Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Omröstning! vilka tävlingar som skall ingå i RHK-Cupen 2011

Startat av RHK Forum Admin, 18 november 2010, 10:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken tävling skall vara den 5e i Cupen

Våler 27-28 Aug
22 (17.1%)
Jyllandsringen 1-2 Okt
51 (39.5%)
Kinnekulle Datum ej fastställt
56 (43.4%)

Antal personer som röstat: 129

Omröstningen har avslutats: 25 november 2010, 21:46

Bo Lindman

Förlåt Pelle, ska försöka förklara mig bättre.
Ber om ursäkt för det dåliga skämtet om stormaktstiden. 

Du skrev ovan:
"Det innebär också att vi tvingades stryka Jyllandsringen då samma danska förbundet anser att den ska genomföras enligt deras reglemente."

Jag menade:
Att det är ganska självklart att Danmark har suveränitet att avgöra enligt vilket regelverk man vill köra sina egna tävlingar.
Jag kan inte förstå på vilket sätt det omöjliggör för RHK att tävla tillsammans med Danskarna? De tävlar ju ändå inte om poäng i RHK-Cupen, om de nu inte är medlemmar i RHK (och då tävlar det givetvis under de regler som gäller för RHK-Cupen, annars inte)
Alltså vem eller vilka "tvingade" RHK att fatta beslutet att vi inte kan köra vår Cup-final i Danmark?

Jag har uppenbarligen svårt att förstå, för i ditt svar ovan är det mer jag inte begriper, än vad jag begriper:
1) Hur kan RHK ha förväntningar på att HMS ska följa svenska önskemål före sitt eget ASN:s beslut?
2) Hur kan Falkenbergs MK och Historiska utskottet ha beslutsrätt i en fråga som gäller RHK.s klubbverksamhet?
3) På vilket sätt raseras det tidigare gjorda arbetet om bilar med nationell handling tillåts delta?

Exempel:
Jag har noterat att vid Formel Ve klubbens egna klubbtävlingar i samband med Bug Run på Mantorp deltar fler Formel Vee bilar än vad som normalt deltar i samma heat vid RHK tävlingar. Ett antal av dessa har ej HTP. Vilken skada menas att dessa bilar medför?

Det finns säkert bra och logiska svar på dessa frågor, men jag känner mig tyvärr inte begåvad nog att lista ut svaren.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars B

För kännedom pågår samma diskussion på forumet på Historisk Motorsport Danmark (HMS) hemsida.

Joakim Broström

Jag är nog dum! Men jag förstår fortfarande inte, varför det inte är Kinnekulle som gäller?
Med tanke på att Kinnekulle vann omröstningen ,Jyllandsringen 2:a och Våler 3:a. Vad jag förstod så var det pga att det var icke RHK-medlemmar som röstat, och att vi inte kunde köra på Kullen för att det var bokat vid vårat tävlingstillfälle! Varför var Kinnekulle överhuvudtaget med i omröstningen undrar jag då?

Ordförande

#63
Bosse:
1.Eftersom man svarade vid första planeringsmötet i oktober att det inte längre var något problem, man skulle genomdriva HTP innan 2011 års säsong.
2. Eftersom Falkenbergs motorklubb är arrangöroch HU är vårt utskott inom SBF.Inom vår klubbverksamhet bestämmer vi själva men vi har några stadgar som ska följas.
3. Har du blundat de sista åren inför det arbete och därmed de svårigheter som vi gått igenom för att få alla att skaffa HTP.? Skulle vi tillåta nationella handlingar nu så skulle du nog vara den första att skrika efter det i Sverige också?
Exempel:
Det är bara att gratulera BUG Run till om de dra mer tävlande än vad tydligen RHK cupen gör. Hur detta skulle skada RHK förstår jag inte eftersom det inte är en RHK tävling. Så svaret får bli, inte alls eftersom vi inte är inblandade.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Flat-out-Frank

Det kanske helt enkelt är så att danskarna har hittat en modell där de inte kräver HTP-handling i sina klubb/nationella race. [u]Det är ju precis det som många inom RHK ochså vill ha![/u]
Varför bojkottar vi nu danskarnas tävling? Det hade väl räckt att säga: "Om ni vill köra i RHK-cup måste ni ha HTP". Jag tycker att styrelsen skall ompröva sitt beslut att inte köra i Danmark.
Det kan väl inte vara RHK.s sak att driva FIA.s tokerier också i Danmark. Det är illa nog att vi i Sverige inte kan säga ifrån mot FIA.s nya galenskaper hela tiden (tänker på t.ex. HTP:n, 5-års regeln, och nu även förnyelse av HTP-handlingen. Det tar aldrig slut, om man inte sätter emot!)
Flat out Frank

Henrik H

Frank,
Danskarna kör väl fortfarande sin tävling och det går säkert att deltaga även om man har HTP men några poäng i RHK-cupen lär det inte bli  ;)




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Pelle, tack för konkreta svar, får jag ta tillfället i akt penetrera detta vidare?

Citat från: Ordförande skrivet 12 april 2011, 19:45
Bosse:
1.Eftersom man svarade vid första planeringsmötet i oktober att det inte längre var något problem, man skulle genomdriva HTP innan 2011 års säsong.

Det är inte det intryck jag får av den Danska diskussionen i frågan. (men jag vet ju givetvis inte vad som sades vi mötet i Oktober

2. Eftersom Falkenbergs motorklubb är arrangöroch HU är vårt utskott inom SBF.Inom vår klubbverksamhet bestämmer vi själva men vi har några stadgar som ska följas.

Vad i våra stadgar säger att Danska bilar (eller andra) med nationelldetta är i konmflikt med stadgarna?
På vilket sätt berör frågan HU?
Kan inte FMK som tidigare och nu återtagen arrangör anses jävig i just detta ärende?


3. Har du blundat de sista åren inför det arbete och därmed de svårigheter som vi gått igenom för att få alla att skaffa HTP.? Skulle vi tillåta nationella handlingar nu så skulle du nog vara den första att skrika efter det i Sverige också?

Jo, korrekt, jag skulle argumentera för det. Har jag ju redan gjort åratal för övrigt.
Nota bene; Det danskarna gör är att man kör enligt App-K, även med en nationell handling. Så har jag uppfattat att många vill även i Sverige. Själv har jag förvisso mest i detta avseende fokuserat på nationella klasser som Super Saloon, Castrol Cup, Std A, Std B. Det är möjligen en annan och mer komplicerad fråga. Det är jag den förste att inse och erkänna. Den Danska modellen innbär ju i det avseendet ett betydligt mindre avsteg från FIA och i praktiken enbart en positiv inverkan på antalet möjliga deltagare. Nackdelen är att Förbundet får mindre intäkter på kontot för HTP besiktningar och att Sverige förlorar i prestige i FIA:s historiska kommission.

Exempel:
Det är bara att gratulera BUG Run till om de dra mer tävlande än vad tydligen RHK cupen gör. Hur detta skulle skada RHK förstår jag inte eftersom det inte är en RHK tävling. Så svaret får bli får bli inte alls eftersom vi inte är inblandade.

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

För att vi ska kunna hålla oss till ämnet så vill jag klargöra de olika parternas del.

Danmark:
Dasu är Danskarnas förbund. De styr och ställer med all bilracing.
Danska HU är deras historiska utskott. De är dansk historiskracings kanal in och ut i Dasu.
HMS är Danmarks svar på RHK. De arrangera de flesta racen för historiskracing för danskarna men köper även in sig i andra arrangemang.

Sverige:
SBF är Svenska förbundet. De styr och ställer med nästan all bilracing.
Historiskautskottet (HU) är våran kanal in och ut ur SBF.
RHK är våran klubb. Vi bestämmer över våran klubb och arrangerar ett race/år Velodromloppet.
Falkenbergs MK är en av de arrangerande klubbar som vi använder oss av för att köra de andra fyra racen i RHK cupen.

Följande har hänt:
Vid ett möte i Oktober där samtliga var inblandade, förutom representanter från förbunden,kom man överens om att utvidga samarbetet.
Samtliga var överens om att det var HTP handlingar som gällde.
I mitten av Mars så har det Danska utskottet ändrat sig och vill att även nationella hanlingar ska var gilltiga.
Det kunde ingen av oss andra acceptera,förutom HMS,som har att handla som danska HU bestämmer.

Bosse: Hur Falkenbergs MK skulle kunna vara jäviga förstår jag inte.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Pelle, jag är införstådd och enig med de olika aktörernas roller som du beskriver.
Det som gör mig lite brydd är inte flytten av tävlingen i sig, utan den angivna anledningen.
Jag är väl medveten om att en strikt syn på HTP är den linje klubbens ledning sedan länge valt att driva.
Vi får väl därför förutsätta att det är majoritetens uttryckliga önskan att klubben även framledes ska driva denna linje, utan avsteg.

Beträffande FMK.s medverkan i beslutet om flytten av finalen från Jyllandsringen till Falkenberg.
Du tycker alltså inte det kan se märkligt ut att en aktör som kan gynnas av beslutet, sitter med och fattar beslut om RHK:s principiella strikta tillämpningar av Appendix-K som i sin tur medför att just den aktören får sin egen tävling som final?
Återigen, det är inte beslutet i sig som gör mig brydd, (FMK gör ett utmärkt jobb som finalarrangör) utan sättet besluten kommer till på.

Nu har vi det läge vi har och besluten är fattade, så nu bör vi givetvis fullfölja det beslutade. Men det är min förhoppning som klubbmedlem att klubben framledes försöker undvika att fatta beslut som gör att jag som medlem tvekar över om klubben företräder FIA:s yttersta vilja gentemot de aktiva, eller om man företräder medlemmarnas vilja gentemot i sin tur HU, SBF och FIA.

Jag har inte mer att säga i detta, utan önskar dig Pelle och styrelsen lycka till med arbetet med att få årets säsong att bli en bra säsing för Svensk historisk racing!


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Det var inte Falkenbergs MK som påverkade beslutet att ställa in Jyllandsringen. Beslutet kom från RHK och eftersom Falkenberg skulle varit den näst sista tävlingen, så blev de nu den sista, enkel?
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Tack Pelle för klargörande i min sista fråga.
Jag tolkar följde nedanstående  som du tidigare skrivit att FMK varit delaktiga i ett belsut som rör HTP
" Vid möte på sen hösten med Dasu,HMS,Falkenbergs Motorklubb och RHK så var vi alla överens om att det var HTP som gällde"
Om det bara är en olycklig formulering, så är det ju bra.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers