Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

safe wire

Startat av Anders H, 16 mars 2011, 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders H


Är safe wire "bara" i stället för låsmutter/låsbricka, eller är det ett bättre/stakare sätt att låsa bulten/muttern?

Hur ska jag wira ventilkåpans muttrar när det är så långt avstånd mellan muttrarna?

Hur gör man om det endast är en bult med mutter? Förutom att borra ett hål för vajern...

Vet ni av några bra sidor med tips om safe wire?

Tackar för all hjälp!

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Henrik H

Googla "Lock wire " och du skall finna!

http://www.byrongliding.com/lockwire.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_wire

Låstråd hjälper inte om bultförbandet är fel så att momentet i bulten släpper däremot så trillar inte bulten bort eller kan rotera vilket räcker i många fall.


Hur ska jag wira ventilkåpans muttrar när det är så långt avstånd mellan muttrarna?
Hur gör man om det endast är en bult med mutter? Förutom att borra ett hål för vajern...

Borra ett litet hål intill bulten i kanten på ventilkåpan eller närliggnade detalj




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders H

Tack!

Gick betydligt bättre att googla på Lock wire och safety wire än på safe wire...

Denna är bra http://www.recreationalflying.net/tutorials/scratchbuilder/safetying.html

Sökte också efter bilder, hittat massor som jag aldrig har tänkt på att låsa med tråd...

Broms/olje/bensin nipplar/slangar...
Olje/vatten lock...
Oljefilter...
El kontakter...
Kranar... mm...

Vad har ni låst med tråd?

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Bo Lindman

Intressant länk!
Finns mycket bra tänk och grejor inom flyget som passar som handsken i våra bilar.
Jag har på några tidigare byggen, låst bromsok och p-ändar, styrväxel, och delar i växelreglage med tråd.
Genom åren har jag blivit lat och oftare kört med saxpinnar. eller loc-nuts
Ska nog tänka tråd igen på mitt Fvee bygge, om inte annat för att ser betydligt seriösare ut. :)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

FVee

Här är et godt alternativ til sikring av bultar. Men det ser bedre ut med tråd på gamla racebilar.
Ronny  racesmile
http://www.nord-lock.com/

Anders H

hej

jag ska wira oljetrågsbultarna och behöver lite hjälp!

jag har 10 bultar/sida och ca 5-6 cm mellan bultarna till oljetråget vad är bäst.
en tråd genom alla bultarna på en sida?
som vanligt två och två bultar?
eller borra ett litet hål i uppvikta kanten på tråget och wira en och en bult?

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58