Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

mätning av spårvidd - Cooper S

Startat av knutspeed, 26 juni 2009, 12:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

knutspeed

Hej hej,

Når de måler sporvidde på Cooper S 1275 - Periode F - hvordan måles det, og har noen riktig mål som blir godkjent i Sverige?
Er det midt på dekk?
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Anders H


Om jag har fattat det rätt så är det mitt på däcket, vid en special ride höjd. Har du en högre eller lägre ride höjd än i FIA pappren så blir spårvidden annorlunda...
Likaså om du har olika däck med olika diameter på däcket så ändras spårvidden...

Spår vidden är bara ett cirka mått...

Om nu jag har förstått det rätt...

Anders H
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Tommy J.

Spårvidd och lägsta vagnhöjd är ett marigt kapitel för den tävlande. Inte minst eftersom inte alla besiktningsmän gör lika eller ser metoden ur kontroll punkt på samma sätt. Detta har varit ett gissel sedan 1994 p.g.a. att det inte går att bygga en bil som är säker om man vill sätta vagnhöjd på 100 mm till max. spårvidd 1254mm. Eftersom inte den homologiserade spåvidden går att nå ens med standard undre bärarm är det ganska ointressant hur mätningen sker. Vi har modifierat på alla tänkbara vis och sätta vagnhöjden till 100mm men i alla lägen har spårvidden blivit för stor! Spruckna medbringare har bl.a. förr eller senare blivit en livsfarlig följdsjukdom.
Men ett par tips. Mät med toe mått innerkant till ytterkant på däcket mot marken. Använd korrekt
standard undre bärarm och en korrekt FIA 4.5X10" fälg. Sätt vagnhöjden till c:a 110 mm i fram-
kant på växellådshalsen så är du knappast diskad. Kom ihåg att eftersom gummidonet alltid sätter sig efter race så är det gått att ha lite marginal. Om du byggt upp svgassystemet så att det ligger i jämnhöjd med växellåshalses främre fästplatta och satt höjden till 100 mm skall du vara medveten om att du har POSITIV camber i tvära kurvor på ytterhjulet. Så, 100mm var ingen fördel snarare en stor nackdel.
Det finns mycket mer att säga i detta så du får terra mig nästa race vi ses. Så mät ytterkant till innerkant mot backen så har du gjort vad man kan kräva av den tävlande. Good luck!

Tommy Jagerwall

knutspeed

Tackar for svar!

Tommy: Jeg har positiv camber fra nå pga markhøyden...  >:(  Det ble godkjent på Velodromloppet, men jeg brenner jo opp dekkene i ytterkant. Tror ikke det har så veldig mye å si for min kjørestil bortsett fra at jeg må bytte dekk oftere, men det ser jo komplett dårigt ut, og jeg ser vel at jeg er den eneste med positiv camber.

Kom til Våler i August, så kan vi ta en p&p, kanskje jeg kan lære noen triks!

Birger Knutsen
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Tommy J.

Jag ( vi ) kommer till Våler.

MVH

Tommy

Bo Lindman

Lurgit detta med spårvidd... ???
I min manual mäter man spårvidd genom hjulnavcentrum. För mig är det självklart. I annat fall påverkas den ju av cambern, vilket i sin tur på verkas av vilken markfrigång bilen har í de flesta konstruktioner utom stel axel och sliding pillar. Tillverkaren anger ju spårviddsmåttet med bilen i originalhöjd och med bilens fabriksmässiga set up i övrigt. Om man ska hålla homlogerad spårvidd och mäter bilens avtryck i backen "track" är man väl helt fel ute? Det är så vitt jag begriper två helt skillda mått, eftersom "track" påverkas av både camber och ride higth,  så det gäller nog att veta när tillverkaren menar begreppet spårvidd eller "track".
Undrar om FIA verkligen är på det klara med detta?

Jag har sett att man t.o.m. i efterkontroller i utlandet hissat upp bilar på bockar för att mäta "track" med hjulen helt utfjädrade. Intressant beteende, då man då dessutom helt felaktikt blandar in utfjädrignen som en påverkande parameter.
Detta kanske borde tas upp i historiska kommissionen tekniska för klargörande och enhetligt bedömning.
Chassiingenjörer med tillräcklig kompetens och pondus för att skingra eventuella tvivel och osäkerhet kan väl inte saknas i bilsportvärlden?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

knutspeed

Bosse: Right On. Det er slik jeg også har tenkt på track i alle år.
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Tulka

#7
 1970 fick jag anmärkning hos bilprovningen på spårvidden på min första Cooper S .Bilen var standard och helt orörd.Något var galet och det här upprepades med andra S-ar på 70-80talet.Förstod på en halv sekund vad som var fel när jag fick se mätningen på Nurburgring för 20 år sedan.Anliggningen mot marken var ju bilens spårvidd dvs det spår bilen gjorde.Det som plussat på måtten tidigare var positiv camber och tå in./ut.Jag börjar med detta men det finns mycket mer att säga.Om 40 år kanske det går att få igenom en standard Cooper S både hos RHK och Svensk bilprovning,då fyller jag 100.Den som lever får se.
Tulka

Tulka

#8
Dansk tolkning av markfri gång +lite Googleöversättning skiljer sig från Tommys ovan angående avgassystemet;

FRÅN:
Dato 20-06-006 Datum 20-06-006
Namn: Jan Egegaard Jensen
Märke: BL. MINI  Model:Cooper  Type: 1275
Homologeringsattest: 5028
Fråga
Dispens av markfrigången när bilen är korrekt inställda och utrustade med homologated avgassystem, markfrigång på 100 mm. respekteras inte
Svar
Hänvisa till HU meddelande om tolkningen av artiklarna 9.2 "Clearance" som sedan måste läsa:
Markfrigång
Alla delar av fjädrande delen av bilen, med undantag av kompletta avgassystemet inklusive grenrör, måste ha en markfrigång på min. 100 mm. 

Tulka

knutspeed

Tulka: det høres jo mye mer fornuftig ut. Det er jo s**tsvårt å få 100mm under en koja, på Velodromen begynte jeg med 120 før kval, og den gikk akkurat etter race 1. Og dette er gummi som var ny i 2006...
Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Per H.

Hej!
Om markfrigång finns numera att läsa under p. 10.2 och där står ingenting om undantag för avgassystem. Men danskarna har ju t.ex. också dispens för uni-balls på förkrigare, så det vore kanske intressant med en lista om där finns fler olikheter mellan oss.
Förr hade vi ett sund, numera har vi en bro som skíljer oss, var det någon som sa.
Appendix K skall ju också spegla det gamla reglementet (J från 1965) men även här skiljer det sig i tolkningen. Enl Appx K så skall blocket 80x80x10 kunna skjutas in från alla håll, men enl J ... skall med föraren ombord (!) kunna köras över en mall som har måtten... Egen tolkning: alltså inte från sidan.
På raden ovanför detta med markfrigång finns ju en annan het potatis p. 10.1.2 om spårvidd. Tolerans + - 1%. Man kanske skulle kunna öka på till 2% för att slippa alla konstlade metoder (tillåtna eller otillåtna) för att till varje pris uppnå rätt spårvidd. Men detta är väl förmodligen alldeles för enkelt?
MVH
Per H.

Bo Lindman

Förmodligen är enkla och naturliga lösningar inget för FIA?
Se på dagens standardvagsnreglemente S2000, så förstår man traditionen med att undvika enkla och logiska lösnignar.
Idag handlar alla regelkineserier ofta mera om politik än teknik. Inte undra på att det blir konstigt.

Sedan finns det ett annat problem specifikt för Appendix K och historisk motorsport, nämligen just den historiska aspekten.
Reglementet vi följer är tänkt att säkerställa att bilarna tävlar i samma utförande som när det begav sig, så långt är allt bra.
Vi tävlande ombeds ofta att tänka på att bygga våra bilar enligt tidsandan. Det tycker jag är naturligt, jag är smått allergisk mot eloxerade slangkopplingar, blå silikonslangar och små mocka rattar med modern design i historisk racing.
Jag är lika allergiskt mot minlitefälgar som accepteras även på bilar som aldrig gått en meter på sådana när det begav sig.
Inget av detta är i strid med App-K, men jag kan för mitt liv inte begripa tjusningen med allt för moderna grejor där mer tidstypisk intryck alternativ finns att tillgå rimligt enkelt.
Problemet uppstår när regelverket (ofta pga okunskap/osäkerhet hur det var när det begav sig) tolkas mer restriktivt än i perioden.
Inte sällan med kommentaren "bara för att det var tillåtet att fuska då, är det inte tillåtet nu".  En kommentar som givetvis har sin giltighet i fall som felaktig cylindervolym, transmission etc. Men som omöjliggör ett historiskt korrekt utförande på många bilar, bl.a. när det kommer till de här diskuterade frågorna som spårvidd och markfrigång. Det faller på sin egen orimlighet att utövaren ska bygga sin bil i tidstypiskt utförande om inte samtidigt reglementet tolkas enligt samma tidsanda. Vilket givetvis är en svår uppgift för våra tekniker, som, liksom många av oss utövare, kanske inre alltid var med när det begav sig.
Tidstypisk bil kräver enligt mig också tidstypisk tolkning av relevant App J av både utövare och tekniker.
En annan aspekt är ju också huruvida det för historisk racing på nationell klubbnivå är produktivt eller kontraproduktivt med den mycket FIA-lojala och bokstavstrogna regeltolkningen.I mästerskap med mycket prestige, pengar och sportsliga intressen är det rimligen viktigare än i klubbracing som utövas för det höga nöjets skull,
Internationellt inser jag att en skarpare tolkning kanske kan behövas i utbytet över gränser, men även den måste i så fall vara bättre ensad än idag och dessutom mer tekniskt korrekt som i fallet med uttolkning av begrepp som track och spårvidd. Jag anser för övrigt att FIA:s egna internationella mästerskap i historisk bilsport går tvärs emot FIA:s egna uttalade ambitioner med historisk racing. Kanske en del av problemet är att härleda till detta dubbelbottnade budskap från FIA?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

knutspeed

#12
Bosse: jeg har også allergitendenser mot moderne detaljer, og ser også at det er "politiske" problem gjennom tolkninger. Men dette har vi jo generelt - min bil har gått mange race siden 2004, og sett mange kontrollanter, men allikevel dukker det opp noen små ting innimellom som én kontrollant har noe å utsette på, mens 20 andre har gitt ok. Neste race er det ok igjen, men dette er jo ikke lett når det er så mange forskjellige mennesker med, så med all respekt forstår jeg også dette.

Birger Knutsen, Norge, Morris Cooper S 1275 #42 2004-2009. Nå forsøk på Sunbeam Imp...

Tulka

#13
      Angående markfri höjd,Cooper S.
Senaste grupp2 grenröret jag köpte var för kort,andra jag har är för långa
och hänger under bilen.Såg ett rör köpt i vintras som var skarvat halvvägs
upp och därmed förhoppningsvis möjligt att justera i höjdled.

Bosse L,
  Nog påverkas måttet mellan framhjulen i fjäderrörelsen om man mäter i navhöjd?
Följer ju ungefär samma båge  som yttre styrleden.Eller har jag fel?

Tulka

Tulka

#14


Från Sveriges första långlopp,12timmars på Skarpnäck, 12 september 1959 dvs snart på dagen 50 år sedan.                       BMCmotorsport kör på Sturup nu den 12e fast bara 4 timmar eftersom allt var bättre förr.

Tulka