Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ljudnivåer

Startat av Lars Runo Tillback, 13 oktober 2013, 16:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Runo Tillback

Raka rör vill vi ha, men ingen ska störa mig!Vi lever i ett samhälle som ska leva ett tag till
Därför måste vi göra vissa anpassningar och val i våra intressen.
T ex  ljudet från våra racerbilar . Det älskar vi, men inte när och var som helst, eller hur?
Dagens regler inom SBF är en liten (!)  eftergift i det komplexa med ljudstörningar.

Många pratar om deciBel, ingen vet vad det är. (Det är bara matematik)
Att mäta ljud är svårt, en hel vetenskap, så dom mätningar som gjorts i t ex HMS Knutstorp har sannolikt enbart sållat ut dom värsta.
Att själv mäta, eller få reda på, sin egen bils ljudnivå, hur gör man, innan svartflaggen?Kan RHK eller SBF sätta upp godkända ljudmätningsstationer ihop med expertföretag?
I värsta fall kan det bli en juridisk sak, där man ifrågasätter mätningarnas relevans.

Jag  kollade på ljudnivåkraven för  några tävlingar 2013
Gelleråsen ,Knutstorp  SSM , Knutstorp HMS,  Kinnekulle SSK ,
Alla har 95 dB på 10 m avstånd, dvs samma SBF.
Utom Falkenbergs MK på träningar som har 95 dB på 5 m avstånd!
Det blir 89 dB på 10 m avstånd

björn h

Man kan tolka ljud - läs buller - på många olika sätt. Läs gärna vad  Arbetsskyddstyrelsen säger om mätmetoder samt sluklämmen om genomsnittsbuller per dag. Med den tolkningen borde det vara fritt fram med våra bilar, naturligtvis inom vissa normer. Hur klarar Drag racing bilarna bullerkraven ? Kanske dags att göra en riktig utredning om vad är buller och vilka grunder skall användas för beräkningen.
Hälsningar från 140 cm snö.
Björn H

Lars Runo Tillback

Ljud och upplevelsen av ljud är nog en av de mest utredda inom vetenskapen!
Dom gränsvärden som vi har nu, kan man säga är politiska kompromisser. Och dom finns för att dom är  mätbara, med objektiva instrument.
Ljud är, som alla vet, väldigt subjektivt, en fråga om upplevelse. T ex en mygga (oj,det finns visst en Mygga i RHK också) i sovrummet – inte många dB, men väldigt irriterande!
Jag tycker också att det ska brumma (helst inte knattra) om racerbilar. Det ljud som mäts är ju en summa av inte bara avgasljud, utan också vindbrus, däckljud och mekaniska ljud från motor o växellåda.
Så man kan ju också minska ljudnivån genom att skärma av motor o växellåda. Det är kanske därför formelbilar har det svårare, enl Pelle.
Och jobba med ljudkvalitet, så att det brummar gott, istället för högt. Det görs ju inom bilindustrin, jag kan ge referenser!
Till sist:  Publicera ljudmätresultat för alla, låt det bli en varning (gult kort) inför nästa race, istället för uteslutning (Eftersom mätmetoderna är osäkra)

Stenis

Ang dragracing så tror jag att ljudet är under så kort tid så dem har fritt ljud.

Bo Lindman

Räjserbilar ska yla, inte brumma. Brummar gör humlor och björnar... ;-)
Beträffande ljudfrågan är det ju som Pelle säger, vi äger den inte. Inte SBF heller numera. Det gjorde man för 15-25 år sedan, men då ville man vara p.k. och föregå med gott exempel inför miljöextremisterna och bilhatarna. Att vi nu har det läge som vi har beror på att vi som vanligt satt snällt still i båten tills regelverken var ett faktum. Det gäller såväl SBF visavi naturvårdsverk, miljödepartement osv. Liksom aktiva visavi SBF när dagens ljudregelverk kom till.
Det är därför man ska våga vara obekväm, debattera, argumentera och torgföra sin åsikt tidigt, inte när man ställs inför faktum. Hälsan tiger still säger ett gammalt ordspråk...

För övrigt är det i mina öron obegripligt att motorbanorna har strängare ljudkrav på sig än närliggande motorvägar och industriområden, med naturvårdsverkets argument att motorbanor inte räknas som allmännyttig verksamhet. Det skulle förvåna mig storligen om regeringens regleringsbrev till denna myndighet innehåller uppdraget att avgöra vilka företeelser i samhället som räknas till samhällsnyttiga, eller inte. Om det nu otroligt nog skulle vara så, skulle det vara mycket intressant att läsa regleringsbrevet för att se vilka kriterier regeringen anger ska gälla för denna bedömning. För att spä på soppan är det ju dessutom så att vissa andra företeelser med motsvarande syfte som bilsporten, d.v.s idrott och underhållning lyder under exempelvis socialstyrelsen regler.

Det är för mig fullkomligt obegripligt ,att förbund, banägare, klubbar, arrangörer och aktiva inte tidigare gjort gemensam sak med gemensamt mål.
Fördröjningsstrid är en sak fanflykt en annan.  Men nu har vi det elände vi förtjänar :-(

Men om vi drar våra lärdomar av detta, applicerat i ett bredare perspektiv, så kanske det är någon nytta med det i slutänden?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#5
"Det är för mig fullkomligt obegripligt ,att förbund, banägare, klubbar, arrangörer och aktiva inte tidigare gjort gemensam sak med gemensamt mål. Fördröjningsstrid är en sak fanflykt en annan.  Men nu har vi det elände vi förtjänar :-( "

Bosse: Redan 1974 gjordes den första miljön (buller) utredningen på Gelleråsen. Beslutet då var att bygga bullervallar, sedan har det rullat på, och är inte helt avslutat ännu. Min pappa satt i SAMT gruppen på den tiden.

Att motorsport ligger under socialstyrelsens flagga ska vi nog vara tacksamma för. Att ligga under "Allmännyttigas" regler är betydligt jobbigare.Tro mej jag har jobbat i en miljöfarlig industri i 25 år.

Lars Runo Tillback

Citat från: Bosse L skrivet 14 oktober 2013, 20:15

Det är för mig fullkomligt obegripligt ,att förbund, banägare, klubbar, arrangörer och aktiva inte tidigare gjort gemensam sak med gemensamt mål.
Fördröjningsstrid är en sak fanflykt en annan.  Men nu har vi det elände vi förtjänar :-(

Men om vi drar våra lärdomar av detta, applicerat i ett bredare perspektiv, så kanske det är någon nytta med det i slutänden?

Om jag vore ordförande i ett arbetsmöte, t ex inom bilindustrin, vilket jag varit, skulle jag be dig att ge tre konkreta förslag, som är baserade på lärdomarna. Kan du det?

Bo Lindman

Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 15 oktober 2013, 12:56
Citat från: Bosse L skrivet 14 oktober 2013, 20:15

Det är för mig fullkomligt obegripligt ,att förbund, banägare, klubbar, arrangörer och aktiva inte tidigare gjort gemensam sak med gemensamt mål.
Fördröjningsstrid är en sak fanflykt en annan.  Men nu har vi det elände vi förtjänar :-(

Men om vi drar våra lärdomar av detta, applicerat i ett bredare perspektiv, så kanske det är någon nytta med det i slutänden?

Om jag vore ordförande i ett arbetsmöte, t ex inom bilindustrin, vilket jag varit, skulle jag be dig att ge tre konkreta förslag, som är baserade på lärdomarna. Kan du det?

Du vill alltså ha tre konkreta förslag ur en reflektion som är tydligt angiven ur ett bredare perspektiv? Sorry men den gamla ledarskapsfinten för att få tyst på en opponent fungerar inget vidare på mig  ;)
Men om du anger i vilken riktning du önskar mina tre förslag ska du få dem. Vill du ha förslag angående ljudfrågan explicit? eller beträffande vårt dilemma runt säkerhetsutrustning? Eller kanske förhållandet till App-K och nationella reglementen? Vill du ha dem ur ett RHK. eller SBF perspektiv?
Nu ska jag ägna ett par konferensdagar dar åt den där delen av fordonsindustrin som drar in 95-97% av bilbranschens lönsamhet....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Henrik H





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Stenis

#10
Citat från: Henrik H skrivet 18 mars 2014, 10:48
Vissa har det omvända problemet!

http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/149911.html


Precis. För lågt ljud skadar sporten. Och varför ska motorsporten diskrimineras?  En rockfestival har inga ljudkrav och är bara nöje. Men en sport med sm status har ljudkrav...