Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Nybörjarfrågor

Startat av Ulf Bergers, 20 januari 2014, 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Bergers

Hej, har för avsikt att debutera i RHK-Cup i år (FF-1600 klass J) Några frågor;

hittar ingenstans att anmäla mig till tävlingarna...? kanske är för tidigt ute?
måste bältena förnyas vart femte år?
är det fritt fram att lacka om bilen i andra färger?
bilens HTP är utfärdat 2006-05-07. Hur länge gäller det?
någon som har 22:30 alt 22:29 drev till Hewland Mk9 att sälja?
tips på fallgropar inför första tävlingsbesiktningen?

/Ulf
Ulf Bergers

Henrik H

#1
Välkommen!

Anmälan till tävlingarna brukar öppna ca 1.5 månad före tävlingen håll utkik på hemsidan.

Bälten var förra året OK att åka med bälten som gått ut om dom var i gott skick och FIA märkta. Någon kanske vet om samma gäller i år?

Fritt att lacka om bilen men du måste ha nya kort i HTP. SBF fixar detta för en avgift på 2000 (tror jag)

HTP gäller tills vidare dvs tills FIA behöver mer pengar

Fallgropar.
glöm inte att kolla släckaren vart annat år
markfrigång 40mm
Höjd på huvudbågen över hjälmen.
baklampa
plomberingshål på motor enl FF1600 reglemente
Fast start nummer i RHK cupen får du av Per Hågeman







Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

SBF:s nationella Fjolårsregler kring bälten, stolar och personlig utrustning gäller även 2014. Alltså inget 5 års krav så länge det är nationella race.
Vad som gäller i utbytet mellan de nordiska länderna för detta i år vet jag inte. Tidigare körde man enligt sitt eget lands regler, även hos grannen,
Ute i Europa är det 5 års regeln i princip rakt över. Värt att hålla i minnet ifall man tänker sig tävla internationellt.

Blev nog en nolla för mycket, har för mig en ny framsida kostar runt 2000 när bilen byter färg etc.

Kul att det kommer med nya deltagare i FF 1600!
 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ulf Bergers

#3
Tack Henrik och Bosse. En djungel att sätta sig in i som nybörjare. När man läser tekniska reglerna hittar jag inget som gäller historiska bilar och förutsätter att det som gäller för "racing" också omfattar min FF-1600 1983. Det talas om vagnbok, är det samma som HTP-handling och vad är en homologeringshandling för något??? Vidare står att bilen skall registreringsbesiktigas varje år före första tävling och att bullerprov då bör göras. Plus tävlingsbesiktning. Vidare att racingbilar skall ha katalysator? Gäller detta verkligen historiska formelbilar??? (TR 1.20 Katalysator är obligatoriskt i samtliga klasser i Rally, Racing och Rallycross)
och så vidare med en massa konstiga förkortningar och hänvisningar till olika FIA-nummer, hur i hela friden skall man kunna reda ut allt detta så man inte står där med något som inte är godkänt vid första tävlingen. Bältena har ju undantag och på mina Sparco 6 pkt bälten står det FIA D-136.T98 men i reglerna hittar jag att det skall vara så här; Racing:Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande bälten. Vid första registreringstillfället skall dock bältet finnas på FIA Technical List nº24. Dock skall normen uppfyllas enligt TR5.6.1. Hur reder man ut detta utan att köpa nya bälten???

Henrik; "FF1600 reglemente" är det något appendix till Tekniska regler 2014 och var hittar man det?

2000:- för byte av en bild på bilen. Kan det verkligen vara riktigt. I så fall tycker jag det är hutlöst och nästan så man ger upp i förtid. Har man helt glömt att det handlar om att köra historiskt och ha kul för vettiga pengar.

Transponder är det något man måste ha?

På Svenska Bilsport Förbundets hemsidas kalender är det en enda tävling för historiska bilar; 2014-06-14 Velodromloppet Historisk Bilsport!

SUCK!
Ulf Bergers

fyrtiotalist.com

#4
Ulf, du kan alltid vända dig till någon av klasspapporna. F.n. finns det dock bara en och det är Henry Andersson.
jhteknik@telia.com eller 070-594 11 51. Han vet kanske också vem som blir den nya klasspappan vid hans sida.

Tillägg: Det sägs att det pågår en omröstning om två nya klasspappor för FF1600, men jag har inte sett vilka kandidater (namn) som finns att rösta på. Men du kan fråga Henry om det samtidigt eftersom han tycks vara musslan i nätet.

Ulf Bergers

Ok, utmärkt förslag. Tack Kjell!
Ulf Bergers

fyrtiotalist.com

Citat från: urberg skrivet 20 januari 2014, 22:39
Ok, utmärkt förslag. Tack Kjell!
Som gentjänst får du lägga ut på forumet vilka namn som kommit in till Henry och berätta hur Han tänker förfara med själva röstningen.
Använd gärna Henriks tråd om klasspappor. Tack på förhand!

Ulf Bergers

Kjell, var hittar jag Henriks tråd om klasspappor?
Ulf Bergers

fyrtiotalist.com


Henrik H

Om man ringer till Henry så kommer ju inte svaren till gagn för någon annan.........

Du har ju HTP kallas slarvigt för vagnbok inte att förväxla med SBFs som skall förnyas varje år din är klar och behöver inte förnyas/kollas.

Homologeringshandling är ett dokument som specar hur bilen skal vara detta gäller dock inte din formelbil som byggts efter ett fastställt reglemente.

Reglementet hittar du här http://www.formulafordclassic.se/lankar.html väl jed som passar din årsmodell.

Bilar med HTP är undantagna från kravet på katalysator

Fia technical list #24  hittar du här http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/226B41EFE2954B82C1257AA8005ED3FD/$FILE/L24_Approved_harnesses.pdf

2000kr ÄR hutlöst!

Transponder går att hyra på tävlingarna men det lönar sig fort att skaffa egen AMB TranX260 heter modellen du skall ha







Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

fyrtiotalist.com


Per H.

Hej Urberg!

HTP handlingen är våran vagnbok. Med den följer att du slipper ha katalysator, slipper att regbes. innan säsongen, slipper separat bullerprov. Dock är det max 95 dB tillåtet, men det brukar inte vara något problem med en FF.
Om Ditt 6 pktbälte har beteckning för när det är tillverkat så är det förmodligen med i FIAs listor.
Homologeringshandling är en handling som tillverkaren lät utfärda för en Standard eller GT-bil, så det behöver Du inte heller bry Dig om.
Betr byte av bilderna så tror jag att det kostar 550:-. Se på SBFs hemsida klicka på "Förbundsinfo" och där finns sedan en lista på Tekniska avgifter. MEN... jag ser att Din HTP är av datum 2006, och då skall den förmodligen bytas ut senast till nästa säsong, så spara bildbytet tills dess. Om man förnyar i förväg så kan man också slippa billigare undan.
Jag har inte kollat, men om Velodromloppet är den enda tävlingen som SBF har med på sin hemsida så är det ju sorgligt. Men på våran utmärkta hemsida finns alla datumen under "Tävlingar". Henrik Hansson som sköter den har ju också, tycker jag, fått med kontentan av vad man som "ny" behöver tänka på, i inledningen till denna tråd.

MVH
Per H.



Per H.

Hej igen Urberg!

Ja, jag ser att HH redan svarat på det mesta som jag skrev här ovan. Han är ju litet yngre än mig, och alltså litet snabbare
MVH
Per H.

Ulf Bergers

Vilken respons. Härligt! Här löstes många knutar och det känns som det är mera greppbart nu. Tack!
Ulf Bergers

Magnus

En formellicens behöver du om du inte redan har!
Licenskurs 5 april Linköping Motorstadio.
Bifogar inbjudan, inte så många platser kvar. racesmile