Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Viktminskning omvandlat till hk

Startat av fyrtiotalist.com, 16 april 2013, 08:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fyrtiotalist.com

Finns det någon matematisk formel för hur man räknar om viktminskning - i det här fallet 20 kg - till hästkrafter? Om det inte finns, ser jag fram emot kvalificerade gissningar. 

RCM

Ett sätt är ju att andvända SPVM s beräknings mall

fyrtiotalist.com

Citat från: RCM skrivet 16 april 2013, 14:20
Ett sätt är ju att andvända SPVM s beräknings mall
Och var kan jag hitta den?


Henrik H





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

fyrtiotalist.com

Citat från: Anders Jensen skrivet 16 april 2013, 20:55
Har du bantat, Kjell?  ;)
Jo, lite! Men bilen har gått ner 5 till 6 ggr så mycket som jag har gjort ;D.

Eva-Lisa

Var medveten om att vikt kan jämföras med ett antal kW(hk) men på bana är det en bra varvtid man vill ha.  Det betyder att sänkt vikt är plus vid varje acceleration då menar jag även inbromsning.   ;)
/ Eva-Lisa

doc

Man kan ju knappast överföra hästkrafter direkt, men massans storlek inverkar ju på accelerationen. Nu är det inte bra aacceleration framåt och bakåt utan också sidvärts som påverkas. Mindre massa betyder att du kan öka kurvhastigheten. Detta har jag saxat ur wikipedia
En bil som startar från stillastående och accelererar rakt fram har en acceleration vars riktning sammanfaller med dess hastighet och hastigheten ökar. När accelerationen minskar till noll avtar hastighetsökningen och bilen får en konstant fart framåt. Om nu vägen svänger men bilens hastighet längs vägen är densamma, hastighetsmätaren visar konstant hastighet, så kommer ändå hastighetens riktning att variera. För att detta skall ske krävs en acceleration i sidled. Då vägen och bilen svänger till vänster är accelerationen således riktad rakt åt vänster relativt bilen, och tvärtom vid en högersväng. Den acceleration i sidled som behövs beror på vägens krökning, en skarpare kurva, eller del av kurva, kräver en större acceleration i sidled. Låt oss sedan anta att bilen, fortfarande med konstant hastighet längs vägen, når en raksträcka igen. Då återgår dess acceleration till noll. Om sedan bilen skall stanna längs raksträckan, bromsar föraren och genererar en acceleration som är parallell med bilens hastighet men motriktad, och bilens hastighet minskar, eller annorlunda uttryckt, bilen retarderar.