Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Startnummer och Reklam

Startat av Anders Jensen, 15 november 2010, 08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

På planeringsmötet i söndags diskuterades ett flertal saker bl.a. startnummerlappar och reklam på bilarna.

Beträffande den svarta ram som skall omge tävlingsnumret var det diskussion huruvida det var 5cm eller 5mm den skulle vara. Så här står det i ISC:

2010 International Sporting Code - published on 10.11.2010, Immediate application

CHAPITRE XVIII
RÈGLEMENT SUR LES NUMÉROS DE COMPÉTITION ET LA
PUBLICITÉ SUR LES VOITURES
205. Les chiffres formant le numéro de compétition seront de
couleur noire sur un fond blanc rectangulaire. Pour les voitures de
couleur claire, une bordure noire de 5 cm de large devra entourer
le fond rectangulaire blanc.

CHAPTER XVII
RULES ON COMPETITION NUMBERS AND ADVERTISING ON
CARS
205. The figures of the competition numbers shall be black on a
white rectangular background. For light coloured cars, there will
be a black line 5 cm wide all around the white rectangular
background.

Några ändringar beträffande kapitel 17, art 205 kan jag inte hitta.

Alltså, en 5cm svart ram skall omgärda startnr, om man skall följa AppK.
Den vita bakgrunden skall dessutom vara minst 50cm bred och 38 cm hög.
Lägg till reklamplatsen på 15cm över och under så är det nog inte många mindre bilar som får plats med
60 x 78cm stora "nummerlappar".  
Dessutom ser det ju inte helt vackert ut enl mig vare sig på dörrar, huv eller baklucka.

Reglerna för reklam på bilarna var ett annat ämne som var uppe där det är stora skillnader mellan rallybilar och racingbilar.
Reklamreglerna påstods endast gälla för mästerskap och så här står det i AppK:

2.1.9.9 These rules must be respected throughout all the championship events.

Det borde i princip betyda att rallybilarna tar bort sin reklam som inte stämmer med AppK då de kör sina tävlingar i Riksmästerskapet och vi som inte kör något mästerskap utan endast "klubbtävlingar" får ha ytterligare reklam på bilarna.

I och för sig tillåts man faktiskt ha 8 reklamplatser redan idag, över och under dina fyra startnummer. Får det inte plats tillåts du sätta reklamen intill numret.

AppK
2.1.9.1 Advertising will be confined to a maximum of one space of 50 cm x 14 cm along the top, and one along the bottom, of up to four of the competition numbers. Should there be no room to insert the allowed advertising above and below the competition number, it may be placed adjacent to, but not touching, the number background. One of the two spaces attached to each competition number may be reserved for the organiser's advertising, the use of which the competitor may not refuse.


Kanske något att tänka på om vi nu skall ha enhetliga nummerlappar i RHK.


 
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Per H.

Hej!
Antar att detta är något som man (FIA), som så ofta, "lånat" från något Gr N eller A reglemente, och som sedan är helt malplacerat på en historisk bil. Det kan ju inte vara roligt att åka omkring med likt jättelika "dödsannonser" på sidorna, och hur man skall kunna få plats med det på en midget har jag svårt att förstå. Jag ser fram emot att F-1 kommer att använda dylika nummerlappar. Innan dess så tycker jag att vi väntar och sen möjligen kan överväga om vi skall tänka på att införa detta här hemma.
Betr. reklamen så med 8 möjliga annonsplatser så måste väl reklamutrymmet vara tillräckligt för de allra flesta.
Det diskuterades naturligtvis också säkerhet vid vårt möte. Mycket av det som FIA bestämmer är ju måttsatt efter professionella eller tungt sponsrade förare som kanske kan åka upp till 30 tävlingar per år, vilket inte är helt ovanligt i England. Detta då att jämföra med hobbyåkaren som kanske kör 5-6 tävlingar med korta heat per år. För att göra en inte helt relevant jämförelse, så skrotar man kanske inte en bil som man kört 6-7000 mil med efter 5 år bara för att handelsresanden kört + 30.000 med sin.
Detsamma gäller ju också bältena. Kan inte FIA ställa högre krav på tillverkarna? Eller man vill inte? Den bältestillverkare som skulle erbjuda en biltillverkare bälten där "säkerheten" var borta efter 5 år, han skulle snart vara borta från marknaden, det lovar jag. Eller så kanske man fått lägga om tillverkningen och göra tävlingsbälten.
Bra annars att det diskuterades Hanshjälmar. M.a.o den som köper en ny hjälm nu som inte är förberedd för Hans, får skylla sig själv.
I övrigt var det en hellyckad tillställning i Karlsborg, och den som inte tog sig tid att vara med får också skylla sig själv. Tack Pelle & Co!
MVH
Per H.

Tommy J.

Anders,
Tack för ditt förtydligande. Jag har följande tankar betr. " uniform " för startnummer.
1. Givetvis måste det finnas TVÅ grundstorlekar på bakgrundsplattan. Dvs. en för formelbilar och en för övriga tagntyper.
2. Med en didicerad " nummerlapp " som inte bara är kotym runt i världen, flaggar du upp för vad du tävlar i. Denna värdefulla exponering väcker säkert uppmärksamhet när bilen finns att beskåda på alla typer av evenemang, transporter och tävlingar.Den inleder säkert ofta till samtal med betrakataren där du har en möjlighet att leva upp till devisen:   
"Det är inte frågan om vad RHK kan göra för dig! det är frågan om vad du kan göra för RHK ".
3. I den svåra uppgiften att popularisera och öka kunskapen om RHK och dess verksamhet så fyller den också där en viktig funktion. Inte minst på bilder som förekommer i olika publikationer.
4. Sen tycker jag det ser proffsigare ut med enhetliga startnummer. Som det är nu ser det ut som lite " hej hopp ".
Jag antog utmaningen av Pelle S. (ordf.) att ta fram förslag i detta spörsmål. Därför tycker jag det är på sin plats att just du tycker i detta så det finns ett allmänt intresse för detta. Eftersom vi alla , enl. Anders inlägg ovan, måste göra nya till nästa år så blir ju detta en ren bonus. Dessutom kan Per H. radera massa gamla startnummer där innehavaren inte tävlat under mycket lång tid och samtidigt får vi updatering på mästerskaps deltagarna.
MVH och tack för en fantastisk Årsfest i Karlsborg.
Tommy #41

Bo Lindman

Eloge till Anders som tagit sig tid till att läsa vad som egentligen står i App-K om startnummer och reklam.
Jag tolkar också texten precis så som Anders gör.
Beträffande sorgkanten runt våra startnummer, så har den skrivningen varit med i App-K så länge hag hållt på med detta, troligne lägnre, då jag har foton på bilar från bl.a. OTGP slutet 80-tal där dessa förbålt fula blaffor förstör det hsitoriska utseendet på bilarna.
Så varför vi helt plötsligt ska bör följa detta begriper jag inte. Känns snarare som en av många märkliga delar av App-K där man undrar över FIA:s intentioner och kompetens. Pers antaganden om vad reglen kommerifrån känns trolig då man haft samma utseende i både Grp N och Grp A, liksom VLN och ADAC 24 stunden t.ex. Men som sagt knappast på historiska bilar när det begav sig.
Beträffande reklam förutsätter jag att de tillkommande Grp A bilarna lyder under samma regelverk? Men har någon sett en Grp A bil i sin period med så begränsad reklam? Den enda jag på rak arm kommer på i svensk racing är väl Stig Gruens röda Toyota Corolla AE86 iGrp A upp till 1600cc.  Dagens regler beträffande reklam är ju en kompromiss, kanske FIA borde överväga att reglerna för reklam på hsitoriska tävlingsbilar skulel följa reklamreglerna i relevant period?
Gemensamt utseende på startnummer som Tommy förespråkar ser å ena sidan prydligt och proffigt ut, men det inte heller alltid så historiskt korrekt. En "viss" variation i startnumrenas utseende var snarare legio, i varje fram till mitten av 60-talet. Inte ovnaligt senare heller. Som speaker uppskattar jag däremot Tommys förslag fullt ut, då läsbarhet och tydlighet ökar!
En fråga på tväeren i sammanhanget: De som har bilar lackade i period specifikt utessende inklusive reklam, bör inte de kunna få ha sina startnummer i periodspecifikt utförande också?


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars Bergström

Jag håller helt med Bosse om att den bil som är lackerad periodspecifikt inkl. reklam borde även få ha startnumren i periodspecifikt utförande. Skulle se ganska konstigt ut annars.
Lars Bergström

Mr Mustang

Jag har precis fått min nya HTP handling godkänd med tidsenlig orginal lack och sponsor loggor. Jag har även startnummer 4, samma nr som Michael Johansson körde min bil med säsongen 1986 i F3 SM. Det startnummret vill jag gärna behålla  racesmile

Mvh Mr Ralt  Beer 
Mr Ralt

Mats H O

Ang strart nr och utseendet på underlaget.
När jag följde med Farsgubben ( Odd Lundkvid MG A Twin Cam & Lotus Elite) när han var ute och tävlade
i slutet av 50 0ch början av 60 talet, så målades starnr direkt på bilen senare kom plastfolien och då andvändes runda plattor som siffrorna monterades på, om inte siffrorna sattes direkt på karossen.
Så varför rektanguler platter det såg jag aldrig på den tiden.
Tänkte skära ut en rund platta och montera svarta siffror på den, får jag det.
Mats Lundkvist Austin a40 futura

Tommy J.

Motfallkäring,
Då förstår jag att jag varit korkat fel ute betr. " uniform " & identitet betr. vad vi står för. Framgent kan betrakataren förväxla oss med Folkrace och andra mindre etablerade serier och det är väl mycket begåvat! Men OK, då är det väl bara att åka till Colorama och köpa färg och pensel så har vi i typisk svensk tradition och lyssnat till dem som vet bättre ( Kanske är det så ni vill att om man röstar på en får man tre ). det är ju billigt och bra.  Med detta lägger jag ner min idé och vad som jag trodde var en självklarhet. Det konstiga är att alla som besvarat detta inte racer frekventivt. Huuru, ut och deltag i verkligheten. Jag är inte besviken utan bara förvånad. Ursäkta, men nu rann det över även för mig.
RHK Champ overall 2009 6 2010
tOMMY #41

CAPRI52

Eftersom jag inte hade möjlighet att delta på Årsmötet/Festen så är det lite svårt att följa med i diskussionen angående startnummer. Blev det något bestämt ang. startnummer med rektangulär bakgrund, eller varför är alla så upprörda?? Själv tycker jag danskarnas enhetliga runda nummer ser snyggt ut, och skulle kunna upphandlas centralt för bra pris.
Hälsn. Arne Björklund
Capri52

Anders Jensen

Arne, på mötet diskuterades AppK efterlevnad inom historisk motorsport (rally och racing) eller snarare inte vad gäller tex. våra startnummer och den reklam rallybilar har i mästerskapstävlingar.

Själv tycker jag som jag skrivit ovan att det ser för j-t ut om man skall ha startnr enl AppK.
Tommy fick av församligen i uppdrag att ta fram en enhetlig nummerlapp för RHK.
Om den sedan blir rund eller fyrkantig bryr iaf jag mig inte om.

Sparco overall FIA 2000  ;)
Anders #34
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Om vi ska försöka hålla oss till sakfrågan betr startnummer kan man väl säga följande:

Ett uniformt utseende på startnummer i RHK höjer det grafiska intrycket och profilen, sam ger rätt utformat en högre läsbarhet.
För att denna uniformitet trots allt ska upplevas som historisk i sitt intryck krävs lite fingertoppskänsla i det grafiska utförandet.
Appendix-K föreskriver ett utseende och format som föga har att göra med det historiska utförandet.
(FIA bör nog överväga revidera denna paragraf i enlighet med verkligheten, det är dock en annan fråga som inte vi rår på här)
Jag har roat mig med att helt kort surfa runt på ett antal olika sajter med bilder från historisk racing av idag och innan den blev historisk. Ska man våga sig på några slutsatser för den grafiska profilen av hur det såg ut när det begav sig och hur det ser ut i T.e.x  Masters serien, Goodwood revival och Le Mans Classic m.fl. s¨är det runda, inte så värst stora vita cirklar som gäller, oftast med siffror i utförande enligt FIA:s generella regelverk. De stora rektangulära fälten som man har i tex. STCC, WTCC etc har i stort sett försvunnit från de historiska racerbilarna idag. På rallysidan kan man fortfarande se dem, i t.ex. Midnattssolsrallyt.
På äldre bilar 20-50 tal är det inte sällsynt med tydliga blocksiffror svart eller vit utan bakgrund beroende på bilens färg.

Fördelar rektangulära nummerskyltar:
Stora och tydliga
Ger en samlad och uniform plats för sponsorexponering på standard & GT bilar.

Nackdel:
Skrymmande på mindre bilar, får knappast plats på Formelbilar och RS-bilar.
Kräver därför minst 2 olika storlekar
Den mindre av dessa ger ej plats för reklam inom ytan (uniformiteten minskar)
Kan ge ett för modernt intryck på ett äldre fordon.

Fördelar Cirkulära skyltar:
Tydliga utan att bli skrymmande
Ger ett ökat historiskt intryck (dock ej på Kat H och Grp A)
Möjlighet till en gemensam storlek som passar alla bilar

Nackdelar
Ger små eller inga möjligheter till uniform sponsorexponering för klass/seriesponsorer.
Dessa sponsorloggor riskerar synas olika mycket beroende på bilindividens färg.

Det borde vara med bl.a. dessa aspekter i botten man bör jobba med att ta fram ett förslag anser jag.  Finns säkert flera andra aspekter att också tänka på eller hur?

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Hallå Bosse L.,

Till allas våran glädje såg vi ingen båt där nitana " poppade " och du genomförde Karlsborg med stort nöje vad jag såg! Bra.
Tittar du på BMC´s fabriksbilar så kan du berätta för mig om jag är blind. Rektagulärt så det visslar.
Sedan vad jag kommer ihåg blev en viss Herr Carlsson diskad när han körde Monte med 95:an. Vet du varför. Finns inget skäl till att krångla till detta. Åk till Colorama och köp färg och pensel.
Målarn kaske tom har ett RAL nummer?
Vännen
Tommy #41

Bo Lindman

Tommy, visst det var riktigt trevligt i Karlsborg! Var ju extra skönt att få kliva upp från jollen till den varma goa aktersalongen...

För att återgå till startnummer, kan du för mig som inte begriper visa vart jag hittar dörren på min formelbil.  ;)
Min åsikt är:
Det handlar inte om att krångla till det. Det handlar om att hitta ett koncept som funkar bra på fler bilar än röda hundkojor.
Dessutom är jag av åsikten att om RHK ska införa detta utmärkta initiativ ska man göra det så det gynnar helhetsintrycket.

Men visst kan jag gå till Colorama om du tycker. Hade 5:a i teckning alla år i skolan och utbildar sedan 12 år en hyfsat lönsam lastbilsdillverkare från södertälje i bl.a. butiksskyltning och dekor, så jag tror jag klarar både desgin och utföande så till och med du blir nöjd.

Erik Carlsson blev för övrigt diskad för att han (officellt) hade fel färg (men inte format) på bakgrunden. Enligt uppgift fanns emellertid inte denna reglel utskriven på papper innan start...


Bästa hälsningar!

din vän Bosse
(Segrare i en 24 timmars historisk folkracetävling på Le Sarthe banan 2008.)

Fler folkracebilar finns okcså att beskåda på www.avd.de
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

Nu har jag hittat den ultimata nummerlappen för min bil.

Ni måste ju hålla med om att vita siffror på svart botten syns bättre.... ;D









Jensen O-T-R
#34
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

Hej igen Bosse L,

Jag är helt på din sida i detta. Kom gärna med ett förslag.
Vännen
Tommy #41
P.S. Anders, bara du vänder siffrorna 180 grader annars blir de så svåra att läsa. Kanske skall ta en kurs i att stå på händer. D.S.