Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Startavgifter och prispengar

Startat av fyrtiotalist.com, 14 november 2013, 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

Så kan det vara om man tycker så  :) 

Bo Lindman

Citat från: Henrik H skrivet 17 december 2013, 06:40
PCS har 5300 medlemmar vilket tillsammans med att en märkesklubb kan ha stöd från tillverkaren/importören kanske ger dom bättre möjlighet att subventionera banträffarna

Det känns lite fel att jämföra sig med en 10ggr större klubb

Håller med Henrik, det känns som att jämföra äpplen och päron i rätt mycket.  Inte bara det faktum att det är en större klubb totalt sett, även om de som rejsar är långt ifrån så många. Utanför att man har en helt annan affärsmodell som bas för klubbens racingverksamhet. PCS Racing är en del av Porsche Sveriges och huvudsponsorn Michelin, kundlojalitetsprogram, PR och eventverksamhet för målgruppen porscheägare.
Tillsammans med runt 10 andra partners satsar man på att skapa en relation till en viktig målgrupp genom racingen. Det gör man mycket bra, så onekligen kan vi lära oss och inspireras av PCS och åstadkomma något liknande för RHK, men att dra de förenklade slutsatser som en del plägar göra vet jag inte...

Om vi återför diskussionen till det den handlade om tidigare, att genom en utvecklad marknadsföring och PR verksamhet lyfta RHK och historisk racing till en annan nivå, så har vi en hel del hygienfaktorer att ta hand om för att skapa en vettig plattform. En del av det berör Daniel Frodin i sin ledare i senaste Klassiska Bilar som landade i min brevlåda idag. Tillgänglighet och välkomnande även för de inte redan frälsta är några av de viktigare, finns mera så klart. Sedan så gäller det att fundera på vilka som är vår målgrupp, om det är andra än dessa vi vill nå ut till? Vad de i så fall har för förväntningar och intressen, hur vi ska uppfylla dessa? vill vi ens och kan vi göra det? Först därefter vet vi vilka sponsorer och partners vi kan paketera ett attraktivt erbjudande till, som också har en fair chans att motsvara sponsorernas förväntan på kundnytta.
Ett populärt exempel brukar ju vara Goodwood Revival. Onekligen har man lyckats bra där, men är RHK lika villiga som Lord March och hans gäng att kompromissa med sin bibel App-K för att skapa en säljande produkt som attraherar en bredare målgrupp än vad vi så här långt ens vågad drömma om?

Ska i sammanhanget bli kul att se vad det blir av Pickos och Knutstorps initiativ. Kul att det blev av till slut, efter åratal, där vi är rätt många som tyckt o tänkt i dessa banor. Lite nyfiken på vilken roll och position RHK vill ha och kan ta i ett sådant event.
Man måste nog i alla fall erbjuda mer än ett anständigt startfält strikt App-K trogna ekipage på startlinjen tror jag...
Säkert tolkar någon detta som att jag vill ha faen lös vid bibelstunden, men det ger jag faen i ;-)

     
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Stenis

Ett alternativ som jag tycker är vettigt och som flera arrangörer använder mer och mer är att man kan betala en serieavgift för samtliga årets deltävlingar och få en deltävling "på köpet". Det gynnar dem som kör mycket och det är väl det som det hela handlar om? Man ska använda bilarna! Borde seriöst tas up...

L-G Sjöberg

Citat från: Stenis skrivet 18 december 2013, 07:59
Ett alternativ som jag tycker är vettigt och som flera arrangörer använder mer och mer är att man kan betala en serieavgift för samtliga årets deltävlingar och få en deltävling "på köpet". Det gynnar dem som kör mycket och det är väl det som det hela handlar om? Man ska använda bilarna! Borde seriöst tas up...

Å andra sidan kan ett sådant upplägg vara ett första steg mot att man dels måste betala en administrationsavgift för att delta i serien och dels betala för alla deltävlingar (kan ju lätt glömmas bort efter något/några år att man skulle få en deltävling på köpet).  Konsekvensen kan då bli att de som inte kan/vill köra alla deltävlingar avstår helt.

Stenis

Nu hänger jag inte med riktigt. Administrationsavgift? Skapa en avgift bara för att skapa en avgift? Det är väl bara att man betalar hela serieavgiften innan ett bestämt datum innan första deltävlingen. Exempel 4x2000kr=8000kr (räknat att man får en på köpet), sen bockar man bara av den medlemmen på en lista så är hela årets anmälningspappersjobbtjafs klart! Bara komma med sin bil och köra. Givetvis ska man kunna fortsätta att anmäla sig till enstaka deltävlingar precis som i nuläget om man vill köra strö race. Alla har ju inte råd.

L-G Sjöberg

OK, då kanske jag missförstod dig.  I ganska många mästerskap och serier ute i Europa så tvingas man dels betala en serieavgift (det var den jag kallade administrationsavgift) för att överhuvudtaget få vara med och sedan dessutom startavgift i varje tävlning.  FIA Lurani Trophy, som jag kör några tävlingar i, är en av de billigare serierna, men där betalar man 250 EUR innan säsongen och sedan "vanlig" (500-800 EUR) startavgift för varje deltävling.  Det finns, eller har funnits, serier där serieavgiften varit betydligt högre.

Bo Lindman

Har förekommit och förekommer i Sverige också. Först en s.k. "serieavgift", sedan betalar du en anmälningsavgift per tävling.
Vissa arrangörer har det som obligatorium, andra erbjuder reducerad anmälningsavgift mot erläggande av serieavgift.
Vet inte om jag tycker det tillför så mycket. För en del hobbyåkare kanske det är hämmande med en framtung betalningsmodell?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Reflektion,
Ända sedan Robin Shorter (SSK) införde startavgift/anmälningsavgift 1976 har detta, under dessa 37 år, stötts och blötts! Det finns en aspekt jag inte finner ventilerad och det är att givetvis lättade trycket enormt efter hand på arrangörerna eftersom denne inte längre var piskade att själva dra in till alla kostnader genom god publiktillströmning, banreklam, annonser i program och vad i övrigt kunde vara intäkts givande. Jag bedömer det som att ju mer publik intäkt desto lägre avgift! Eftersom avgiften kommit för att stanna kan vi vara säkra på att den kommer att höjas efterhand som kostnaderna stiger. Så himla enkelt är det! Men, ett tips kan vara att de som kört de fyra första racen i RHK kunde ju få halv startavgift femte och sista tävlingen. Lösningen och den bistra sanningen är dock att med mer publik mindre avgift. Tyvärr är detta svårlöst eftersom så försvinnande få känner till RHK och Historic Racing. Men det är också klart att skulle krafttag tas på den punkten så vore det mycket märkligt om det inte hände grejor. Allt går att sälja med mördande reklam!
Tommy #41

Pelle Svensson

#53
Ett problem uppstår om vi skulle ta en serieavgift och erbjuda femte deltävlingen gratis.
RHK äger och arrangera bara Velodromloppet.
De övriga deltävlingarna arrangeras av externa arrangörer. Personligen så ser jag inte att det är praktiskt genomförbart på grund av det.

Lars Runo Tillback

Citat från: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 17:25
Picko är trots sin ålder en kreativ kille, om ni inte visste det så är det han som ligger bakom våran första deltävling 2014 på Knutan.
Historiskt när Picko drar igång Knutstorp RevivalRacingentreprenören Picko Troberg har alltid saker på gång. Nu planerar han för nysatsningen Knutstorp Revival sista helgen i maj. En svensk variant av engelska GoodWood Revival.
– Räkna med 30 historiska bilar från RHK och danska mästerskapet, flyguppvisningar, "dödstunneförare" och mycket mer. Dessutom satsar vi på gourmétält med champagnebar, berättar Troberg.
Brittiske speakern Ian Titchmarsch kommer att vara på plats och precis som vid den brittiska förlagan kommer Knutstorp Revival att ha klädkod där 40-, 50-, och 60-talskläder gäller.
Man kan undra vilka 30 RHK-bilar (av 230) som bjuds in? Dom tysta Formel Fordarna? Dom billiga FVeearna?

fyrtiotalist.com

Citat från: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 16:52
Ett problem uppstår om vi ... skulle erbjuda femte deltävlingen gratis.
Ordet är subvention! Läste nyligen att klubben är stadd vid god kassa och att pengarna skall användas till verksamhet. Därmed var det problemet löst och borde vara - åtminstone teoretiskt - "praktiskt genomförbart". Dock förutsatt att styrelsen vill skapa medlemsnytta. :D

Pelle Svensson

Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 19 december 2013, 17:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 17:25
Picko är trots sin ålder en kreativ kille, om ni inte visste det så är det han som ligger bakom våran första deltävling 2014 på Knutan.
Historiskt när Picko drar igång Knutstorp RevivalRacingentreprenören Picko Troberg har alltid saker på gång. Nu planerar han för nysatsningen Knutstorp Revival sista helgen i maj. En svensk variant av engelska GoodWood Revival.
– Räkna med 30 historiska bilar från RHK och danska mästerskapet, flyguppvisningar, "dödstunneförare" och mycket mer. Dessutom satsar vi på gourmétält med champagnebar, berättar Troberg.
Brittiske speakern Ian Titchmarsch kommer att vara på plats och precis som vid den brittiska förlagan kommer Knutstorp Revival att ha klädkod där 40-, 50-, och 60-talskläder gäller.
Man kan undra vilka 30 RHK-bilar (av 230) som bjuds in? Dom tysta Formel Fordarna? Dom billiga FVeearna?
I bland är det lätt att en nolla faller bort ,300 är det riktiga,så du får nog vara med också Tillback
:-)

Pelle Svensson

Citat från: Kjell Nordberg skrivet 19 december 2013, 18:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 16:52
Ett problem uppstår om vi ... skulle erbjuda femte deltävlingen gratis.
Ordet är subvention! Läste nyligen att klubben är stadd vid god kassa och att pengarna skall användas till verksamhet. Därmed var det problemet löst och borde vara - åtminstone teoretiskt - "praktiskt genomförbart". Dock förutsatt att styrelsen vill skapa medlemsnytta. :D

Tror inte att övriga, som inte kan delta vid alla tävlingar, skulle gilla den typen av subvention Kjell.

Bo Lindman

Tycker det finns två bra sätt att använda eventuellt överskott i klubbkassan. Antingen någon slags subvention av tävlandet som en del är inne på.
Kanske att de som tävlar flitigt premieras med reducerad avgift. Vi som tävlar sällan eller aldrig får väl skylla oss själva. För klubbens verksmahet och publiken skull tycker jag flitigt deltagande ska premieras om det finns möjlighet.
Den andra möjligheten är att använda överskottet för att marknadsföra historisk racing och skapa ännu mer attraktiva arrangemang.
Om det är att investera i utvecklingen av klubbens egna tävling Velodromloppet, eller att få till en TV-produktion, placera bra artiklar om vår sport och hobby i media som når utanför de redan frälsta är en strategisk fråga att fundera över. 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM

Anledningen till att SSK införde anmälnings avgift var att dom anställde folk typ till ett kansli, jag tror (kan ha fel) att RHK är en idelförening. När jag  ser och pratar med folk så upptäcker jag snart att det är många duktiga företagare ,jag tycker att vi skall ta hjälp av dom att marknads föra verksamhetet. Skulle det vara så hemskt att vi har klass sponsorer ?  att bilarna är historiska är en sak men det är andra tider nu. Bara att gå till sig själv, på 70 talet bodde jag i tält i depån o på 80 på ett flak o nu vill jag bo varmt o bra.
Jag tror även att vi har med vind nu när STCC TTA strular. Se bara när Kanonloppet blir en SPVM tävling.