kanske det kan vara bra med en sådan här spegel.

Hälsn.
Per H.

Bo Lindman

De som åker formelbil får montera den i nosen.
HNRS blir nog annars bra för de som vill se incidenter på banan....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Backa med backspegel:
Först Anders. Ja du, det kunde gått illa men nedgjutet skrot från Afrikakåren  ( hundkojor ) klarade Svenskt Stål. I slutfasen av långloppskojan monterade jag tillbaka den ultravidvinkliga spegeln i bågen. Det var en smärre chock av det angenämare slaget. Så det var att införskaffa en sådan till 1000 kubikaren till ett fantasipris av 800 Kr. Nu kan jag backa ur awningen utan hjärtat i halsgropen. Minns att vi hade något snarlika Anders visar i pappas Amazon Sport. Men inte lika vidvinklig. Sedan Bosse. Det spelar nog ingen roll. För något marigare än att få speglarna att fungera bra på en formel bil finns ej!? Nästan mer för reglementets skull. En gammal racing devis är ju att aldrig titta i backspegeln. Det beror på att det tar för lång tid att hitta sökt objekt i ofta små speglar. Men med ett snabbt getöga i den nya typen bör man ha sett vad som behövs på bråkdelen av en sekund.

Tommy #41


Per H.

Hej Tommy!

En sån satt det i  min pappas Amazon Sport också, men den sitter i Dekan nu. Återanvändning??

Hälsn.
Per H.

Bo Lindman

Citat från: lexie467 skrivet 22 mars 2013, 12:24
Backa med backspegel:
Först Anders. Ja du, det kunde gått illa men nedgjutet skrot från Afrikakåren  ( hundkojor ) klarade Svenskt Stål. I slutfasen av långloppskojan monterade jag tillbaka den ultravidvinkliga spegeln i bågen. Det var en smärre chock av det angenämare slaget. Så det var att införskaffa en sådan till 1000 kubikaren till ett fantasipris av 800 Kr. Nu kan jag backa ur awningen utan hjärtat i halsgropen. Minns att vi hade något snarlika Anders visar i pappas Amazon Sport. Men inte lika vidvinklig. Sedan Bosse. Det spelar nog ingen roll. För något marigare än att få speglarna att fungera bra på en formel bil finns ej!? Nästan mer för reglementets skull. En gammal racing devis är ju att aldrig titta i backspegeln. Det beror på att det tar för lång tid att hitta sökt objekt i ofta små speglar. Men med ett snabbt getöga i den nya typen bör man ha sett vad som behövs på bråkdelen av en sekund.

Tommy #41

Jo, du har så rätt Tommy speglarna kan vibrera en hel del. helst på en del av våra gamlingar där spegeln är skruvad direkt i plexirutan. (inte helt ovanligt) Just därför vill jag gärna kunna kasta en blick över axeln för att veta att jag som rattrostig comebackare inte svänger in när snabbare bilar hinner upp. Men med den föreskrivna utrustningen blir det svårt. Men, men man måste ju inte ha HNRS, skrotet kan stå kvar i garaget till diverse regelförfattare nyktrar till...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers