Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Miljöregler

Startat av Bo Lindman, 11 februari 2009, 00:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Från och med 2009 så kommer ej lättvikts pressenningarna
(glasfiberpressenning) att vara tillåtet som skydd under tävlingsbilen i depån.
Det skall vara en tjock "riktig" pressenning" eller en absorbsionsmatta typ
Unisorb. Vidare så skall varje ekipage ha med sig 10L absorberingsmedel och
ett uppsamlibngskärl som skall rymma minst 1½ gång den mängd vätskor
(exkl. bränsle) som finns i tävlingsbilen, dock minst 10 liter.

Ovantående får mig att allvarligt överväga att lägga ned planerna på eventuell comeback i historisk racing på svensk mark. Visst ska vi värna om miljön, men då får det väl för trovärdighetens skull vara vettiga och motiverade insatser och regelverk. Detta är fånigt och ser mer ut som spel för miljögalleriet, än verklig omtanke om miljön.
Visst reglerna är desamma för alla, oavsett vilken form av racing man än kör. Men har någon öht funderat på hur hobbyföraren som 3-4 ggr om året tar sin gammelbil på släp efter famlijebilen ska få med sig alla tramsigheter?
Vad är det som gör att en lättviktspressenning inte duger? Den släpper väl igenom mindre än en miljömatta?
Varför ska varje tävlande köra runt med 10 liter absorberingsmedel vardera kots och tvärs i landet?
Hur miljövänligt är det med denna subotimering?
Den största miljöbelastningen åstadkommer vi när vi kuskar runt i landet, ju mer skit vi själva eller SBF tycekr vi ska ha med oss desto sämre för miljön. (om det nu verkligen är den det handlar om, jag tvivlar!)
Någon form av skydd mot vätskors nedträngande i backen, ja! Ett uppsamlingskärl, ja!
Men en herrejössesotymplig gammal tung presenning? till vilken miljönytta då? Absorberignsmedel finns redan i tillräcklig mängd vid banan. Det måste ändå finnas på anläggningen. Varför kan vi inte köpa av banägaren till fastställ enhetspris per 10 litershink. Denna subotminering är pinsam. Gör om gör rätt! >:(
Ni som har brittiska bilar, som gillar att pinka revir på traditionellt sätt, se upp så det inte kommer ett generellt miljöförbud för bilar från öriket ;) I miljöns namn kan man hitta på vilka galenskaper som helst. T.ex. miljörabatt till bilar som tankar vanlig bensin. Inkonsekvensen ser ut att sprida sig till våra kära hobbys.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

doc


Henrik H

En liten öppning finns ju, i SBF G2 miljöreglemente det står att
"• tät presenning, unisorbmatta, eller motsvarande skydd, ska alltid användas under
tävlingsbil vid service på bilen, oavsett markbeläggning. "
Vilket borde innebära att det är bara när man mekar som man behöver ha ngt under bilen.  :)

Däremot så skall man nog ha två pressnningar med sig (om man skall meka) >:(
"• presenning ska också finnas tillgänglig, för att vid behov ska kunna placeras under övriga fordon i depån."

http://www.sbf.se/pdf/miljo/07_G2_Gemensamma_regler_Miljo.doc




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

#3
Ja, det är nog säkrast att ta med en extra presenning till bruksbilen. Om inte annat brukar den ju pinka lite kondensvatten från AC-systemet varma sommardagar.
Jag har ett förslag till utökade miljöregler:
1) Tävlande skall om denne behöver elström i depån själv tillse att denna produceras på ett miljöriktigt sätt.
Endast portabelt vidnkrafverk eller muskeldriven genrator är tillåten.

Edit:
Men egentligen är ju regeltexten utformad så att jag som enskild tävlande ska vara beredd att förse övriga fordon i depån med en presenning. Dvs samtliga fordon i depån. Lär ju handla om ett par hundra bilar, inte illa, vilken presenningtillvekrare har sponsrat denna regel ;D ???
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

#4
Hmmm, tät pressenning var det.... och hur löser man det i STCC??
Jo, med ihålig plastmatta. ;D

Bilden tagen av www.rallybilden.se
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Per H.

Anders

Jo, men "heliga" STCC vågar man sig inte in i kontrovers med. Minns när vi blev "tvingade" på oss den s.k. bilsporthjälmen, då körde en stor del av STCC-åkarna med intrgralhjälmar. Ingen sa något. Det bara var så.
Om tokeriet med saneringssäckarna har jag tidigare skrivit om i Rutflaggan. Och inte blir det roligare när säcken efter 5-10 i och urlastningar börjar att spricka. Förslag: Vi skänker våra saneringssäckar jämt fördelat över banorna så att de stackars banägarna inte går omkull, bara vi slipper asa med oss denna ballast land och rike runt. Tänk på miljön!!!

Anders Jensen

Ja Per och de som tävlar med två ekipage måste ju då tydligen ta med sig dubbel uppsättning med allt.
2 x 5 kg (10 l) saneringsmedel.
2 x 10 kg brandsläckare.
2 x 10 kg tjock riktig presenning.....tungt blir det....ca 50 kg!

Skulle man inte kunna "hyra" saneringsmedel på resp bana istället.
Vet inte vad det kostar men säg att man hyr en 10l hink för 100kr en tävlingshelg. Lämnar man tillbaks det oanvänt får man pengar tillbaks, kanske inte hela hundringen för då finns det väl ingen som vill stå med detta. Lite extra klirr i klubbkassan kan det ju bli och saneringsmedel måste de ju ändå ha till banan.

Presenningsinköp, man kanske skulle gå ihop ett antal för att få bra rabatt?
Vore väl käckt att ha en presenning med tex 1000cc logo och kanske tom startnr på.
Alternativt kanske den kan sponsas av någon tillverkare.

Betr bilsporthjälm vs integral så hade förhoppningsvis de förare du syftar på internationell licens, då är det lite friare med hjälmvalet.


/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

RCM

Så negativa får ni inte vara !!  Kravet med saneringsmedel, brandsläckare och pressening har funnis ett tag nu, att det skulle vara ett skäl för att inte kunna rejsa för står inte jag. Nytt för 2009 är att lättvikspresseningar är förbjudna pga att sådana sugits upp mot varma delar och brand uppståt.
Mina tipps är:
Pressening: Clas olhson har tung presseningar i plått för en skaplig peng. (som man inte behöver hämta där borta)
Absorberignsmedel: Köp en säck och häll över i en 5l (väger max 2kg)  dunk som du haft ex spolar vätska i.
Brandsläckare: Vem törs att inte ha en med !!  (2008  brann en clubman bil upp ...)
Visar vi att vi kan så kan vi nog hålla på att tag till........

Per H.

Hej RCM!

Jag håller med Dig om att det behövs kanske fler "pålagor" för att vi skall sluta köra, men eftersom alla dessa beslut är tagna över våra huvuden, så måste vi väl i alla fall ha rätt att komma med relevant kritik.
Vid en diskussion för några år sedan med Per Gillbrand (fd. SAAB) -en oerhört klok man som kan berätta så man begriper - så förklarade han att det är ganska meningslöst att diskutera ev. miljövinst för en viss åtgärd om man inte väger in det totala utslaget. Ex.vis är det lätt att peka på miljöeffekten av E85, men man måste ju även ta med den negativa påverkan som tillverkningen i Brasilien innebär, plus utsläppen som fartygen ger för att frakta bränslet över halva jordklotet. Detta glömmer oftast våra politiker, för det blir plötsligt betydligt svårare då. Vi har visserligen en mindre produktion här hemma, och den kanske räcker f.n., då som Bosse L. mycket riktigt påpekar, att nästan alla s.k. miljöbilar ändå kör på bensin.
I mitt eget fall så har min 740:a  sedan länge varit lastad till bredden på väg till tävlingarna. Om man nu kommer med ytterligare miljökrav som då tvingar fram en större bil (som drar mer bensin), vad har man då vunnit miljömässigt?
Tipset om pressening från Clas Ohlson tackar jag för, men jag antar att Du menar att den är i blått och inte i plåt.
Tipset om plastdunkar tackar jag också för. Man tänker kanske inte på det förrän säcken rämnar. I mitt fall räcker det nog inte med en 5 liters dunk, för min rygg säger att att det behövs betydligt mer. Men jag tycker nog ändå att mitt förslag är bättre, så att man slipper släpa det med sig. (Se äv. ovan om totaleffekt). Som Du också kan se av Anders J:s bild så gäller denna regel tydligen inte STCC utan bara oss gräsrötter.
Synnerligen tråkigt med en uppbrunnen tävlingsbil, men ändå anmärkningsvärt då depån ju borde varit belamrad med brandsläckare.
Tack för ordet, och förlåt om jag är tjatig så här på småtimmarna.

kanracing

 ::)Hej jag köpte en stor plåt med valsad kant som Danskarna säljer den täcker motor o växellåda på min Cortina o funkar bra dessutom snygg med lite dekaler på,kanske ett tips mot en skitig presenning.

mvh kenneth

doghouse

Morning!
Hur är det egentligen?
5 eller 10 liter absorb som skall vara med bilen!
Verkar vara olika uppfattningar om detta.

Henrik H

• tävlande ansvarar för att inget läckage uppstår. Absorberingsmedel krävs och om inte
annat anges skall detta tillhandahållas av respektive tävlande. Mängden som skall finnas
att tillgå ska kunna absorbera minst 10 liter per tävlingsekipage, om inte annat anges i
respektive sportgrensreglemente. Använt saneringsmedel skall omhändertas av berörd
förare/team och medtages eller avlämnas på arrangörens mottagningsplats om sådan
finnes. Absorberingsmedel kan ersättas av absorberingsmatta om så anges i respektive
sportgrensregler.

http://www.sbf.se/pdf/miljo/07_G2_Gemensamma_regler_Miljo.doc





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Eva-Lisa

Om ni inte har miljömattor finns rejäla sådana till salu via RHK till bra pris. Lasse Hagman förvarar dessa, så för att få tag i mattor till tävlingarna som ex aktuella Våler eller Falkenberg kontakta honom, helst i god tid. Numret till honom hittar ni i styrelsens kontaktflik . Hälsar Eva-Lisa
/ Eva-Lisa