Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bromsvåg

Startat av fyrtiotalist.com, 11 oktober 2013, 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fyrtiotalist.com

Någon som vet när bromsvågar infördes på FF1600. På min Royale från 1974 sitter det en från Tilton Engineering. Den är justerbar från instrumentpanelen med en gul ratt. Installationsanvisningarna har dokumentnummer 98-1270, som skulle kunna tolkas att det är från 1998.
När bromsvågarna infördes, var de redan från början justerbara från instrumentbrädan eller kom den möjligheten först senare?

Henrik H

Vad jag har hört så är det tillåtet med justerbart från förarplats from 1977 fast det är bara hörsägen
Detta är väl ett bra exempel på en fråga för våra tekniker som lyser med sin frånvaro har på forumet

Henrik




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

fyrtiotalist.com

Vet du - Henrik - när bromsvågar började införas på FF1600? Eller fanns de redan när klassen föddes?

SF85

Bromsvågen har funnits sen klassen startades. men justeringsratten kom senare, mitten på 70-talet.
Tror det är som Henrik säger att det är 77 som gäller egentligen för att få ha justeringen som man kommer åt när man kör.... men är inte helt hundra på det.
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Ulf Larsson

Har läst reglementet för formel ford 1600, och vad det gäller bromsar så finns det inte mycket skrivet.
Detta verkar vara det enda och det är samma text oavsett ålderskatergori:
Light alloy brake calipers are prohibited, otherwise unrestricted.
Bromscaliprar i lättmetallslegering är ej tillåtet, i övrigt fritt.
Kjell, du kan nog koppla dit bromsjusteringskabeln igen som du kört med avmonterad hela säsongen;-)

RCM

Är det någon besiktnings man som har hatt synpungeter på att du kan justera bromsvågen under färd ? Jag tolkar det som ett förar hjälpmedel. Det är bara att köra på ....


Ulf Larsson

Vill bara klargöra att det INTE är jag som skrivit kommentaren på Kjells blogg.


fyrtiotalist.com

#9
Citat från: Henrik H skrivet 11 oktober 2013, 19:14
Detta är väl ett bra exempel på en fråga för våra tekniker som lyser med sin frånvaro har på forumet. Henrik
Så tänkte jag också men ett telefonsamtal kom emellan som sa något annat*) och därför har jag har idag haft kontakt med en tidigare ägare och insatt person som gett mig fakta jag är intresserad av. Nämligen hur bilen såg ut och hur den var utrustad när den tillverkades. Så nu ska Tilton-ratten på instrumentbrädan bort! Allt i RHK's anda; stadgans §3. Klubbens verksamhet. ;) Sen får andra göra som de vill. 8)

*) Telefonsamtalet förde alltså det goda med sig att jag själv började söka och därmed utvecklar det motorhistoriska intresset. Tack, för samtalet! :)

Henrik H

Det kom ett mail från Kjell Wallin


Hej Henrik,
Jag köpte min sista RF1977 på våren,definitivt ingen ratt monterad som original.
Inte säker på att RF78 hade denna ratt monterad under perioden.

/Kjell




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson