Tulka:
Läcker bild från Skarpnäck! Visst sjutton var det bättre förr, ju förr desto bättre...
1959 gick det fortfarande t.o.m. att utmana de 850 kojorna med en Saab, Cooper låg fortfarande några framåt i tiden.
Undrar om dom hissat upp för att mäta spårvidd eller markfrigång

Beträffande att mäta i hjulnavscentrum. Jo visst får du en viss förändring i måttet där också. Hur mycket beroende på länkarmarnas olika längd och inbördes infästnignspunkter, alternativt fjäderbenets lutning i camberled.
Med negativ camber är spårvidd mätt i navcentrum vara mindre än track mätt i hjulets nedre ytterkant.
Men när du mäter track så får du en större måttavvikelse iom att du mäter längre ut från centrum där spårvidden mäts. Mer på en 15" fälg än på en 10" dito just pga större skilland mellan centrum och kant.
(det är därför många hade svårt när man i ST började åka 19", då känsligheten för exakta inställningar ökar med diametern på hjulet.)
Kanske en korrekt mätning av begreppet spårvidd hade gjort att mättolernasen om 1% hade räckt till?