Förmodligen är enkla och naturliga lösningar inget för FIA?
Se på dagens standardvagsnreglemente S2000, så förstår man traditionen med att undvika enkla och logiska lösnignar.
Idag handlar alla regelkineserier ofta mera om politik än teknik. Inte undra på att det blir konstigt.
Sedan finns det ett annat problem specifikt för Appendix K och historisk motorsport, nämligen just den historiska aspekten.
Reglementet vi följer är tänkt att säkerställa att bilarna tävlar i samma utförande som när det begav sig, så långt är allt bra.
Vi tävlande ombeds ofta att tänka på att bygga våra bilar enligt tidsandan. Det tycker jag är naturligt, jag är smått allergisk mot eloxerade slangkopplingar, blå silikonslangar och små mocka rattar med modern design i historisk racing.
Jag är lika allergiskt mot minlitefälgar som accepteras även på bilar som aldrig gått en meter på sådana när det begav sig.
Inget av detta är i strid med App-K, men jag kan för mitt liv inte begripa tjusningen med allt för moderna grejor där mer tidstypisk intryck alternativ finns att tillgå rimligt enkelt.
Problemet uppstår när regelverket (ofta pga okunskap/osäkerhet hur det var när det begav sig) tolkas mer restriktivt än i perioden.
Inte sällan med kommentaren "bara för att det var tillåtet att fuska då, är det inte tillåtet nu". En kommentar som givetvis har sin giltighet i fall som felaktig cylindervolym, transmission etc. Men som omöjliggör ett historiskt korrekt utförande på många bilar, bl.a. när det kommer till de här diskuterade frågorna som spårvidd och markfrigång. Det faller på sin egen orimlighet att utövaren ska bygga sin bil i tidstypiskt utförande om inte samtidigt reglementet tolkas enligt samma tidsanda. Vilket givetvis är en svår uppgift för våra tekniker, som, liksom många av oss utövare, kanske inre alltid var med när det begav sig.
Tidstypisk bil kräver enligt mig också tidstypisk tolkning av relevant App J av både utövare och tekniker.
En annan aspekt är ju också huruvida det för historisk racing på nationell klubbnivå är produktivt eller kontraproduktivt med den mycket FIA-lojala och bokstavstrogna regeltolkningen.I mästerskap med mycket prestige, pengar och sportsliga intressen är det rimligen viktigare än i klubbracing som utövas för det höga nöjets skull,
Internationellt inser jag att en skarpare tolkning kanske kan behövas i utbytet över gränser, men även den måste i så fall vara bättre ensad än idag och dessutom mer tekniskt korrekt som i fallet med uttolkning av begrepp som track och spårvidd. Jag anser för övrigt att FIA:s egna internationella mästerskap i historisk bilsport går tvärs emot FIA:s egna uttalade ambitioner med historisk racing. Kanske en del av problemet är att härleda till detta dubbelbottnade budskap från FIA?