Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Masters series

Startat av Tommy J., 16 januari 2010, 13:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

Hej & God Fortsättning,

MINIDRIVERS,

Fick ett mail från hundkojegurun Jansson i Tulka som tipsade om nyheter i Masters Series för oss som tävlar med hundhus. Masters har för 2010 en dedicerad klass för BMC Cooper S FIA App.K pre-66. D.V.S. samma regl. och bilar vi kör i RHK. Två klasser.Max. 1000cc och 1300cc.
Läs på deras hemsida themastersseries under news får du veta allt.

MVH
Tommy Jagerwall #41

allo

Hej
Du har ingen länk dit, vore bra.
MVH
Bengt

Tommy J.

Hallå Bengt,
Skriv " themastersseries " tryck sök. Som första svar kommer hemsidan. Kicka där på news och när sida kommer upp klicka första stycket. Et voila pret.

MVH
Tommy

allo

Toppen
Mycket intressant tycker jag och säkert fler koja åkare i Sverige.
Vi följer fortsättningen med intresse.
Bengt

Henrik H

Länk här:

http://www.themastersseries.com/news.html

Förhoppningsvis så blir det lika häftiga race som Goodwoodracet!

the proper way to drive a mini







Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Johansson

Hej. Är ny på det här med utlandsstart.
Har hört att det inte krävs internationell licens nu när det är Eu -hur gör Ni andra? Är det någon som skall köra på Silverstone Classic i Juli, kanske kan vi "sammköra" dit osv. Bästa hälsningar Bo Johansson 0708-847777, borace@telia.com

Tommy J.

Jag har srivit till Christopher som koordinerar och så snart jag vet ngt. av vikt hör jag av mig. Detta race blir något i hästväg!!

MVH

Tommy Jagerwall

Tommy J.

Ny info.,
På themastersseries finns nu mer info. Bl.a. registering, datum, banor och vad anmälningsavgiften är för respektive tävling. När jag ser priset för Silverstone Classic vet jag inte om jag skall skratta eller gråta? Strax under 700 Pounds. Hu!
Jag kommer att träffa serie arrangören på Stoneleigh Retro i mitten av Mars så jag återkommer med mer detaljerad info.

Tommy

Anders Jensen

Hej Tommy.

Ser att du inledningsvis skriver att klasserna skulle vara max 1000 resp 1300cc.

I det tekniska reglementet för "Pre-66 Minis" står under 3.1.1 att klasserna är
A över 1100cc
B under 1100cc

Nyfiken fråga, hänger man med en 1098cc med en 970s?


mvh
Anders
 
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

doc

Hej
1098 har aldrig suttit i någon koja utan 1071 var motorn i de första cooper s. Sebastian har kört med en sådan koja. Man hänger inte med med 970. Denna bil har samma homologerade vikt som 1275. Min blågula koja startade som en 970 säsongen 65. Dock med 1275-motor. Troligen använde man en 970-bil till tävlingsbil då alla som köpte cooper s ville ha den större motorn. Lars Fritz och jag körde 1993 tror jag det var i Europa i lilla klassen. Vi vann den första tävlingen på Paul Ricard för bl a Dahleman och Longman. När dom sedan sate i 1070-morot hängde vi inte alls med. På vissa banor är en 1070 som får väga 580 kg mot 1275:s 620 lika snabba som 1300-bilarna. Det märkliga är dock att 1070 har smalare spårvidd med samma 5.5 hjul så man får fixa med nav och fälgar för att inte bli diskad. På 70-talet körde comfort i 1150-klassen med 3 mm överdimension och jag tror att en sådan motor skulle vara optimal med borr slag 73/68.5 om jag inte minns fel. racesmile

Tulka

#10
 I England var det först snack om en 1000cc klass.
Jag tror det hade varit bättre att ha som en instegsklass.
Nu kommer skillnaden att va väldigt liten och bilarna kommer
att gå helt uppblandat.Vi får se hur det blir.

En annan sak är att man tillåter osynkade växellådor.
Struntar man i klasspappret bör det bli hur dyrt som helst.
150papp för en växellåda ??Inget tvång men det blir säkert
några stycken.
I en fri klass förra året dök det upp en koja med v8
med delar från moderna mcmotorer där borta.

Tulka/Lennart




Tulka

#11
 Jo,jag glömde; kör du med 5,5" fälgar Doc,eller är det bara skryt?

Lennart ;)

Anders Jensen

Tack för informationen.
Ja ni ser, det är inte mycket jag vet om kojjor.
Känner mest till hur de ser ut bakifrån  ;)


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

Det var mycket på en gång.
Vikten 970S skall vara 615 KG. Klasspapper 1299 RAC. Motsvarande 1275 skall vara 620 KG. Klassningspapper 1300 RAC.
5.5" X 10" fäljar kommer först 1969. Klassningspapper 5028 RAC. DVS obrukbart pre-66 App. K
FIA.
Longman/Dahleman körde 1150 cc i just klassen upp till 1150cc som då fanns mellan 1000cc och 1300cc. Jag körde en sådan med Lucas sprut och 8 - ports topp -74/-75. Så en klassgräns vid 1100 cc verkar helt galet. Men 1070S borrad vad det nu blir kan knappast bli långsammare än 970S. Dock har 970S en mer harmonisk figuration eftersom den är överkvadratisk. Så något svar finns ej förrän vi får jämföra på banan.
I de senaste reglerna från TMS står klart och tydligt 1100cc. Men i brev jag fått daterat 11/1-10 står det lika tydligt 1000cc. Likaså i Drivers Entery Form för 2010 står det klar och tydligt 1000cc.
Jag har mailat om förtydligande och eftersom jag träffar dem på Stoneleigh Retro så blir det till-fälle att ta upp det då.
Sedan kommer vi till det eviga spörsmålet Appendix K. TMS stipulerar att alla bilar skall till punkt och pricka följa FIA App.K pre/66. Lika sjutton har de varit och finglat i regeltexten.

TOMMY

doc

Citat från: Tulka skrivet 15 februari 2010, 18:38
Jo,jag glömde; kör du med 5,5" fälgar Doc,eller är det bara skryt?

Lennart ;)
Sorry 4.5 tum förståss :-[